TY - JOUR ID - 90779 TI - ماهیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اعلامیة جهانی حقوق بشر و اعلامیة قاهره با تأکید بر حق کار و حق آموزش JO - فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران JA - JPLSQ LA - fa SN - 2423-8120 AU - عراقچی, سید عباس AU - بحرینی, علی AD - استاد، دانشکدة روابط بین‌الملل، تهران، ایران AD - دکتری حقوق بین‌الملل، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - IS - SP - 1 EP - 19 KW - اعلامیة جهانی حقوق بشر KW - اعلامیة قاهره KW - حق آموزش KW - حق کار KW - حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی DO - 10.22059/jplsq.2021.307930.2516 N2 - در دسته‌بندی‌های رایج در حوزة حقوق بشر عموماً از سه گروه یا سه نسل از حقوق بشر سخن گفته می‌شود که نسل اول و دوم به‌ترتیب تحت عنوان حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نامیده می‌شوند. این تقسیم‌بندی اغلب ناشی از وجود دیدگاه‌های متعارض در خصوص ماهیت این دو دسته از حقوق است. طرح حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در ادبیات بین‌المللی حقوق بشر سابقة دیرینه‌ای ندارد و به همین دلیل مباحث مفهومی حول آن ناکافی و کم‌تعداد است. این مقاله دیدگاه دو سند مهم بین‌المللی دربارة ماهیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مورد مطالعه تطبیقی قرار خواهد داد. اعلامیة جهانی حقوق بشر مهم‌ترین سند سازمان ملل متحد در حوزة تبیین حقوق بشر و اعلامیة قاهره دربارة حقوق بشر در اسلام، بیانگر دیدگاه اسلامی پیرامون حقوق بشر است که در بطن خود دیدگاهی انتقادی نسبت به اعلامیة جهانی حقوق بشر نیز دارد. این مقاله با مقایسة تحلیلی دیدگاه این دو اعلامیه دربارة ماهیت حقوق اقتصادی و اجتماعی، ابعاد و ویژگی‌های دو موضوع حق کار و حق آموزش را به‌صورت تفصیلی از دید اعلامیه‌های مذکور تشریح می‌کند. UR - https://jplsq.ut.ac.ir/article_90779.html L1 - https://jplsq.ut.ac.ir/article_90779_4521c6982c2567e0df98a1996d074d0b.pdf ER -