دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622The Balance between Celebrities Privacy in Family Life in the Media and Freedom of Expression in the Jurisprudence of Judicial Courtsموازنه افشای حریم خصوصی خانوادگی چهرههای مشهور در رسانهها و آزادی بیان در رویه نهادهای قضایی3113316874910.22059/jplsq.2018.219954.1390FAامیرمقامیاستادیار، دانشکدۀ حقوق و الهیات، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران0000-0003-4804-462Xنادیاعطارانکارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایرانJournal Article20161109Private life of athletes, artists and politicians is always fascinating and this charm, people curious spirit and neglect of some these celebrities, causes details of their family life are publish. Advocates of publishing such news, says that privacy of the celebrities is fewer than others, but the opponents believe that anyone has the exclusive privacy and the law must protect it. Judicial jurisprudence shows in most cases, this publishing has no social benefit. In contrary, sometimes their behavior give the right to pry in their life based on the freedom of expression. This Analytical – Descriptive study shows that the conflict between the freedom of expression and the right to privacy sometimes exists, that any legal system, somehow resolve the conflict.زندگی خصوصی چهرههای ورزشی، هنری یا سیاسی همیشه جذاب است و این جذابیت، روحیۀ کنجکاو مردم و غفلت برخی چهرهها موجب میشود که جزییات زندگی خانوادگی افراد مشهور در رسانهها منتشر شود. موافقان انتشار چنین اخباری بر این عقیدهاند که حوزۀ حریم خصوصی برای آنها بسیار کمتر از افراد دیگر است، و آزادی بیان برای جامعهای دموکراتیک ضروری است؛ اما مخالفان برآناند که هر انسانی حق دارد حوزۀ خصوصی داشته باشد و قانون نیز باید از آن محافظت کند. رویههای قضایی نشان میدهند که در اغلب موارد افشای حریم خصوصی، نفع اجتماعی ندارد. در مقابل، گاهی رفتار خود افراد مشهور به رسانهها حق میدهد که در زندگی خصوصی و خانوادگی آنها کنجکاوی کرده و به آزادی بیان استناد کنند. تحقیق تحلیلی-توصیفی حاضر نشان میدهد که میان دو حق آزادی بیان و حریم خصوصی در یک سری موارد تزاحم وجود دارد که نظامهای حقوقی مختلف هر کدام بهنحوی این تزاحم را حل کردهاند.https://jplsq.ut.ac.ir/article_68749_c1b3f873eda24ca10161f37b9cb02490.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622, Independence in recruitment of the Judiciary of Islamic Republic of Iranاستقلال استخدامی قوۀ قضاییه جمهوری اسلامی ایران3333506966810.22059/jplsq.2019.262456.1799FAحسینباباییدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ایرانولیرستمیدانشیار گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2421-886XJournal Article20180721Since the formation of the state in its modern sense in Iran and the constitutional revolution, the concept of the independence of the judiciary has been consolidated in our fundamental laws, but in how it is realized, in accordance with the time periods and rules established at the constitutional level and the ordinary laws ,remarkable differences has been made. It should be noted that the process of independence of the Judiciary, which is considered as an integral part of administrative autonomy, is viewed as a historical process. In this process, the judiciary has evolved from the state of the judiciary system under the executive power, into an independent entity with more limited synthesis to the executive power Constitutional developments also reflect this progress. However statute book has been backward toward the progress of the founding constitution. So that some of the recruitment rules of judges still contain provisions in force that are drafted under the constitutional constitution and in accordance with it. Procrastination in updating the laws has led to the initiative of the Judiciary's Code of Conduct. Meanwhile, efforts have been made by the judiciary authorities to submit legislative bills to parliament.از زمان شکلگیری دولت به معنای امروزی آن در ایران و انقلاب مشروطه، مفهوم استقلال دستگاه قضایی در قوانین اساسی ما تثبیت شده، اما در چگونگی تحقق آن با توجه به دورههای زمانی و مقررات تدوینشده در سطح قانون اساسی و قوانین عادی تفاوتهای چشمگیری ایجاد شده است. شایسته است که روند استقلال استخدامی دستگاه قضایی را که خود مؤلفهای از استقلال اداری تلقی میشود، بهصورت یک روند تاریخی مشاهده کنیم. در این روند، قوۀ قضاییه از حالت یک نظام دادگستری تحت لوای قوۀ مجریه به نهادی مستقل با خط ارتباطی ضعیفتر با قوۀ مجریه تبدیل شده است. تحولات قانون اساسی نیز بازتاب این پیشرفت است. اما قوانین عادی از این پیشرفت که قانون اساسی بنیانگذار آن بوده، عقب مانده است، بهطوریکه برای برخی مقررات استخدامی قضات هنوز مقرراتی لازمالاجرا هستند که تحت لوای قانون اساسی مشروطه و متناسب با آن تدوین شدهاند. این تعلل در روزامد ساختن قوانین موجب ابتکار عمل آییننامهای قوۀ قضاییه شده، ضمن آنکه تلاشهایی از سوی این قوه برای تقدیم لوایح قانونی به مجلس صورت گرفته است.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69668_c2b0569263d32576cf8a6262c579e00b.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Judicial Procedure of International Criminal Court for Selecting Referral Cases and Realizing Justiceرویۀ قضایی دیوان کیفری بینالمللی در گزینش پروندههای ارجاعی3513676945110.22059/jplsq.2018.257198.1732FAسهیلاکوشااستادیار، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران0000-0002-7295-1177اسماعیلطهمورثیاستادیار، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایرانفاطمهسوهانیاناستادیار، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20180504The International Criminal Court apply primary and secondary selection criteria for referral cases. according to its statute, it first consider the benefits of the realization of justice by the criteria related to determining of jurisdiction, admissibility and acceptability,. The secondary criteria applied to each case by Prosecutor after examining the above-mentioned acts are due to the interpretation of the Statute of the Court. The Court has jurisdiction to handle many cases, but due to limitations such as the budget, the government''s cooperation in gathering evidence and the status of the victims, it selects final case between referral cases. The purpose of this paper is to examine the Court''s procedure to establish the primary and secondary selection criteria. In this article, using the descriptive-analytical research method, we are trying to answer the question of what the role of the Court in preventing and combating crimes committed in international and domestic armed conflicts and the realization of justice is.دیوان کیفری بینالمللی (از این به بعد دیوان) برای رسیدگی به پروندههای ارجاعی معیارهای گزینشی اولیه و ثانویه اعمال میکند. ابتدا طبق اساسنامۀ خود معیارهای مرتبط با احراز صلاحیت و قابلیت پذیرش و استماع دعوا، منافع ناشی از تحقق عدالت را بررسی میکند. هدف این مقاله بررسی رویۀ دیوان در احراز معیارهای گزینشی اولیه و ثانویۀ فوق است. در این مقاله با بهرهمندی از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی درصدد پاسخگویی به این پرسش هستیم که نقش دیوان برای پیشگیری و مقابله با جنایات ارتکابی در مخاصمات مسلحانۀ بینالمللی و داخلی و تحقق عدالتمحوری چیست؟ معیارهای ثانویهای که در هر پرونده پس از احراز موارد مذکور در حیطۀ اختیارات دادستان قرار میگیرد، ناشی از تفسیر اساسنامۀ دیوان است. دیوان صلاحیت رسیدگی به پروندههای زیادی را دارد، اما با توجه به محدودیتهایی نظیر«بودجه، همکاری دولتها در جمعآوری ادله و وضعیت قربانیان» اقدام به گزینش نهایی پروندههای ارجاعی میکند.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69451_e84ab53d9f2a6943c9286605f0e0eb7e.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Impact of Human Rights Requirements on Safe Pregnancy and Childbirthتأثیر الزامات حقوق بشری بر بارداری و زایمان ایمن3693886967110.22059/jplsq.2018.252978.1681FAحمیدالهوئی نظریاستادیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0009000841318732مریمعبیدی نیادانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180218Maternity is one of the most delightful experiences of a woman’s life; however, for many reasons, it can turn into a terrible experience for the mother and even lead to her death. Many factors affect mortality and the endangering of mothers’ health including economic and social conditions, different types of discrimination and the cultural grounds and traditions of different regions of the world. What is indisputable is the link between the right to maternal health and the fundamental principles of human rights. In the present study, while identifying the most basic of these principles, we will respond to the fundamental question of the impact of the application of human rights requirements on safe pregnancy and childbirth.مادر شدن از شیرینترین اتفاقاتی است که زن در زندگی میتواند تجربه کند. این تجربه اما به دلایل بسیار میتواند به تجربهای ناگوار برای مادر تبدیل شود؛ ناگوار تا آنجا که به مرگ وی بینجامد. عوامل بسیاری بر مرگ مادران و به خطر افتادن سلامت آنان در دوران بارداری و زایمان تأثیرگذارند؛ از عوامل اقتصادی، اجتماعی و اعمال انواع تبعیضها گرفته تا بسترهای فرهنگی و سنتهای مناطق متفاوت جهان. در این میان آنچه انکارنشدنی است، ارتباط میان حق بر سلامت مادران با برخی اصول بنیادین حقوق بشر است. در پژوهش حاضر با نگاهی تحلیلی، همزمان با مشخص کردن این اصول، در پی پاسخ به این پرسش اساسی خواهیم بود که تأثیر اعمال الزامات حقوق بشری بر بارداری و زایمان ایمن چیست.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69671_5f8b777893cc71d002ea4d4b199584a1.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Survey on the conditions of the closed session in Iranian Parliament
(Issue of the Article 69 in Iranian Constitution)تحلیلی بر موارد و شرایط تشکیل جلسۀ غیرعلنی مجلس شورای اسلامی؛ موضوع اصل 69 قانون اساسی ج.ا.ا3894086967210.22059/jplsq.2018.236191.1531FAمحمدمظهریاستادیار، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-2343-6400مرتضیقاسم آبادیدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0002-8827-9119علی رضاناصریدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریزJournal Article20170621Legislative power is one of the main pillars of the Iranian legal system in the Constitution. So, holding open session in the Parliament is one of the important measures to protect the rights and public freedoms, to knowledge of the current affairs and to monitor the performance of the representatives. Meanwhile, if the holding open session in the Parliament endangers national security will certainly be influenced the country. Therefore, with outlined anticipation in Article 69 of the constitution, has provided to the President, one of the ministers, or ten representatives that to proposed holding closed session in Parliament. If the proposal approved, decisions in closed session is valid only with attendance of the total members of the Guardian Council to reach the approval of three-fourths number of the representatives. After the emergency condition disappeared, Reports and resolutions of the closed session should be published to the public. This article is to be analyzed the different aspects of this topic.بر مبنای قانون اساسی، قوۀ مقننه از قوای حاکم و ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. برگزاری علنی جلسات این رکن، یکی از تمهیدات مهم برای حفظ حقوق و آزادیهای عمومی، آگاهی از جریان امور و نظارت بر عملکرد نمایندگان مردم بهشمار میرود. در عین حال، تشکیل جلسات علنی مجلس در شرایط اضطراری و درصورتیکه امنیت کشور را به مخاطره بیندازد، بیشک محیط و فضای کشور را تحتالشعاع قرار میدهد. این تحقیق بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، علل و عوامل تشکیل جلسۀ غیرعلنی را تبیین کند و در پرتو نگاه تحلیلی بر اصل 69، مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و شرایط پیشبینیشده در سایر قوانین، آیین شکلگیری جلسۀ غیرعلنی مجلس را واکاوی کند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای اصلاح نظام حقوقی تشکیل جلسۀ غیرعلنی ارائه میشود.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69672_95e678fd4cf026339bda44b5b1fd1e52.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622The Delimitation of the Seabed and Subsoil of the Caspian Sea on the Basis of the Principle of Equityتحدید حدود بستر و زیر بستر دریای خزر با اتکا به اصل انصاف4094296967310.22059/jplsq.2018.236287.1533FAمیثمآرائی درونکلاعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، مازندران، ایرانساسانصیرفیعضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4861-2951عباسکوچ نژادعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایرانJournal Article20170623One of the most alive and, to be sure, complicated political and legal events in the Caspian Sea region is the unresolved issue of its legal regime. The Caspian Sea, as a closed sea, has had a volatile history in terms of its legal regime and for the time being one cannot see a clear vision for solving its legal regime problem. The Caspian states have reached a consensus on the issues of environment and territorial as well as the special fishing zone, but the complex Caspian marathon in the exclusive economic zone and also continental shelf of the sea, remains unsolved. In this regard, if we look at the Islamic Republic of Iran’s position on the legal status of the Caspian Sea, we will see that Iran refers to the "principle of equity" as a basis for the division or delimitation of the Caspian Sea in order to restore its lost rights. This article tries to examine the meaning of the principle of equity as an element of natural justice and to elaborate the practice of the International Court of Justice regarding the delimitation of the continental shelf. We try to reach an accurate understanding of this term and its scope so as to reach a definite idea on the delimitation of the seabed and subsoil of the Caspian Sea.یکی از زندهترین و البته پیچیدهترین وقایع حقوقی- سیاسی منطقۀ خزر را میتوان رژیم حقوقی حلنشدۀ دریای خزر بهحساب آورد. دریای خزر بهعنوان یک دریای بسته از گذشتۀ پرفرازونشیبی در زمینه رژیم حقوقی خود برخوردار بوده و شاید نتوان چشمانداز مشخصی از آیندۀ آن را ترسیم کرد. در حال حاضر کشورهای حاشیۀ خزر در زمینۀ محیط زیست و محدودۀ آبهای سرزمینی و منطقۀ ویژۀ ماهیگیری به توافقات نسبتاً مشخصی دست یافتهاند، اما ماراتن پیچیدۀ خزر در حوزۀ منطقۀ انحصاری اقتصادی و همچنین فلات قارۀ این دریا همچنان حلنشده باقی مانده است. در این زمینه با مروری بر مواضع جمهوری اسلامی ایران خواهیم دید که ایران برای تقسیم یا تحدید حدود دریای خزر به اصل انصاف استناد کرده و در پی احقاق حقوق ازدسترفتۀ خود از این رهگذر است. مقالۀ حاضر سعی دارد با بررسی معنی و مفهوم اصل انصاف بهعنوان جلوهای از حق طبیعی و تشریح رویۀ دیوان بینالمللی دادگستری در زمینۀ تحدید حدود فلات قاره، به درک صحیحی از این واژه و حدود آن دست یابد تا از این طریق بتوانیم به ایدۀ مشخصی دربارۀ تحدید حدود بستر و زیربستر دریای خزر برسیم.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69673_dde18791e7f11e28d1c31349a6c47cbf.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622The Role of International Court of Justice in Establishment of International Rule of Lawنقش دیوان بینالمللی دادگستری در برقراری حاکمیت بینالمللی قانون4314486967410.22059/jplsq.2018.227067.1462FAمحمودحاجیزادهگروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانهیبت الهنژندی منشگروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران؛ استادیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-1577-7985محمدحسینزارعیدانشیار، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایرانJournal Article20170206The rule of law meaning to limitation of arbitrary power and conservation of fundamental individual rights and freedoms , is one of the democracy foundations. The Rule of law in international level is instrument for preservation of international peace and promotion of human rights. In attention to structure and realities of international community , apply rule of law differently in international level. The rule of law in international level means to limitation of sovereignty and authorities of States by legal rules. The ICJ as a principle judicial organ of the UN , takes fundamental role in establishment and preservation of rule of law in international community. The ICJ aside of the settlement of conflicts , has the diverse tools for reinforcement of international rule of law. This research is seeking to review and explain of ICJ’methodes for the establishment and reinforcement of international rule of law.حاکمیت قانون، به مفهوم تحدید قدرت خودسرانۀ دولت بهمنظور حفظ حقوق و آزادیهای بنیادین فردی از ارکان اساسی دموکراسی است. از سوی دیگر در عرصۀ بینالمللی، حاکمیت قانون ابزاری در جهت حفظ صلح و امنیت بینالمللی ترویج و اعتلای حقوق بشر و پایبندی ارکان تصمیمگیر به مقررات پذیرفتهشده است. با توجه به ساختار و واقعیتهای حاکم بر جامعۀ بینالمللی، مفهوم حاکمیت قانون در عرصۀ بینالمللی بهصورت متفاوتی از حقوق داخلی اعمال خواهد شد. حاکمیت قانون در حقوق بینالملل به مفهوم محدودیت حاکمیت و اختیارات دولتها از طریق قواعد و مقررات حقوقی است. دیوان بینالمللی دادگستری بهعنوان ارگان قضایی اصلی ملل متحد که از صلاحیت عام برخوردار است، در برقراری و حفظ حاکمیت قانون در جامعۀ بینالمللی نقش اساسی و محوری دارد. در واقع دیوان بینالمللی دادگستری در جریان رسیدگی قضایی خود و در کنار حلوفصل اختلافات مطروحه بهعنوان یک وظیفۀ سازمانی به برقراری و تقویت حاکمیت بینالمللی قانون نیز مبادرت میورزد. هدف پژوهش حاضر بررسی روشهایی است که دیوان برای برقراری و تقویت حاکمیت بینالمللی قانون از آنها استفاده میکند.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69674_e011896d8bac17a2f5e38ae3d0b3a226.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Domestic Law and the Commitment to Obey the Rules and Norms of International Lawاثرپذیری حقوق داخلی از قواعد و هنجارهای حقوق بینالملل4494706970810.22059/jplsq.2018.240446.1573FAعلیسهرابلودانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تهران، ایرانرضاطجرلواستادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000000322640343بهمنساعدیکارشناس ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-8704-3633Journal Article20170829Good and efficient setting of communication between actors in the international community, requires careful examination of these relationships. The relationship between domestic order and international order and domestic legal obligations to obey to the norms and rules of international law of that discussed in law, international relations and politics, have not much legal literature in our country. Study of commitment of domestic law to obey the rules and norms of international law with descriptive- analytical approach is the subject of this article with using related references. Our finds shows: experts tried on documenting the internal legal obligation to obey the norms of international law with introducing various foundations. Domestic legal systems approach (constitutions, precedent and practice) are mainly based on the principle of the sovereignty of nations and the lack of obligation to obey the norms of the international law. While international law (international documents and international judicial procedures) issued order to obey of the norms of international law in many cases. The difference in approach of domestic law and international law leads to supremacy of international law over domestic law and the obligation to obey with the norms of international law with reasons like globalization and internationalization of (public) law, protection of the rights and freedoms of citizens and requirements of international life.تنظیم مطلوب روابط میان کنشگران در جامعۀ بینالملل، نیازمند بررسی دقیق این روابط است. رابطة بین نظم داخلی و نظم بینالمللی و الزام حقوق داخلی به تبعیت از هنجارها و قواعد حقوق بینالملل از مباحث مطروحه در علم حقوق، روابط بینالملل و سیاست است که در کشور ما واجد ادبیات حقوقی چندانی نیست. بررسی اثرپذیری حقوق داخلی از قواعد و هنجارهای حقوق بینالملل، موضوع نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی بوده که با بهرهگیری از منابع مربوطه صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که صاحبنظران با طرح مبانی مختلف بر مستندسازی الزام حقوق داخلی به تبعیت از هنجارهای حقوق بینالملل کوشیدهاند. رویکرد نظامهای حقوقی داخلی- قوانین اساسی و رویۀ قضایی- عمدتاً بر مدار اصل حاکمیت کشورها و نبود تکلیفی مبنی بر تبعیت از هنجارهای حقوق بینالملل استوار است. در مقابل، حقوق بینالملل- اسناد بینالمللی و رویۀ قضایی بینالمللی- در موارد متعددی بر تبعیت حقوق داخلی از هنجارهای حقوق بینالملل حکم صادر کرده است. اختلاف در رویکرد حقوق داخلی و حقوق بینالملل با توجه به دلایلی همچون جهانی شدن و بینالمللی شدن حقوق عمومی، حمایت از حقوق و آزادیهای شهروندان و مقتضیات زیست بینالمللی به نفع برتری حقوق بینالملل بر حقوق داخلی و الزام به تبعیت از هنجارهای آن ختم میشود.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69708_1e325dcc4e0a0f99f1355462d6f3c76d.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622The State Immunity Defence after Accepting Sending the Dispute to International Arbitrationدفاع مصونیت دولت پس از پذیرش ارجاع اختلاف به داوری بینالمللی4714906970910.22059/jplsq.2017.231323.1504FAستارعزیزیدانشیار گروه حقوق، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران0000-0003-3609-7644وحیدبذّاردانش آموختۀ دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20170416The principle of state immunity is one of the incontrovertible rules of customary international law and waiver of immunity is one of the accepted exceptions on this principle. acceptance of referring the dispute to international arbitration by the state, shall be certainly deemed waiver of jurisdictional immunity in respect of that State. However, such an act shall not be deemed a waiver of execution immunity of the arbitration award and refraining from this immunity needs to separate waiver. Even after passing than execution immunity is difficult to find commercial nongovernmental properties of defendant state. However, solutions such as diplomatic protection, insurance, agreeing to modify or change the terms of payment, sale or transfer to third person and pressures from the international community and State of nationality of applicant by the removal or suspension of trade tariffs can help to execution of arbitration award.اصل مصونیت دولتها از اصول مسلم حقوق بینالملل عرفی و اعراض از مصونیت از سوی دولت، یکی از استثناهای پذیرفتهشده بر این اصل است. بیتردید، پذیرش ارجاع اختلاف به داوری بینالمللی از سوی دولت، اعراض از مصونیت صلاحیتی در قبال آن دولت تلقی خواهد شد. اما، چنین اقدامی بهمنزلة اعراض از مصونیت اجرایی در خصوص رأی داوری تلقی نمیگردد و صرفنظر کردن از مصونیت اجرایی، به اعراض جداگانهای نیاز دارد. حتی پس از گذر از مانع مصونیت اجرایی نیز یافتن اموال اقتصادی غیرحاکمیتی دولت محکومعلیه، امری مشکل است. با این حال، راهحلهایی همچون حمایت دیپلماتیک، بیمه، توافق بر تعدیل یا تغییر شرایط پرداخت، فروش یا انتقال رأی به شخص ثالث و فشارهای جامعۀ بینالمللی و دولت متبوع محکومله از طریق حذف یا تعلیق تعرفههای تجاری میتوانند به اجرای رأی داوری کمک کنند.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69709_4b3592da70a95e6f9234fc9c6b0680e6.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Role of Judges in Consolidation of Fundamental Rights with an Emphasis on the Decisions of the Constitutional Courtنقش دادرس در تحکیم حقوق بنیادین با تأکید بر آرای دادگاه قانون اساسی4915116985510.22059/jplsq.2018.247585.1632FAخیرالهپرویناستاد، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران0000-0003-3529-1453امیرحسینمعزالدینیدانشجوی دکتری، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهرانJournal Article20171210Necessity of protecting the Constitution, as the supreme law at the top of the legal principles pyramid, stresses the need for establishment of the constitutional courts to ensure this order. Due to the differences between the legal systems in the world, their types of proceedings are different as well. Ensuring compliance of the ordinary laws with the constitution and supporting the basic rights and freedoms of the people are the main duties of this organization. The present article studies verdicts of the constitutional courts in a number of countries in order to explain role of the constitutional magistrates in development of the people’s basic rights. Accordingly, the people’s right of complaining about violation of their personal rights to the constitutional magistrate, the magistrates’ interpretation, a priory control, and publishing the decisions play an essential role in this regard. In other words, the constitutional magistrate is like a switchman that keeps the train of constitutional laws in its real track and does not let the public authorities to deviate it.صیانت از قانون اساسی که بهعنوان قانون برتر در رأس هرم قواعد حقوقی شناخته میشود، لزوم تأسیس نهاد دادرسی اساسی را جهت تضمین این نظم دوچندان کرده است. با عنایت به تفاوت نظامهای حقوقی در جهان نوع دادرسی در آنها نیز متفاوت است. نظارت بر انطباق قوانین عادی با قوانین اساسی و پشتیبانی از حقوق و آزادیهای بنیادین شهروندان از وظایف اصلی این نهاد است. مقالۀ حاضر با بررسی آرای متعدد دادگاههای قانون اساسی چند کشور در تلاش است تا نقش دادرسان اساسی را در تحکیم و توسعۀ حقوق بنیادین شهروندان شرح دهد. بر همین اساس حق دسترسی شهروندان در مطرح کردن شکایت از تضییع حقوق فردی به دادرس اساسی، تفسیر دادرسان، کنترل پیشینی و انتشار تصمیمات در ارتقای آن نقش بسزایی خواهد داشت. بهعبارت دیگر، دادرس اساسی مانند سوزنبانی است که قطار حقوق بنیادین را در ریل حقیقی خود نگاه میدارد و از خروج آن توسط مقامات عمومی جلوگیری میکند.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69855_00e45a5a854cc3ecdeab1de281fd0c19.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Bilateral Investment Treaties on the Ups and Downs of the Conclusion and the Validity in European Unionمعاهدات دوجانبۀ سرمایهگذاری در فراز و نشیب انعقاد و اعتبار در اتحادیۀ اروپا5135316985810.22059/jplsq.2018.240691.1577FAراحلهسیدمرتضی حسینیاستادیار، گروه حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهرانJournal Article20170829The specificity of the rules governing the European Union and the foreign competence of the Union to conclude the international treaties has led to the two independent legal systems regarding bilateral investment treaties between the member states of the Union and third countries; a regime based on the domestic law in the framework of international law and the EU-based regime. The conflict between the competence of the Union and its member states to conclude bilateral investment treaties, creates ambiguities which can effect to the validity of these treaties. Also the assumption of the supremacy of Union rules with the effect on the validity of bilateral treaties between member states and third countries, drew the assumption of the violation of international law and the international responsibility of the Union and the member states. Although some rules of Union Law contain approaches in this regard, there are still challenges in the concluding and the validity of these treaties at the Union level, which could be a sign of instability and unsaifty, as the main components in the attracting foreign investment in EU. In this paper, we are going to examine the challenges and their legal approaches at the EU level.ویژگی خاص قواعد حاکم بر اتحادیۀ اروپا و صلاحیت خارجی اتحادیه در انعقاد معاهدات بینالمللی، به حاکمیت دو نظام حقوقی مستقل در خصوص معاهدات دوجانبۀ سرمایهگذاری میان دول عضو اتحادیه و دولتهای ثالث منجر شده است؛ رژیم مبتنیبر حقوق داخلی دول عضو در چارچوب حقوق بینالملل و رژیم مبتنی بر حقوق اتحادیۀ اروپا. از این منظر تداخل صلاحیت اتحادیه و دول عضو در انعقاد معاهدات دوجانبۀ سرمایهگذاری موجد ابهاماتی است که در اعتبار این معاهدات تأثیرگذار است. همچنین استناد به فرض برتری قواعد حاکم بر اتحادیه، با تأثیر بر اعتبار معاهدات دوجانبۀ دولتهای عضو و دول ثالث، فرض نقض حقوق بینالملل و مسئولیت بینالمللی اتحادیه و دول عضو را مطرح میکند. هرچند برخی از قواعد حاکم بر اتحادیه حاوی راهکارهایی در این خصوص است، هنوز چالشهایی در بحث انعقاد و اعتبار این معاهدات در سطح اتحادیه وجود دارد که مؤید فقدان ثبات و امنیت، بهعنوان مؤلفههای اصلی جذب سرمایهگذاری خارجی، نسبت به سرمایهگذاری در داخل اتحادیه است. در این مقاله برآنیم تا ضمن طرح چالشهای موجود در این زمینه، راهکارها و ظرفیتهای حقوقی مطرح در سطح اتحادیۀ اروپا را بررسی کنیم.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69858_3ace8877b379b912f252d8aeefdb1107.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622A Particularised Assessment of the Concept of Historic Waters in International Law of the Seaبررسی تفصیلی مفهوم آبهای تاریخی در حقوق بینالملل دریاها5335516986010.22059/jplsq.2019.214889.1340FAسیدباقرمیرعباسیاستاد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمهدیکیخسرویکارشناس ارشد حقوق بینالملل دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه حکیم سبزواری0000-0003-2638-0710Journal Article20160830The doctrine of historic waters was introduced in the early twentieth century in international law of the sea. After more than a century of implementation aforesaid doctrine in between states, until today we has been witness its little development. In the Convention on the territorial sea and the contingous area and Convention on the law of the sea, there is no regulations concerning the historic waters.However,today in international law, a large number of stats, according to the doctrine of historic waters in the seas are seeking to expand their jurisdictional ambit, but the lack of clear and specific rules in this regard has led to differences at the international level, in this regard the fundamental question is that concept of historic waters how is in international law of the sea?regarding to requirements of historic waters seem that historical waters those waters which coastal state applied effectively and consistently its sovereign rights over them and such rights consistently been associated with express or implied recognition of states.In the end, regarding to importance of historic waters in international law of the sea are deserving to be formed international conference with the aim the codification and development regulations governing to historic waters.گفتمان توسعۀ صلاحیت دولت در دریا در اوایل قرن بیستم به طرح دکترین آبهای تاریخی در حقوق بینالملل دریاها منجر شد. بر این اساس دکترین مزبور برای نخستینبار در قضیۀ داوری ماهیگیری آتلانتیک شمالی (1910) مورد توجه دولت ایالات متحدۀ آمریکا قرار گرفت. در حوزۀ قراردادی بند 6 مادۀ 7 کنوانسیون 1958 دریای سرزمینی و منطقۀ نظارت و بند 6 مادۀ 10 کنوانسیون 1982 حقوق دریاها ضمن مستثنا کردن مقررات ناظر بر آبهای تاریخی (از جمله خلیجهای تاریخی) از مقررات ناظر بر خلیجهای کوچک، از ارائۀ هر گونه مفهومی برای آبهای تاریخی خودداری کردهاند. فقدان مفهومی واحد از آبهای تاریخی به بروز اختلافاتی در سطح بینالمللی منجر شده است، در این زمینه سؤال اساسی در نوشتار حاضر آن است که مفهوم آبهای تاریخی در حقوق بینالملل دریاها چگونه است؟ با توجه به شروط آبهای تاریخی بهنظر میرسد که آبهای تاریخی آن دسته از آبهایی هستند که دولت ساحلی حقوق حاکمهاش را نسبت به آنها بهطور مؤثر و مداوم اعمال کرده و چنین حقوقی بهطور مداوم با شناسایی صریح یا ضمنی دولتها همراه بوده است. در پایان با توجه به اهمیت آبهای تاریخی در حوزۀ حقوق بینالملل دریاها شایسته است کنفرانسی بینالمللی با هدف تدوین و توسعۀ مقررات ناظر بر آبهای تاریخی تشکیل شود.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69860_de7300dbec05972da38f2a1f1064a142.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622The pattern of the parliamentary regime in a system based on divine sovereignty and Waliyat Faqih in the Islamic Republic of Iranالگوی رژیم پارلمانی در نظام مبتنیبر حاکمیت الهی و ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران5535716986110.22059/jplsq.2018.255280.1710FAمحمد مهدیرسکتیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانعلیبابایی مهراستادیار گروه حقوق عمومی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانJournal Article20180404 The Waliyat Faqih system is the stems out of divine sovereignty and the parliamentary system is based on the high role of the people's representatives. So the combination of these two enounter problems. However, since divine sovereignty is one of the oldest forms of sovereignty, and today many people in the world have religious beliefs, the combination of this theory with the achievements of human wisdom a good solution for today's governments could be achived. The question of the research is how can the balance and cooperation of power be achieved in the organization based on divine sovereignty in the Islamic Republic of Iran? The research method in this research is library method. Based on the findings of this study, the present regime is a special system that is not fully compliant with any of the categorizations. As it may be named as a Welai Syatem of semi-presidential, semi-parliamentary system, it could be turned into a native "Welai parliamentary regime", which is more compatible with divine sovereignty. In fact, with the separation of the religious duties from other Waliyat Faqih duties, and the redefinition of these "other duties" for the moderator, as well as the use of a rather partial party system, not all parties, the conditions for the parliamentary system could be provided.نظام ولایت فقیه، منبعث از حاکمیت الهی و نظام پارلمانی مبتنیبر نقش پررنگ نمایندگان مردماست. اگرچه جمع این دو با مشکلاتی مواجه است، اما از آنجا که حاکمیت الهی از قدیمیترین اشکال حاکمیت است و امروزه نیز بسیاری از مردم جهان دارای عقاید دینیاند، با ترکیب این نظریه با دستاوردهای خرد جمعی بشری میتوان راهکار مناسبی برای حکومتهای امروزی بهدست داد. سؤال پژوهش این است که مشخصات رژیم پارلمانی، در تشکیلات مبتنیبر حاکمیت الهی در جمهوری اسلامی ایران چیست؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و تحلیلی است. براساس یافتههای نوشتار حاضر، همانطورکه میتوان به رژیم کنونی، نظام ولایی از نوع نیمهریاستی-نیمهپارلمانی گفت، با ایجاد تغییراتی میتوان آن را بومی و تبدیل به «رژیم پارلمانی ولایی» کرد که سازگاری بیشتری با حاکمیت الهی داشته باشد. در واقع با تفکیک وظایف شرعی از سایر وظایف ولایت فقیه و بازتعریف این «سایر وظایف» در راستای قوۀ تعدیلکننده و نیز استفاده از نظام نسبتاً حزبی نه تماماً حزبی، میتوان شرایط را برای نظام پارلمانی فراهمکر.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69861_687f95e61a7b2670e739940f9afd9c3b.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Prevention and Compensation for Environmental Damage in Nuclear Spent Fuel Managementپیشگیری و جبران خسارت زیستمحیطی در مدیریت سوخت مصرفشدۀ هستهای5735896985910.22059/jplsq.2018.239882.1571FAارحامهاشم پوردانشجوی دکتری، حقوق بینالملل عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0003-4378-918Xعلیرضاآرش پوراستادیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20160814Spent Nuclear Fuel needs fundamental and scientific management because of its high temperature and emissions. The management would include some other phases such as storage and transportation. Some rules and regulations are legislated internationally for adjusting and creating civil and technical standards in this field. In Convention of Joint Safety Management and Radiation Wastes some regulations are emphasized for protecting individuals and the environment against the dangers and damages created by the mismanagement of the used fuel. So this article by using an analytic and descriptive method is an attempt to interpret and estimate the responsibilities of the governments and the undertakers about preventing and reparation which is caused by the mismanagement of the used fuels. In doing so the necessity of the environment's protection is came into account.سوخت مصرفشدۀ هستهای بهعلت تشعشات و دمای بالا مستلزم مدیریت اصولی و علمی است. با نگاهی به اسناد بینالمللی بهخصوص کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت مصرفشده که در راستای حفاظت از فرد و محیط زیست در قبال خسارتهای ناشی از آن، مدون شدهاند، مقالۀ حاضر به تبیین و ارزیابی تعهدات دولتها در پیشگیری و جبران زیان وارده به محیط زیست، ناشی از این مدیریت پرداخته و بدینوسیله به یکی از الزامات توسعۀ بهکارگیری انرژی هستهای پاسخ میدهد. در نهایت به ضعفهای موجود در پیشگیری و جبران خسارت به محیط زیست همچون عدم جامعیت و جهانشمول بودن این مقررات و تکمیلی بودن مسئولیت دولتها در جبران خسارت اشاره دارد.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69859_89d217f6df242273774e9b132d7944db.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622A Study of Saudi Arabia's military attack on Yemen in the view of international humanitarian lawحملۀ نظامی عربستان به یمن از نگاه حقوق بینالمللی بشردوستانه5916116986210.22059/jplsq.2018.239053.1560FAسیداصغرجعفریاستادیار، گروه حقوق و روابط بینالملل، دانشکدۀ مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20170801During recent 3 years, Yemen faced serious violations of many fundamental principles of humanitarian law. During the war, the Saudi government committed several actions, including violating the principle of separation and attacking civilian populations and the use of banned weapons. The international community was waiting for the response of influential institutions and governments, especially the UN Security Council, but those institutions were silent against the obvious violation of humanitarian law in Yemen. The purpose of this study is to identify the most important cases of violation of international humanitarian law by Saudi Arabia during the armed conflicts in Yemen. The study has been conducted through a descriptive-analytical method. The result of this study shows that in attacking Yemen Saudi Arabia, has violated many of the principles of international humanitarian law, including principle of limitation of choosing of any method and means of warfare, principle of the prohibition of attacks on civilian populations and residential areas. For this reason, Saudi Arabia has international responsibility and must be prosecuted by the International Criminal Court.یمن بیش از سه سال با نقض جدی بسیاری از اصول بنیادین حقوق بشردوستانه از سوی رژیم سعودی و متحدان آن مواجه است. جامعۀ بینالمللی در انتظار واکنش نهادهای تأثیرگذار و دولتها، بهویژه شورای امنیت سازمان ملل بود؛ اما این نهادها در برابر نقض آشکار حقوق بشردوستانه سکوت کردند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مهمترین موارد نقض حقوق بشردوستانه توسط عربستان در جریان درگیریهای مسلحانه در یمن است که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که عربستان در حمله به یمن، بسیاری از اصول و مقررات حقوق بینالملل بشردوستانه، از جمله محدودیت در انتخاب هر گونه شیوه و ابزارهای جنگی، ممنوعیت حمله به جمعیت غیرنظامی و مناطق مسکونی را نقض کرده است؛ ازاینرو، این دولت دارای مسئولیت بینالمللی است و باید تحت تعقیب دیوان بینالمللی کیفری قرار گیرد.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69862_b74cb4247385069d9a8a1479e16ac708.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622Restitution Damages of the Environmental Crimes in International and Iranian Law Systemجبران خسارات جرائم زیستمحیطی در حقوق بینالملل و حقوق ایران6136336986310.22059/jplsq.2018.223342.1426FAامینجعفریاستادیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناصغراحمدیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20161224Generally, compensation for environmental crime damages meets two major challenges. The governmental nature of criminals, which causes a huge number of victims, is the first one. Secondly, as the Iranian legal system of civil liability is based on the theory of fault, it is not efficient enough to deal with this issue. However, based on the international law and Iranian legal system, we try to recognize criteria for compensation of environmental crimes. In these two systems, environmental compensation has a restoration nature and, on the other hand, it is based on the views of the offender and the governments. From this point of view, environmental criminal is required to restore the damages into its former circumstance. Otherwise, the government is responsible for compensating the environmental crimes through a specific fund, called environmental fund.جرائمزیستمحیطی با چالشهای فراوانی روبهروست که سبب میشود نتوان همچون جرائم ساده به ترمیم خسارات ناشی از آنها اقدام کرد. نخست آنکه گاه بزهکار زیستمحیطی یا دولت است (مانند سدسازیهای بیرویۀ دولتها) یا شرکتهای قدرتمند (مانند شرکتهای تولیدکنندۀ محصولات تراریخته) که در پس لابیهای ثروتـقدرت به رفتارهای ناقض محیط زیست اقدام میکنند. دوم آنکه قربانیان جرائم زیستمحیطی گاه بهحدی کثرت دارند که نمیتوان جبران خسارات متعارف را در مورد آنها اعمال کرد، مانند قربانیان آلودگی هوا، ریزگردها و آب آشامیدنی ناسالم. سرانجام آنکه جبران خسارت زیستمحیطی مبتنیبر نظریۀ مسئولیت محض است، درحالیکه مسئولیت مدنی در نظام حقوقی ایران مبتنیبر نظریۀ تقصیر است و از این جهت پویایی لازم برای جبران خسارات جرائم زیستمحیطی را ندارد. با وجود این هم در حقوق بینالملل و هم حقوق ایران جبران خسارات جرائم زیستمحیطی از یکسو ماهیتی ترمیمی دارد و از سوی دیگر بر دیدگاههای بزهکارمدار و دولتمدار استوار است. ازاینرو نخست بزهکار تکلیف بر اعادۀ وضع به حالت سابق دارد و در غیر این صورت، مکلف به جبران ضرر و زیان خواهد بود. اما در صورت ناتوانی بزهکار، دولت در پرتو صندوق زیستمحیطی تکلیف به جبران خسارت دارد.https://jplsq.ut.ac.ir/article_69863_866bde3423cf68ff1a8f559cc43250db.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812049220190622English Abstractsچکیده های انگلیسی11872341FAJournal Article20190811https://jplsq.ut.ac.ir/article_72341_dbb66cb24e55443c6f6c16fb1e4b00ad.pdf