per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
483
505
10.22059/jplsq.2018.255668.1714
67632
کاربرد خطوط مبدأ مستقیم در تحدید حدود دریایی؛ با نگاه ویژه به تحدید حدود دریایی بین ایران و کویت
The Use of Straight Baselines in Maritime Delimitation; with Special Reference to Maritime Delimitation between Iran and Kuwait
ساسان صیرفی
sassan.seyrafi@gmail.com
1
استادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
در حقوق کنونی تحدید حدود دریایی، روش خط همفاصله جایگاهی بنیادین دارد، این در حالی است که بنابر نص کنوانسیون حقوق دریاها، ترسیم و محاسبۀ خط همفاصله باید بر مبنای خطوط مبدأ دریای سرزمینی کشورهای دارای سواحل مقابل و مجاور انجام گیرد. اما آنچه بر این قاعده سایهای از ابهام انداخته، این پرسش است که اگر یکی از طرفین یا هر دو آنها دارای خطوط مبدأ مستقیم باشند، آیا میتوان خط همفاصله را بر مبنای این خطوط مستقیم ترسیم و محاسبه کرد؟ این مسئله بهویژه در پیوند با مذاکرات تحدید حدود دریایی بین ایران و کویت مطرح میشود، چراکه ایران خواستار لحاظ شدن خطوط مبدأ مستقیم خود در تعیین مرز منطقۀ انحصاری اقتصادی و فلات قارۀ دو کشور بوده و است. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که مراجع قضایی و داوری بینالمللی همواره از ترتیب اثر دادن به خطوط مبدأ مستقیم در امر تحدید حدود خودداری میکنند و رویۀ معاهدهای کشورهای ساحلی نیز در مجموع مؤید همین رویکرد است. از همین رو، کاروری موضع ایران در این خصوص، خواه در مذاکرات آینده بین دو کشور و خواه در صورت ارجاع اختلاف به مرجع ثالث، مورد تردید است.
The equidistance method has an essential place in the current law of maritime delimitation. According to the Law of the Sea Convention, the equidistant line must be drawn and calculated from the territorial sea baselines of the opposite and adjacent States. What is unclear is whether the equidistant line can be drawn and calculated from straight baseline. This question was one of the issues that have been raised in negotiations on maritime delimitation between Iran and Kuwait. Iran believed that its system of straight baselines must be taken into account in the determination of the maritime boundary between exclusive economic zone and continental shelf of the two States. The findings of this article suggest that international judicial and arbitral bodies have always refused to give effect to straight baselines when it comes to maritime delimitation. This approach is generally confirmed by the treaty practice of coastal States. Therefore, the usefulness of Iran’s position with regard to this subject, whether in future negotiations or in case of submission of the matter to third-party settlement is doubtful.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67632_93f0304b2e12b2a5e09d1ce744564c06.pdf
تحدید حدود دریایی
تحدید حدود سهمرحلهای
خطوط مبدأ مستقیم
روش خط همفاصله
رویۀ معاهدهای کشورهای ساحلی
Maritime Boundary
Three Stage Delimitation
Straight Baselines
Equidistance Method
Treaty Practice of Coastal States
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
507
523
10.22059/jplsq.2017.226203.1453
67633
تأملی بر حدود صلاحیت مجمع تشخیص مصلحت نظام در تأیید مصوبات مغایر با قانون اساسی
Reflection on the Jurisdiction of the Expediency Discernment Council of the System in Confirmation of Acts which are Contrary to the Constitution
سید محمد هادی راجی
raji@isu.ac.ir
1
محمدامین ابریشمیراد
dr.abrishamirad@gmail.com
2
استادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
دانشجوی دکتری رشتۀ حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1366 با حکم امام خمینی (ره) تشکیل و در جریان بازنگری در قانون اساسی در سال 1368، در این سند وارد شد. با تشکیل این نهاد، تشخیص مصلحت نظام در مواردی که شورای نگهبان مصوبۀ مجلس را مغایر با موازین شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس بر نیاز به تأیید آن مصوبه اصرار کند، در صلاحیت مجمع قرار گرفت. با شکلگیری سازوکار تشخیص مصلحت توسط مجمع، یکی از سؤالاتی که همواره مطرح بوده، حدود صلاحیت مجمع در ایفای این نقش است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش برآمد که آیا مجمع میتواند هر مصوبهای را که شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی دانست -حتی اگر بهصراحت مغایر با قانون اساسی باشد- تأیید کند یا خیر. نویسندگان پس از انجام پژوهشی توصیفی- تحلیلی و با ابتنا بر اصول قانون اساسی و موازین حقوق اساسی، به پاسخ منفی به پرسش مذکور دست یافتند. نتیجه آنکه، مجمع صلاحیت تأیید مصوبات صریحاً مغایر با قانون اساسی را ندارد.
Expediency Discernment Council of the System was formed in 1988 by order of Imam Khomeini (Rahmatullah). During the revision of the Constitution in 1989, the Council was recognized in the Constitution. With the formation of this body, where the Guardian Council deems the act of parliament contrary to sharia law or Constitution and on the other hand parliament insists on the need to approve the legislation, it falls within the jurisdiction of the Council. With the formation of expediency discernment mechanism by the Council, one of the questions that have been raised was on jurisdiction of it to fulfill this role. This article seeks to answer the question of whether the Council can confirm any act that the Guardian Council deems it inconsistent with the Constitution -if it is explicitly inconsistent with the Constitution. The authors explored this matter in an analytical-descriptive manner and finally based on principles of the Constitution and fundamental rights, gave negative answer to it. Therefore, the jurisdiction of the Council is limited to the acts which are not explicitly contrary to the Constitution.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67633_e4cec336d897dae121078bb9a86a84fc.pdf
شورای نگهبان
قانون اساسی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
مجلس شورای اسلامی
مصلحت
Guardian Council
Constitution
Expediency Discernment Council
Islamic Consultative Assembly
Expediency
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
525
545
10.22059/jplsq.2018.213056.1316
67634
رویکرد حقوق بین الملل در خصوص تبلیغات خصمانه برای جنگ (پروپاگاندا)
The Approach of International Law to Hostile Propaganda for War
ریحانه ریختهگربرنجی
r.rikhtegar@gmail.com
1
عباسعلی کدخدایی
aliyary1385@gmail.com
2
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
بهدنبال توسعۀ فناوریهای ارتباطی، کشورها بهتدریج متوجه نقش مافوق تصور تبلیغات در جهت دادن به افکار افراد در برابر مناسبات جهانی شدند. از همین رو در طول تاریخ، کشورها و افراد اقدام به انتشار تبلیغات خصمانه یا پروپاگاندا[1] کردند تا جهانیان را به ضروری یا بشردوستانه بودن اقدامات خصمانۀ خود متقاعد سازند. در همین خصوص، بهطور ویژه از تبلیغات خصمانه برای تحریک به مخاصمۀ مسلحانه بهمراتب استفاده شده است که نمونههای آن را در تجاوز آمریکا به عراق، قضیۀ اوکراین و تبلیغات گروهک تروریستی داعش شاهد بودیم. هدف از این مقاله، تبیین ابعاد و جایگاه تبلیغات خصمانه برای جنگ در حقوق بینالملل به روش تحلیلی-توصیفی است. بررسی قواعد و مقررات حقوق بینالملل نشان میدهدکه برخلاف تصور عموم، تبلیغات خصمانه در عرصۀ حقوق بینالملل، بارها مورد اشاره قرار گرفته و محکوم شده است. مهمترین نمونۀ آن در بند 1 مادۀ 20 میثاق حقوق مدنی و سیاسی به چشم میخورد. در همین زمینه، رویۀ قضایی و قطعنامههای سازمانهای بینالمللی نیز شاهد این مدعاست. بهسبب اهمیت مقابله با این فرایند رو به رشد، لازم است رویکرد حقوق بینالملل در خصوص تبلیغات خصمانه برای جنگ بهتفصیل بررسی شود.
Following the development of communicational technologies, countries gradually found out about the unexpected role of propaganda in manipulating people’s mind in global relations. So, throughout history countries and people started broadcasting propaganda to convince the world that their hostile and illegal acts are necessary or humanitarian. Propaganda was specifically used to incite to war and its examples could be seen in United States invasion of Iraq, the case of Ukraine and ISIS propaganda. The purpose of this article is to explain the dimensions and status of hostile propaganda for war in international law by an analytical-descriptive method. Unlike what people might think, it has been repeatedly mentioned and condemned in international law. The most important example is article 20(1) of the International Covenant on Civil and Political Rights. It is also indicated in the procedures of international tribunals and the resolutions of international organizations. In order to confront such increasing process, it is essential to study the approach of international law on propaganda for war.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67634_8bc6b20f7f873daf3be490580c960da6.pdf
آزادی بیان
تبلیغات خصمانه
حقوق بینالملل
میثاق حقوق مدنی و سیاسی
مخاصمۀ مسلحانه
freedom of expression
Hostile Propaganda
International Law
International Covenant on Civil and Political Rights
Armed Conflict
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
547
567
10.22059/jplsq.2018.240679.1576
67635
مبنای دخالت دولت در قراردادها : عدالت تصحیحی یا توزیعی؟
Foundation for Government Intervention in Contracts: Corrective Justice or Distributive Justice?
حسن لطفی
hlotfi276@yahoo.com
1
استادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران
در دهههای اخیر، دولتها بهطور روزافزونی در قراردادها از جمله قراردادهای کار و مصرف دخالت کردهاند. ماهیت و مبنای این مداخلات جدید محل بحث است و دیدگاههای مختلفی در این خصوص مطرح شده است: دیدگاه اول این دخالتها را ادامۀ دخالتهای اولیۀ دولت در قالب حقوق حاکم بر قراردادها و مبتنی بر عدالت تصحیحی میداند. اما دیدگاه دوم آنها را الگویی جدید تلقی کرده و به لحاظ ماهیت و مبنا آنها را متفاوت از دخالتهای اولیه و در راستای عدالت توزیعی تفسیر میکند. نتیجۀ دیدگاه دوم، پیدایش حاکمیت قواعدی با ماهیت حقوق عمومی بر برخی حوزههای حقوق سنتی قراردادها و بهعبارتی دیگر نفوذ حقوق عمومی در قلمرو حقوق خصوصی قراردادهاست. در مقالۀ حاضر ضمن بررسی دیدگاههای مختلف، به نفع دیدگاه اخیر نتیجهگیری میشود.
The governments increasingly have intervened in contracts in recent decades. The nature and the foundation of these new interventions have been controversial and different viewpoints have been raised about them: the first viewpoint treats these interventions as continuation of early ones in contracts by government and bases them on corrective justice. But, according to the second viewpoint, these interventions are considered as a new paradigm and different from early interventions, so they are interpreted in line with distributive justice. This viewpoint results in emergence of the rule of rules by the nature of public law in some areas of traditional contract law, and in other words, the influence of public law in the realm of private law. Finally, this article concludes in favor of the second viewpoint after scrutiny of different viewpoints.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67635_abd8ed85857dfc059fdae769e0c6cb7e.pdf
حقوق عمومی
دخالت
قراردادها
عدالت توزیعی
عدالت تصحیحی
Public law
Intervention
Contracts
Distributive Justice
Corrective Justice
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
569
581
10.22059/jplsq.2017.226524.1457
67636
اصل بهرهبرداری معقول از منابع آب در حقوق بینالملل آب و رویۀ مورد عمل در ایران
Principle of Reasonable Water Use in Iran and International Water Law
منصور محمدی دینانی
mansourdinani@gmail.com
1
یوسف مولایی
ymolaei@ut.ac.ir
2
محمدابراهیم بنیحبیب
banihabib@ut.ac.ir
3
دانشجوی دورۀ دکتری حقوق محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
استادیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران
دانشیار، دانشکدۀ کشاورزی پردیس ابوریحان، دانشگاه تهران، تهران
بهرهبرداری بهینه از منابع آب تعهدی است که هم در حقوق داخلی و هم در حقوق بینالملل بهصراحت بدان اشاره شده است. این معیار در حقوق ایران مهمترین مبنای تعیین اجازۀ بهرهبرداری از منابع آب است و تخطی از آن در شرایطی به عدم تمدید مجوز بهرهبرداری اعطاشده به بهرهبردار منجر میشود. بررسی انجامگرفته در این مطالعه مبین آن است که روش تعیین مصرف بهینۀ آب برای مشترکان بخش کشاورزی با پایداری اکولوژیکی منابع آب در کشور سازگار نیست. با وجود بازبینی مکرر ضوابط و معیارهای موجود در قوانین گذشته، ضوابط حاکم بر تعیین مصرف بهینه بهدلیل عدم تحقق پیشنیازهای آن از جمله وجود تشکلهای آببران و تحویل حجمی آب، ضمانت اجراهای کارامد و ناهماهنگی دستگاههای اجرایی که مسئول نظارت و کنترل بر بهرهبرداری از منابع آباند، منتج به اهداف مورد نظر قانونگذار نشده است. بازبینی سند ملی آب با توجه به کاهش آب در دسترس، تحویل حجمی آب، کوتاه کردن دورۀ زمانی مجوزهای بهرهبرداری و اصلاح نظام قیمتگذاری آب در راستای حفاظت و بهرهبرداری پایدار از منابع آب مورد استفاده در کشاورزی اجتنابناپذیر است.
Optimum use of water resources is an obligation which expressly mentioned in municipal and international law. According to the rules and regulations of water allocation in agricultural sector of Iran, optimum and economic amount of water should be determined and illegal and overuse of water would lead to termination of usage license. According to this study, the method of determination of optimum water use in agricultural sector of Iran is not compatible with sustainable management of water resources. Despite some revision of law and regulation of water allocation for agricultural purpose have been made so far, wasteful use of water is being seen mainly due to non-volumetric delivery of water, lack of water user participation, lack of guarantees and little cooperation of related public organizations. Revising national water document due to the reduction in available water, volumetric delivery of water, shorten the time period for usage licenses and reviewing water tariffs are some suggestions for protection and sustainable use of water resources in agriculture sector of Iran.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67636_9e470df35ffb037695e8dcde97b84c02.pdf
بهرهبرداری معقول
توسعۀ پایدار
کشاورزی
منابع آب
Reasonable Use
Sustainable Development
water resources
Agriculture
Water Recourses
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
583
598
10.22059/jplsq.2018.207458.1261
67637
موانع جبران خسارت از افراد زیاندیده بهواسطۀ نقضهای فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه: تحولات معاصر حقوق بینالملل
The Impediments to Remedy for Victims of Gross Violations of International Human Rights Law and International Humanitarian Law: Contemporary Developments in International Law
عبدالله عابدینی
s_abedini_a@ut.ac.ir
1
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دولتها و سازمانهای بینالمللی در نظام حقوق بینالملل بهواسطۀ دارا بودن شخصیت حقوقی بینالمللی قادر به اقامۀ دعوا بهدلیل زیانهای وارده از نقض قواعد موجود در نظام بینالمللیاند. نظامی که حقوق بینالملل در آن آمیخته و همگام با تحولات آن، گشتارهای بدیعی را در ذهن و دستان خود تجربه میکند؛ ذهنیتی که در حرکت بهسوی قرار دادن بشر بهعنوان غایت منتفع از حقوق و دستانی که در کلاف سردرگم و سخت حاکمیت دولت قرار گرفته است. اگرچه در عرصۀ بینالمللی موضوع جبران خسارت و قابلیت اقامۀ دعوای مستقیم در رژیمهای حقوق بشر و حقوق بشردوستانۀ بینالمللی نمودی عینی به خود گرفته، با این حال، تحولات بینالمللی در تلاش برای گذار از تنگنای مزبور و عبور از موانعی عمدتاً شکلی و مرتبط با آیین دادرسی است تا مگر بشر را در آینۀ فردای حقوق بینالملل، همچون نظام حقوقی منطقهای اتحادیۀ اروپا، برخوردار از حق اقامۀ مستقیم دعوا علیه دولتها و متمتع از حقوق ذاتی خویش به پاس انسانبودنش به نظاره بنشینیم؛ تصویری که دکترین غالب بینالمللی در طرح آن نقشی تمام زده است. ارزش امروزین، جبران خسارت کامل از افراد و امکان اقامۀ دعوا بدین مقصود است؛ اما واقعیت بینالمللی معاصر، مجال حضور حاکمیت بهعنوان مدافع مصلحتاندیش برای حمایت دیپلماتیک از اتباع خود یا گردن فراز برای چشمپوشی از جبران خسارت از سایر افراد بهدلیل نقضهای حقوق بشر و بشردوستانه در تمثالی چون مصونیت دولت است.
Due to their international personality, States and international organizations in current legal system are able to bring an international claim as to injuries resulting from breach of obligations. The system in which international law intertwined with it, during its evolutions experiences novel transformations intellectually and virtually. On the one hand, the system is thinking to place human as the ultimate benefit of law, and on the other hand, its hands have tackled with States sovereignty. However, reparation and remedy and directly bringing lawsuit have partially been realized in human rights law and humanitarian law regimes. International system is attempting to cross the impediments which are largely procedural to benefit human from the right of direct filing lawsuit -such as European Union legal system- against States. In this regard, international doctrines have endeavored to enhance the issue. The prominent value in current international system is full remedy and the possibility of bringing lawsuit for human. However, it seems States sovereignty as an impediment in various forms such as immunity with respect to human rights law and humanitarian law breaches are trying to ignore the reparation for related victims in contemporary international law.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67637_8595c1f4879c046a3919e98689d184cb.pdf
جبران خسارت
حق دادخواهی افراد
حقوق بشر
حقوق بشردوستانه
مرور زمان
مصونیت دولت
Reparation
Right of Persons to Access to Justice
International Human Rights
International Humanitarian law
Statute of Limitation
State Immunity.
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
599
616
10.22059/jplsq.2018.242488.1588
67639
اماکن عبادی بهمثابۀ فضای عمومی؟ تأملی بر نحوۀ مواجهۀ حکومت با اداره و نظارت بر اماکن عبادی
Places of Worship Similar to Public Space? Reflection on How Government Facing Administration and Supervision of Public Places
کیوان صداقتی
keyvan.sedaghati@gmail.com
1
محمد جلالی
mdjalali@gmail.com
2
ابراهیم موسیزاده
e.mousazadeh@ut.ac.ir
3
دانشجوی دورۀ دکتری تخصصی حقوق عمومی، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
«حوزۀ عمومی»، بهمثابۀ عرصهای در میانۀ حوزۀ خصوصی و اقتدار برتر حکومت، از لوازم دستیابی به مردمسالاری است. «فضای عمومی مادی»، از عناصر عینی مرتبط با حوزۀ عمومی است که بهعنوان واقعیتی بیرونی، بُعد مادی حوزۀ عمومی را پوشش میدهد. در نظام جمهوری اسلامی ایران، اماکن عبادی -خاصه مسجد- کماکان از مصادیق بارز فضاهای عمومی فیزیکیاند که میتوانند بهمثابۀ حلقۀ واسط و میانجی و کاهندۀ شکاف میان مردم و حکومت، جلوهگه وفاق و هماندیشی شهروندان در باب مفاهیمی مانند «خیر عمومی» و «مصلحت جمعی» باشند و زمینۀ تحقق مردمسالاری دینی را فراهم سازند. این نوشتار نشان خواهد داد که رویکرد حداقلی و تنظیمی حکومت، در کنار خودگردانی و ادارۀ مردمی اماکن عبادی، در نهایت، خودآیینی و خودفرمانروایی شهروندان را به ارمغان میآورد. چه اینکه، شهروندان از رهگذر فضای عمومیِ مردمی اماکن عبادی، مشارکت جمعی را در محدوده و مقیاسی کوچکتر تمرین میکنند تا آن را در حکومت مردمسالار خویش پیاده سازند.
"Public Sphere" is regarded as middle of private place and superior sovereignty of government and it is one of the tools of democracy. "Material Public Space" is objective element related to Public Sphere which as an outer reality covers the material aspect of Public Sphere. In Islamic Republic of Iran, the places of worship -specialty mosques- are among obvious instances of public physical spaces that may regard as mediator link for reducing gap between people and government and also a place for thinking and discussion of citizens on concepts such as: “Public Good" and "Public Interest” and provides for the realization of religious democracy. The present article reveals minimum approach of government and also self-control and public administration of religious places; bring self-religious and self-sovereignty of citizens. In fact, citizens as a result of places of public worship, practice collective participation in smaller scale for finally implementing it as their own democracy.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67639_4ca70a8afb34633f6ede0c4db2b93110.pdf
اماکن عبادی
حوزۀ عمومی
حکومت اسلامی
فضای عمومی
مردمسالاری
مسجد
Places of Worship
Public Sphere
Islamic Government
public space
Democracy
Mosque
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
617
638
10.22059/jplsq.2018.215336.1344
67640
تلاشهای سازمان ملل متحد در زمینۀ توسعه با تأکید بر اعلامیۀ توسعۀ هزارۀ ملل متحد (2000)
United Nations Efforts in the Field of Development with Emphasis on the United Nations Millennium Declaration about Development (2000)
همایون مافی
hmynmafi@yahoo.com
1
وحید بذّار
vahidbazzar@gmail.com
2
دانشیار، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان ملل متحد تلاشهای خود در زمینۀ توسعۀ بینالمللی را از دهۀ 1960 میلادی آغاز کرده است. اعلامیهها و قطعنامههای متعدد مجمع عمومی سازمان ملل، ایجاد نهادهای تخصصی در زمینۀ توسعه از جمله کنفرانس ملل متحد برای تجارت و توسعه (آنکتاد) و برنامۀ ملل متحد برای توسعه، چهار دهه استراتژی توسعه از ابتدای دهۀ 1960 تا 2000 میلادی و همچنین تدوین اعلامیۀ توسعۀ هزارۀ ملل متحد (2000) از جملۀ این تلاشها هستند. بهنظر میرسد بررسی موشکافانۀ اعلامیۀ توسعۀ هزاره که موانع توسعه را بهتفصیل برشمرده است و واکاوی میزان تحقق این اهداف در بازۀ زمانی تعیینشده، بهطور آشکاری بتواند میزان موفقیت سازمان در عرصۀ توسعه را نمایان سازد. با این حال، با وجود تلاشهای ملل متحد در زمینۀ توسعه، سازمان نتوانسته به اهدافی که در این حوزه مدنظر داشته است، بهطور کامل نائل شود. دلایلی همچون نبودن سازوکار نهادینه، نبود سند الزامآور بینالمللی و عدم تدقیق منشور سازمان ملل در این خصوص قابل ذکر است.
Since 1960s, the United Nations have commenced its efforts regarding international development. These efforts are composed of numerous declarations and resolutions of General Assembly of United Nations, creation of special institutions in the field of development including United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), United Nations Development Program (UNDP), four decades of development strategy (from 1960 to 2000) and also United Nations Millennium Declaration about Development (2000). It seems that exact consideration of this declaration which enumerates obstacles of development in detail and finds out the extent to which these goals are achieved within the specified time frame clearly can display amount of success of the United Nations in relation to development. Despite diligences of United Nations in relation to development, it couldn’t entirely attain to goals which have envisaged in this realm. Reasons which should be noted in this regard are: lack of institutionalized instrumentation, lack of binding international document and lack of scrutiny of charter of United Nations.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67640_8ea839f3eec1e5eefc1bcf1c0830dd6a.pdf
اعلامیۀ توسعۀ هزاره
توسعه
سازمان ملل متحد
کشورهای توسعهیافته
کشورهای در حال توسعه
Millennium Declaration about Development
Development
United Nations
Developed Countries
Developing Countries
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
639
659
10.22059/jplsq.2017.218903.1376
67641
رویۀ قضایی در حقوق عمومی معاصر
The Precedent in Contemporary Public Law
بیژن عباسی
babbasi@ut.ac.ir
1
علی سهرابلو
asohrablu@yahoo.com
2
احسان شهسواری
ehsanshahsavari@ut.ac.ir
3
دانشیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران تهران، ایران
حقوق بهمثابۀ علم ساماندهنده و تنظیمکنندۀ اجتماع، با تغییر و تحول در ارتباطات اجتماعی ناگزیر از تغییر روش و رویکرد خواهد بود. وقوع تحولات بهویژه در حوزۀ حقوق عمومی با سرعتی که قوانین مصوب در فرایندهای قانونگذاری را یارای انطباق و روزامدی با آنها نیست، سایر منابع حقوق همانند رویۀ قضایی را واجد کارکردهایی متفاوت از پیش ساخته است. مقالۀ پیشرو در پی بررسی و تحلیل این پرسش بوده است که آیا رویۀ قضایی در حقوق عمومی معاصر تغییرات شگرفی داشته است و در صورت پاسخ مثبت در چه صور و اشکالی. نتایج حاصل از مثبت بودن پاسخ بهتبع تحولات دنیای معاصر و اثرگذاری آنها بر علم حقوق است که رویۀ قضایی را در سه بخش الف) ایجاد و تأسیس هنجارهای جدید، ب) تکمیل هنجارهای موجود در نظام حقوقی و ج) حمایت از حقوق و آزادیهای اشخاص ذیصلاح شناخته است و در نتیجه تغییر در جایگاه رویۀ قضایی در بین منابع حقوق عمومی و ارتقای آن را رقم زده است.
Law as the regulatory science of society has to change the methods and approach according to the transformation of social communication. Developments especially in the field of public law, at a rate that does not allow legislation to adapt with them; make the other sources of law, such as precedent, have different functions. This article sought to investigate and analyze whether the precedent had notable changes in contemporary public law? If the answer is positive, in what forms? Finding shows that the results of positive answer to this question which is following the developments in the contemporary world and their impact on the science of law recognize the jurisdiction of the precedent in three parts: make new norms, complete the existing norms and protecting the rights and freedoms of individuals. Consequently, changing in the status of judicial practice among the sources of public law and its promotion has happened.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67641_25d4b4f4a9fce48cf4dd2344b43f5d12.pdf
حقوق و آزادیها
حقوق عمومی
رویۀ قضایی
قاعدهسازی
هنجار
Rights and Freedoms
Public law
Precedent
Making Rules
norm
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
661
676
10.22059/jplsq.2018.243280.1594
67642
اعمال صلاحیت تکمیلی دیوان بینالمللی کیفری در خشونتهای داخلی در بستر بیارادگی دولت کنیا
Complementarity Jurisdiction of the International Criminal Court in Addressing Internal Violence in Kenya State Passivity
جواد صالحی
javadsalehi2010@gmail.com
1
استادیار گروه حقوق دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
خشونتهای داخلی کنیا اولین فرصت اعمال صلاحیت تکمیلی را بهدلیل بیارادگی دولت کنیا در تحقیق و تعقیب متهمان مدنظر دیوان کیفری به دست قضات داد. دادستان از اولین فرصت انجام تحقیقات در وضعیت کنیا به تشخیص خود بهرهبرداری کرد. بیارادگی دولت ذیصلاح در تعقیب متهمان جرایم بینالمللی شاخصهای متفاوتی دارد که در این پرونده با معیار «همان فرد، همان رفتار» تشخیص داده شد. دولت کنیا صلاحیت دیوان کیفری را در پذیرش وضعیت کنیا با این معیار بهدلیل ابهامات آن به چالش کشید. لیکن دادستان و قضات دیوان با توسل به این معیار اثبات کردند که دولت کنیا یا تحقیق و تعقیب را علیه همان افراد مدنظر دیوان انجام نداده است، یا اینکه رفتارهای مدنظر از آن افراد را مشمول تحقیق و تعقیب قرار نداده است. سؤال این است که آیا مؤلفههای تشخیص معیار همان فرد، همان رفتار مدنظر دیوان دارای ابهام و مانع از اعمال صلاحیت تکمیلی دیوان در وضعیت کنیاست؟ مؤلفههای تعیینکنندۀ این معیار در وضعیت کنیا حاکی از آن است که دولت کنیا بهنحو مقتضی از صلاحیت خویش استفاده نکرده است. ازاینرو دیوان بینالمللی کیفری صلاحیت تکمیلی رسیدگی به این پرونده را دارد.
Kenyan domestic violence gave the first opportunity to exercise complementarity jurisdiction at the International Criminal Court due to the Kenyan government's unwilling in investigating and prosecuting the accused in ICC. Prosecutor used the first opportunity to conduct research in Kenyan case according to his own discretion. Unwillingness of Kenyan government in prosecuting authorities over their international crimes has different criteria which are recognized with the "same person/same conduct" criterion in this case. Kenyan government challenged the jurisdiction of the International Criminal Court in accepting Kenyan case because of its ambiguities. But prosecutors and judges of the Court used this criterion to prove that the Kenyan government did not investigation or prosecution against those individuals accused in the Court or they did not prosecute the related conduct of them. The question is whether the criteria for identifying "the same person, the same conduct" as considered by ICC, is ambiguous and precludes exercise complementarity jurisdiction in Kenya situation? Determinants of this criterion in Kenya situation indicate that the Kenyan government has not used its Criminal jurisdiction appropriately. Therefore, International Criminal Court has complementarity jurisdiction in this case.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67642_439fc631e456754adaad4b605fdf1b9a.pdf
بیارادگی
دیوان بینالمللی کیفری
دولت کنیا
رویۀ قضایی
صلاحیت تکمیلی
همان فرد/همان رفتار
Unwillingness
International Criminal Court
Kenyan Government
judicial procedure
Complementarity Jurisdiction
Same Person/Same Conduct
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
677
695
10.22059/jplsq.2018.223605.1429
67643
اعمال فراسرزمینی مقررات رقابت اتحادیۀ اروپایی
Extraterritorial Application of European Competition Law
فرهاد باقری
farhadbagheri69@gmail.com
1
مسعود علیزاده
massoud.alizadeh1@gmail.com
2
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه پیامنور، ایران
در عصر جهانی شدن و درهمتنیده شدن حوزههای مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ارتباط میان افراد و کشورها نیز گستردهتر و نزدیکتر میشود. این نزدیکی در روابط بهخصوص در حوزههای اقتصادی، سبب برخورد، تقابل و تعارض قوانین کشورها میشود؛ قوانینی که اعمال آنها بر منافع کشورها گره خورده است. گاهی این منافع در خارج از مرزهای یک کشور واقع شدهاند. اعمال قوانین بر مسائلی که در خارج از مرزهای یک کشور قرار دارد، با موانع فراوانی روبهروست. جدای از تعارض حوزههای قضایی دو یا چند کشور، حاکمیت کشورها از موانعی است که از اعمال قانون یک کشور در کشوری دیگر جلوگیری میکند. از طرفی قوانینی مانند قوانین رقابت که با حوزههای اصلی منافع اقتصادی و نظم عمومی و اقتصادی یک کشور گره خورده است، از چنان اهمیتی برخوردارند که اگر در خارج مرزها نقض شوند، دولتها بهسادگی از آن نخواهند گذشت. در این نوشتار با روش تحلیلی، توصیفی و تطبیقی رویۀ اتحادیۀ اروپایی در اعمال فراسرزمینی حقوق رقابت در محدودۀ حاکمیت دولتها در جلوگیری از اعمال فراسرزمینی قوانین این قانون، نحوۀ صدور رأی و آثار مترتب بر آن و همچنین چگونگی اجرای آنها بررسی میشود.
During globalization era and interconnection of cultural, economic, political and social areas, the connection between people of the world and their countries is becoming vaster and also closer. Such proximity, particularly, in economic areas may cause collision, opposition and conflict of laws of the States. The laws which their application has been knotted to countries interests. Occasionally these interests are beyond the borders of a country. Applying municipal law to the matter which is beyond the border of a country faces many obstacles. Apart from conflict of jurisdictions, the sovereignty of states is one of the obstacles which prevent to enforcement of the law of one country in another country. On the other hand, rules such as competition one which has been knotted to public and economic order of the countries, enjoy such importance which if been violated beyond their borders, they wouldn’t bear this easily. In this paper, through an analytical-descriptive and comparative approach, the European Union's precedent to extraterritorial enforcement of competition law within the limits of sovereignty of States in preventing extra-territorial enforcement of the rules of this law and also how to pass a sentence and its effects, as well as how they implement is being examined.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67643_0cc8eae542c4c60cd7be0da8f5773d09.pdf
اتحادیۀ اروپایی
حاکمیت
حقوق رقابت
رویکرد فراسرزمینی
رویۀ قضایی
قلمرو قوانین
European Union
Sovereignty
Competition law
Extraterritorial Approach
Precedent
Domain of Law
per
دانشگاه تهران
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
2423-8120
2423-8139
2018-09-23
48
3
697
713
10.22059/jplsq.2018.217523.1365
67645
جنگ سایبری و توسعۀ حقوق بینالملل منع توسل به زور
Cyber War and Development of International Law of Non-Use of Force in Cyberspace
مسعود رضائی
msd.rezaei@yahoo.com
1
محمود جلالی
m.jalali@ase.ui.ac.ir
2
دانشآموخته دکتری روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
دانشیار، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان
استفاده از فضای سایبری برای دستیابی سریع و مؤثر به اهداف راهبردی، امروزه به ابزار جدید جنگی و مهم برای همۀ بازیگران دولتی و غیردولتی تبدیل شده است. به همین سبب، ماهیت توزیعی و تعاملیِ فضای سایبری، بههمراه هزینۀ پایین ابزارهای پاسخگویی، عملکرد مؤثر و حملۀ در فضای مجازی را افزایش داده است. بهعلاوه، گمنامی در این فضا، هماهنگی عملیاتیِ سریعی را در محدودۀ جغرافیاییِ وسیعی تسهیل کرده و به وقوع حمله، تخریب و جرائمی در این فضا منجر شده که امنیت ملی و تمامیت ارضی کشورها را نقض کرده و در غیاب قواعد و قوانین حقوقیِ کارامد، مسئولیت بینالمللیِ این جرائم و پیگیری حقوقیِ این حملات را در هالهای از ابهام قرار داده است. ازاینرو مقالۀ حاضر با بررسی و تفاسیر تعاریف حملات سایبری و همچنین شبیهسازی این رویداد، بر این موضوع تأکید میکند که اگرچه در شرایط کنونی استفاده از حملات سایبری بهمثابۀ توسل به زور در حقوق بینالملل مورد بحث و گمانهزنی است، لکن شناساییِ قلمرو حقوقیِ آن نیز با موانعی در شرایط مختلف و از جمله حقوق جنگ، توسل به زور و حق دفاع مشروع روبهروست که ورود حقوق بینالملل به بحث را با چالش مواجه کرده است.
Today using of cyberspace for rapid and effective achievement of strategic goals has become a new significant warfare tool for all actors. For this reason, the distributive and interactive nature of cyberspace together with low costs of accountability has increased the effective function of attacks in the cyberspace. Moreover, anonymity in this space has facilitated rapid operations in a wide geography which in turn leads to attacks, destructions and crimes in this environment. These cause violation of territorial integrity and national security of States. In absence of effective rules and provisions has left the issue of international responsibility for these crimes and their legal prosecution in a vague situation. This article deals first with the definition of cyberspace and emphasizes upon the fact that though in circumstances as stand now, resort to cyber-attacks is considered as use of force in international law, nevertheless identification of their legal area faces many obstacles in different circumstances including in the law of war, resort to force and self-defense making the entering into this issue of international law difficult.
https://jplsq.ut.ac.ir/article_67645_ec58e7f8773f65121cdbf56ae404c414.pdf
توسل به زور
حملات سایبری
حقوق بینالملل
دفاع مشروع
منشور ملل متحد
Use of Force
Cyber Attacks
International Law
Self-Defense
United Nations Charter