دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321The Direct Effect of International Agreements in European Union Lawاثر مستقیم موافقتنامههای بینالمللی در حقوق اتحادیۀ اروپا1167602610.22059/jplsq.2018.252257.1672FAعباسعلیکدخداییاستاد، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-5964-5688علیاحدی کرنقدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180209The principle of direct effect of the European Union law in the domestic law of the member States has been institutionalized in the European Court of Justice ́s (ECJ) case law by way of two judgments: Van Gend en Loos and Costa. The principle, which has emerged through the implementation of EU law in the domestic law of the member States and the possibility of invoking those laws in the domestic courts of the member States, has also been extended to international agreements. It means that the provisions of international agreements concluded by the EU can be invoked under the domestic law of the member States. In order for international agreements to have direct effect, a number of criteria have to met. The EU must first and foremost be bound by those agreements, and the organization should have concluded them in accordance with the powers conferred on it by the founding treaties. Those agreements must be capable of conferring rights on individuals directly. The terms of those agreements must be clear and unconditional. The provisions of the international agreements should not be contrary to the primary rules and fundamental law of the EU. Furthermore, the agreements should not have deprived the ECJ of its jurisdiction to review their direct effect. Finally, the direct effect of international agreements must not be contrary to their own object and purpose.اصل اثر مستقیم قوانین اتحادیة اروپا در حقوق داخلی دولتهای عضو توسط آرایی چون ون جندلوس و کاستا در رویة دیوان دادگستری اتحادیۀ اروپایی نهادینه شد. این اصل که بهصورت اجرای قوانین اتحادیه در حقوق داخلی کشورهای عضو و امکان استناد به آنها در دادگاههای کشورهای عضو اتحادیه بروز کرد، به موافقتنامههای بینالمللی نیز تسری پیدا کرده است؛ به این معنا که مفاد موافقتنامههای بینالمللی که اتحادیۀ اروپایی منعقد میکند، در حقوق داخلی کشورهای عضو قابل استناد است. البته برای اینکه موافقتنامههای بینالمللی واجد اثر مستقیم در حقوق اتحادیة اروپا شوند، مستلزم شروطی است. ابتدا اتحادیة اروپا باید به آن موافقتنامه ملتزم و متعهد باشد و سازمان طبق صلاحیتهای تفویضشده در معاهدات مؤسس آن موافقتنامه را منعقد کرده باشد؛ در آن موافقتنامه مستقیماً برای افراد حقوقی در نظر گرفته شده باشد. عبارات موافقتنامه در اعطای آن حق دقیق و بیقیدوشرط باشد؛ قواعد موافقتنامه با قواعد اولیه و حقوق بنیادین اتحادیه در تعارض نباشد؛ آن موافقتنامه دیوان دادگستری اروپایی را از صلاحیت بررسی اثر مستقیم خود منع نکرده باشد و در نهایت اثر مستقیم با هدف و موضوع موافقتنامه در تعارض نباشد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Comparative Designing a Model of Public Employment in the Administrative Law of Iranطرح تطبیقی الگوی استخدام عمومی در حقوق اداری ایران17387719910.22059/jplsq.2020.300986.2389FAمرتضیرضائیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعلی اکبرگرجی ازندریانیدانشیار، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200414In the process of reforming the country's employment system on the one hand, comparative studies and experiences of other developed countries had to be exploited, and on the other hand, given the capacities and situations within the country, a desirable and native pattern of public employment was achieved. This is achieved in general level on 3 levels; first, determination the purpose and approach that is expected of the system, which can be described as "economic efficiency and employment justice". Second, Implementation of these goals and designing the structure of the public employment system, and third, optimal guarantee of employment rights via adopt appropriate regulations through administrative and judicial mechanisms. The present discussions can be considered at the second level which forms the basis of the public employment system. Therefore, the outline of the structure depends on explaining the three components of the institution, system and type of employment that is proposed and presented as an innovative title of the "Triple Model". As will be seen in this text, the aforementioned items are in a triple bond with each other. On the other hand, the theories and ideas around the aforementioned model can be considered as part of the functions related to the economic management of human resources and employment in public organizations of the country.در روند اصلاحات نظام استخدامی کشور از یک طرف میبایست از مطالعات تطبیقی و تجارب اندوختۀ سایر کشورهای پیشرو بهرهبرداری کرد و از سوی دیگر، با عطف توجه به ظرفیتها و موقعیتهای داخل کشور، نیل به الگوی مطلوب و بومی استخدام عمومی را وجهۀ همت خود گمارد. نیل به این مهم بهطور کلی در سه سطح منقش میگردد؛ نخست، تعیین هدف و رویکردی که در پی انتظام نظام مزبور متصور و مورد انتظار است و آن را میتوان در «کارامدی اقتصادی و عدالت استخدامی» مزین و متبلور ساخت؛ دوم، بنای مبنای مزبور و طرح پیکره نظام استخدامی بوده و سوم تضمین بهینۀ حقوق استخدامی از طریق تمهید مقرراتی درخور از خلال سازوکارهای اداری و قضایی است. مباحث حاضر را میتوان دریچهای در سطح دوم دانست که اغلب اساس و شالودۀ نظام ورود به خدمت را نضج میدهد. در این صورت، سامان و ترسیم ساختار مزبور در گرو تبیین مؤلفههای سهگانۀ نهاد، نظام و نوع استخدام است که تحت عنوانِ ابتکاری «الگوی سهبعدی» طرح و ارائه میشود. همانگونهکه در این متن به فرصت نگریستن نیز خواهد رسید، وجوه مذکور در امتزاج و پیوندی سهسویه با هم قرار دارند. از طرفی نظریههای حول محور الگوی مزبور را میتوان متکفل ضبط و ربط بخشی از کارکردهای مربوط به مدیریت اقتصادی منابع انسانی و امر استخدام در سازمانهای عمومی کشور نیز دانست.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Access to Rehabilitation Services as a Human Rightدسترسی به خدمات توانبخشی: حقی در شمار حقوق بشر39597813410.22059/jplsq.2018.260917.1774FAامیرحسینرنجبریاندانشیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانناصرسرگراندانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180626People who have experienced different physical, psychological, and social harms may have challenges other than health threat to face due to various reasons. Challenges that despite treatments and medical interventions may cause the affected individual to be incapable of returning to the society and necessitate further processes for returning to normal life. This topic relates to disability in rehabilitation science. In spite of developments of rehabilitation science in recent decades, from a legal and especially human rights perspective, legal gaps in relation to rehabilitation exist. Thus, in this article with human rights in mind and considering the hypothesis that access to rehabilitation services is a human right and from an analytical descriptive aspect we answer the question that whether access to rehabilitation services could be recognized as a an independent human right?آسیبهای مختلف جسمی، روانی و اجتماعی بنا به علل گوناگون میتواند مردمان در معرض آن را با چالشی بیش از تهدید سلامتی مواجه سازد. چالشی که بهرغم درمانهای اولیه و اقدامات پزشکی ممکن است همچنان زمینههای بازگشت فرد به جامعه را فراهم نسازد و نیاز به مجموعه اقداماتی بهمنظور بازگشت به زندگی عادی وجود داشته باشد. موضوعی که از آن با نام توانبخشی یاد میکنند که در چارچوب علوم توانبخشی پیوند نزدیکی با معلولیت یافته است. بهرغم پیشرفتهای علم توانبخشی در چند دهة اخیر، از منظر حقوقی و بهویژه رویکرد حقوق بشری شاهد خلأهای قانونی در خصوص مقولة توانبخشی هستیم. ازاینرو، مقالة پیشرو با هدف تبیین نگاه حقوق بشری به توانبخشی، با درنظر گرفتن این فرضیه که دسترسی به خدمات توانبخشی یک حق بشری است، با نگاهی توصیفی- تحلیلی به این پرسش اصلی که آیا دسترسی به خدمات توانبخشی را میتوان بهعنوان یک حق بشری مستقل شناسایی کرد؟ پاسخ گفته است که دسترسی به خدمات توانبخشی حقی در شمار حقوق بشر است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Competent authority of supervision to implementation of The General Policies of The Regime, Unity or Multiplicity?مرجع صالح در نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام، وحدت یا تعدد؟61797848310.22059/jplsq.2020.292766.2244FAهادیطحان نظیفاستادیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران0000-0001-8916-2126رضابکشلودانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران0000-0001-6542-2894Journal Article20191122According to the normative quiddity of the general policies of the regime, there is no doubt in necessity of efficient supervision to implementation of the general policies of the regime. Although there are disagreements about manner of this supervision and their sanctions between lawyers, It seems one of consequences of normative quiddity of the general policies is acceptation of legal sanctions to implementation of this policies in different grades of norms. On the other hand second clause of Article 110 of the Constitution mentions competency of leader to supervision to implementation of the general policies. Therefore this question has been raised what is the relation between competency of leader and competency of other supervisory organizations? In this research is tried to answer this question with descriptive- analytical method. Finally with analysis will of constitutional legislator is confirmed the hypothesis of this research that is identify simultaneous competency of leader and other supervisory organizations. If an authority has original competency to supervision to implementation of general policies in Iranian legal system, It can and must applies this task in its jurisdiction and competency of leader don’t restrict their competency.با توجه به ماهیت هنجاری نهاد سیاستهای کلی نظام، تردیدی در ضرورت وجود نظارت مؤثر و کارامد بر اجرای این سیاستها وجود ندارد. اگرچه در مورد کیفیت این نظارت و ضمانت اجرای آن اختلافاتی میان حقوقدانان بروز یافته است، بهنظر میرسد یکی از اقتضائات شأن هنجاری سیاستهای کلی نظام لزوم پذیرش ضمانت اجرای حقوقی و قانونی برای تحقق این سیاستها در سطوح مختلف نظام حقوقی ایران خواهد بود. از طرفی بند 2 اصل 110 قانون اساسی به صلاحیت رهبری در امر نظارت بر اجرای سیاستهای کلی تصریح کرده است. ازاینرو این سؤال مطرح شده که در نظام حقوقی ایران صلاحیت نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام به چه مراجعی واگذار شده است؟ در این پژوهش تلاش شده با روش توصیفی-تحلیلی پاسخ روشنی به پرسش مذکور داده شود و در نهایت با تحلیل ارادۀ مقنن اساسی در این زمینه، فرضیۀ پژوهش که شناسایی صلاحیت همزمان برای رهبری و سایر مراجع نظارتی است، تأیید و چنین تبیین شده است که اگر مرجعی صلاحیت ذاتی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام را داشته باشد، میتواند و باید در حیطۀ صلاحیتی خود به اعمال این نظارت بپردازد و صلاحیت رهبری محدودیتی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321The Analysis of the Rules of the Attribution in International Shared Responsibilityتحلیل قواعد انتساب در مسئولیت مشترک بینالمللی811027880810.22059/jplsq.2019.281810.2022FAمحمدرضاضیائی بیگدلیاستاد، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایراننسرینترازیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایرانJournal Article20190523The State is a legal institution that acts through persons like its organs and representatives. When more than one State or international organization takes part in act that is breach of international duties, the attribution of conduct is of material importance. An International Law Commission drafts on responsibility doesn’t include any express rules as to attribution of conduct in situations like sharing responsibility of international actors. So the main question for this essay is: in sharing responsibility situations, whether the exclusive attribution of wrongful conduct is presumed or multiple attributions of conduct are acceptable. This essay is seeking to clarify and examine rules of attribution of conduct in shared responsibility situations in the light of current rules in international responsibility drafts and through this examine its requirement and consequencesدولت نهادی حقوقی است و اعمال خود را از طریق اشخاصی مثل ارگانها و نمایندگان خود محقق مـیسازد. وقتی بیش از یک دولت یا سازمان بینالمللی در رفتاری مشارکت کنند که نقض تعهد بینالمللی محسوب شود، نحوۀ انتساب رفتار، در تعیین مسئولیت از اهمیت اساسی برخوردار است. طرحهای کمیسیون در خصوص مسئولیت، فاقد قواعد صریح دربارۀ انتساب رفتار در وضعیتهای مسئولیت مشترک بازیگران بینالمللی است؛ اما تحلیل قواعد انتساب در طرح مواد مسئولیت دولتها، بر پذیرش انتساب چندگانۀ رفتار به بازیگران بینالمللی دلالت دارد. این مقاله درصدد است تا به تبیین و ارزیابی قواعد انتساب رفتار در وضعیتهای مسئولیت مشترک بینالمللی در پرتو قواعد موجود در طرحهای مسئولیت بینالمللی بپردازد واز این رهگذر شرایط و آثار هریک را بررسی کند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321A Critique of the Composition of General Assembly of the Administrative Justice Court to Oversee Government Regulations and Provide a Desirable Patternنقدی بر ترکیب هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بهمنظور نظارت بر مقررات دولتی و ارائة الگوی مطلوب1031237880610.22059/jplsq.2019.268840.1849FAخیراللهپرویناستاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-3529-1453محمد امینابریشمی راداستادیار گروه حقوق، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-0077-1126Journal Article20181103The General Assembly of the Administrative Justice Court from the beginning of the formation of that Court has been the competent authority to deal with the request for oversees government regulations. In this research, it was tried to prove that in the form of descriptive-analytical research, that, regardless of comparative studies, the pattern used to oversee government regulations through the General Assembly of the Administrative Justice Court does not have strong foundations, and the current composition in the exercise of this competence, due to "disproportionate to the particular work of that board", "delay in judicial review", "contrary to the principle of specialization of jurisdictions", "The impossibility of fully implementing the principles of fair trial with the current composition" and "the need for the separation of the authority to issue unanimity votes and the establishment of procedures with the issuance of factual opinions" has several problems. Therefore, in order to solve these problems, it was suggested that, in the ordinary course of business, consideration of governmental regulations at the initial stage should be within the competence of the revision branches in the specialized areas of the Court, and the possibility of reconsideration of them in the "relevant specialized boards" should be foreseen. In addition, in the important cases, the Court will use the combination of the heads of the divisions of court of appeal as a trial court and the composition of the specialized board with a number of high court judges as a court of appeal. Also, in special and non-restricted cases, the court uses the "instant prosecution" or "short trial" methods with a simpler combination.هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از ابتدای تشکیل، مرجع صلاحیتدار بهمنظور رسیدگی به تقاضای ابطال مقررات دولتی بوده است. در این پژوهش تلاش شد تا در قالب پژوهشی توصیفی-تحلیلی این مطلب اثبات شود که فارغ از بررسیهای تطبیقی، الگوی بهکاررفته بهمنظور نظارت بر مقررات دولتی از طریق هیأت عمومی دیوان مبانی مستحکمی ندارد و ترکیب فعلی در مقام ایفای این صلاحیت، از نظر«عدم تناسب با کارویژة آن هیأت»، «موجد اطالة دادرسی بودن»، «مغایرت با اصل تخصصی شدن حوزههای قضاوت»، «امکانپذیر نبودن اِعمال کامل اصول دادرسی عادلانه با ترکیب فعلی» و «لزوم تفکیک مرجع صدور آرای وحدت رویه و ایجاد رویه با مرجع صدور آرای موردی» واجد اشکالات متعددی است. ازاینرو بهمنظور رفع این اشکالات پیشنهاد میشود تا در حالت عادی رسیدگی به مقررات دولتی در مرحلة بدوی در صلاحیت شعب تجدیدنظر مربوط به حوزههای تخصصی دیوان قرار گیرد و امکان تجدیدنظر آنها در «هیأتهای تخصصی مربوطه» پیشبینی شود. علاوه بر این، در موارد مهم هیئت تخصصی مربوطه رسیدگی بدوی نماید و ترکیبی از 7 عضو آن هیئت، به علاوهی 7 قاضی از سایر هیئتهای تخصصی و به ریاست رئیس دیوان مرجع تجدیدنظر باشد. همچنین در پروندههای خاص و غیرپیچیده دیوان از شیوههای «دادرسی فوری» یا «دادرسی کوتاه» با ترکیب سادهتری بهره ببرد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321International Constitutionalism: the Tools of Recognitionدستورگرایی بینالمللی: ابزارهای شناخت1251467880410.22059/jplsq.2019.135924.1136FAامیرمقامیاستادیار گروه حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-4804-462XJournal Article20151110International law as domestic legal systems may not has a codified constitution, but it can use constitutionalist approach in reading and interpretation of its rules. This paper studied how can recognize this approach, its hidden values and legal consequences, then introduce various tools and shows that natural law has an important role in strengthening constitutional approach, also international courts can apply rational intuitionist approaches to recognize constitutional norms. This study by descriptive research method concludes that recognition of constitutional values and norms is by rereading contractual and customary norms, and it affects general reading and understanding of legal order.حقوق بینالملل مانند نظامهای حقوقی داخلی ممکن است قانون اساسی مدونی نداشته باشد، اما میتواند از رویکرد دستورگرایانه در خوانش و تفسیر قواعد خویش بهرهمند شود. مقالۀ حاضر در تلاش برای پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان این رویکرد، ارزشهای نهفته در آن و پیامدهای حقوقیاش را شناخت، ابزارهای گوناگونی را معرفی میکند و نشان میدهد ضمن آنکه حقوق طبیعی، نقش مهمی در استحکام رویکرد دستوری دارد، محاکم قضایی بینالمللی نیز میتوانند از رهیافتهای شهودگرایانۀ عقلانی در چارچوب نظم حقوقی، برای شناخت هنجارهای اساسی بهره ببرند. مقالۀ حاضر با روش تحقیق توصیفی نشان میدهد که ممکن است بتوان از بازخوانی هنجارهای قراردادی و عرفی، ارزشها و قواعد اساسی را بازشناسی کرد که قرائت و فهم کلی از نظام حقوقی را تحت تأثیر قرار میدهند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321The Superior Dignity of the United Nations Charter and National or Regional Judicial Review of the Security Council; Dream or Reality?منزلت برتر منشور ملل متحد و نظارت قضایی ملی و منطقهای بر شورای امنیت؛ رؤیا یا واقعیت؟1471697680310.22059/jplsq.2019.216038.1356FAمسعودصبوردانشجوی دکتری حقوق بینالملل، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانسید قاسمزمانیگروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران؛ استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران000-0003-3156-7950مسعودراعیدانشیار گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران0000-0002-0494-5058Journal Article20160926According to Article 103 of the UN Charter, obligations arising from the UN Charter has priority over other obligations of the members of the United Nations. There is much evidence in practice of governments, international instruments, and judicial decisions in the post-Cold War which indicate the obligations arising from binding decisions of the UN Security Council are within the scope of the UN Charter obligations. So, in the event of any conflict between these obligations and any international agreement priority is given to Article 103 of the UN Charter. However, it seems for solving the said conflict in such cases, the national courts and European Court of Justice have been based on different approaches and consequently, they have adopted three judicial approaches as following: "conformity", "separation" and "harmonization". The variety and diversity of the mentioned approaches will affect not only the rights of individuals, but also the coherence of international law.بهموجب مادۀ 103 منشور ملل متحد، تعهدات ناشی از منشور بر سایر تعهدات اعضای ملل متحد اولویت دارد. قرائن بسیار بهویژه عملکرد دولتها، اسناد بینالمللی، آرای قضایی و تحولات پس از جنگ سرد، حاکی از آن است که تعهدات ناشی از تصمیمات الزامآور شورای امنیت، در حوزۀ شمول تعهدات منشور قرار داشته، از اینرو در صورت تعارض میان تعهدات ناشی از این تصمیمات با دیگر موافقتنامههای بینالمللی، حقوق ملل متحد اولویت را به تعهدات ناشی از تصمیمات شورای امنیت داده است. با وجود این در صورت بروز تعارض میان تعهدات ناشی از مادۀ 103 منشور و حقوق بنیادین اتحادیۀ اروپا، به نظر میرسد نهادهای قضایی ملی و منطقهای اروپایی در جهت حل این تعارض، سه نوع برداشت تفسیری کلی داشته و بهتبع آن نیز، سه رویکرد قضایی «پیروی»، «جدایی» و «همسویی» را اتخاذ کردهاند. نوسان و تنوع در رویکردهای سهگانۀ بالا، نهتنها بر حقوق افراد مربوط، بلکه بر انسجام حقوق بینالملل نیز تأثیر میگذارد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Quarantine for the Control of Communicable Diseases with a Look at the Iranian Legal Systemاعمال قرنطینه برای کنترل بیماریهای واگیردار با نگاهی به نظام حقوقی ایران1711907889610.22059/jplsq.2020.299978.2370FAزهراعامریاستادیار، گروه حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران0000-0003-4471-573xسید احمدحبیب نژاداستادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران0000000292451145Journal Article20200326The use of quarantine to control communicable diseases has always been controversial because such strategy raises political, moral, economic and legal challenges and requires a precise balance between public interest and individual rights and discussion on the scope and foundations of government involvement in the field of public health. It is necessary to determine precise measurements in order to apply this method. The legal systems of the countries within the framework of the constitutions and the ordinary laws and regulations have provided the quarantine for the prevention of the communicable diseases. Although we do not have a specific law on quarantine in Iran, the principle 79 of the Constitution can be used to legitimize it. Also, given the emergence of emerging diseases, there is a need for a specific legal framework, including a comprehensive quarantine law which contains regulation about how to enforce it, how it will be implemented, the authorities in charge, the extent of the quarantine, guarantee of breach, and how to recover the effects thereof.استفاده از قرنطینه برای کنترل بیماریهای همهگیر همیشه بحثبرانگیز بوده است، زیرا چنین راهکاری چالشهای سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و حقوقی را مطرح میکند و مستلزم توازن دقیق بین منافع عمومی و حقوق فردی و بحث در خصوص گستره و مبانی دخالت دولت در حوزۀ بهداشت عمومی است. تعیین سنجههای دقیق بهمنظور کاربست این روش ضروری است. نظامهای حقوقی کشورها در چارچوب قوانین اساسی و قوانین و مقررات عادی زمینۀ اعمال قرنطینه برای مقابله با شیوع بیماریهای واگیردار را فراهم ساخته است. در ایران هرچند قانونی خاص برای موضوع قرنطینه نداریم، ولی میتوان از اصل 79 قانون اساسی برای مشروعیتسازی آن استفاده کرد. همچنین با توجه به ظهور بیماریهای نوپدید وضع قانونی معین در این زمینه لازم مینماید؛ قانونی جامع که متضمن موارد اعمال قرنطینه، نحوۀ اجرای آن، مقامات مسئول، حدود و ثغور، ضمانت نقض و نحوۀ جبران آثار حاصل از آن باشد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Legal Security in International Investment Dispute Settlement Systemامنیت حقوقی در نظام حل اختلافات سرمایهگذاری بینالمللی1912147890110.22059/jplsq.2020.289388.2172FAمحمد جعفرقنبری جهرمیدانشیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-4875-5600سید محمدعلیعبداللهیدانش آموخته دکتری حقوق بینالملل، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-4170-1439Journal Article20190921Today, Arbitration is, without any doubt, turned into the most common method of dispute settlement in international investment disputes and most BITs, MITs or contracts between investors and host states contain an arbitration clause. Nevertheless, arbitral tribunals in international investment disputes, even in institutional arbitrations (such as ICSID etc.), are <em>ad hoc</em>-based and establish for each specific case and will be dissolved after settling the respective dispute. In recent decades, this has led to the issuance of conflicting or even contradictory awards from different arbitral tribunals, in several instances, in which different judgments have been rendered for almost same legal or factual issues. The increase in issuance of such conflicting awards is considered, by some legal scholars, as a threat to legal security and consistency of the system, which also compromise trust of the players in this field. One proposal for resolving the problem is establishing a Multi-National Court of International Investment, which is the main subject of study in this article.امروزه داوری بیتردید به روش غالب حل اختلافات سرمایهگذاری بینالمللی بدل شده و در غالب معاهدات دوجانبه یا چندجانبة سرمایهگذاری یا قراردادهای سرمایهگذاری خارجی با دولت میزبان، شرط داوری درج شده است. با وجود این، دیوانهای داوری در دعاوی سرمایهگذاری بینالمللی، حتی در داوریهای سازمانی (مانند ایکسید و...)، بهصورت موردی و برای هر پرونده بهطور خاص تشکیل میشوند و پس از فصل خصومت نیز منحل میشوند. این مسئله سبب شده است که در دهههای اخیر در چندین مورد آرایی از دیوانهای داوری مختلف صادر شود که در پروندههای مشابه با مسائل حکمی و موضوعی تقریباً یکسان، داوران احکامی متعارض یا بعضاً متناقض صادر کردهاند. گسترش صدور آرای متعارض از سوی بسیاری از حقوقدانان بهعنوان تهدیدی برای نظام حل اختلافات سرمایهگذاری بینالمللی قلمداد شده است؛ تهدیدی که امنیت و انسجام حقوقی این نظام را تضعیف میکند و اعتماد بازیگران این عرصه را از بین میبرد. یکی از پیشنهادهای ارائهشده بهمنظور حل این معضل، ایجاد دادگاه فراملی سرمایهگذاری بینالمللی است که در این نوشتار به برخی از ابعاد این پیشنهاد پرداخته میشود.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Using Religious Symbols in Educational Public Spaces with Emphasis on the Decisions of Italian Courts and European Court of Human Rightsاستفاده از نمادهای مذهبی در فضاهای عمومی آموزشی با تأکید بر آرای محاکم ایتالیا و دیوان اروپایی حقوق بشر2152307880510.22059/jplsq.2019.259537.1757FAعلیرضاجلالیاستادیار، گروه حقوق، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران0000-0002-6616-7642محمدابوعطادانشیار، گروه حقوق، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20180604The religious freedom of every citizen finds a limit in the freedom and rights of others which one of them is freedom of religion and conscience. In other words, religious freedom of a person ends where others' freedom of religion and conscience begins. Finding a balance between these two principles for legal systems is not simple, but in multi-ethnic societies and with different religions such as Council of Europe Member States, it is a fundamental thing to guarantee peaceful coexistence between people. One of the issues that in recent years have attracted the attention of the jurists is the question of the presence of religious symbols in public spaces, which has a direct impact on freedom of religious and conscience of citizens. In this article, we will discuss one of the specific aspects of the topic i.e. the question of the presence of the crucifix in public spaces with particular attention to the jurisprudence of the Italian courts and the European Court of Human Rights in the “Lautsi <em>v.</em> Italy” case.آزادی مذهبی هر شهروندی، در برابر آزادیها و حقوق دیگر افراد جامعه قرار میگیرد که یکی از موارد، آزادی دینی و وجدان دیگران است. قلمرو حق بر آزادی مذهبی افراد، جایی به پایان میرسد که آزادی دینی و وجدان دیگران آغاز میشود. هرچند ایجاد توازن منطقی از طرف نظامهای حقوقی برای این دو اصل، کاری دشوار است، اما در جوامع چندملیتی و با تکثر مذاهب و فرهنگها مانند کشورهای عضو شورای اروپا، امری ضروری است تا همزیستی مسالمتآمیز اقوام و ادیان آسیبی نبیند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه در سنوات اخیر توجه حقوقدانان را جلب کرده، بحث قرار دادن نمادهای مذهبی در فضاهای عمومی است که تأثیری مستقیم در آزادی وجدان و حق بر آزادی مذهبی شهروندان دارد. در این مقاله، یکی از موارد خاص طرحشده، یعنی در فضای عمومی قرار دادن نماد صلیب، با تأکید و استناد به رویة قضایی محاکم کشور ایتالیا و همچنین رویة دیوان اروپایی حقوق بشر در قضیة «لائوتزی علیه ایتالیا» بررسی شده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Chameleon Man in the Thought of Pico della Mirandola; a Foundation for Western Human Rightsانسانِ تعینناپذیر در اندیشة پیکودِلا میراندولا؛ بنیانی برای حقوق بشر غربی2312537852310.22059/jplsq.2020.285975.2093FAمحمدکمالی گوکیفارغ التحصیل دکتری اندیشه سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانابوالفضلشکوریدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایرانJournal Article20190723Renaissance thinkers have pristine ideas since they were the manifestation of a new era. Mirandola (1463-1494) despite being obscure in the history of philosophy, played a role in Western thinking. His view of the issue of human dignity and its place on this fundamental issue in the history of Western intellectual makes study his thinking so meaningful. So, he can be considered one of the most influential thinkers on the issue of human rights in the present era. With the help of the narrative of Miranda's thoughts, we will explain Western thought on human dignity and human rights. Accordingly, our central question in this study is: "What is the basis of human dignity in the thought of Miranda, and what does the relationship of this basis with the human right?" To find out the answer to our question, we focus on Gadamer's Philosophical Hermeneutic approach to discussing the texts of Mirandola. Mirandola speaks on a chameleon man who has the right to legislate and determine his own destiny. This perspective has direct implications on human rights and is a chain that connects contemporary human rights thought with the thought of Mirandola.اندیشمندان دورة رنسانس، بهواسطة اینکه تجلیگاه یک دوران جدید بودند، از اندیشههای بکری برخوردارند. پیکودلا میراندولا (1494-1463م) با وجود گمنام بودن در تاریخ فلسفه، نقشی بسزا در نگاه غربی به انسان بازی کرد. نگاه او به مسئلة کرامت انسان و جایگاهش در این مقولة بنیادین در تاریخ فکر غرب، بررسی اندیشة او را چنان پرمعنا میکند که میتوان وی را از تأثیرگذارترین اندیشمندان در مسئلة حقوق بشر در عصر کنونی دانست. با کمک تشریح اندیشة میراندولا، بهنوعی به تشریح اندیشة غرب در مقولة کرامت انسان و حقوق بشر خواهیم پرداخت. بر این اساس سؤال محوری در این پژوهش این است که: «مبنای کرامتمندی انسان در اندیشة میراندولا چیست و این مبنا چه نسبتی با حق انسان برقرار میکند؟» برای یافتن پاسخ پرسشمان براساس رویکرد هرمنوتیک فلسفی گادامر به گفتوگو با متون میراندولا میپردازیم. میراندولا از انسان تعینناپذیر سخن میگوید که حق قانونگذاری و تعیین سرنوشت خود را بنا به انتخاب خود دارد. این دیدگاه پیامدهای حقوق بشری مستقیمی دارد و بهمثابة نخ تسبیحی است که اندیشة حقوق بشری معاصر را به اندیشة رنسانسی میراندولا متصل میکند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Conforting Human Rights and States Sovereignty in the Post-Cold War Era (1990-2018)رویارویی حقوق بشر و حاکمیت دولتها در عصر پساجنگ سرد (2018-1990)2552757814110.22059/jplsq.2020.283427.2041FAعلیوردیانیگروه حقوق ، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، بوشهر، ایرانعلیاسمعیلیگروه حقوق ، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، بوشهر، ایرانJournal Article20190613Since human rights involve the relationship between individuals and governments, it sometimes interacts with individuals and directly relates to the issue of the sovereignty of States. The question is what is the impact of human rights on the sovereignty of States in the post-Cold War era? In response, it can be argued that, with the expediency of determining the structure of the international system, the communication and information revolution, and changing the human's understanding of its environment, which has accelerated the process of globalization of human rights culture, human rights cannot be restricted to the internal jurisdiction of the sovereignty. But increasing awareness of human beings and the growth of national and international NGOs, the pressure and sensitivity of the international community, it could definitely be said that the direction of human rights have been removed from national sovereignty. Acceptance of the principles of sovereignty and international protection of human rights are not inconsistent. The research method is descriptive-analytic.از آنجا که حقوق بشر، متضمن رابطۀ بین افراد و دولتهاست و گاهی روابط میان افراد را در برمیگیرد و بهطور مستقیم با مسئلۀ حاکمیت دولتها در ارتباط است. سؤال این است که تأثیر حقوق بشر بر حاکمیت دولتها در دورۀ بعد از جنگ سرد چیست؟ در پاسخ میتوان گفت که با تسریع در تعیین ساختار نظام بینالملل، انقلاب ارتباطات و اطلاعات و تغییر شناخت انسان در خصوص محیط پیرامون خویش، که موجب تسریع فرایند جهانی شدن فرهنگ حقوق بشر شده است، مقولۀ حقوق بشر را نمیتوان تنها در صلاحیت داخلی حاکمیت ملی قرار داد، بلکه با افزایش آگاهیهای فزایندۀ افراد بشری و رشد سازمانهای غیردولتی ملی و بینالمللی، فشار و حساسیت جامعۀ جهانی، بهجرأت میتوان گفت که سکان حقوق بشر از دست حاکمیت ملی خارج شده است و پذیرش اصول حاکمیت دولتها و حمایت بینالمللی از حقوق بشر منافاتی با هم ندارند. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Human Rights and Fighting Infectious Disease: Necessities and Challengesحقوق بشر و مبارزه با بیماریهای واگیر در عرصۀ بینالمللی: ضرورتها و چالشها2772977889910.22059/jplsq.2019.261314.1782FAعلیرضاابراهیم گلاستادیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانپریساروشن فکردانشجوی دکتری، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانسید احمدطباطبایی لطفیاستادیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0009-0008-7134-0199Journal Article20180703Despite vast advances in the fields of science and medicine, numbers show that infectious disease is still a serious threat to global health. Since, microbes know no boundaries, fighting infectious disease has long been a subject of international cooperation between States. But the question remains that how fighting infectious disease can relate to human rights? There exists a twofold relationship: On one hand, States have responsibility to protect, respect and enforce the right to health, therefore they are obligated to take necessary actions to prevent and control infectious disease. On the other hand, securitization of this fight caused mainly by emerging and re-emerging infectious disease, globalization and its affects on people's life style has resulted in human rights breaches while fighting these diseases. Nevertheless, it is argued that international law is capable of striking a balance between these two apparent contradictory faces of the global fight against infectious disease.با وجود پیشرفتهای حوزۀ پزشکی، بیماریهای واگیر کماکان تهدیدی جدی علیه سلامت مردماناند. بهدلیل مرزناشناسی عوامل بیماریزا، مبارزه با بیماریهای واگیر از حوزههای قدیمی همکاری بینالمللی میان دولتها بوده است، با وجود این همچنان این پرسش مطرح است که نوع و عناصر دخیل در رابطۀ میان مبارزه با بیماریهای واگیر و حقوق بشر به چه ترتیب است؟ در پاسخ باید گفت که رابطهای دوگانه میان مبارزه با بیماریهای واگیر و حقوق بشر وجود دارد: از سویی دولتها در راستای تعهد خود به رعایت، محافظت و اجرای حق بر سلامت مکلف به اتخاذ اقدامات ضروری بهمنظور جلوگیری از شیوع و گسترش و نیز کنترل بیماریهای واگیرند. از سوی دیگر، امنیتی شدن چنین مبارزهای بهدلیل پیدایش بیماریهای نوپدید و تأثیرات جهانی شدن بر سبک زندگی مردم سبب شده است که گاه اقدامات دولتها برای چنین مبارزهای، خود موجبات نقض تعهدات حقوق بشری آنها را فراهم سازد. با وجود این نظام حقوق بینالملل، در عین عدم تمرکز امکان برقراری تعادل میان این دوسویه ظاهراً متعارض را فراهم کرده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Foundations and Constituent Ingredients of the Legal and Political Well-Organized Society in the Context of Public Lawبنیادها و مؤلفههای سازنده جامعه بسامان سیاسی-حقوقی در بستر حقوق عمومی2993187880710.22059/jplsq.2020.298927.2349FAحسنخسرویدانشیار، گروه حقوق عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-2588-2786Journal Article20200304To protect human dignity, human rights, maintenance of justice, order, peace, security and salvation, seeking the design of a legal and political well-organized society has been always the axis of the intellectual and practical efforts of thinkers throughout the course of history. The main purpose of the current research is analysis of the foundations and constituent ingredients of legal-political utopia regarding the previously mentioned approach. Synthesizing data in the field of the philosophy of ethics, politics, law and utilizing a descriptive-analytic method, article has addressed the role of the deontological ethics, neutral State approach and democracy (structural approach) in realization of the Utopia. By producing the motivations and behaviors emanating from the practical rationality and binding law, essential deontological ethics initiates unified, harmonious and neutral treatments among the citizens and governors. Subsequently, the manifestation of such State, specifically in light of the neutral State approach and democratic mechanisms, can be harbinger of the world politically, legally, ethically best system for guaranteeing right and justice in utile governing. By designing such a paradigm for managing the socio-political life, the legal-political Utopia in the field of human rights and public law undoubtedly would be crystallized.کاوش در طراحی نظام سیاسی و حقوقی <em>بسامان</em>، همواره محور تلاشهای فکری و عملی اندیشمندان در طول تاریخ زندگی بشر جهت صیانت از کرامت انسانی، حقهای بشری، برقراری عدالت، نظم، صلح، امنیت و سعادت بوده است. هدف اساسی مقاله تحلیل بنیادها و مؤلفههای سازندة جامعة بسامان سیاسی-حقوقی با نگرش مذکور است. با تلفیق دادهها در حوزة فلسفة اخلاق، فلسفة سیاسی، علم حقوق و بهرهمندی از روش توصیفی-تحلیلی، به نقش اخلاق وظیفهگرا (رویکرد ارزشی)، اندیشة دولت بیطرف (رویکرد رویهای) و اندیشة مردمسالاری (رویکرد ساختاری) در تحقق این آرمانشهر پرداخته شده است. یافتهها و نتایج پژوهش نشان میدهد که اخلاق وظیفهگرایی با تولید انگیزه و رفتارهای منبعث از عقل عملی و قانون الزامی، ضروری و خدشهناپذیر و احترام و عمل به وظیفه و تکلیف انسانی، موجب رفتارهای متحدالشکل، همسو و بیطرفانه در شهروندان و حاکمان میشود و بروز و ظهور آن در پرتو رویة بیطرفی دولت و سازوکارهای دموکراتیک، میتواند یکی از بهترین نظامهای ارزشی، اخلاقی و حقوقی برای تضمین حق و عدالت در نظام سیاسی-حقوقی و زمامداری مطلوب تلقی شود. با طراحی چنین الگویی برای مدیریت زندگی اجتماعی و سیاسی، بیشک جامعة بسامان یا آرمانشهر سیاسی-حقوقی در حوزة حقوق بشر و حقوق عمومی شکل میگیرد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Sharing the Interests of Outer Space Exploration and Its Effect on Developing Countriesتقسیم منافع اکتشافات فضایی و تأثیر آن بر کشورهای در حال توسعه3193417890010.22059/jplsq.2019.279627.1990FAاحمدمؤمنیراداستادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-1099-5905سیده سانازذبیحی شهریدانش آموخته دکتری حقوق بینالملل، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190428Humanity has a common share in space exploration. The fundamental documents of space law support this claim. Although spatial technology has progressed greatly, space law is ambiguous in this regard. High cost and potential benefits of space exploration raise the question of whether spatial mighty countries share their discoveries with other countries? The important point is that developing countries are committed to allocating the interests of space exploration for economic development, while industrialized countries are less committed to economic development than developing countries. So these countries have more control over their own space programs, and their programs have more economic value. This article argues that powerful space-based nations have certain legal obligations about sharing the interests of space exploration that are ambiguous in some respects. Developing countries need to fair share of these interests as high as possible. The system of sharing interests only succeeds if helps the interests of the space nations; both developed and non-developed countries.بشریت سهم مشترکی در اکتشافات فضایی دارد؛ اسناد بنیادین حقوق فضا از این ادعا حمایت میکنند. با اینکه فناوری فضایی پیشرفت زیادی داشته، اما حقوق فضا در این زمینه با ابهاماتی همراه است و هزینۀ بالا و سود بالقوۀ اکتشافات فضایی این پرسش را مطرح میکند که آیا کشورهای توانمند فضایی، نتیجۀ اکتشافاتشان را با سایر کشورها تقسیم میکنند؟ نکتۀ مهم این است که کشورهای در حال توسعه، متعهدند که منفعت ناشی از اکتشافات فضایی را به توسعۀ اقتصاد اختصاص دهند، درحالیکه کشورهای صنعتی میزان تعهدشان برای توسعۀ اقتصادی در مقایسه با کشورهای در حال توسعه کمتر است. بنابراین، این کشورها نسبت به برنامههای فضایی خود کنترل بیشتری دارند و برنامههایشان از ارزش اقتصادی بیشتری برخوردار است. این مقاله استدلال میکند که کشورهای قدرتمند فضایی دربارۀ تقسیم منافع حاصل از اکتشافات فضایی، تعهدات قانونی مشخصی دارند که در برخی ابعاد ابهام دارد و کشورهای در حال توسعه برای رشد خود، به تقسیم عادلانۀ این منافع بسیار نیازمندند. نظام تقسیم منافع تنها در صورتی موفق میشود که به منافع کشورهای فضایی –اعم از توانا و ناتوان- کمک کند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Espionage in Modern International Law and Necessity of Codification of Global Provisionsجاسوسی در حقوق بینالملل مدرن و ضرورت تدوین مقررات جهانی3433687889710.22059/jplsq.2020.216097.1351FAمحمودجلالیدانشیار، گروه حقوق، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-5441-4012Journal Article20160920Espionage has been exercised throughout world history. By the new advancements in technology and emergence of the phenomenon of terrorism and taking necessary measures against it, however, it has gained its particular complexities and leading to many international disputes. International law distinguishes between peacetime and wartime espionage. In peacetime, it applies principle of separation of national and international jurisdictions and consequently that of State equality. Therefore, any intervention including through espionage entailing aggression against State national jurisdiction is considered as unlawful. The principle of equality of States implies non-intervention by States in each other’s affairs. Nevertheless, in new international legal order there exist certain instances of justified interventions including through espionage such as interventions permitted by the UN Security Council when collective peace and security of the world demands; intervention for self-defence; intervention by invitation; and intervention for humanitarian and human rights purposes. In war time, under certain circumstances, espionage is recognized as a legitimate ruse of war. There is an urgent need to have a world document for codification of provisions governing espionage and its new forms including cyber espionage and espionage violating the individual’s privacy. Espionage has become a global issue and therefore a new treaty can identify the instances of legitimate and illegitimate espionage.جاسوسی در اعصار مختلف در عرصۀ جهانی وجود داشته است. اما با تحولات نوین در فناوری و پیدایش پدیدۀ تروریسم و ضرورت مقابلۀ جهانی با آن، پیچیدگی خاص خود را پیدا کرده که خود اختلافات بینالمللی زیادی را سبب شده است. در حقوق بینالملل میان «جاسوسی در زمان جنگ» و «جاسوسی در زمان صلح» تفکیک خاصی صورت گرفته است. هنگام صلح، تمایز میان قلمرو ملی و بینالمللی و در نتیجه «اصل برابری حاکمیت» جاری است و هر گونه مداخله از جمله از طریق جاسوسی که دربردارندۀ تجاوز به قلمرو ملی شناخته شود، غیرقانونی خواهد بود، زیرا «اصل تساوی حاکمیت دولتها» بهطور ضمنی «عدم مداخلۀ» دولتها در امور یکدیگر و استقلال آنها را نشان میدهد. در عین حال، مصادیق شناختهشدهای از مداخلات قانونی از جمله از طریق جاسوسی در نظام نوین بینالمللی وجود دارد که از جملۀ آنها میتوان از مداخلۀ مأذون از طرف شورای امنیت بهمنظور حفظ صلح و امنیت بینالمللی و مبارزه با تروریسم، مداخله برای دفاع مشروع، مداخله با دعوت و مداخله به دلایل بشردوستانه و حقوق بشر نام برد. جاسوسی در راستای موارد مذکور با شرایطی موجه است. از طرف دیگر، «جاسوسی در زمان جنگ»، با رعایت شرایطی، بهعنوان یک «ترفند جنگی» اصولاً به رسمیت شناخته شده است. با وجود تلاشهای زیاد، هنوز معاهدهای جهانی در مورد جاسوسی بهخصوص در شکلهای جدید همچون جاسوسی سایبری و جاسوسی منجر به نقض حریم خصوصی اشخاص وجود ندارد. این در حالی است که جاسوسی به معنای واقعی جهانی شده و لازم است مقررات متحدالشکل، موارد مشروع و نامشروع آن را مدون سازد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321The Manifestation of "Subjectivity" in Jean-Jacques Rousseau's General Will Theoryتجلی «سوبژکتیویته» در نظریة ارادة عمومی ژان ژاک روسو3693887814210.22059/jplsq.2020.276116.1927FAمجتبیجاویدیاستادیار، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20190215Jean-Jacques Rousseau has explained the transition from natural to civil status under the theory called "general will". The root of the theory must be sought in the subjectivity and the fundamental change in the relation of man and the world, which has begun under the influence of the post-Renaissance atmosphere. This article, through a descriptive-analytical method attempts to describe how subjectivity affects Rousseau's theory of general will. In the framework of subjectivity, the subject is the foundation of the universe and everything else is considered the object of the subject, and it is the subject that determines everything else. Accordingly, in Rousseau's view, the conventional society depicted by public will (manifestation of the subject), replaces "nature" in its traditional sense and the social reason replaces traditional practical reason. In this conventional society, “the general will” arising from the social reason, determines the law. Basically, the law is the manifestation of autonomy and self-determination of the human will, which teaches citizens to act in accordance with their conscience and not to be constantly in conflict with themselves. There is no supreme power above “the general will” and people following the law, do not follow anyone except their will.ژان ژاک روسو انتقال از «وضع طبیعی» به «وضع مدنی» را با نظریة «ارادة عمومی» تبیین کرده است. ریشة اصلی نظریة ارادة عمومی را باید در سوبژکتیویته و تغییر بنیادین نسبت انسان و جهان که تحت تأثیر فضای شکلگرفتة پس از رنسانس، آغاز شده است، جستوجو کرد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بیان چگونگی تأثیرگذاری سوبژکتیویته بر نظریة ارادة عمومی روسو میپردازد. در چارچوب سوبژکتیویته، سوژة بنیاد عالم و هرچه غیر از آن ابژه این سوژه تلقی میشود و این سوژه است که هرچه غیر از خود را متعین میکند. بر همین اساس، در نظر روسو جامعة قراردادی ترسیمشده توسط ارادة عمومی (تجلی سوژه)، جایگزین طبیعت در مفهوم سنتی و عقل اجتماعی، جایگزین عقل عملی سنتی میشود. در این جامعة قراردادی، ارادة عمومی ناشی از عقل اجتماعی، قانون را متعین میکند. اساساً قانون مظهر خودآیینی و خودتعینبخشی ارادة انسانی است که به شهروندان میآموزد که طبق دستورهای وجدان رفتار کنند و مدام با خود در تضاد نباشند. هیچ قدرت عالی فوق ارادة عمومی وجود ندارد و افراد با تبعیت از قانون از هیچکس جز ارادة خود پیروی نمیکنند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321The Nature and Function of Soft Law in the Practice of the International Court of Justiceماهیت و کارکرد حقوق نرم در آرای دیوان بینالمللی دادگستری3894087889510.22059/jplsq.2020.289517.2176FAمحمدحسینرمضانی قوامآبادیدانشیار، گروه حقوق بینالملل، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-4898-6027محمدعلیپورکاندیدای دکتری حقوق بینالملل، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20190923Soft law is one of the new topics in international law and the scope of its influence is expanding. Perhaps today fewer institutions can be found that do not use this tool in order to reach their goals. One of these institutions is the International Court of Justice. This paper attempts to examine the status and function of soft law in the practice of the International Court of Justice in a legal dogmatic way. The International Court of Justice has dealt with the issue of soft law in numerous cases. The Court, on the one hand, expresses the criterion of separation of soft law from the hard law and on the other hand, shows the ability to cite soft law. For this purpose, the court has, in many cases, enjoyed soft law to reinforce its arguments and to assert the opinio juris of international custom.حقوق نرم از جمله موضوعات جدید در حقوق بینالملل بوده و دامنة نفوذ آن در حال گسترش روزافزون است. شاید امروزه کمتر نهادی را بتوان یافت که از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود بهره نبرد. از زمرۀ این نهادها، دیوان بینالمللی دادگستری است. در این نوشتار با روش دگماتیک حقوقی سعی شده تا جایگاه و کارکرد حقوق نرم در آرای دیوان بینالمللی دادگستری بررسی شود. دیوان بینالمللی دادگستری در آرای متعدد خود به موضوع حقوق نرم پرداخته است. دیوان از یک سو معیار تفکیک حقوق نرم از سخت را بیان کرده و از سوی دیگر، قابلیت استناد به حقوق نرم را به نمایش گذاشته است. بدینمنظور در موارد متعددی از حقوق نرم برای تقویت استدلالات خود و نیز احراز عنصر روانی عرف بینالمللی بهره برده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051120210321Structural Problems of Pension Funds in Iran's Social Security Systemمشکلات ساختاری صندوقهای بازنشستگی در نظام تأمین اجتماعی ایران4094297889810.22059/jplsq.2019.251226.1662FAعلی اکبرمعصومیدانشآموختۀ دکتری حقوق عمومی، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180126The social security system of countries is the field of activity of numerous institutions, each with a specific purpose in this system. In this system, retirement funds should be given special attention because any disturbance in their performance may undermine the right to social security in its special meaning (i.e., social insurance). However, despite the importance of international documents on the role of retirement funds in achieving social security, these institutions are struggling with many problems in the social security system of Iran, so that over the past two decades in Iran, the financial crisis and bankruptcy of the retirement funds are discussed and the reasons for it are expressed. This article has been formed from three separate sections that are trying to review and specify the most important structural problems related to retirement age and the supervision of retirement funds and the independence of these large financial institutions. Finally, legislative solutions are the best way to come over the problems in this field.نظام تأمین اجتماعی کشورها، عرصۀ فعالیت نهادهای متعددی است که هریک با هدف مشخصی در این نظام حضور دارند. در این نظام، صندوقهای بازنشستگی باید مورد توجه خاص قرار گیرند؛ چراکه هر گونه اختلال در عملکرد آنها، ممکن است موجب خدشه به حق بر تأمین اجتماعی در معنای خاص آن (بیمههای اجتماعی) شود. با این حال با وجود اهمیتی که اسناد بینالمللی برای نقش صندوقهای بازنشستگی در تحقق تأمین اجتماعی قائل شدهاند، این نهادها در ایران با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم میکنند؛ بهطوریکه در دو دهۀ اخیر در ایران، از بحران مالی و ورشکستگی برخی صندوقهای بازنشستگی سخن به میان آمده و در قانون برنامۀ ششم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1396) نیز به این موضوع توجه شده است. از آنجا که برخی از این مشکلات به مسائل ساختاری بازمیگردد، این مقاله در قالب سه بخش مجزا بهترتیب به بررسی و تبیین مهمترین مشکلات ساختاری در زمینۀ مدیریت، نظارت و استقلال صندوقهای بازنشستگی پرداخته است. یافتههای این مقاله دلالت بر آن دارد که برای برونرفت از مشکلات ساختاری صندوقهای بازنشستگی، توجه همزمان به اصلاح قوانین و مقررات و پیشبینی سازوکارهای لازم برای اجرای قوانین و مقررات موجود، ضرورت دارد.