per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
841
871
10.22059/jplsq.2017.224350.1440
65188
تحلیل اجرای موقت معاهدۀ منشور انرژی در پرتو رأی یوکاس و مقایسه با نظام حقوقی ایران
An Analysis of Provisional Application of Energy Charter Treaty in Light of “Yukos shareholders vs. Russia ˮ, and a Comparison with the Iranian legal system
لعیا جنیدی
joneidi@ut.ac.ir
1
غزال کشاورزی
ghazaalkeshavarzi@gmail.com
2
دانشیار، گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد، حقوق تجاری اقتصادی بینالمللی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
معاهدۀ منشور انرژی، بهمنظور لزوم اعمال و توسعۀ سریع قواعد خود در پرتو نقش انرژی در توسعۀ اقتصادی، نهاد اجرای موقت را پیشبینی کرده است. مادۀ 45 این معاهده در مقام بیان اجرای این اصل استثنائاتی را بیان کرده که ابهامات موجود در این زمینه و تفاسیر متعدد، سرمنشأ اختلافاتی در عرصۀ بینالمللی شده است. از بارزترین اختلافات در این زمینه پروندۀ یوکاس علیه جمهوری فدرال روسیه است. در این رأی دیوان داوری و دادگاه صالح رسیدگیکننده با تکیه بر معاهدۀ منشور انرژی و قوانین روسیه، تفاسیر متعدد از مادۀ 45 معاهده را ارائه داده و رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کردهاند. مطالعۀ اصل اجرای موقت معاهدات در پرتو رأی مذکور میتواند ضمن ارائۀ آخرین دیدگاههای موجود در این زمینه، قانونگذاران ملی کشورهای متقاضی عضویت در معاهدۀ منشور انرژی، از جمله ایران را در سیاستگذاریهای قانونی مناسب یاری رساند. نوشتار حاضر با بررسی مقررات معاهدۀ منشور انرژی درخصوص نهاد اجرای موقت و تبیین نظرهای مراجع رسیدگیکننده در پروندۀ یوکاس، مغایرتهای موجود در نظام قانونی ایران و نظام حاکم بر معاهدۀ منشور انرژی را، در صورت امضای اعلامیۀ منشور انرژی از سوی ایران و شروع اجرای موقت تبیین میکند.
Due to the necessity of a fast application and development of its rules and provisions regarding the role of energy in economic development, Energy Charter Treaty (ECT) has established the “provisional application” process. Article 45 of this treaty, while articulating the application of this principle, expresses some exceptions. Existing ambiguities as well as divergence in its interpretation, bring about some controversies on the aforementioned issue on an international level. One of the most important disputes in this regard is the case of “Yukos shareholders vs. Russia ˮ. In this award, the arbitral tribunal and judicial courts involved have raised various interpretations of article 45, relying on ECT and Russian law and have ultimately adopted different approaches. Examining all aspects of “provisional application” in the mentioned case, in addition to expressing the latest legal point of views on this subject may help legal authorities and legislators of countries, like Iran, who are willing to be members of ECT, in their future legal policies. This paper reviews the provisions of ECT regarding its provisional application and discusses different decisions of courts in Yukos shareholders vs. Russia to explain the contradictions and inconsistencies of the Iranian legal system with ECT, in case the Treaty is signed by Iran and provisional application commences.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65188_f0aafdeab09d03d764026c4e4f3aa055.pdf
اجرای موقت
دیوان دائمی داوری
رأی پروندۀ یوکاس
معاهدۀ منشور انرژی
نظام حقوقی ایران
: Energy Charter Treaty“Yukos shareholders vs. Russia ˮ
Provisional Application
Permanent Court of Arbitration
Iranian legal system
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
873
893
10.22059/jplsq.2017.223024.1420
65189
جایگاه حقوقی مصوبات شورای عالی امنیت ملی در نظام حقوق اساسی ایران
Legal Status of Acts of the Supreme National Security Council in the Regime of Constitutional Law of Iran
مهدی مقدسی
moghaddasi.mahdi7781@gmail.com
1
احسان اکبری
ehsanakbari1991@gmail.com
2
مدرس، گروه حقوق دانشکدة علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
از مهمترین راهبردهای تأمین امنیت ملی، ایجاد نهادهای فراقوهای با صلاحیت اتخاذ تصمیمات الزامآور درخصوص مسائل کلان دفاعی و امنیتی کشور است. در نظام حقوق اساسی ایران، شورای عالی امنیت ملی عهدهدار ایفای این نقش است و براساس اصل 176 قانون اساسی، تصمیمات آن پس از تأیید مقام رهبری قابل اجراست. با این حال و با توجه به ابهامات موجود درخصوص جایگاه حقوقی این مصوبات، پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، سعی در پاسخ به پرسشی کلی با این مضمون دارد که مصوبات شورای عالی امنیت ملی در نظام حقوق اساسی ایران چه جایگاه و ماهیتی دارند؟ مطالعة مستندات حقوقی مهمی چون نظریات شورای نگهبان و آرای برخی مراجع قضایی مؤید آن است که مصوبات این شورا چنانچه در چارچوب صلاحیت موضوعی آن تصویب شوند، عملاً در جایگاهی همتراز و حتی در مواقعی بالاتر از قوانین عادی قرار میگیرند و به دلیل ساختار مستقل نهاد تصویبکنندة آن، با وضع قوانین و مقررات بعدی قابل نسخ یا تغییر نیستند.
One of the most important strategies of establishing national security, is to create ultra-judicial institutions with the competency of making binding decisions on all defense and security affairs. Introduced into Iran’s constitutional regime during the revision of the Constitution, the Supreme National Security Council carried the mentioned role. According to Article 176 of the Constitution, the Council’s decisions are applicable and may be implemented after confirmation from the supreme leader. Instruments, such as the views of the Guardian Council vas well as decisions of judicial courts, indicate that acts of the Supreme National Security Council are considered to hold a statutory status while ,due to the independent structure of their approval, they may not be subject to repeal. However, as ambiguities regarding the legal status of these acts exist, relying on the descriptive-analytical method, the present article aims to review the mentioned status and its nature by studying the different aspects of the topic.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65189_da74a4710a0757d98c6f49b79b3919c9.pdf
امنیت ملی
شورای نگهبان
قانون
مراجع قضایی
مصوبات
National security
Jurisdictions
Acts
law
Guardian Council
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
895
918
10.22059/jplsq.2017.201862.1219
65190
وضعیت حقوقی آبهای تاریخی در حقوق دریاها
The Legal Status of Historic Waters in the Law of the Sea
سید باقر میر عباسی
mirabbassi@parsilo.com
1
مهدی کیخسروی
mkeykhosravi@ut.ac.ir
2
استاد گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران و مدرس دانشگاه حکیم سبزواری
دکترین آبهای تاریخی در اوایل قرن بیستم در حقوق بینالملل دریاها مطرح شد. با گذشت بیش از یک قرن از عملیشدن دکترین مزبور در بین دولتها، تا به امروز میتوان شاهد پیشرفت اندکی بود. در کنوانسیون 1958 دریای سرزمینی و منطقۀ نظارت و کنوانسیون 1982 حقوق دریاها مقرراتی درخصوص آبهای تاریخی وجود ندارد. با وجود این، امروزه در حقوق بینالملل، تعداد زیادی از دولتها با استناد به دکترین آبهای تاریخی درصددند حوزۀ صلاحیتی خود را در دریاها توسعه دهند، اما فقدان مقرراتی صریح و مشخص در این زمینه به بروز اختلافاتی در سطح بینالمللی منجر شده است، درنتیجه وضعیت آبهای مزبور در هالهای از ابهام است. بنابراین، با توجه به فقدان مقررات معاهداتی در این زمینه، سؤال اساسی در نوشتار حاضر آن است که وضعیت حقوقی آبهای تاریخی در حقوق دریاها چگونه است؟ با توجه به مطالعات به نظر میرسد چنانچه حاکمیت دولت مدعی آبهای تاریخی نسبت به آبهای داخلی در مدت زمان طولانی استمرار داشته باشد و سایر دولتها بر این حاکمیت اعتراضی نداشته باشند، منطقۀ مورد ادعا بهمنزلۀ آبهای داخلی تلقی خواهد شد و در صورتی که حاکمیت دولت مدعی آبهای تاریخی نسبت به دریای سرزمینی در مدت زمان طولانی استمرار داشته باشد و دیگر دولتها بر این حاکمیت اعتراضی نداشته باشند، منطقۀ مورد ادعا بهمنزلۀ دریای سرزمینی تلقی خواهد شد.
The doctrine of historic waters was introduced in the early twentieth century in international law of the sea. After more than a century of its implementation in between states, the doctrine is now witnessing progress. Regulations of the Conventions on the Territorial Sea and the contiguous zone as well as the Convention on the Law of the sea, do not address the matter of historic waters. However, in today’s international law, a large number of states are seeking to expand their jurisdictional ambit based on the doctrine of historic waters. But the lack of clear and specific rules concerning the issue at hand, has led to differences on an international level. The fundamental question in this regard is that how the concept of historic waters fits in the international law of the sea? Conducted studies seem to indicate that if the claimant state’s continued sovereignty over historic waters has been sustained within a lengthy duration in comparison to its jurisdiction over the State’s internal waters, and provided that other states do not object the mentioned sovereignty, the claimed zone will be considered as the Claimant State’s internal waters. Furthermore, the same rule also applies in the case of historic waters and territorial sea.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65190_0d903ef8e037faab821a99a2f510aee3.pdf
آبهای تاریخی
خلیجهای تاریخی
رژیم حقوقی آبهای تاریخی
کنوانسیون حقوق دریاها
مالکیت تاریخی
historic waters
Convention on the Law of the Sea
juridical regime of historic waters
historic title
Historic bays
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
919
936
10.22059/jplsq.2017.201441.1217
65191
مداخلۀ سازمانهای غیردولتی بهمنزلۀ «دوست دادگاه» در دادگاه بینالمللی حقوق دریاها
Intervention of Non-governmental Organizations as a "Friend of the Court" in the International Tribunal of the Law of the Sea
محمد حسین رمضانی قوامآبادی
ramazanighavam@yahoo.com
1
هیوا حاجی ملا
hiwa.hajimolla@gmail.com
2
دانشیار، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دورۀ دکتری، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
یکی از اشکال مشارکت سازمانهای غیردولتی در دادرسیهای بینالمللی، حضور در قالب تأسیس حقوقی «دوست دادگاه» است. آنها از طریق این نهاد حقوقی میتوانند، اظهارات خود درخصوص وقایع و قواعد حاکم بر دعوی را به صورت مکتوب یا شفاهی به دادگاه تقدیم کنند. اما واکنش مراجع قضایی و شبهقضایی بینالمللی نسبت بدین شیوۀ مشارکت یکسان نبوده است. در این میان رویکرد دادگاه بینالمللی حقوق دریاها بر خلاف دیوان بینالمللی دادگستری که از پذیرش لایحۀ دوستان دادگاه از سوی سازمانهای غیردولتی اجتناب کرده، اندکی منعطف بوده است. به همین جهت پژوهش پیشروی بر آن است تا جهات انعطاف در رویۀ قضایی دادگاه بینالمللی حقوق دریاها را در پرتو قضایای اخیر مطرحشده در آن نهاد نشان دهد.
One of the means of participation for international non-governmental organizations in international proceedings is their intervention as a "Friend of the Court". Through this legal institution, these organizations can present their remarks, in writing or by oral address, on the facts and the laws governing the claim to the court. While International judicial and quasi-judicial authorities have reacted differently, unlike the International Court of Justice who have refused to accept the remarks of Friends of the Court, the International Tribunal for the Law of the Sea has taken a flexible approach towards this institution. The current paper this aims at presenting the flexibilities in judicial procedures of the International Tribunal of the Law of the Sea in light of its recent precedent.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65191_499c30a99d03fe2b578288ed148cf51c.pdf
اتحادیۀ حفاظت از طبیعت
جنبش صلح سبز
دوست دادگاه
دیوان بینالمللی دادگستری
دادگاه بینالمللی حقوق دریاها
سازمانهای غیردولتی
NGOs
friends of the court
International Court of Justice
International Tribunal of the Law of the Sea
International Union for the Conservation of Nature (IUCN)
Green peace
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
937
955
10.22059/jplsq.2017.205915.1253
65192
واکاوی مفهومی واژگان چندمعنا در قانون اساسی دولت به معنای «حکومت یا طبقۀ حاکم»
Studying the Conceptual Definition of the Constitution’s Terminology Government in the definition of "Government or Ruling Class”
فیروز اصلانی
rahmani756@gmail.com
1
مهدی نورایی
iran.ut.ac.ir@gmail.com
2
دانشیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، واژۀ «دولت» برای بیان پنج مفهوم مجزا به کار رفته است. هر کدام از این مفاهیم، دولت را در وضعیت و جایگاه خاص حقوقی قرار میدهد، که برای شناسایی حقوق و تکالیف دولت و مردم در قانون اساسی باید به مفهوم خاص دولت در هر اصل توجه کرد. اگر دولت را در هر کدام از اصول قانون اساسی به جای مفاهیم دیگری تفسیر کنیم، این امکان وجود دارد که اصل موردنظر خالی از محتوا یا با اهداف قانون اساسی ناسازگار شود. بنابراین، مفهوم دولت در هر اصل را باید با توجه به اصول کلی و شواهد ناظر بر آن استنتاج و مشخص کرد که در هر اصل دولت به کدام مفهوم به کار رفته است. در این پژوهش به دست خواهد آمد که واژۀ دولت در اصول 3، 8، 9، 11، 14، 17، 21، 28، 30، 31، 41، 49، 53 و 55 به معنا و مفهوم حکومت یا طبقۀ حاکم است. روش استفادهشده برای فهم این معنا از دانشواژۀ دولت به صورت تحلیلی خواهد بود که بسته به موضوع اصل از روشهای تفسیری تاریخی، ادبی و متنگرایانه استفاده شده است.
In the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the term "government" has been used to express five distinct concepts. Each of these concepts places the state in a special legal status, which, in order to identify the rights and duties of the state and the people in the constitution, should be taken into account in the particular concept of government in each principle. If we do not define the government correctly in principles of the Constitution, it is possible that the principle in question is devoid of content or incompatible with the purposes of the constitution. Therefore, the concept of government in each principle must be derived from the general principles and evidences used for regulating the said Principle. In this study, the term "government" in Principles 3, 8, 9, 11, 14, 17, 21, 28, 30, 31, 41, 49, 53 and 55 refers to the terms, state or ruling class. The method used in this article for understanding this definition of the term Government, would be analytical, and should the Principle require a study from the standing point of history, literature and wording shall also be used.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65192_05806024e4dd9ca6aa23649ed0de228c.pdf
حکومت
دولت
طبقۀ حاکم
قانون اساسی
کشور
government
state
Ruling Class
Constitution
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
957
977
10.22059/jplsq.2017.139253.1172
65193
رژیم حقوقی خاص اتحادیۀ اروپا: ویژگیها و آثار
The EU as a Special Regime: Features and Effects
عبدالله عابدینی
s_abedini_a@ut.ac.ir
1
دانشآموختۀ دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
با ظهور رژیم حقوقی اتحادیۀ اروپا در دهۀ پنجاه میلادی و پیشرفتهای روزافزون این نهاد منطقهای در عرصۀ بینالمللی، برخی صاحبنظران در این اندیشهاند که آیا ویژگیهای منحصربهفرد این سازمان بینالدولی قابل انتقال به عرصۀ نظم حقوقی بینالملل است؟ در گسترۀ حقوق بینالملل که با ویژگیهایی چون رضایت و فقدان سلسلهمراتب میان تابعان و منابع حقوقی شناخته میشود، وجود خردهنظامی چون اتحادیۀ اروپا که منبعث از ویژگیهای ذاتی حقوق بینالملل است، در نوع خود بدیع است. گاهی چنین ادعا شده است که وجود رژیمهای خودبسنده و خاصی چون اتحادیۀ اروپا، سازمان جهانی تجارت و رژیمهای حقوقی حاکم بر معاهدات حقوق بشری نمونهای از حرکت حقوق بینالملل به سوی چندپارگی و ازدسترفتن انسجام و وحدت نظم حقوقی بینالمللی است. ضمن اینکه این گسترش و تنوع در ادارۀ نظمهای حقوقی به تعبیری موجب زایندگی و پیشرفت حقوق بینالملل خواهد شد و وحدت نظم حقوقی بینالملل را در عین کثرت موازین حاکم بر رژیمهای خاص تضمین میکند. از این رو، در نوشتار حاضر با تمرکز بر بررسی ویژگیهای رژیم خاص حقوقی اتحادیه در گسترۀ حقوق بینالملل عام به دنبال این هستیم که آثار احتمالی خاصبودن این نظم حقوقی در عرصۀ حقوق بینالملل را تعیین کنیم.
Establishing the European Union which goes back to 1950s and its success in achieving valuable goals puts forward this question that whether those successes can transfer to international legal order. In fact, advent of some regimes gradually in international legal order has led to so-called phenomenon of special or self-contained regimes. One of the best and prominent instances in this regard is the European Union. This regional organization has constituted effective norms and mechanism under which any invocation to general international law is on the wide extent limited. This paper is seeking to draw the characterization of EU legal order itself as a legal system and as a special regime in international law. In this respect, analysis of latter particular effect in the context of general international law will be present.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65193_9801c991a801cbec40d97bd97926f06a.pdf
اتحادیۀ اروپا
حقوق بینالملل عام
دیوان اروپایی دادگستری
رژیم خاص
نظم حقوقی
General international law- Legal order- European Union- Special regime- European Court of Justice
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
979
994
10.22059/jplsq.2017.215679.1350
65194
حاکمیت قانون و کارایی در نظام حقوق رقابت ایران
Efficiency and its Obstacle to Competition law in Iran
رضا طجرلو
rtajarlou@yahoo.co.uk
1
محمد علی کرباسیون
dr.karbasion@gmail.com
2
دانشیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران
حقوق رقابت به دلیل ممانعت از انحصار و تشویق کسبوکارهای کوچک، زمینهساز مناسبی برای کارایی است. این پژوهه در گام اول مفهوم کارایی، انواع و عوامل تأثیرگذار در آن را تبیین میکند و از مهمترین عوامل فرااقتصادی آن به عامل حاکمیت قانون در فضای کسبوکار میپردازد. این تحقیق قصد دارد با بررسی ویژگیهای حاکمیت قانون در فضای کسبوکار یعنی: قابلیت پیشبینی، تأمین فرصت و برخورد برابر و منصفانۀ حکومت، کاهش هزینههای مبادله و نبود مقررات دستوپاگیر موانع آن را در فضای حقوق رقابت ایران و راهحلهایی برای برونرفت از موانع حقوقی کارایی در نظام حقوق رقابت ایران بیابد.
Whereas competition law prevents monopoly and encourages small business, it can create efficiency. This research studies the concept of efficiency, its types and the factors affecting it, and examines one of the most important non-economic factors, with high effects on this concept, the rule of law in the area of business deals. This research aims to study the special features of the rule of law in the area of business deals i.e.: Predictability, providing opportunities and equal treatment and fair governance, reduce transaction costs, lack of red tapes, and also studies the barriers in Iran’s Competition Law and tries to find solutions in order to overcome the legal barriers blocking the effectiveness of Iran’s competition law.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65194_fa20a22e765a77e3f931c8f2287c8ec7.pdf
تأمین فرصت و برخورد برابر و منصفانۀ حکومت
حقوق رقابت
کارایی
کاهش هزینههای مبادله
قابلیت پیشبینی
نبود مقررات دستوپاگیر
Competition law
Efficiency
Business condition
Predictability
providing opportunities and equal treatment and fair government
Reduce transaction costs
lack of red tape
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
995
1021
10.22059/jplsq.2017.233373.1518
65195
تحلیل حقوقی «قطعنامۀ 2231 شورای امنیت» و بررسی رابطۀ آن با «برجام»
Legal Analysis of Security Council Resolution 2231 and Its Relationship with the JCPOA
امید ملاکریمی
mollakarimi.omid@gmail.com
1
محمود جلالی
m.jalali@ase.ui.ac.ir
2
لیلا رئیسی
raisi.leila@gmail.com
3
دانش آموختۀ دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
دانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار دانشکدۀ علوم انسانی و حقوق دانشگاه آزاد واحد اصفهان
ارتباط میان برنامۀ جامع اقدام مشترک و قطعنامۀ الزامآور 2231 شورای امنیت نشان میدهد که برجام موافقتنامۀ نزاکتی بینالمللی است. اگر برجام موافقتنامۀ نزاکتی بینالمللی دانسته شود برای پاسخ به این پرسش که ارتباط این سند 167 صفحهای با قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد چیست؟ تحلیل این قطعنامه را میطلبد. لحن قطعنامۀ یادشده نهتنها تهدیدآمیز نیست، بلکه نشانگر رابطهای مطلوب فیمابین طرفین است. در این قطعنامه، بر خلاف دیگر قطعنامههای فصل هفتم در ابتدای متن قطعنامه اشاره به فصل هفت دیده نمیشود. رویۀ غالب شورای امنیت اینگونه است که وقتی در نظر دارد ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قطعنامهای صادر کند در همان مقدمۀ سند اعلام میکند که تمامی این قطعنامه در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده است. بهتازگی چندین آزمایش موشکی از سوی ایران شکل گرفته که دیدگاههای متفاوتی را درخصوص نحوۀ تفسیر پیوست دوم قطعنامه به وجود آورده یا به عبارت بهتر، رابطۀ بین قطعنامه با برجام را برجسته کرده است. در این نوشتار درخصوص رابطۀ بین قطعنامۀ 2231 شورای امنیت و برجام مداقه شده است و تأکید میشود با اینکه برجام به طور کامل ضمیمۀ قطعنامه شده است و به نظر میرسد تأیید قطعنامه، تأیید برجام است، اما برجام و قطعنامه دو سند مجزا هستند و تأیید برجام الزاماً به معنای تأیید قطعنامه نیست. برجام و قطعنامۀ شورای امنیت دارای ماهیت مجزا و در عین حال مرتبط و تأثیرگذار در یکدیگرند. درنهایت اینکه به تجویز مادۀ 103 منشور ملل متحد در صورت وجود تعارض تعهدات بین موافقتنامههای بینالمللی و تعهدات ناشی از منشور از جمله تعهدات ناشی از قطعنامههای شورای امنیت، تعهدات دستۀ دوم برتری دارند.
Considering the JCPOA as a gentlemen agreement, this article aims to analyze United Nations Security Council Resolution 2231 (2015), endorsing the comprehensive solution to the Iranian nuclear issue reached in Vienna on 14 July 2015. Therefore, the non-binding nature of the JCPOA demands an analysis of the relationship between this document and the Resolution. Unlike Chapter VII resolutions of the SC, the language of the 2231 Resolution is soft and there is no mentioning of Chapter VII therein. The practice of the Council demonstrates that when it issues a chapter VII resolution, the Council expressly would state that its resolution is in accordance with Chapter VII. Iran has recently conducted some missile tests raising different views regarding annex two to the Resolution, i.e., it has highlighted the connection between the Resolution and the JCPOA. Despite the fact that the JCPOA is annexed to the Resolution, they constitute two different instruments. While the approval of the Resolution means approval of the JCPOA, the reverse is not true. Finally, under Article 103 of the UN Charter, in case of conflict between obligations of States under the Charter with those of other international agreements, the former shall prevail.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65195_e65ab537bca32efa62020e1ff1527a7e.pdf
برجام
تحریم تسلیحاتی
قطعنامۀ 2231 شورای امنیت
موافقتنامۀ سیاسی یا نزاکتی
JCPOA
Law of Treaties
International Law
2231 SC Resolution
Gentlemen Agreements
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
1023
1041
10.22059/jplsq.2017.222581.1416
65196
نقش علم در ارزیابی معیارهای مربوط به بهداشت، ایمنی و محیطزیست HSE در فرایند داوریهای بینالمللی
The role of science in evaluation of HSE measures in international arbitration processes
زهرا سیف
pinkbooklawyer@yahoo.com
1
الهام امینزاده
aminzadeh@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
دانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
با توجه به اینکه شرایط زیستمحیطی کرۀ زمین پیوسته رو به وخامت میرود و با درنظرداشتن اهمیت توسعۀ پایدار و قوانین حاکم بر نظام تجارت جهانی، همۀ کشورها از حق تنظیم و اجرای معیارهای قانونی بهمنظور حمایت و ارتقای وضع بهداشت عمومی، ایمنی و محیطزیست اتباع خود برخوردارند. این حق و خطرهای تهدیدکنندۀ دولت میزبان در نظام تجاری، موضوع دفاع از معیارهای مربوط به بهداشت، ایمنی و محیطزیست (HSE) را در مقابل مراجع حلوفصل اختلاف بینالمللی پیش میآورد. از آنجا که معیارهای تنظیمی HSE باید مبتنی بر علم و قواعد علمی باشند، در حلوفصل اختلافات حاصل از این معیارها، مسئلۀ نقش علم و محدودیتهای آن بسیار حائز اهمیت است. لذا این مقاله درصدد بررسی این موضوع است که با توجه به محدودیتهای علم و وجود اختلافات علمی میان دانشمندان، تحت چه شرایطی و چگونه میتوان از یافتههای علمی در داوری معیارهای HSE بهره برد؟ بررسیهای دقیق نشان میدهد که با وجود محدودیتهای علمی و عدم قطعیت علمی در برخی موارد، علم محور اصلی حرکت به سمت توسعۀ پایدار است، زیرا مبنای عینی برای توسعه و گسترش معیارهای HSE را فراهم میکند. لذا از طریق تأکید بر فرایند تولید علم، روشهای علمی و نظارت دقیق، میتوان محکی را به وجود آورد که با تکیه بر آن بتوان اعتبار سرمایهگذاریهای علمی را ارزیابی کرد.
Since the environmental situation of the planet earth is continuously becoming more deteriorated, and as the importance of sustainable development and the rules governing the world trade system in growing; all countries have the right to introduce legislative acts to support and improve public health, safety and environment of their own. Such right and the risks threatening the host government in trade system, brings about the issue of defending the health, safety and environmental measures against international disputes settlement authorities. Whereas HSE regulatory measures should be based on science and scientific rules, in arbitrations of disputes resulting from this measure, the role of science and its limitations are of importance. Therefore this paper tries to survey the subject that due to the limitations of science and scientific disagreements between scientists, under which circumstances and how could the scientific findings be used in HSE measures arbitrations? Scrutiny’s indicate that despite the scientific limitations scientific uncertainty in some cases, science is the main axis in moving towards sustainable development; because it provides an objective basis for the development of HSE standards. So through emphasis on the process of production of science, scientific methods and scrutiny, a measure could be formed, relying on which the validity of scientific investments could be assessed.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65196_4df2932ff8a6185a1a7291d77c63bed9.pdf
ایمنی و محیطزیست
توسعۀ پایدار
علم
معیارهای بهداشتی
Science
Health
Safety and Environmental Measures
Sustainable Developmen
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
1043
1065
10.22059/jplsq.2017.205136.1245
65197
عملکرد شورای امنیت در مواجهه با پدیدۀ ابولا (Ebola) رویکردی نوین در حوزۀ سلامت عمومی
Security Council Action in Confronting with Ebola phenomenon, a New Approach in Public Health Area
سیدحسامالدین لسانی
lesani77@yahoo.com
1
یلدا نقیزاده
yaldanaghizadeh@gmail.com
2
استادیار، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
در سال 2014 شیوع گستردة ویروس ابولا در قارة آفریقا خبرساز شد. در این اثنا، شورای امنیت با صدور قطعنامة 2177 در 18 سپتامبر 2014، شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا را تهدیدی علیه صلح و امنیت بینالمللی و موجبی برای تحت تأثیر قراردادن اقدامات مربوط به حفظ صلح در این پهنة جغرافیایی اعلام کرد. این رکن سازمان ملل با تکیه بر مهمترین مسئولیت خود طبق مادة 24 منشور اقدام به صدور قطعنامه کرد. تفسیر موسع شورای امنیت از مفهوم صلح پس از پایان جنگ سرد، ورود این رکن را به حوزههای مختلفی که احتمال آن میرود تهدیدی علیه صلح محسوب شوند، توجیهپذیر کرده است. به نظر میرسد تا جایی که عملکرد شورای امنیت در صدور قطعنامههای اعلامی منطبق با چارچوب اصول و اهداف تعریفشده در منشور ملل متحد و رعایت چارچوب حاکمیت دولتها باشد، امکان استناد به قطعنامههای آن بهمنزلۀ منبعی معتبر در حقوق بینالملل عام تسهیل میشود.
In 2014, a massive outbreak of the Ebola virus on the African continent, made headlines. Meanwhile, the Security Council issued Resolution 2177 on 18 September 2014 Ebola outbreak in West Africa as a threat to international peace and security and thereby to influence the efforts to maintain peace in the geographical zone announced. The Security Council's responsibility by relying on Article 24 of the Charter extended interpretation of the concept of peace after the end of the Cold War, entering the this body of UN in different fields that it is possible to be considered as a threat to peace. The performance of Security Council in issuing of resolutions in accordance with the principles and objectives defined in the UN Charter and observance of state governance framework, ،may be uses as a valid source of general international law.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65197_194aacc706871a76fe26f90e1837cc39.pdf
سازمان بهداشت جهانی
شورای امنیت
صلح و امنیت بینالمللی
قطعنامۀ 2177
ویروس ابولا
Resolution 2177
Ebola Virus
Security Council
The World Health Organization
International peace and security
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
1067
1086
10.22059/jplsq.2017.213478.1322
65198
مشروعیت ارزیابی دولتها در اجرای قطعنامههای تحریمی شورای امنیت با تأکید بر عملکرد اتحادیۀ اروپا
The Legitimacy of States Evaluation in implementation of Sanction United Nations Resolutions with Emphasis on European Union Performance
ملیحه بهفر
malihebehfar@yahoo.com
1
استادیار گروه حقوق، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
در تاریخ سازمان ملل، قانونیبودن قطعنامههای شورای امنیت در موارد متعددی به چالش کشانده شده است. این چالشها عمدتاً از سوی دولتهایی شکل گرفته است که تحت تأثیر تصمیمات شورای امنیت بودهاند. با توجه به اینکه دولتها نمایندگان اجرای قطعنامههای شورای امنیتاند، دیدگاه و ارزیابی خود را در نحوۀ اجرای تصمیمات شورای امنیت دخالت میدهند. این موضوع اگرچه نتوانسته است بر قطعنامهها نظارت قضایی مستقیم داشته باشد، در نحوۀ اجرای آنها بسیار مؤثر بوده است. مسئلۀ ارزیابی دولتها میتواند نگرانیهایی را درخصوص کاهش کارایی شورای امنیت در موارد حفظ صلح و امنیت بینالمللی ایجاد کند. افزایش قطعنامههای تحریمی شورای امنیت و نقض برخی از حقوق اساسی بشر از سوی برخی از قطعنامهها، اشخاص حقیقی و حقوقی را بر آن داشته است نزد دادگاههای صلاحیتدار اتحادیۀ اروپا طرح دعوی کنند. این دادگاهها در آرای خود مسئلۀ قانونیبودن اقدامات ناشی از قطعنامهها را بررسی کردهاند و به ارزیابی قطعنامه منجر شده است. این نتایج بیاعتباری قطعنامه را ایجاد نکرده است، اما میتواند به چندپارگی در حقوق بینالملل منجر شود.
In the history of the United Nations, in many cases, the Legitimacy of Security Council Resolutions, has been challenged. These challenges has been raised by states that has been affected by the Security Council's decisions. Notwithstanding that states are responsible for implementing the Security Councils’ Resolutions, they impose their will and interpretation on implementation of Security Council Decisions. Interpretation by states may raise concerns about questioning Security Council role and efficiency in international peace and security maintenance. Growing in the number of Security Council resolutions and the question of violation of certain fundamental human rights by these resolutions has led to brought actions against these resolutions before courts of the European Union. In their judgments, The Courts have examined the legality of measures under the resolutions that has resulted. Although these judgments have not resulted in nullifying a Resolution, they have led to fragmentation of the international law.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65198_3d0c1c474ba26baade5b67ee28678efc.pdf
اتحادیۀ اروپا
صلاحیت ارزیابی
قطعنامههای شورای امنیت
منشور ملل متحد
نظارت قضایی
power of evaluation
United Nations Charter
Security Council resolutions
Judicial review
European Union
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2017-12-22
47
4
1087
1110
10.22059/jplsq.2017.219818.1398
65199
تحلیل حقوقی خشونت علیه مسلمانان میانمار بهمثابۀ جنایت نسلزدایی
Legal analysis of Violence against the Muslims of Myanmar; as a crime of genocide
علیرضا روستائی
alireza.roostayi@yahoo.com
1
علیرضا آرشپور
a_arashpour@yahoo.com
2
دانشآموختۀ دکتری حقوق بینالملل عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان
چندین دهه است که مسلمانان میانمار، که در ایالت راخین این کشور با عنوان روهینگیا شناخته میشوند، در معرض خشونتهای سازمانیافته از سوی دولت و عاملان دولتی قرار دارند. شدت این خشونتها در ژوئن 2012 میلادی بروز و توجه جامعۀ جهانی را به سوی میانمار جلب کرد. فرایندهای خشونت، تبعیض، مهاجرت اجباری و مشروعیتبخشی به آنها، قبل و بعد از ژوئن 2012، تحت عنوان جنایت نسلزدایی قابل بررسی است، زیرا اعمال این خشونتها به قتل و کشتار و کوچ اجباری مسلمانان منجر شده است که نیت نابودسازی این گروه اقلیت را به ذهن متبادر میکند. در این مقاله، ضمن تبیین وضعیت اسفبار مسلمانان میانمار، وقوع عناصر جنایت نسلزدایی طبق حقوق بینالملل کیفری علیه آنان تحلیل میشود. همچنین، با توجه به ضرورت اقدام فوری جامعۀ بینالمللی، بهویژه شورای امنیت، درخصوص نحوۀ محاکمه و مجازات مرتکبان جنایت نسلزدایی علیه مسلمانان میانمار راهکارهایی طبق حقوق بینالملل ارائه میشود.
For decades, Myanmar Muslims that known as Rohingya in Rakhin state, are exposed to systematic violence by the state and state actors. The intensity of this violence occurred in June 2012 and drew the attention of the international community towards Myanmar. Processes of violence, discrimination, forced migration and legitimize them, whether before or after June 2012, under the genocide as a crime is surveyable, because acts of violence resulting in the killing and displacement of Muslims, the intention of destroying this minority group makes to mind. In this article, we explain the wretched situation of Muslims in Myanmar, the elements of the crime of genocide against Muslims in Myanmar prove to be criminal under international law. Also, due to the need for urgent action by the international community, especially the Security Council, ways on how to prosecute and punish the perpetrators of the crime of genocide against Muslims in Myanmar are offered.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_65199_2ed6c6ed3274e74250375f657f5d202d.pdf
حقوق بینالملل کیفری
شورای امنیت
روهینگیا
مسلمانان میانمار
نسلزدایی
The Muslims of Myanmar
Rohingya
Genocide
International Criminal Law
Security Council