per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
561
583
10.22059/jplsq.2017.224683.1442
63746
احتیاط؛ اصل عرفی در اتحادیۀ اروپایی؟
Precautionary Principle: A Customary Principle in the EU?
عباسعلی کدخدایی
kadkhoda@t.ac.ir
1
اسماء سالاری
asmasalari@ut.ac.ir
2
استاد گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشآموختۀ دکتری حقوق بینالملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
اصل احتیاط از هنگام ظهور در سپهر حقوق بینالملل تا به امروز، موضوع بحثهای مفصل میان دکترین بوده است. عبارتپردازیهای متفاوت از اصل و انعکاس آن در اسناد بینالمللی با خصوصیت الزامآوری متفاوت، سبب شده است که تقریب آرا حاصل نشود. مطالعة ادبیات مرتبط با موضوع بر نقش خاص اتحادیة اروپایی و دول عضو آن در قوام هرچه بیشتر اصل مهر تأیید میزند؛ نقشی که تنها به مواضع جانبدارانه از اصل در دعاوی بینالمللی محدود نشده است و تجلی این مفهوم در اسناد، مقررات و آرای مراجع قضاییگسترة موصوف را نیز دربر میگیرد. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و از طریق کنکاش در قوانین داخلی دول اروپایی و آن دسته از اسناد و آرای قضایی اتحادیه که با اصل احتیاط ارتباط دارند، در پی آن است که وصف عرفی را برای اصل احتیاط در اتحادیة اروپایی تأیید یا رد کند.
The precautionary principle has been widely discussed in academic, legal and political areas. Debates stem due to various definitions and wordings of the principle and the fact that it has been reflected in both binding and nonbinding international instruments in various fields. The role of the European Union and its members is undisputed in the evolution of the principle. It can be found in different contexts; from its statements in international disputes to Jurisprudence of its judicial organs. This paper, with an analytical-descriptive approach, examines the situation of the precautionary principle in Domestic legal systems of European countries, primary and secondary rules of the EU and the jurisprudence of general courts, ECJ and ECHR to prove or deny the customary nature of the principle in this region.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63746_a263fbb43fb0cac314c367553e3d077e.pdf
اصل احتیاط
اصل عرفی منطقهای
دیوان دادگستری اروپایی
قواعد ثانویه
محیطزیست و سلامت عمومی
The precautionary principle
environment and public health
secondary rules
European Court of Justice
a regional Customary Principle
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
585
599
10.22059/jplsq.2017.208944.1276
63748
تأثیر نظریۀ حقوقی هارت در تحلیل فلسفی حقوق بینالملل
The Effect of Hebert Hart Legal Theory in Philosophical Analysis of International Law
حسن خسروی
hkh.be82@yahoo.com
1
نوید زمانهقدیم
navid.zamani90@gmail.com
2
دانشیار حقوق عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشگاه آزاد، تهران شمال، ایران
هربرت هارت با رویکردی هرمنوتیک از قواعد حقوقی، بر این نظر است که برای فهم نظام حقوقی بایستی به تحلیل درونگرا و معناشناختی قواعد حقوقی پرداخت. ازاینرو، وی نظریۀ تفکیک قواعد اولیه و ثانویه را ارائه میدهد که به شناخت سیستم حقوقی کمک میکند. در نظر وی، نظام حقوق بینالملل با توجه به ساختار جامعۀ بینالمللی و فقدان قواعد ثانویه در این نظام که از آن بهمنزلۀ مصداقی از یک نظام حقوقی خاص و منحصربهفرد دفاع میکند، فاقد سیستم حقوقی نظاممند است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، استفاده از نظریۀ هارت و رویکردهای جدید در فلسفۀ حقوق، در پی اثبات وجود سیستم حقوقی در حقوق بینالملل است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، این نظریه در شناخت نظام حقوق بینالملل تأثیری شگرف داشته است و حقوقدانان میتوانند با تکیه بر این نظریه، به تحلیل حقوق بینالملل در قالب قاعده بپردازند.
Based on a hermeneutic approach towards legal rules, Herbert Hart believes that: in order to understand a legal system, we should have an introspective and conceptual analysis of legal rules, therefore he introduces a theory in which he separates primary rules from secondary rules in order to better understand a legal system. Based on Hart’s point of view, considering the structure of the international community and its lack of secondary rules which actually makes it very unique, international law cannot be counted as a very well-regulated system of law. In this article with a descriptive-analytical approach, and by analyzing Hart’s theories and new approaches in philosophy of law, we try to prove that international law shall also be considered as a system of law. The article concludes that Hart’s theory has had a tremendous effect on understanding international law and with his theory jurists are able to study international law as a regulated set of rules.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63748_97dcc3e6a1720b0346d8500476abe0cc.pdf
سیستم حقوقی
فلسفۀ تحلیلی
قواعد حقوقی
نظام حقوق بینالملل
هارت
Hart
International Law Order
legal system
Legal Rules
Analytic Philosophy
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
601
620
10.22059/jplsq.2017.211787.1305
63749
بررسی حقوقی نقش مالیات بر توسعۀ سیاسی و دموکراسی
Legal Review of the Role of Tax in Political Development and Democracy
ولی رستمی
vrostami@ut.ac.ir
1
فاطمه محمدی
fatemehmohammadi5555@gmail.com
2
مسعود رنجبر
3
دانشیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی)، تهران، ایران
توسعۀ سیاسی و به دنبال آن دموکراسی از جمله مفاهیمیاند که با وجود داشتن زمینۀ سیاسی، پیوند و ارتباط جدی با دانش حقوق دارند. بنابراین، میتوان گفت پایه و اساس دموکراسی، همان پایه و اساس حکومت قانون با رویکرد ماهوی و تضمین حقوق شهروندی بهوسیلۀ ابزارهای قانونی است. نگاهی به تاریخ تکوین حکومتهای دموکراتیک نشان میدهد که قانونمندشدن أخذ مالیات و محل مصرف آن از طریق رضایت عمومی، عامل اصلی در گذار به دموکراسی بوده است. توجه دولتهای دموکراتیک به مالیات صرفاً ایجادکنندۀ حق نظارت و به پاسخ طلبیدن نظام سیاسی نیست، بلکه فراتر از آن نشانی از وجود ترتیبات قانونی است که چنین روندی را موجب میشود. دموکراسیها علاوه بر نیاز مالی به مالیات برای گذران امور جاری حکمرانی، به سبب تعهدات رفاهی که بر عهده میگیرند، نیاز بسیاری به مالیات دارند. سؤال اصلی این پژوهش این است که آیا مالیات را میتوان ابزاری برای تحقق دموکراسی و توسعۀ سیاسی محسوب کرد؟ بررسیها و نتایج این پژوهش نشان داد که صرف اخذ مالیات و اتکای کامل بر درآمدهای مالیاتی، نهتنها نشانۀ توسعۀ سیاسی و دموکراتیکبودن یا گذار به دموکراسی نیست، بلکه کیفیت دریافت مالیات و شیوۀ مصرف آن میتواند در بهبود شاخصهای دموکراتیک مؤثر واقع شود. روش پژوهش ما از نوع تحلیلی-توصیفی و مبتنی بر مطالعات میانرشتهای است. دادههای پژوهش به شیوۀ کتابخانهای جمعآوری شدهاند.
Political development and democracy are concepts that despite being political terms have serious links and relations with law. Therefore it can be said that democracy is the exact basis and foundation of the principle of rule of law and is a mean for guaranteeing citizen rights by legal instruments. A look at the history of formation of democratic states showa that regulating paying taxes and how and where the taxes are being used, accompanied with pubic satisfaction has been a main factor for moving towards achieving democracy. The reason why Democratic states pay so much attention to taxes is not solely to create a supervisory right for citizens or to give them a right to seek answers from the political system but beyond that it is a sign of existence of legal arrangements for making such procedures possible. Democracies in addition to having financial needs to taxes for managing ongoing governmental affairs, due to the welfare obligations that they undertake, they require and very much depend on taxes. The main question of this research is whether tax is considered as a mean for democracy and political development? Studies and researches show that taxation and fully relying on tax incomes is not the only sign of political development and democracy or a sign of a move towards democracy, and that the way of collecting taxes and how the taxes are being used can also be effective in improving democratic indexes. Our research method is analytical-descriptive based on interdisciplinary studies. The data have been collected based on the library method.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63749_3212e7599317456a9172e552c9ebd53f.pdf
توسعۀ سیاسی
حقوق شهروندی
دموکراسی
رضایت عمومی
مالیات
ax
Democracy
Political Development
Public Satisfactory
Citizenship rights
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
621
645
10.22059/jplsq.2017.210818.1293
63750
حقوق بینالملل ناظر بر کاربرد انرژی هستهای در فضا
The International Law Governing Nuclear Power Sources (NPS) in Space
سهیلا کوشا
koshas2013@gmail.com
1
استادیار، گروه حقوق، دانشگاه پیامنور، تهران
با توجه به ماهیت جهانی فعالیتهای فضایی، با پدیدۀ نوظهور کاربرد انرژی هستهای در فضا (NPS) مواجهیم که از 4 ژانویۀ 2004 به اوج خود رسیده و امکان سفر انسان و روباتها را به کرۀ ماه، مریخ و عمق فضا تسهیل کرده است. امروزه با استفاده از این سوخت میتوان سفرهای سهساله را در 90 روز انجام داد. «پروژۀ تیتان» بهتازگی از سوی «ناسا» مطرح شده که با استفاده از راکتورهای شکافت هستهای میتوانند نیروی محرکهای معادل هزاران وات الکتریسیتۀ «We» را فراهم کنند، زیرا این فعالیتهای فضایی نمیتوانند از انرژی هیدروکربنی یا خورشیدی استفاده کنند. کاربرد این انرژی در فضا بهمنزلۀ سوخت از 40 سال پیش از سوی امریکا و شوروی شروع شد که بیشتر با استفاده از ژنراتورهای رادیوایزوتوپی ترموالکتریک (RTGs) و دستگاه مولد گرمای رادیوایزوتوپی (RHUs) بود. هدف این مقاله بررسی اسناد و مقررات حقوق بینالملل حاکم بر این نوع فعالیتهای فضایی است. در این مقاله با بهرهمندی از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که مسئولیت دولتهای مجری و صادرکنندۀ مجوز و «کپوس» برای پیشگیری از خطرات بالقوۀ استفاده از انرژی هستهای در فضا چیست؟
Recent evolutions, due to the universality of Space activities and emerging the use of Nuclear power sources (NPS) for travelling to deep space, has reached its peak since 4th of January 2004. Recently a project known as Prometheus which studies nuclear fission reactors is being done by (NASA). These reactors can provide the Propulsion needed for these journeys by producing thousands of Watts of electricity (we). As solar energy and other kinds of energies do not produce enough electricity for a journey to deep space. Using (NPS) in USA and the Soviet Union started 40 years ago which was mostly in the form of (RTGs) and (RHGs).The aim of this article is to study the treaties and rules in international law especially international space law which are enforceable for space nuclear power sources. In this paper by applying an analytic -descriptive method of research, we are about to answer this question that what are the obligations and responsibilities of Committee on the peaceful uses of outer space (COPUOS) and the states who are carrying out or licensing these kinds of space activities to prevent the potential risks?
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63750_78887ac7d7ff70493b7900387ca46a8b.pdf
حقوق بینالملل
حقوق بینالملل فضایی
کاربرد انرژی هستهای در فضا
کمیتۀ استفادۀ صلحآمیز از فضای ماورای جو (کپوس)
مسئولیت بینالمللی
international space law
Nuclear power sources (NPS) for space
Committee on the peaceful uses of outer space (COPUOS)
International Responsibility
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
647
664
10.22059/jplsq.2017.226814.1460
63752
وظایف و اختیارات متقابل دولت آسیبدیده و سازمانهای بینالمللی در امدادرسانی حوادث طبیعی
Relations between Governments and Individuals as Well as the Relations between International Relief Organizations and Affected States in Natural Disasters
موسی پاشابنیاد
mpashabonyad@yahoo.com
1
نسرین مصفا
nasrin.mosaffa@gmail.com
2
دانشآموختۀ دکتری حقوق بینالملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
امروزه حقوق بشر توجه عمیقی به موضوع حمایت از افراد آسیبدیده از حوادث طبیعی دارد، زیرا این قبیل حوادث همهساله در گوشه و کنار جهان رخ میدهند و خسارات مالی و جانی زیادی را با خود همراه دارند. با این حال، این موضوع به بحثی چالشبرانگیز در روابط میان دولتها، افراد، سازمانهای بینالمللی امدادرسان و دولتهای آسیبدیده بدل شده و این سؤال را نیز مطرح کرده است که ماهیت حمایت از افراد در برابر حوادث طبیعی چیست و اگر چنین حمایتی اداکردن حقی بشری است، آیا ادای این حق فقط باید از دولت حاکم خواسته شود، یا اینکه مستقیماً از جامعۀ بینالمللی و به طور اخص از سازمانهای بینالمللی امدادرسان نیز قابل مطالبه است؟ براساس نتایج، دولت آسیبدیده وظیفۀ اصلی حمایت از آسیبدیدگان از حوادث طبیعی را به دوش دارد و البته در صورت ناتوانی یا تمایلنداشتن دولت حاکم به امدادرسانی مؤثر و نقض حقوق بنیادین آسیبدیدگان، جامعۀ بینالمللی نیز وظیفه دارد از مجاری سازمانهای بینالمللی امدادرسان، به حمایت از آنان اهتمام ورزد.
Nowadays Human Rights pays a great deal of attention to protection of people affected by natural disasters, because such incidents occur every year around the world and with them comes a lot of human and financial losses. Nevertheless, this issue raises many questions regarding the relations between governments and individuals, as well as relations of international relief organizations with affected states. The question we are trying to answer in this contribution, is that what is the nature of the protection of people against natural disasters, and if such protection is a fulfillment of human rights, should it only be asked from the government, or that it can also be a demand from the international community, and in particular from international relief organizations? Based on the studies, the affected state has the main obligation to protect the victims of natural disasters, and in case the state is unable to or unwilling to give an effective relief and a violation to the fundamental rights of victims occurs, then the international community will be responsible to protect them, via international relief organizations.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63752_0acb7ed60f87069ea505e9a726f312ae.pdf
امدادرسانی
حوادث طبیعی
دولت آسیبدیده
سازمانهای بینالمللی امدادرسان
کمک بشردوستانه
Natural disasters
Affected State
Relief
International relief organizations
Humanitarian Assistance
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
665
687
10.22059/jplsq.2017.213256.1319
63754
بررسی تطبیقی نسبت حق تعیین سرنوشت و حقوق اقلیتها در حقوق بینالملل و نظام جمهوری اسلامی ایران
A Comparative Study of the Right to Self-Determination and the Rights of Minorities in International Law and the Legal System of Islamic Republic of Iran
حسین خلف رضایی
h.rezaei@alumni.ut.ac.ir
1
ولی الله حیدرنژاد
v.heidarnezhad@yahoo.com
2
حمید ناصریمنشادی
hossein.mohammadi.a@gmail.com
3
استادیار، دانشکدۀ معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
دانشجوی دکترای معارف اسلامی و حقوق عمومی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
کارشناس ارشد معارف اسلامی و حقوق خصوصی حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
امروزه حق تعیین سرنوشت ملتها بهمنزلۀ یک قاعدۀ آمرۀ بینالمللی و به تعبیری تعهدی عامالشمول شناسایی شده است که کشورها نسبت به این تعهد، در قبال جامعۀ بینالمللی متعهد و مسئولاند. این حق تمام جنبههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... را شامل میشود و دارای دو بعد داخلی و خارجی است. در بعد داخلی علاوه بر عموم شهروندان، حق مزبور، اقلیتهای موجود در داخل مرزهای کشور را نیز حمایت میکند و شامل میشود. مطابق حقوق استناد اقلیتها به حق تعیین سرنوشت، به معنای جداییطلبی و استقلال نیست، بلکه استفاده از این حق درخصوص اقلیتها به معنای رفع تبعیض، مشارکت سیاسی در امور حکومت و تضمین حقوق آنهاست که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تحت تأثیر دستورات اسلامی و قرآن کریم، فراتر از حدودی که حقوق بینالملل برای اقلیتها در زمینۀ حق مشارکت سیاسی مشخص کرده است امتیازاتی را در جهت مشارکت اقلیتها در زمینههای مختلف حکومتی و امور جاری ادارۀ کشور پیشبینی کرده است. از جملۀ این حقوق میتوان به حق انتخاب نامزد موردنظر در تمام انتخابات اشاره کرد، ضمن اینکه حق تعیین نمایندۀ اختصاصی اقلیتها در مجلس شورای اسلامی، حق تشکیل حزب و آزادی در مراسم دینی و مذهبی و ... را نیز باید به این فهرست افزود.
The right of self-determination, as a well-established obligatory principle of international law, consists of all political, economic, social and cultural rights and may be reviewed on both national and international scale. In its national perspective, the said right protects citizens, including all groups of minorities. The scope of the right of self-determination, however, does not extend to declaration of separation and independence. It refers to the elimination of all forms of discrimination against minorities, securing their political participation in the government as well as providing them with rights they must enjoy as citizens. The Constitution of Islamic Republic of Iran recognizes the right of participation in governmental structures, such as the right to elect representatives in the Parliament, the right to establish political parties and the freedom to mark religious ceremonies.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63754_d356bfd6692ef338dadc53cf20c37907.pdf
اقلیتها
حق تعیین سرنوشت
قاعدۀ آمرۀ بینالمللی
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
مشارکت سیاسی
Self-determination
Principles of International Law
Minorities
Constitutional Law of Islamic Republic of Iran
political participation
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
689
706
10.22059/jplsq.2017.214871.1339
63755
چالشها و تقابل صلاحیتهای اتحادیۀ اروپایی و دولتهای عضو در مسائل پلیسی و کیفری مربوط حوزۀ آزادی عدالت و امنیت
Challenges and Oppositions of European Union’s and Member States’ Competences in Police and Criminal Matters Related to the Area of Freedom Security and Justice of the European Union
احمد مومنی راد
momenirad@ut.ac.ir
1
فرهاد باقری
farhadbagheri69@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
پس از معاهدۀ لیسبون، ساختار ستونی اتحادیۀ اروپایی کنار گذاشته شد. جامعۀ اروپایی در اتحادیۀ اروپایی ادغام شد و ساختار نهادی واحد شکل گرفت، اما کارکرد دو ستون دیگر باقی ماند. یکی از این ستونها، همکاریهای پلیسی و قضایی در مسائل کیفری است که بعدها در حوزۀ آزادی، امنیت و عدالت اتحادیه ادغام شد. ساختار این حوزه صورتی بینالدولی دارد. مسائل پلیسی و کیفری در ارتباط مستقیم با نظم عمومی جوامع دول عضو است. لذا دولتها از تفویض اختیارات گسترده به اتحادیۀ اروپایی در این حوزه امتناع کردهاند. این در حالی است که در سایر سیاستها و مسائل اتحادیۀ اروپایی از حجم وسیعی از حاکمیت و اختیارات خود صرفنظر و آن را به اتحادیه تفویض و اعطا کردهاند. هدف سیاستهای کیفری و پلیسی اتحادیۀ اروپایی، مبارزه با بیکیفرماندن مجرمان و فرار آنها از قانون به دلیل انعطاف و نرمی سیستم حقوقی بعضی کشورهای عضو، حفظ حقوق مردم و حتی مجرمان و ... است، لذا اتحادیه سعی کرده است، در این حوزه قوانین حداقلی وضع کند تا هم از تعرض به صلاحیت و حاکمیت دولتها از سوی اتحادیه جلوگیری و هم اهداف اتحادیه تأمین شود. این مقاله درصدد است تا با روشی توصیفی-تحلیلی، دریابد که در حوزۀ مسائل پلیسی و کیفری صلاحیتهای اتحادیه و دولتهای عضو آن چگونه در تقابل و تعامل با یکدیگر قرار میگیرند؟ و به این پرسش پاسخ دهد که در کنار این تعامل و تقابل، نقش حاکمیت دولتها در یکسانسازی حقوقی در مسائل کیفری، پلیسی و نظم عمومی چگونه ایفا میشود؟ از طریق بررسی نقش دیوان دادگستری اتحادیه و ساختار، کارکرد و مؤسسات آژانسهای حوزۀ آزادی، امنیت و فضایی روشنتر از فعالیتهای پلیسی و قضایی کیفری به خواننده ارائه میدهد و در پایان به این نتیجه خواهد رسید که تفاوتهای اساسی در تعریف نظم عمومی و نظریات حاکمیت دولتها، سبب شده است در این حوزه، فعالیتها و تصمیمگیریها بیشتر جنبۀ ابتدایی و حداقلی داشته باشند.
After the treaty of Lisbon, the structure of the pillars of the European Union was abandoned. European community emerged into European Union and the single institutional framework was established. But the function of the other two pillars continues. One of the pillars is the police and judicial co- operation in criminal matters which merged into the area of freedom security and Justice of the EU. Structure of this area is intergovernmental. Police and criminal matters are interrelated to the communities of the member states’ public order. Thus, states has refrained to confer vast powers in this area upon the EU. While they have relinquished from huge content of their sovereignty and powers of their own in other policies and matters of EU and conferred them upon it. Criminal and police policies in EU aim to combat with impunity of criminals and escape from justice because of lenient legal systems of some member states, to protect people rights and even the criminals . Thus the EU has attempted to lay down minimum regulations, so as refrain from aggression to the states sovereignty as well as guaranteeing the EU objectives. This contribution intends to, in an analytic- descriptive manner, explore the interaction and opposition of EU’s and member states’ competences, and analyze the role of states’ sovereignty in minimum legislative acts, and shape readers’ thinking by offering a concise summary of ECJ practice, structure, function and agencies of the Area of FSJ, and finally conclude that fundamental differences between definition of public order and opinions about sovereignty of states have been caused measures and decisions in this area, possess basis and minimum features.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63755_21038adc38cb35733ea1b767030aefb5.pdf
اصل تفویض
اصل تقدم صلاحیت نزدیکترین و مؤثرترین نهاد
دولتهای عضو
مسائل کیفری
Criminal matters- member states- principle of conferral- principle of subsidiarity
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
707
723
10.22059/jplsq.2017.213762.1326
63756
تحلیلی بر مفهوم حق نظارت همگانی بر قدرت براساس دو رابطۀ حق-ادعا و حق-آزادی
Analysis of the Concept of Public Supervision on Power Based on Two Relation Claim-right and Liberty-right
سید محمدصادق احمدی
sms_ahmadi@khuisf.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اصفهان
حق پاسداشت کرامت انسانی، استقلال و حقهای بشری در جامعه، غلبۀ گفتمان حق در عرصۀ زمان کنونی است. حق تعیین سرنوشت بهمثابۀ بنیان بسیاری از حقها، اقتضا دارد تا توانش نظارت مستمر و تعقیب خط سیر قدرت را با هدف تحدید آن، در مرزهای حقها و آزادیهای بشری داشته باشد. روابط ناشی از حق نظارت همگانی بر قدرت همچون بسیاری از حقها مناقشهبرانگیز است. این امر ضرورت تبیین آن را با هدف منقحسازی ساحت حق از تحدیدهای غیرضرور و مخل و شفافکردن محتوای حقها که بهوضوح تکالیف نیز میانجامد، مبرهن میکند. در پژوهش حاضر با تحلیلی اجمالی از مؤلفههای حاکم بر روابط دوگانۀ هوفلد و ارکان حق نظارت همگانی بر قدرت، قابلیت آن در بهرهمندی از شیوۀ تمایزگذاری روابط و پردازش حقها و تکالیف متفاوت به تصویر کشیده شده است. پیامد سنجش مزبور نشان از امکان بهرهمندی از تحلیل رابطۀ قانونی یا موقعیت قانونی حق-ادعا و حق-آزادی دارد.
The result of preserving the independence of dignity and human rights in society has caused right discourse is common at the present time. The right of Self-determination as the basis of many rights and freedoms requires in order that the one has power for Continuous monitoring and prosecution powers to limit it and guarantee the human rights and freedoms. Relation caused by the right of public oversight to power as many rights dispute. This different look requires the right of public oversight to power has been examined more. To determine the scope of necessary limitations of unnecessary restrictions. This would also make the content of right clear. In the present study component ruling on Hohfled’s bilateral relations and the elements of the right of public oversight to power will be analyzed. This attempt will be done to distinguish relations and rights and assignments. The result of this analysis shows that the analysis of legal relations and legal positions of claim-right and liberty-right can be used in analysis of right of public oversight to power.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63756_c4647201ffe80a8c807fc7eccd0b10db.pdf
آزادی
ادعا
حق
رابطۀ قانونی
موقعیت قانونی
نظارت همگانی
right
claim
liberty
public oversight
legal relation
legal position
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
725
746
10.22059/jplsq.2017.207526.1262
63757
مسئولیت بینالمللی دولتهای تأمینکنندۀ مالی تروریسم
International Responsibility of the States Providing Finance to Terrorism
حمید الهویی نظری
soohan@ut.ac.ir
1
امیر فامیل زوار جلالی
azjalali@alumni.ut.ac.ir
2
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشگاه تهران، تهران
تأمین مالی تروریسم به معنای فراهمآوردن انواع منابع مالی و لجستیکی، همچنین هرگونه تسهیلات دائمی و موقتی برای تروریستها بهمنزلۀ یکی از مصادیق بارز حمایت دولتها از تروریسم است. با وجود قواعد و مقررات گوناگون در ممنوعیت تأمین مالی تروریسم، این پدیده نهتنها کنترل و کاهش نیافته، بلکه رفتهرفته پیچیدهتر و بر میزان آن افزوده شده است و علت آن، جریانداشتن شریانهای پولی این گروههاست. ظهور گروههای تروریستی جدید در مناطق مختلف جهان بهویژه خاورمیانه گواه بر این ادعاست. ناکارآمدی قواعد و مقررات موجود در منع دولتها از حمایت مالی تروریسم میتواند ناشی از منتسبنشدن اعمال تروریستها به دولتهای حامی آنها باشد. این فرضیه مبتنی بر این واقعیت است که در طرح پیشنویس مواد کمیسیون حقوق بینالملل 2001، حمایت مالی در آستانهای نیست که بتواند معیار انتساب را محقق کند. در مقالۀ پیشرو سعی داریم چگونگی مسئولیت دولتهای تأمینکنندۀ مالی تروریسم براساس قواعد موجود و درنهایت ارائۀ پیشنهادهایی بهمنظور بهبود آنها را بررسی کنیم.
Financing terrorism, defined as securing any form of financial or logistical resources as well as providing permanent and temporary loans for terrorists, can be regarded as one of the clear examples of state sponsored terrorism. In spite of various existing rules and regulations in prohibition of such financing practices, not only this phenomenon has not been restrained or reduced but due to the current monetary transactions at terrorist groups’ disposal, it has gradually became a greater, more complex issue. The global appearance of new terrorist groups, especially in Middle East, serves as an evidence to this claim. As the International Law Commission’s Draft Articles on Responsibility of States2001 lacks the recognition of financial support as an adequate measure demonstrates, the impracticality of the prevalent rules and regulations to cease such practices can be traced to the inability to attribute acts of terrorism to sponsor states. This article attempts to study the responsibility of sponsor states in light of the mentioned rules and ultimately suggests means of improvement.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63757_99a6fc6c7522f082213086114b63316b.pdf
تأمین مالی تروریسم
طرح پیشنویس کمیسیون حقوق بینالملل راجع به مسئولیت بینالمللی دولت 2001
قواعد و مقررات موجود
مسئولیت بینالمللی دولتها
Providing Terrorism Finance
International Responsibility of States
Prevalent Rules and Regulations
The Draft Articles on Responsibility Wrongful Acts-
2001
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
747
769
10.22059/jplsq.2017.213929.1330
63758
حقوق طبیعی و حق طبیعی: تحلیل مفهومی و تکامل تاریخی
From Natural Law to Natural Rights: Conceptual Analysis and Historical Evolution
سید محمد قاری سید فاطمی
smohammd@hotmail.com
1
مجید نیکویی
majid.nikouei@gmail.com
2
استاد گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دکتری حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دیدگاهها درخصوص نسبت میان «حق طبیعی/حقوقبشر» و «حقوق طبیعی» متفاوت است. در این میان، برخی بر تمایز و ناسازگاری مفهوم حق طبیعی و حقوق طبیعی تأکید میکنند. وفق این نگاه، نهتنها خاستگاه تاریخی این دو مفهوم متفاوت است، بلکه از لحاظ مفهومی نیز میان این دو سازگاری وجود ندارد، زیرا حق طبیعی مفهومی اخلاقاً بیطرف و منشأ آزادی است در صورتی که حقوق طبیعی مفهومی اخلاقی و منشأ تکالیف است. نوشتار حاضر، پس از بررسی نقادانۀ ادلۀ مذکور، به اثبات این نکته میپردازد که نهتنها حقوق طبیعی و حق طبیعی از جهت مفهومی با یکدیگر سازگارند، بلکه از چشمانداز تاریخی نیز نظریۀ حق طبیعی و حقوقبشر از دل نظریۀ حقوق طبیعی مدرسی تکون یافته است.
A close reading of academic literature reveals different approaches to the correlation between ‘natural/human rights’ and ‘natural law’. One approach, maintains that there is an unbridgeable gap between the mentioned concepts. While highlighting the fact that the emergence of natural rights was subsequent to the rise of natural law, this view articulates that there is no conceptual consistency between the two notions: natural rights’ propositions are morally neutral claims which identify our liberties while natural law principles are duty-based moral obligations. By critical analysis, this paper argues for a close connection between a doctrine of natural, or in other words human, rights and the tradition of natural law from the historical and conceptual perspective. The essay concludes with the suggestion that the emergence of natural rights doctrine roots in, and has evolved from, the longstanding tradition of Scholastic natural law theory.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63758_ba31342f58a7f3804534266139ee5ca8.pdf
اخلاقاً بیطرف
حق طبیعی
حقوق طبیعی
حقوقبشر
قانون طبیعی اباحه
natural right
Natural Law
human rights
permissive natural law
morally neutral
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
771
795
10.22059/jplsq.2017.225499.1449
63760
کنکاش در لزوم وجود نهاد «مسئولیت اشتقاقی» در آوردههای کمیسیون حقوق بینالملل
Scrutinizing the Necessity of ‘Derivative Responsibility’ In Light of ILC Works
محمد ستایش پور
mohamadsetayeshpur@yahoo.com
1
مهدی حدادی
mhaddady@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم
استادیار دانشکدۀ حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم
کمیسیون حقوق بینالملل در راه تنظیم شاکلۀ حقوق مسئولیت بینالمللی، سخن از دو اساس برای اعمال مسئولیت به میان میآورد: مسئولیت مستقل (مسئولیت دولت یا سازمان بینالمللی مباشر عمل متخلفانۀ بینالمللی) و مسئولیت اشتقاقی (مسئولیت دولت یا سازمان بینالمللی درخصوص عمل متخلفانۀ دولت یا سازمان بینالمللی دیگر)؛ با این حال، کمیسیون دربارۀ برخی مقولات مربوطه، ساکت بوده است. مقالۀ حاضر بر آن است تا از رهگذر تبیین نکاتی که کمیسیون درخصوص آنها سکوت کرده است، لزوم وجود نهاد مسئولیت اشتقاقی را مطالعه کند که تاکنون در ادبیات فارسی حقوق بینالملل مهجور افتاده است. در این راه، پس از تبیین مفهومی، به روند گذار آن در اسناد کمیسیون و به زمینههای پیدایی و گسترش آن میپردازد و درمییابد که مسئولیت اشتقاقی مکمل مسئولیت مستقل است و چهار عامل تعامل با یکدیگر، اخلاقگرایی، مسئولیتپذیری و پاسخگویی و افزایش شمار بازیگران فعال در جامعۀ بینالمللی، عمدهترین نقش را در ظهور و گسترش نهاد مسئولیت بینالمللی اشتقاقی بازی کردهاند. توسیع این زمینهها، وجود نهاد مسئولیت اشتقاقی که خود مقتضای عدالت است را مقتضی میدارد.
To regulate the framework of the law of international responsibility, the International Law Commission (ILC) recognizes two methods of attribution; Independent Responsibility (responsibility of the wrongful state or international organization) and Derivative Responsibility (responsibility of states or international organizations in connection with the act of another state or international organization). However, the mentioned concepts, which have not been explored in Persian literature to the full extent, bear ambiguities on certain issues. The present paper reviews both institutions, studies their emergence by evaluating ILC documents, scrutinizes their origins and ultimately while reaching the conclusion that derivative responsibility is supplementary to independent responsibility, it notes cooperation, moralism, accountability and recognition of international organizations as active actors of international community, as the most vital contributing factors to its establishment as well as its increasingly important status. Needless to say, the growing regard for the mentioned aspects of derivative responsibility, furthermore necessitates its existence as a means to secure justice.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63760_aa85d43107c6a5685d5a79b79fb4021b.pdf
دولت
سازمان بینالمللی
مسئولیت بینالمللی
مسئولیت درخصوص عمل دیگری
مسئولیت ناشی از عمل غیر
مسئولیت اشتقاقی
International Responsibility
Responsibility in connection with act of another party
Derivative Responsibility
state
international organization
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
797
817
10.22059/jplsq.2017.227268.1466
63761
جایگاه مفهوم سببیت در حقوق بین الملل
The Status of Causation in International Law
سعید فرهادنیا
s.farhadnia@gmail.com
1
سید علی هنجنی
a-hanjani@sbu.ac.ir
2
دانشجوی دورۀ دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشیار، گروه حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سببیت مفهومی عقلانی است که در شاخههای مختلف علم پرتوافکنی میکند. حقوق نیز از این مفهوم بیبهره نبوده است و گرایشهای مختلف حقوق از آن بهره میبرند. هدف از انجام این تحقیق بررسی جایگاه مفهوم سببیت در حقوق بینالملل است. سببیت در حقوق بینالملل در عین حال که مبنای بسیاری از قواعد مسئولیت دولتها و مسئولیت کیفری افراد است خود نیز در قالب اصل کلی حقوقی، خلأهای حقوق بینالملل را پر میکند. هرچند عدهای بر این باورند که سببیت مفهومی خام است و مفهوم حقوقی آن در قالب عناوینی همچون نمایندگی و معاونت در حقوق بینالملل کیفری و مسئولیت دولتها متبلور شده است. اما در مقابل آن این نظر وجود دارد که سببیت مفهومی متفاوت از نمایندگی و معاونت است و در عین حال که میتواند بهمنزلۀ مبنای قواعد حقوقی عمل کند در خلأ این قواعد میتواند منبع نیز باشد. این امر همان هدفی است که این تحقیق به دنبال آن است. در این خصوص مفهوم سببیت در حقوق داخلی و نحوۀ تعمیم به حقوق بینالملل و تمایز آن با سایر مفاهیم بررسی میشود.
Enshrined in all disciplines of science, Causation is a rational concept from which Law benefits as well. This notion is the basis of many rules regarding state and individual responsibility in international law. It simultaneously fills the existing gaps as a general principle of law. While some believe that causation is a raw concept with legal contributions in the form of agency and complicity in international criminal law as well as in the realm of responsibility of states, others believe it to be distinct from both agency and complicity. This view maintains that in the absence of rules stemming from causation, the concept itself can be regarded as a source of international law. With a focus on the latter argument, this article seeks to study the status of causation by evaluating it in the context of domestic law along with its extent in international law.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63761_44cfd5cdfcf49316fe63f9850c3ee028.pdf
اصول کلی حقوقی
حقوق بینالملل
سببیت
مسئولیت
نمایندگی
Causation
responsibility
agency
International Law
General principle of law
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-09-23
47
3
819
840
10.22059/jplsq.2017.209535.1279
63762
مبانی و دلالتپژوهیهای فطری و فقهی-حقوقی در حرمت سلاحهای کشتارجمعی
The Fundamentals and Inherent Implications of Prohibition of Weapons of Mass Destruction in Jurisprudential and Legal research
محمد مهدی زارعی
m.zarei@umz.ac.ir
1
مجتبی زارعی
zare6565@yahoo.com
2
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
در مقالۀ پیشروی تلاش شد تا اثبات شود که تولید، تکثیر، انباشت و بهکارگیری سلاحهای کشتارجمعی به دلیل آنچه از احکام ناشی از همجواری «فطرت» و «فقه» در تأمین کرامت انسان به دست میدهد، حاوی حرمت است. گو اینکه «حق حیات» یعنی مهمترین «حق انسان» منبعث از «حق الهی» است؛ حقی که به موجب احکام شرع، عقل و نقل نمیتوان آن را نابود کرد. جنگ و دفاع در برخی مواقع و مقاطع گریزناپذیر است، اما با تعمق در ادلۀ تفصیلی ابتنایافته بر شرع، عقل و نقل، روح کلی و مشترک انسانها صرفنظر از نژاد و مذهب و ... که جملگی بر یک فطرت، مفطور یافتهاند، تولید سلاح کشتارجمعی و حملات اتمی و شیمیایی روزگار ما بهخصوص رخداد اتمی هیروشیما و ناکازاکی را جزوی از جنایات نابخشودنی در «حق انسان» و «محیطزیست» ارزیابی میکند؛ اقدامی که اساساً در اندیشۀ سیاسی، حقوقی و اخلاقی اسلام ممنوع و حرمتش تا زمرۀ مستقلات عقلیه و حکم اولیه تداوم یافته است و به نظر میرسد تغییر و تبدیلی در آن راه نیابد.
As Sharia, Narratives and human intellect provide, the right to life, as the most important of all human rights, cannot be denied or annihilated. Although under certain circumstances and in certain periods, war and defense appear inevitable, detailed evidence found in sharia and narratives as well as human intellect and the common soul of humanity, regardless of race, religion, etc.…, regard weapons of mass destruction and instances such as Hiroshima and Nagasaki as unforgivable violations of human and environmental rights. Such acts are forbidden in political, legal and moral teachings of Islam. This article seeks to prove the prohibition of production, multiplication, accumulation and use of weapons of mass destruction with a focus on existing rules based on the close association of human nature and Jurisprudence.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_63762_475eee5f6105fac330cf9ab2e26f008b.pdf
حکم اولیه
سلاحهای کشتارجمعی
شرع
عقل
فطرت
کرامت انسانی
nature
Sharia
wisdom
primary and secondary rules