@article { author = {Mousavi, Seyed Fazlollah and Tafreshi Khameneh, Seyed Majid}, title = {The position of the threshold of Non- International Armed Conflicts under the Additional Protocol II}, journal = {Public Law Studies Quarterly}, volume = {46}, number = {4}, pages = {803-824}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-8120}, eissn = {2423-8139}, doi = {10.22059/jplsq.2016.60519}, abstract = {The threshold of non-international armed conflicts is a criterion in terms of which the internal disturbances and tensions e.g. riots, and both isolated and sporadic acts of violence, are no longer characterized as civil wars. This term was introduced into the literature of International Law in 1949, following the formation of the Common Article 3 of the Geneva Conventions. The impact of the above-mentioned concept is directly in connection with the sovereign rights of States, particularly the exclusive jurisdiction of the national judicial authorities. Consequently, its effect on managing the conflicts and dealing with the operations of anti-government armed forces, has always been one of the most controversial parts of different diplomatic conferences, including those led to the creation of the Common Article 3, Article 8 of the Rome Statute and especially the Additional Protocol II to Geneva conventions.}, keywords = {additional protocol II,Article 8 of Rome statute,Common Article 3,International Committee of the Red Cross,sovereign rights,threshold}, title_fa = {جایگاه آستانۀ مخاصمات مسلحانۀ غیربین‌المللی ذیل پروتکل الحاقی دوم}, abstract_fa = {به دنبال شکل‌‌گیری مادة 3 مشترک کنوانسیون‌های چهارگانة ژنو در سال 1949 و پروتکل الحاقی دوم به این کنوانسیون‌ها در سال 1977، جامعة جهانی به مفهوم آستانۀ مخاصمات مسلحانة غیربین‌المللی، به عنوان مرز عبور از وضعیت‌هایی چون شورش و درگیری‌های پراکندة داخلی و ظرفیتی مؤثر در کاهش حقوق حاکمیتی و حتی پایان بخشیدن به صلاحیت انحصاری محاکم داخلی دول محل وقوع مخاصمه، توجه نشان دادند. دول محل وقوع مخاصمه، به‌خصوص آن دسته از کشورهایی که بیش از دیگران خود را در معرض وقوع مخاصمات مسلحانه می‌دیدند، در طول کنفرانس‌های مختلف، هنگام طرح این موضوع، همواره تلاش خود را به برجسته کردن اصول و موازین حاکمیتی و اولویت‌ بخشیدن به صلاحیت محاکم و نهادهای قضایی داخلی معطوف کردند. در این میان تلاش کمیتة بین‌المللی صلیب‌سرخ جهانی در تنظیم و ارائة پیش‌نویس چهل و هفت ماده‌ای پیشنهادی خود به کنفرانس ژنو، به‌عنوان مفاد پروتکل الحاقی دوم، و تغییر چشمگیر آن پس از سه سال مذاکره، که نهایتاً به شکل‌گیری متن جدید در ظرفیت بیست و هشت ماده با بیانی متفاوت منتج شد، شایان توجه است. مقالة حاضر، ضمن توجه به تلاش‌های کمیتة فوق و استخراج دیدگاه علمای علم حقوق و نهایتاً پرداختن به ضریب اثربخشی آستانۀ جدید مخاصمات مسلحانة غیربین‌المللی ذیل بند 1 مادة 1 پروتکل الحاقی دوم در توسعه یا عدم توسعة حقوق بشر دوستانه، به‌خصوص کاهش یا عدم کاهش کشتار غیر نظامیان در طول این نوع مخاصمات، تلاش کرده در پایان تصویری روشن از ملاحظات حاکمیت‌محور کشورها به‌خصوص عدم تمایل دول محل وقوع مخاصمه به شناسایی پروتکل الحاقی دوم ارائه کند.}, keywords_fa = {آستانه,پروتکل الحاقی دوم,حقوق حاکمیتی,صلیب‌سرخ جهانی,مادة 3 مشترک,مادة 8 اساسنامة رم}, url = {https://jplsq.ut.ac.ir/article_60519.html}, eprint = {https://jplsq.ut.ac.ir/article_60519_e4680c2f1d042c322d85c5e09e16ffab.pdf} }