@article { author = {Taghizadej Ansari, Mostafa and Zavareh Tabatabaei, Faezeh}, title = {Detention of Ships as a Tool for the Protection of Marine Environment}, journal = {Public Law Studies Quarterly}, volume = {51}, number = {4}, pages = {1535-1551}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-8120}, eissn = {2423-8139}, doi = {10.22059/jplsq.2020.286503.2106}, abstract = {Prevention and Compensation are two major aims that international conventions on marine pollution have dealt with. The success of international regime to combat marine pollution, widely depends on the power of sanctions adopted by international conventions. Since there are different sources which cause marine pollution likes ships and shore. In this article, based on descriptive-analytical method, the subject of ship arrest and detain as a practical sanction to combat ship-source marine pollution has been discussed. It seems that international conventions built up a practical tool that can be used both in pollution prevention cases as well as compensation of pollution damage cases.}, keywords = {Marine pollution,Prevention,Ship Arrest,compensation}, title_fa = {توقیف کشتی؛ ابزاری برای حفاظت از محیط‌زیست دریایی}, abstract_fa = {پیشگیری و جبران خسارت دو هدف عمدۀ مورد توجه کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به آلودگی دریایی است. میزان موفقیت نظام حقوق بین‌الملل در مقابله با آلودگی دریایی، تا حد زیادی به ضمانت ‌اجراهای مقرر در این نظام بستگی دارد. با توجه به اینکه آلودگی دریایی ممکن است ناشی از خشکی، کشتی یا منابع دیگر باشد، این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی توقیف کشتی، به‌عنوان یک ضمانت اجرای کاربردی در آلودگی‌های ناشی از کشتیرانی پرداخته است. به‌نظر می‌رسد معاهدات بین‌المللی شرایطی را فراهم آورده‌اند که می‌توان از توقیف کشتی به‌عنوان ابزاری کارامد هم در پیشگیری از آلودگی دریایی و هم جبران خسارت ناشی از آن بهره برد.}, keywords_fa = {آلودگی دریایی,پیشگیری,توقیف کشتی,جبران خسارت}, url = {https://jplsq.ut.ac.ir/article_84177.html}, eprint = {https://jplsq.ut.ac.ir/article_84177_f1f35ee975a56d317c77eccd6033b32c.pdf} }