دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Challenges of the Islamic Republic of Iran regarding the Criminalization of Illicit Enrichment Established by United Nations Convention against Corruptionچالشهای جمهوری اسلامی ایران در جرمانگاری عنوان دارا شدن نامشروع مندرج در کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد1228362210.22059/jplsq.2019.279205.1968FAامیدملاکریمیاستادیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانصالحامیریدانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190413The United Nations Convention against Corruption, which the Islamic Republic of Iran is its member, has criminalized illicit enrichment related to significant increase in assets of public officials which is not consistent with their legitimate income. However, some critics believe that this way of criminalization contradicts to some principles such as presumption of innocence, right to silence, and the principle of legality. Scrutinizing this issue in the Iranian criminal system, this study shows that the elements of illicit enrichment have enough transparency and don't violate the principle of legality. As well, the prediction of the necessity of existence of legal presumptions would resolve the problem of its contradiction to the presumption of innocence. In addition, the unnecessity of proving via self-incrimination would reject any contradictions to the right to silence. As a result, acceptance of illicit enrichment seems to be in accordance with Iranian domestic law.کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو آن است، جرمانگاری عنوان مجرمانۀ دارا شدن نامشروع را در ارتباط با افزایش چشمگیر داراییهای مقامات عمومی که با میزان درآمدهای مشروع آنان منطبق بهنظر نمیرسد، مدنظر قرار داده است. عدهای از منتقدان اما بر این باورند که شیوۀ جرمانگاری این عنوان و نهادن بار اثبات مشروع بودن منشأ داراییها در تقابل با اصولی مانند برائت، حق بر سکوت متهم و اصل قانونی بودن جرم و مجازات است. در این نوشتار به این رهیافت رسیدیم که ارکان این جرم از شفافیت کافی برخوردار بوده و در تقابل با اصل قانونی بودن جرم و مجازات نیست. همچنین پیشبینی لزوم وجود اَمارات قانونی در زمان انتساب جرم، ادعای تقابل این جرم با اصل برائت و عدم لزوم اثبات از راه اقرار، تخطی آن را از حق بر سکوت متهم منتفی میسازد. در ضمن نیمنگاهی نیز به قانون اصلاح مبارزه با پولشویی (مصوب 1397) و طرح اعادۀ اموال نامشروع مسئولان انداخته شده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Legal Challenges of Collective Proceedings to Human Rights Claims in the European Court of Human Rightsچالشهای حقوقی شیوههای رسیدگی جمعی دعاوی حقوق بشری در دیوان اروپایی حقوق بشر128913078370610.22059/jplsq.2019.283194.2036FAمهدیحدادیدانشیار، گروه حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.حسینرضائیان کوچیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، گروه حقوق بینالملل، دانشکدگان حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20190609Human rights violations include a large number of victims, often with similar injuries. This issue concerns the European Court of Human Rights with the issue of repetitive applications and excessive length of proceedings. The use of Pilot-Judgment Procedure and Class Action are solutions that the Court has been taken to ensure the speed of the trial. The main purpose of this paper is to examine these two methods of dealing with human rights violations and existing judicial procedures concerning them. Finally, it will be determined that these two methods of treatment will allow the Court to have a quick and effective hearing, but the manner in which the European Court of Human Rights uses them and the ambiguities regarding in way they are applied, violate the right of individual petition.موارد نقض حقوق بشر عمدتاً تعداد کثیری از قربانیان را در برمیگیرد که اغلب آسیبهای مشابهی بر آنها تحمیل شده است. این مسئله دیوان اروپایی حقوق بشر را با مسئلۀ دعاوی تکراری و افزایش بیش از حد زمان دادرسی مواجه ساخته است. استفاده از شیوههای رسیدگی آزمایشی و گروهی، راهکاری است که دیوان بهمنظور تضمین سرعت دادرسی به توسعۀ آن پرداخته است. هدف اصلی این مقاله نیز بررسی این دو شیوۀ رسیدگی در موارد نقض حقوق بشر و رویۀ قضایی موجود در خصوص آنهاست. در انتها مشخص خواهد شد که این دو شیوۀ رسیدگی امکان رسیدگی سریع و مؤثر را برای دیوان فراهم میآورند، اما شیوۀ استفادۀ دیوان اروپایی حقوق بشر از آنها و ابهامات موجود در خصوص شیوۀ اعمال آنها، موجبات نقض حقوق افراد در اقامۀ دعوا را فراهم آورده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Executive Regulations on the Repeated Article 251 of the Direct Tax Act and the Relevant Challengesمقررات اجرایی مادۀ 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و چالشهای پیش رو130913298308110.22059/jplsq.2020.288673.2161FAآیتمولائیاستادیار، گروه حقوق، دانشکدة حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، ایران0000-0001-7084-1890Journal Article20190909In administrative law, there are requirements for the exercise of legal agents and the authorities about their competence, they have to accept such a restriction. One example of such a requirement in relation to regulation is in the repeated article 251 of the Direct Tax Act. It seems that the enactment of the executive regulations on this article, also has such requirements. Understanding such importance, the present article seeks to answer this question: From the point of view of principles of administrative law, what are the challenges and disadvantages of the executive regulations of the repeated Article 251? The paper hypothesis is that the executive regulations of the repeated article 251 faces challenges from a writing perspective and legal standpoint. Thus in answer to this question, using a descriptive-analytical method, the following conclusions are drawn: First, the relevant executive regulations marginalized application of the principles: "Deconcentration", "Delegation", "Representation", “Legal State”, and “Electronic State”. Second, since the 2016 circular has failed to adhere to the rationale behind these principles and so there is some confusion about the origin of the document over the "legal writing style". Third; In writing the relevant executive documents, not only from a "literary", but also a "legal" point of view, a kind of bad taste is observed and it is worthy the "literary" section is reinforced along with the "legal" section.در حقوق اداری الزاماتی بر اعمال کارگزاران و مراجع قانونی حکمفرماست و آنها در مقام اعمال صلاحیت، گریزی از پذیرش چنین محدودیتی ندارند. یکی از مصادیق چنین الزامی در خصوص مقرراتگذاری مادۀ 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم قابل طرح است. چنین مینمایاند تصویب مقررات اجرایی در خصوص این ماده، از چنین الزاماتی نیز برخوردار باشد. نوشتار حاضر با درک چنین اهمیتی در پی پاسخگویی به این پرسش است: از دیدگاه اصول حقوق اداری، چالشها و آسیبهای مترتب بر مقررات اجراییِ مادۀ 251 مکرر کدام است؟ فرضیة مقاله این است که مقررات اجرایی مادۀ 251 مکرر، از حیث نگارشی و از دیدگاه رعایت اصول حقوقی با چالشهایی روبهروست. بنابراین با استفاده از روش توصیفی–تحلیلی نتیجه گرفته شد که نخست؛ مقررات اجرایی مربوط، کاربردهای اصول «عدم تراکم»، «تفویض اختیار»، «نمایندگی»، «دولت حقوقی» و «دولت الکترونیک» را به محاق برده است. دوم؛ از آنجا که بخشنامة 1396 نتوانسته است منطق حاکم بر اصول مذکور را رعایت کند، بنابراین نوعی سردرگمی در خصوص ابتنای سند مذکور بر «سبک سندنویسی حقوقی» وجود دارد. سوم؛ در نگارش اسناد اجرایی مربوط، نهتنها از حیث «ادبی»، بلکه از حیث «حقوقی» نوعی بدسلیقگی مشاهده میشود و جا دارد در منظومۀ سندنویسی کشور، بخش «ادبی» در کنار بخش «حقوقی» تقویت شود.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Transparency and Its Efficiencies’ Among Security Council’s Decisionsشفافیت و کارامدی آن در میان تصمیمات شورای امنیت133113498362710.22059/jplsq.2019.283173.2034FAاحمدمؤمنیراداستادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-1099-5905یونسحاجی عزیزیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190609Transparency is one of the legal principles which establish the basis of a good governess. Today the Security Council obtained the place of a universal governess, because almost all of the world’s States are members of the United Nations and the UN now operates the issues over of State’s relationship. The backgrounds of transparency are provided theoretically and therefore the Security Council is obliged to respect this notion in its actions. But because of the lack of a coherent supervisory mechanism for investigating Security Council activities, respecting legal obligations by Security Council in itself is a complicated issue and the SC doesn't transparent its activities voluntarily. So we should benefit other solutions to transparent the SC activities. These solutions are accessible somewhat which are investigated in this article.شفافیت از اصول حقوقی و از بنیانهای حکومتداری مطلوب است. شورای امنیت نیز بهواسطة اینکه امروزه جایگاهی والا در نظام بینالمللی کسب کرده است، شایسته است شفافیت را در میان فعالیتهای خود مورد توجه قرار دهد. زمینههای حقوقی شفافیت در انجام فعالیتهای شورا از لحاظ نظری فراهم هستند و به این ترتیب شورا متعهد به رعایت آن در میان فعالیتهای خود است. اما از آنجا که سازوکار منسجمی برای نظارت بر فعالیتهای شورای امنیت وجود ندارد، انتظار عملکردی شفافیت در میان فعالیتهای شورا، امری دشوار است و شورای امنیت نیز داوطلبانه به مبنای تصمیمات و فعالیتهای خود را علنی نمیکند. بنابراین باید از راهکارهای دیگری در این زمینه بهره گرفت. چنین راهکارهایی از لحاظ قانونی و منطق حقوقی در دسترساند که در مقالة حاضر به این مسائل پرداخته شده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Study of Process of Adoption and Enforcement of the TARAZ Principle in Mashruteh Constitutionبررسی سیر تصویب و اجرای اصل طراز در قانون اساسی مشروطه135113688362110.22059/jplsq.2020.280654.2003FAعلی اکبرجعفری ندوشناستادیار، گروه حقوق دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-2328-6596سیدمحسنحکمتی مقدمدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-6042-7127Journal Article20190505The jurisprudential control of rules as one of the important duties of the Guardian Council is rooted in the special historical-legal basis of the Mashruteh Constitution, which should be sought in a series of events led to ratification and implementation of the second article of amendment of this Constitution. It appears that religious scholars emphasized the authority of jurisprudential basis in the system of country's legislation according to religion, providing the majority of Muslim nation's opinions and ensuring the implementation of the parliament's laws. So, following some scholars, clerics, and members of parliament's efforts, it has been done to consolidation of the second article of the first Iran's Constitution that has provided the field for legal control of rules related to the fourth article in the Islamic Republic's Constitution as a stable legal theory in the history of Iranian law Constitution. کنترل و نظارت شرعی بر قوانین بهمنزلۀ یکی از کارویژههای مهم شورای نگهبان، ریشه در مبانی تاریخی- حقوقی خاصی در قانون اساسی مشروطه دارد که آن را باید در سلسله رویدادهایی که به تصویب و اجرای اولین قانون اساسی ایران و پس از آن اصل 2 متمم آن قانون اساسی انجامیده است، جستوجو کرد. بهنظر میرسد تأکید علمای دینی بر حاکمیت مبانی شرع بر نظام قانونگذاری کشور که بر پایۀ پاسداری از شریعت اکثریت ملت مسلمان، و تضمین اجرای قوانین مجلس صورت میگرفت، در پی تلاش و مجاهدت دامنهدار برخی علما، مراجع و روحانیان عضو مجلس به تثبیت و تشیید اصل 2 متمم قانون اساسی مشروطه تحت عنوان اصل طراز، انجامیده است، که در نتیجه زمینۀ کنترل شرعی قوانین در اصل 4 قانون اساسی جمهوری اسلامی بهعنوان نظریۀ حقوقی در تاریخ حقوق اساسی ایران را فراهم کرده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Child and Drugs; Article 33 of the Convention on the Rights of the Child and Iranian Lawکودک و مواد مخدر؛ ماده 33 کنوانسیون حقوق کودک و نظام حقوقی ایران136913938253110.22059/jplsq.2021.325762.2800FAاسماءسالاریاستادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه زابل، زابل، ایران0000-0002-2864-1948Journal Article20210617Article 33 of the Convention on the Rights of the Child is the point in which two different legal systems meet, namely Human Rights System and the Narcotics order. According to this article for which no country has made a reservation, States parties shall take all appropriate measures to protect children from the illicit use of narcotic drugs and psychotropic substances, and to prevent the use of children in the illicit production and trafficking of such substances. Each and every word of this statement is subject to various readings and interpretations: The question is to find specific instances from which the child should be protected and whether the governments are only obliged to take prevention actions or have to cover children already engaged with the issue. Furthermore, the conditions under which governments’ actions take place should be elaborated. Besides analyzing the aforementioned article, this study tries to clarify its reflection on our law especially Children and Adolescents Protection Code. The research is conducted based on the descriptive-analytical methodology with the help of the available library sources as well as considering the general principles of the CRC and its Committee’s statements and conclude children shall be protected of any prohibited substances in the relevant international treaties. States are obliged to take all appropriate measures in order to prevent, treat and rehabilitate children affected by drugs.ماده 33 کنوانسیون حقوق کودک محل تلاقی و حلقه اتصال دو نظام حقوقی کاملاً متفاوت است؛ نظام حق محور بشر و تنبیهی مواد مخدر. در این ماده که هیچ دولتی به صراحت بر آن حق شرط وارد نکرده است، دولتها متعهد شدهاند از کودک در برابر مصرف مواد مخدر و به کارگیری در تجارت و قاچاق مواد مذکور با اتخاذ اقدامات مناسب محافظت کنند. واژه به واژه این عبارات کلی، محل بحث و بررسی و همینطور موجب سؤال است. اینکه کودک از چه چیز حفظ گردد و آیا تعهد دولت تنها ناظر به پیشگیری است یا کودک درگیر با مواد را نیز در برمیگیرد. بهعلاوه، اقدامات دولت باید چه شرایطی داشته باشد. در کنار واکاوی ماده مذکور، تبیین انعکاس این مقرره در قوانین داخلی به خصوص قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ضرورت دیگر نگارش این مقاله است. نوشتار پیش رو با استفاده از منابع کتابخانهای و در روشی توصیفی- تحلیلی با تکیه بر مواضع کمیته کنوانسیون حقوق کودک و اصول عام سند مذکور از جمله به این نتیجه رسیده است که کودک از هر گونه ماده مخدری که در اسناد بینالمللی، منع شده، باید محافظت گردد و تعهد دولت در حفاظت از کودکِ درگیر با مواد مخدر مشتمل بر پیشگیری، درمان و توانبخشی است که با اتخاذ اقدامات مناسب ایفا خواهد شد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Roots, Structure, and Evolution of Federalism in the Federal Republic of Germanyریشه ها، ساختار و تحول فدرالیسم درجمهوری فدرال آلمان141714358240810.22059/jplsq.2021.304721.2472FAعلیصباغیاناستادیار، گروه مطالعات منطقهای، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200618The structure of the German federal system is constitutionally regulated at the four levels of the European Union: federal, land, and local government, including districts, cities, and towns. The distribution of competencies and powers between these levels of government is complex, rooted in the German historical tradition on the one hand, and on the functional aspects of the subject on the other. The main question of this article is what are the roots of federalism in the Federal Republic of Germany and how are the competencies and powers of the German government divided between the different layers of government and how has it evolved? Based on this hypothesis, the article examines that the formation of the Federal Republic of Germany in the post-World War II period is rooted in German historical traditions and seeks to combine the self-government of the German states with a joint government that gradually leads to equal equality of powers of federal level and the landers. The findings of the article show that federalism in the Federal Republic of Germany, since its establishment in the light of changing circumstances and in the framework of various constitutional amendments has gradually moved away from traditional federalism towards a kind of functional centralism federalism.ساختار نظام فدرال آلمان براساس قانون اساسی، در چهار سطح اتحادیة اروپا، فدرال، لندرها و حکومتهای محلی شامل نواحی، شهرستانها و شهرها تنظیم شده است. توزیع صلاحیتها و اختیارات بین این سطوح کار پیچیدهای است که از یک سو ریشه در سنتهای تاریخی آلمان دارد و از سوی دیگر به جنبههای کارکردی موضوع مرتبط است. پرسش اصلی این مقاله این است که ریشههای فدرالیسم در جمهوری فدرال آلمان چیست و صلاحیتها و اختیارات حاکمیتی دولت آلمان چگونه بین لایههای مختلف حکومت تقسیم شده و روند تحول آن چگونه بوده است؟ مقاله بر مبنای این فرضیه به بررسی موضوع پرداخته که شکلگیری جمهوری فدرال آلمان در دوران بعد از جنگ جهانی دوم ریشه در سنتهای تاریخی آلمان دارد و در پی ترکیب خودگردانی ایالتهای آلمان با حکومت مشترک بوده که بهتدریج به سمت برابری اختیارات دو سطح فدرال و لندرها حرکت کرده است. یافتهها نشان میدهد، فدرالیسم در جمهوری فدرال آلمان از زمان تأسیس در پرتو تحولات عینی و در چارچوب اصلاحات متعدد قانون اساسی به مرور از فدرالیسم سنتی فاصله گرفته و به سمت نوعی فدرالیسم تمرکزگرای کارکردی حرکت کرده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Preventing Corruption in International Humanitarian Assistanceپیشگیری از فساد در کمکهای بشردوستانه بینالمللی143714578362810.22059/jplsq.2019.283631.2046FAمحمدحبیبی مجندهدانشیار، گروه حقوق، دانشکدة حقوق، دانشگاه مفید قم، قم، ایرانسیدمهدیبرقعیدانشآموخته دکتری حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، دانشگاه مفید قم، قم، ایرانJournal Article20190616Humanitarian assistance such as food, water, sanitation products, medicine, grants, etc.., should be distributed among the affected population, after the gathering process by the damaged State, and in some cases, with the support of other governments, international and non-governmental organizations. At this stage, created opportunities and numerous resources will provide the ground for corruption of individuals and groups and slow down the process of relief and reconstruction. Consequently, preventive measures by governments to fight corruption are important before and after disasters. Despite the importance of this issue, the international community has so far only tried to address this fundamental problem on a case by case basis and it suffers from the lack of an independent body to fight corruption, especially in times of relief. For this reason, in this article, while describing the actions of governments, governmental and non-governmental organizations, in particular, Transparency International to fight corruption, international treaties and conventions and their solutions to prevent and combat corruption during natural disasters will be examined.کمکهای بشردوستانه مانند غذا، آب، مواد بهداشتی، دارو، کمکهای مالی و...، پس از فرایند جمعآوری توسط دولت آسیبدیده و در برخی موارد با حمایت دولتهای دیگر، سازمانهای بینالمللی و غیردولتی، میبایست در میان جمعیت آسیبدیده توزیع شود. در این مرحله فرصتهای بهوجودآمده و منابع متعدد، ممکن است زمینه را برای فسادِ افراد و گروهها فراهم کرده و روند امدادرسانی و بازسازی را کُند سازد. ازاینرو، اقدامات پیشگیرانۀ دولتها در مبارزه با فساد، در پیش و پس از وقوع فجایع بسیار مهم است. با وجود اهمیت این موضوع، جامعۀ بینالمللی تاکنون تنها بهصورت موردی سعی در پاسخگویی به این مشکل اساسی داشته و از نبود کنوانسیون و نهادی مستقل برای مبارزه با فساد بهخصوص در زمان امدادرسانی رنج میبرد. به همین دلیل، در مقالۀ پیش رو، ضمن اشاره به وظایف دولت آسیبدیده در جلوگیری از فساد در کمکهای بشردوستانه، به اقدامات سازمانهای دولتی و غیردولتی، بهویژه سازمان شفافیت بینالملل و بررسی معاهدات و کنوانسیونهای بینالمللی و راهکارهای آنها برای جلوگیری و مبارزه با فساد هنگام وقوع فجایع طبیعی پرداخته خواهد شد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Principle of Cooperation in the Use of International Watercourses, with Emphasis on Iran-Iraq International Watercoursesاصل همکاری در زمینۀ بهرهبرداری از آبراهههای بینالمللی، با تأکید بر آبراهههای بینالمللی ایران و عراق145914868362910.22059/jplsq.2020.291848.2218FAسنگرداود محمددانشیار گروه حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه صلاحالدین، اربیل، اقلیم کردستان، عراقآزادعبدالقادر صالح ولدبیگیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد حقوق بینالملل عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه صلاحالدین، اربیل، اقلیم کردستان عراقJournal Article20191102Nowadays, the increased use of international watercourses for non-navigational purposes, such as agricultural, industrial, and trade use has put them in the spotlight. Meanwhile, global weather change, droughts, excessive uses of water resources, scarcity of water resources, and population growth have increased the conflicts over international waterways. One of the common principles in public international law is the principle of cooperation between the countries emphasized in the UN charter and a number of bilateral and multilateral agreements, including the 1977 Convention on the Law of Non-navigational Uses of International Watercourses. In recent years debates between Iran and Iraq over the use of international waters have intensified and it seems without cooperation between both countries these debates cannot be resolved. Therefore, the principle of cooperation regarding international watercourses has been chosen as the subject of this research. This research has applied descriptive and analytic methodology. The purpose of this study is to show to what extent the principle of cooperation is reflected or indeed implemented in the international and bilateral agreements on watercourses between Iran and Iraq.امروزه با توسعۀ بهرهبرداری از آبراهههای بینالمللی در امور غیرکشتیرانی از جمله کشاورزی، صنعتی و بازرگانی این آبراههها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتهاند. همچنین با توجه به تغییرات اقلیمی، خشکسالی، بهرهبرداری بیرویه از آب، کمبود منابع آبی و افزایش جمعیت، منازعات بر سر آبراهههای بینالمللی تشدید یافته است. یکی از اصول متداول در حقوق بینالملل عمومی، اصل همکاری در بین کشورهاست که در منشور سازمان ملل متحد و شماری از معاهدات بینالمللی چندجانبه و دوجانبه از جمله کنوانسیون استفادههای غیرکشتیرانی از آبراهههای بینالمللی سال ١٩٩٧ بر آن تأکید شده است. منازعات آبراهههای بینالمللی در بین ایران و عراق در سالهای اخیر صورت حادتری به خود گرفته است که بدون همکاری بین دو کشور قابل حلوفصل نیست، ازاینرو اصل همکاری در زمینۀ آبراهههای بینالمللی بهعنوان موضوع این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی است. هدف این تحقیق این است که نشان دهد اصل همکاری تا چه حدودی در موافقتنامههای بینالمللی و موافقتنامههای دوجانبۀ بین ایران و عراق در زمینۀ آبراهههای بینالمللی انعکاس یافته و تا چه حدودی عملاً اجرا شده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Implication of the Term Government as One of the Three Powers in the Constitutionواژه دولت به مفهوم یکی از قوای سهگانه در قانون اساسی148715088332710.22059/jplsq.2020.241626.1582FAخیرالهپرویناستاد، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-3529-1453مهدینوراییدکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170917In logic, the actual polysemy of a term is referred to as homonym, as opposed to heteronym. Some keywords in the Constitution have multiple meanings in terms of homonymity and word meaning. Understanding the precise meaning of the words is critical in preventing the diffusion of responsibility, the overlap of tasks and functions, and parallel work in institutions so that capital is not wasted and legal challenges are avoided. In this regard, this study examined the term "government" in the Constitution, and one of four categories of the meanings of "government" was selected for the study. Executive power in a general sense and executive power in a specific sense can be seen in the selected category. This study used an analytical method to answer the research question regarding the concept of government in the Constitution. The study hypothesis in the lexicology of the term "government" in the Constitution was that the term "government" implies executive power in 8 principles. However, it does not include all of the executive power's sub-institutions in a general sense. According to research, the term "government" has a general meaning in principles 29, 43, 44, 147, 151, and 170, and a specific meaning in principles 52 and 80.تعدد معانی حقیقی یک لفظ را در علم منطق و اصول مشترک لفظی گویند که در مقابل مشترک معنوی از آن یاد میشود. در قانون اساسی برخی کلیدواژگان از حیث لفظ مشترکاند و از حیث معنا و مفهوم، معانی متعددی را در برمیگیرند. فهم معنا و مفهوم دقیق واژگان مذکور برای جلوگیری از لوث مسئولیتها و ممانعت از تداخل وظایف و کارکردها و موازیکاری نهادها بهنحوی که به اتلاف سرمایهها و ایجاد چالشهای حقوقی منجر شود، مهم و ضروری است. بر این اساس در این مقاله مفهوم دانشواژه دولت در قانون اساسی بررسی و از مجموع چهار دسته معانی دولت در این قانون به بررسی یک دسته از معنای آن اکتفا شده است. در این دسته از معانی دولت مفاهیم قوه مجریه خاص و قوه مجریه عام قابل مشاهده است. روش بهکاررفته در این مقاله برای پاسخ به پرسش اصلی این پژوهش در خصوص مفهوم دولت در قانون اساسی بهصورت تحلیلی است. در مفهومشناسی واژه دولت در قانون اساسی، فرضیه این پژوهش آن است که دانشواژه «دولت» در 8 اصل به معنای قوه مجریه بهکار رفته است. لکن تمام نهادهای زیرمجموعه قوه مجریه به معنای اعم را در برنمیگیرد. مطالعات صورتگرفته نشان میدهد دولت در اصول 29، 43، 44، 147، 151 و 170 به معنای عام و در اصول 52، 80 به معنای خاص است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Analyzing the United States Practice before the International Court of Justiceتحلیل عملکرد دولت آمریکا در برابر آرای دیوان بینالمللی دادگستری150915348369510.22059/jplsq.2020.300242.2380FAرضوانباقرزادهاستادیار، گروه حقوق، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-3825-5880Journal Article20200401In contemporary international legal system, the relationship between international and domestic law has still appeared to be a controversial issue and it seems to be even more challenging for federal governments e.g. the US. Paradoxically, the US Constitution recognizes international law as the higher law whereas federal and state authorities do not constantly comply with this prioritization. The US, seemingly a hegemon, in several cases has proved not to obey some international judicial decisions particularly the ICJ’s unless they are in harmony with its national interests. While analyzing tripartite branches of the US government, the legislature and executive apply double standards when dealing with the US international obligations, but state courts and even the Supreme Court, have repeatedly ignored the ICJ decisions and hence the US international commitments and initiated the so-called “New-Federalism”.در نظام معاصر حقوق بینالملل، رابطة حقوق داخلی و حقوق بینالملل همچنان بحثی مناقشهبرانگیز مینماید و این مسئله در برخی نظامهای داخلی مانند نظام حقوقی آمریکا، بهعنوان نظامی فدرال، به چالش جدی حقوقی بدل میشود؛ چه، در عین حال که قانون اساسی آمریکا برتری را به حقوق بینالملل میدهد، رفتار حقوقی و سیاسی ایالات و حتی دولت فدرال گاه خلاف این را نشان میدهد. از سوی دیگر، آمریکا که در جامعة بینالملل حاضر خود را هژمون میشمرد، تلاش چندانی را، مگر به اقتضای منافع ملی، مصروف تبعیت از احکام صادره از نهادهای بینالمللی و بهویژه دیوان بینالمللی دادگستری نمیکند. در تحلیل رفتار قوای سهگانه در آمریکا، قوة مقننه با تحمل فشار حداقلی انتقادها و همچنین قوة مجریه، اعم از ریاست جمهوری و سایر ارکان اجرایی، رفتاری دوگانه در قبال تعهدات بینالمللی داشتهاند. انتقادات بسیاری اما متوجه قوة قضاییة آمریکاست؛ تا بدانجا که در مواردی، دادگاههای ایالات با بیتوجهی به احکام دیوان بینالمللی دادگستری و فراموش کردن تعهدات دولت فدرال، نوعی فدرالیسم نو را در انداختهاند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Detention of Ships as a Tool for the Protection of Marine Environmentتوقیف کشتی؛ ابزاری برای حفاظت از محیطزیست دریایی153515518417710.22059/jplsq.2020.286503.2106FAمصطفیتقیزاده انصاریاستادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال واحد تهران شمال، تهران، ایرانفائزهزواره طباطباییدانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20190731Prevention and Compensation are two major aims that international conventions on marine pollution have dealt with. The success of international regime to combat marine pollution, widely depends on the power of sanctions adopted by international conventions. Since there are different sources which cause marine pollution likes ships and shore. In this article, based on descriptive-analytical method, the subject of ship arrest and detain as a practical sanction to combat ship-source marine pollution has been discussed. It seems that international conventions built up a practical tool that can be used both in pollution prevention cases as well as compensation of pollution damage cases.پیشگیری و جبران خسارت دو هدف عمدۀ مورد توجه کنوانسیونهای بینالمللی مربوط به آلودگی دریایی است. میزان موفقیت نظام حقوق بینالملل در مقابله با آلودگی دریایی، تا حد زیادی به ضمانت اجراهای مقرر در این نظام بستگی دارد. با توجه به اینکه آلودگی دریایی ممکن است ناشی از خشکی، کشتی یا منابع دیگر باشد، این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی توقیف کشتی، بهعنوان یک ضمانت اجرای کاربردی در آلودگیهای ناشی از کشتیرانی پرداخته است. بهنظر میرسد معاهدات بینالمللی شرایطی را فراهم آوردهاند که میتوان از توقیف کشتی بهعنوان ابزاری کارامد هم در پیشگیری از آلودگی دریایی و هم جبران خسارت ناشی از آن بهره برد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Guardian Council's Ethical Approaches to Interpreting the Constitution of the Islamic Republic of Iran Concerning the Citizens’ Rights and Freedomsرویکردهای اخلاقی شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی با توجه به حقوق و آزادیهای شهروندان155315788362510.22059/jplsq.2021.308510.2529FAمحمدمظهریاستادیار گروه حقوق دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-2343-6400فرزادجنگجویدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20200819Achieving the goals and ideals of the Constitution is the result of implementing the provisions of the Constitution, which requires its interpretation where the provisions of the Constitution are ambiguous, concise, conflicting, or flawed and silent. Various approaches have been proposed regarding interpretation in the science of law and on this basis, the interpretation of the Constitution of the Islamic Republic of Iran can be done from different formal and substantive aspects. The practice of Guardian Council as the interpreter of the Constitution can be classified into three ethical approaches of egoism, deontological ethics, and rule utilitarianism. In the egoism interpretive approach, morality depends on the evaluation of results and achievements to the benefit of the person or organization, in which the norms of the Constitution are threatened. However, in deontological ethics, the Council considers it as its duty to guarantee the rights and freedoms of each citizen regardless of the results and benefits of restricting them. However, in rule utilitarianism, the Council does not put the utility directly into practice, instead it introduces some rules through it whose public acceptance leads to the maximum public good. Indeed, this approach can lead to a stronger and more enforced law and ultimately to the efficiency of the system.اجرای مفاد قانون اساسی، برای دستیابی به اهداف و وصول به آرمانهای قانون اساسی است، این مهم در مواردی که مفاد قانون اساسی با ابهام، اجمال، تعارض یا نقص و سکوت مواجه است، مستلزم تفسیر این قانون است. رویکردهای گوناگونی در خصوص تفسیر در علم حقوق طرح شده است. رویۀ شورای نگهبان بهعنوان مفسر قانون اساسی در تفسیر اصول قانون اساسی را از منظرِ اخلاقی دستِکم میتوان در سه رویکرد اخلاقی خودگرایانه، وظیفهگرایانه و فایدهگرایی قاعدهنگر دستهبندی کرد. در رویکرد تفسیری خودگرایانه، اخلاقی بودن عمل بهطور کلی به ارزیابی نتایج و دستاوردها به نفع شخصی و سازمانی منوط است که در این حالت هنجارهای قانون اساسی در معرض تهدید قرار میگیرند. این در حالی است که در رویکرد اخلاقی وظیفهگرایانه، شورا بدون توجه به نتایج و سود حاصل از تحدید حقوق و آزادیهای شهروندان، تضمین آنها را برای هریک از شهروندان تکلیف خود میداند. اما شورای نگهبان در رویکرد فایدهگراییِ قاعدهنگر، اصل فایده را مستقیم و بیواسطه بـه عرصـة عمـل نمیآورد، بلکه قواعدی را از طریق آن معرفی میکند که پذیرش عمومی آنها موجـب خیر حداکثری عمومی میشود. طبعاً چنین رویکردی میتواند به استحکام و استقرار بیشتر قانون اساسی و در نهایت کارامدی نظام منجر شود.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Relationship between Reasonable and Equitable Principle and No-harm Principle in the International Watercourses Law based on the 1997 Conventionارتباط میان اصل بهرهبرداری منصفانه و معقول و اصل منع آسیب در حقوق بینالملل آبراههها با تأکید بر کنوانسیون 1997157916018167410.22059/jplsq.2021.319646.2708FAنگینشفیعی بافتیاستادیار بخش حقوق، دانشکدۀ حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانشیماسلیمانیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20210223International Water Law like other legal branches is composed of a set of substantive and procedural principles. In fact, international legal community has established different legal principles in order to solve the problem of allocation and distribution of international watercourses. Two of the most important of these principles that are widely accepted in international law, the practice of governments, the works of legal scholars, case law, and jurisprudence, are equitable and reasonable principles and no-harm principle. The prevailing view is that the principle of equitable and reasonable use is given priority and the principle of no-harm is in subordinate to this principle. A deeper look at the articles of the 1997 Convention and other legal documents in this field and judicial judgments shows that the principle of no-harm is an independent principle in international water law that there is no conflict between this principle and the principle of equitable and reasonable.حقوق بینالملل آب همچون سایر رشتههای حقوقی از مجموعهای از اصول ماهوی و شکلی تشکیل شده است. در واقع جامعۀ حقوقی بینالمللی اصول حقوقی ماهوی و شکلی متفاوتی را برای رفع مشکل تخصیص و توزیع آبراهههای بینالمللی مقرر کرده است. از مهمترین اصول ماهوی که بهطور گستردهای در حقوق بینالملل، رویۀ دولتها، آثار معتبر نویسندگان حقوقی، حقوق موضوعه و رویۀ قضایی پذیرفته شده، دو اصل بهرهبرداری منصفانه و معقول و اصل منع آسیب شایان توجه است. نظریاتی گوناگون در خصوص ارتباط و نحوۀ اجرای این دو اصل مطرح شده است. دیدگاه غالب حقوقدانان مبتنی بر برتری اصل بهرهبرداری منصفانه و معقول و تلقی اصل منع آسیب بهمثابۀ تابع اصل بهرهبرداری منصفانه و معقول است. با نگاهی عمیق به مواد کنوانسیون 1997، سایر اسناد حقوقی در این زمینه و همچنین آرای قضایی میتوان دریافت که اصل منع آسیب، اصل ماهوی مستقلی در حقوق بینالملل آب است که تقابلی میان آن و اصل بهرهبرداری منصفانه و معقول وجود ندارد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Interpretation of the Expulsion of Foreigners in the Framework of the Prohibition of Torture in the Jurisprudence of the European Court of Human Rightsتفسیر اخراج اتباع بیگانه ذیل قاعدة منع شکنجه در رویة دیوان اروپایی حقوق بشر160316218389710.22059/jplsq.2020.293082.2253FAعلیرضاجلالیاستادیار گروه حقوق دانشگاه دامغان، دامغان، ایران0000-0002-6616-7642Journal Article20191128The European Convention on Human Rights describes prohibition of torture as an absolute right and in recent years the European Court of Human Rights has interpreted the expulsion of foreigners in the framework of that principle. But in these cases, the Court mitigates its point of view and doesn't apply an absolute parameter. In this research with an analytical-descriptive method, we’ll try to answer the following question: why in international law a right (prohibition of torture) is assessed as absolute, but in practice for foreigners the same principle is limited? At the end, we’ll prove that without a relativist interpretation of the Court, the sovereignty of European States about the expulsion of foreigners would be limited and this would entail negative economic consequences. Furthermore, without this interpretation, there would be problems also for the security of Europe. But this point of view raises criticism, because there is a duality in the Court jurisprudence: an absolute principle from a theoretical point of view becomes relative in the reality.نظام ترسیمشده توسط کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، مطلق بودن قاعدة منع شکنجه را بیان میکند و دیوان مربوط برای تفسیر این امر در سنوات اخیر مسئلة اخراج یا استرداد اتباع بیگانه و پناهجویان را ذیل قاعدة مذکور قرار داده است؛ هرچند در بررسی پروندههای مربوطه قضات دیدگاه مطلقگرایانه بیانشده در کنوانسیون را پشت سر میگذارند و بهصورت موردی درخواستها را مطالعه میکنند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، در پی پاسخگویی به این پرسش است: بر چه اساسی در مقررات فراملی حقی مطلق اعلام میشود، اما در رویة مصادیقی عنوان میشوند که عملاً همان حق (قاعدة منع شکنجه) دربارة مهاجران مشروط تفسیر میشود؟ در انتها ثابت خواهد شد که اساس اعمال محدودیتها نسبت به مسئلهای که قرار است ذیل قاعدة مطلق منع شکنجه تفسیر شود، این است که در صورت عدم تفسیر نسبیگرایانه، دیوان اختیار دولتها در اخراج بیگانگان را مخدوش خواهد کرد و چنین مسئلهای مشکلات زیادی را در حوزة بار مالی سامان دادن به خارجیها و پناهجویان ایجاد میکند، ضمن اینکه حاکمیت کشورها هم تحتالشعاع قرار خواهد گرفت. هرچند این رویکرد، دیوان را در معرض انتقادات از حیث دوگانگی در عنوان کردن حقوق بشر مطلق و رویهای که نسبی است، قرار میدهد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Legal Capacity of Broadcasting Privatization in the Islamic Republic of Iranظرفیت حقوقی خصوصیسازی رادیو و تلویزیون در جمهوری اسلامی162316438370710.22059/jplsq.2020.298608.2345FAمهدیخرم دلدانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانکوروشاستوارسنگریاستادیار حقوق عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران0000-0001-8135-1360Journal Article20200228According to Articles 44 and 175 of the Iranian Constitution and the Parliament’s statutory approach, the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) holds the monopoly of broadcasting radio and television programs. This paper examines the privatization capacity of IRIB. The most important obstacles for the realization of such a capacity include the Guardian Council’s interpretation of Articles 44 and 175 of the Iranian Constitution, articles like the Statute of the Organization and Resolutions of the Supreme Council of the Cultural Revolution. However, after having reviewed the mentioned articles and through the analysis of the Guardian Council’s interpretations, the authors came to the conclusion that privatization or at least removing such a monopoly could be possible.طبق اصول 44 و 175 قانون اساسی و رویکرد قوانین موضوعۀ مجلس، پخش برنامههای رادیو و تلویزیون ایران در انحصار کامل سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. در این مقاله امکان خصوصیسازی رادیو و تلویزیون بررسی میشود. عمدهترین موانع محقق نشدن فرایند خصوصیسازی در این بخش تفسیر شورای نگهبان از اصول 44 و 175 قانون اساسی و همچنین قوانینی مانند قانون اساسنامۀ سازمان صداوسیما و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در عین حال نویسندگان با بررسی اصول پیشگفته و تحلیل تفسیر شورای نگهبان، معتقدند امکان خصوصی شدن رادیو و تلویزیون در قانون اساسی و سایر قوانین عادی و یا حداقل رفع انحصار از صداوسیما در این خصوص وجود دارد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222The Future Perspective of the Singapore Convention on Mediation in Asiaچشمانداز آیندة کنوانسیون سنگاپور در مورد میانجیگری در منطقة آسیا164516678250710.22059/jplsq.2020.294083.2274FAحوریهحسینی اکبرنژاداستادیار، دانشکدة حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20191214On 26 June 2018, the United Nations Commission on International Trade Law [UNCITRAL] approved the final drafts of the Convention on International Settlement Agreements Resulting from Mediation (the Singapore Convention). The goal of the Singapore Convention is to encourage international mediation in the same way that the New York Convention facilitates the recognition and enforcement of international arbitration awards. The mechanism provided in the Convention is based on national provisions and measures. The Convention provides a uniform, efficient framework for the recognition and enforcement of mediated settlement agreements that resolve international, commercial disputes. The Singapore Convention has great potential to impact the conduct of international dispute resolution in Asia, where mediation is viewed as a valuable tool to resolve commercial disputes as it is consistent with Asian values and culture. It is hoped that Asian jurisdictions will widely support the Singapore Convention, and thereby usher in a brighter future for Asian dispute resolution.در 26 ژوئن 2018، کمیسیون حقوق تجارت بینالملل سازمان ملل متحد، پیشنویس کنوانسیون موافقتنامههای بینالمللی حلوفصل از طریق میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) را تصویب کرد. هدف کنوانسیون سنگاپور، ترویج و ترغیب میانجیگری بینالمللی است، به همان ترتیبی که کنوانسیون نیویورک، شناسایی و اجرای آرای داوری بینالمللی را تسهیل و تقویت میکند. سازوکار طراحیشده در این معاهده، مبتنی بر موازین و اقدامات ملی است و دولتهای عضو را متعهد میکند که اجرای موافقتنامههای بینالمللی میانجیگری را به این ترتیب تضمین کنند. کنوانسیون سنگاپور، از ظرفیت بالقوه مطلوبی برای حل اختلافات فرامرزی تجاری در منطقة آسیا برخوردار است، جایی که میانجیگری در آن بهمنزلة شیوهای ارزشمند برای حل اختلافات مورد پذیرش است و منطبق با ارزشها و فرهنگ آسیایی است و بر همین اساس، پیشبینی میشود با استقبال دولتهای آسیایی برای عضویت مواجه خواهد شد و آیندهای روشن برای این شیوة حلوفصل اختلافات در این منطقه مورد انتظار است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Security Council’s Approach in the Development of the Concept of Peace with Emphasis on Women’s Role in Armed Conflicts (2000-2019)رویکرد شورای امنیت در توسعۀ مفهوم صلح با تأکید بر نقش زنان در مخاصمات مسلحانه (2000-2019)166916948217410.22059/jplsq.2020.291988.2225FAمنصورهشریفی صدردانشجوی دکتری رشتة روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهدیذاکریان امیریدانشیار گروه روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران000-0002-4719-6691Journal Article20191105The Security Council, as the principal body of the United Nations for retaining international peace and security, played its role by intervening in conflicts between governments during the cold war era. In the new post-cold war paradigm, besides the previous role, the Council was tasked with making norms of international concepts especially on peace. The Security Council through normative resolutions by emphasizing “sexual considerations” in its international peace and security task from the year 2000 has affected the concept of peace. Such an approach, which has led to an important development in the Council’s activities, as well as women’s rights, came to be known as “Women, Peace, and Security”. Ten resolutions have been ratified by the Security Council on the issue of “women, peace and security” in less than two decades, from 2000 to 2019. It shows the high importance of the connection between the issue of women and international peace and security, and reiterates the significant role of the Security Council in the development of the peace norm.شورای امنیت، رکن اصلی سازمان ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بینالملل، در دورۀ جنگ سرد با ورود به مناقشات میان دولتها، ایفای نقش میکرد. در پارادایم جدیدِ پسا جنگ سرد، در کنار نقشهای پیشین، شورا عهدهدار نقشهای جدیدی چون هنجارسازی در مفاهیم بینالملل بهویژه در عرصۀ صلح شد. شورای امینت از سال 2000 با تصویب قطعنامههای هنجارساز و محور قرار دادنِ «ملاحظات جنسیتی» در دستور کار حفظ صلح و امنیت بینالملل، بر توسعه و تحول مفهوم صلح بهویژه در حوزة زنان تأثیر گذاشته است. این رویکرد که تحول مهمی را در فعالیتهای شورا و نیز در حقوق زنان پدید آورده، تحت عنوان «زنان، صلح و امنیت» شهرت یافته است. در فاصلة کمتر از دو دهه از سال 2000 تا 2019 ده قطعنامه در موضوع «زنان، صلح و امنیت» به تصویب شورای امنیت رسید. این امر بیانگر اهمیت چشمگیر ارتباط موضوع زنان با صلح و امنیت بینالمللی است و بر نقش بارز شورای امنیت در تحول هنجار صلح تصریح میکند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Function of Judicial Reasoning in Administrative Procedureکارکرد استدلال قضایی در دادرسی اداری169517128389610.22059/jplsq.2020.293153.2255FAاحمددیلمیدانشیار، گروه حقوق خصوصی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایرانزهرابیداردانشجوی دورۀ دکتری، دانشکدة حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران0009-0007-3336-1856Journal Article20191129Judicial reasoning is a process in which magistrates reach what they do not know using data and information (what they know and clear) when dealing with cases in court. Correct passing through this process by the judge results in the acceptance of the judgments on the one hand and the acceptance and enforcement of the judgments on the other. The following article seeks to analyse whether the reasoning in administrative procedure, in view of their features, are distinct from those of criminal and civil matters. The results of this descriptive-analytic study show that although administrative reasoning has the same components of reasoning in other proceedings as: problem explanation, fact discovery, legal rule discovery, analysis, and inference, the differences in administrative litigation in terms of parties, purpose, subject matter and the like have led to its relative difference with other areas of judicial reasoning. This distinction requires that a specialist judge in administrative affairs should carry out the process of reasoning in administrative litigation.استدلال قضایی فرایندی است که در آن دادرسان بههنگام رسیدگی به پروندهها در دادگاه با استفاده از دادهها و اطلاعات (آنچه میدانند و معلوم است)، به آنچه نمیدانند و مجهول است میرسند. عبور درست از این فرایند توسط قاضی موجب اتقان آرای صادره از یک سو و پذیرش و اجرای بهتر آرا از سوی دیگر میشود. مقالة پیش رو در پی بررسی و تحلیل این پرسش است که آیا استدلال در دادرسی اداری، با توجه به ویژگیهای آن، از استدلالهای قضایی در امور مدنی و کیفری متمایز است؟ نتایج این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته است، نشان میدهد که اگرچه استدلال اداری همان اجزای استدلال در دیگر دادرسیها یعنی تبیین مسئله، کشف واقعه، کشف قاعدۀ حقوقی، تحلیل و استنتاج را دارد، متفاوت بودن دعوای اداری از حیث طرفین، هدف، موضوع و مانند آن، موجب تفاوت نسبی آن با سایر حوزههای استدلال قضایی شده است و این تفاوت مستلزم این است که دادرس متخصص در امور اداری، اجرای فرایند این استدلال را در رسیدگی به دعاوی اداری بر عهده گیرد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812051420211222Legal Aspects of UK Diplomatic Protection of Nazanin Zaghariابعاد حقوقی حمایت دیپلماتیک بریتانیا از نازنین زاغری171317348103510.22059/jplsq.2020.290627.2190FAاعظمامینیاستادیار گروه حقوق دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمدعابدیاستادیار گروه حقوق دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20191013State right to exert diplomatic protection of its nationals, who have been harmed in other countries, is an incontestable subject matter, provided that they prove their nationality, exhaustion of local remedies, and commit internationally wrongful acts. However, the possibility of diplomatic protection of those with dual nationality in other subject country and resort to human rights of the protected individual is among issues that have been well-established in international practice. Detention, trial, and condemnation of Mrs. Nazanin Zaghari, an Iranian-British Subject, in Iran and UK diplomatic protection of her, and the probability of UK litigation in ICJ once again raised the question of dominant nationality of protected individual and resort to human rights as a basis for diplomatic protection. In this survey, conducted by a descriptive-analytical method, Britain justifications for diplomatic protection of Mrs. Zaghari on the basis of dominant nationality and human rights have been investigated and it has been criticized based on national regulations of Iran in the context of nationality and the principle of prohibition of abuse of rights and estoppel. Additionally, political negotiations with Britain to solve the dispute or Iran withdrawal from the protocol on compulsory admission of ICJ jurisdiction annexed to Vienna Convention on Consular Relations before filing a lawsuit before ICJ can be considered as possible solutions.حق دولتها در حمایت دیپلماتیک از اتباع خود که در دیگر کشورها آسیب دیدهاند، به شرط احراز تابعیت و طی طریق مراجع داخلی و ارتکاب فعل متخلفانة بینالمللی، مسلم است. لیکن، امکان حمایت دیپلماتیک از دارندگان تابعیت مضاعف در کشور متبوع دیگر شخص و استناد به نقض حقوق بشر شخص حمایتشده از مسائلی است که در رویههای بینالمللی در مسیر تثبیت قرار دارد. بازداشت و محکومیت خانم نازنین زاغری تبعة ایرانی- انگلیسی در ایران و اعمال حمایت دیپلماتیک بریتانیا از وی و احتمال اقامۀ دعوا در دیوان بینالمللی دادگستری، دوباره موضوع قاعدۀ تابعیت غالب شخص حمایتشده و استناد به حقوق بشر را، بهعنوان مبنای حمایت دیپلماتیک، مطرح کرده است. در این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، ادلة توجیهی دولت بریتانیا در اعمال حمایت دیپلماتیک از خانم زاغری بر مبنای تابعیت غالب و حقوق بشر بررسی شده و به استناد مقررات داخلی تابعیت و منع سوءاستفاده از حق و استاپل مورد نقد قرار گرفته است. همچنین، مذاکرات سیاسی با بریتانیا بهمنظور حل موضوع یا خروج ایران از پروتکل پذیرش اجباری صلاحیت دیوان بینالمللی دادگستری منضم به کنوانسیون روابط کنسولی پیش از طرح دعوا در دیوان بینالمللی دادگستری، پیشنهاد میشود.