TY - JOUR ID - 67634 TI - رویکرد حقوق بین الملل در خصوص تبلیغات خصمانه برای جنگ (پروپاگاندا) JO - فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران JA - JPLSQ LA - fa SN - 2423-8120 AU - ریخته‌گربرنجی, ریحانه AU - کدخدایی, عباسعلی AD - دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد، گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 48 IS - 3 SP - 525 EP - 545 KW - آزادی بیان KW - تبلیغات خصمانه KW - حقوق بین‌الملل KW - میثاق حقوق مدنی و سیاسی KW - مخاصمۀ مسلحانه DO - 10.22059/jplsq.2018.213056.1316 N2 - به‌دنبال توسعۀ فناوری­های ارتباطی، کشورها به‌تدریج متوجه نقش مافوق تصور تبلیغات در جهت دادن به افکار افراد در برابر مناسبات جهانی شدند. از همین رو در طول تاریخ، کشورها و افراد اقدام به انتشار تبلیغات خصمانه یا پروپاگاندا[1] کردند تا جهانیان را به ضروری یا بشردوستانه بودن اقدامات خصمانۀ خود متقاعد سازند. در همین خصوص، به‌طور ویژه از تبلیغات خصمانه برای تحریک به مخاصمۀ مسلحانه به‌مراتب استفاده شده است که نمونه­های آن را در تجاوز آمریکا به عراق، قضیۀ اوکراین و تبلیغات گروهک تروریستی داعش شاهد بودیم. هدف از این مقاله، تبیین ابعاد و جایگاه تبلیغات خصمانه برای جنگ در حقوق بین­الملل به روش تحلیلی-توصیفی است. بررسی قواعد و مقررات حقوق بین­الملل نشان می‌دهدکه برخلاف  تصور عموم، تبلیغات خصمانه در عرصۀ حقوق بین­الملل، بارها مورد اشاره قرار گرفته و محکوم شده است. مهم­ترین نمونۀ آن در بند 1 مادۀ 20 میثاق حقوق مدنی و سیاسی به چشم می‌خورد. در همین زمینه، رویۀ قضایی و قطعنامه­های سازمان­های بین­المللی نیز شاهد این مدعاست. به‌‌سبب اهمیت مقابله با این فرایند رو به رشد، لازم است رویکرد حقوق بین­الملل در خصوص تبلیغات خصمانه برای جنگ به‌تفصیل بررسی شود.   UR - https://jplsq.ut.ac.ir/article_67634.html L1 - https://jplsq.ut.ac.ir/article_67634_8bc6b20f7f873daf3be490580c960da6.pdf ER -