دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622Boko Haram's Insurgents’ Actions in the Framework of the Human Rights and Humanitarian Lawاقدامات شورشیان بوکوحرام از منظر حقوق بشر و حقوق بشردوستانه2432606612210.22059/jplsq.2018.247861.1635FAرضااسلامیدانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران000-0003-3156-7950سیدکاظممحمدپوردانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20171212Boko Haram is among the radical Sunni insurgent groups who are opposed to the secular government of Nigeria. The insurgents of this group resort to violence and different kinds of crimes to advance their goals. The current study, through a descriptive-analytical approach, has sought to determine why, though limited to the borders of Nigeria, Boko Haram’s actions have taken an international nature to them. In the current study, the actions and approach of the insurgents of this group, which violates the human rights principles and humanitarian law and threaten the international peace and security, have been investigated. On the other hand, it seems Boko Haram is a terrorist insurgent group which ignores the international laws and principles. Finally, the results of the study indicate that, in addition to the governments, the insurgents of the rebel groups such as Boko Haram are also bound to the humanitarian law principles and observance of the minimum fundamental and unenlightened humanitarian rights in domestic struggles.بوکوحرام از گروههای شورشی رادیکال سنیمذهب و مخالف با دولت سکولار نیجریه است. شورشیان این گروه شورشی برای پیشبرد اهداف خود به خشونت و ارتکاب انواع جنایات بینالمللی متوسل میشوند. این مقاله با رویکردی تحلیلی-توصیفی درصدد تبیین این نکته است که چرا عملکرد شورشیان بوکوحرام با اینکه غالباً محصور در نیجریه است، ماهیتی بینالمللی یافته است. در این مقاله، عملکرد و راهبرد شورشیان این گروه که دربردارندۀ نقض موازین بینالمللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه و از موجبات تهدید علیه صلح و امنیت بینالمللی است، بررسی شده است. از طرفی به نظر میرسد بوکوحرام یک گروه شورشی تروریستی بیاعتنا به موازین بینالمللی است. در فرجام، نتایج تحقیق بیانگر این است که افزون بر دولتها، شورشیان گروههای شورشی مانند بوکوحرام نیز ملتزم به رعایت موازین حقوق بشردوستانه، همچنین حداقل حقوق بنیادین و عدولناپذیر بشر در شورشهای داخلیاند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622The Realization of Cyberterrorism and its Relationship with the Inherent Right of Self-Defense in Article 51 of the Charter of the United Nationsقابلیت تحقق سایبر تروریسم و ارتباط آن با حق ذاتی دفاع مشروع مقرر در مادۀ 51 منشور سازمان ملل متحد2612806709410.22059/jplsq.2018.200065.1201FAسید باقرمیرعباسیاستاد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجیدکورکینژاد قراییکارشناسیارشد حقوق بینالملل دانشگاه تهرانJournal Article20160205Terrorism has begun with the emergence of human societies and according to the progress of societies has developed with increasing speed. The most modern forms of terrorism, which today has attracted a lot of attention is cyberterrorism. Cyberterrorism, which suffers from the vagueness of traditional terrorism and lack of definition and agreement on it, due to the unique context of the realization of it i.e. cyberspace, has further questions, which answers to these questions are necessary for further examinations. In this article, we have tried to use the available data to prove the existence of such a phenomenon and thus we examined its relationship with the self-defense principle set out in article 51 of the charter of the United Nations. Since the use of the term “armed attack” for cybercrimes is another major challenge for these actions, which may have many consequences.تروریسم با پیدایش جوامع انسانی آغاز شده و در بستر پیشرفت جوامع با سرعت فزایندهای خود را دگرگون کرده است. از نوینترین گونههای تروریسم که امروزه توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود جلب کرده، باید به تروریسم سایبری اشاره کرد. این پدیده که از ابهامات تروریسم سنتی و فقدان تعریف و توافق بر سر آن رنج میبرد، بهدلیل بستر بیهمتای ارتکاب آن یعنی فضای سایبر، دچار ابهامات بیشتری میشود که، سنگ بنای بررسی سایر جنبههای آن، بررسی قابلیت تحقق این پدیده در عالم واقع است. در این مقاله تلاش کردهایم تا با استفاده از اطلاعات موجود، وجود چنین پدیدهای را اثبات و در نهایت ارتباط آن با مادۀ 51 منشور سازمان ملل متحد را بررسی کنیم، زیرا صدق عنوان حملۀ مسلحانه بر اقدامات سایبری خود چالش بزرگ دیگری در خصوص این اقدامات است که تبعات بسیاری را ممکن است بههمراه داشته باشد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622Non–Reviewable Acts in the Legal Systems of Constitutional and Islamic Republic of Iranاعمال نظارتناپذیر قضایی در نظام حقوقی مشروطه و جمهوری اسلامی ایران2813006709510.22059/jplsq.2018.223651.1432FAسید محمد مهدیغمامیاستادیار، دانشکدۀ معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران0000-0002-7730-8834کمالکدخدامرادیکارشناسارشد، دانشکدۀ معارف اسلامی و حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایرانJournal Article20170101Limitation on State power and protecting the rights and freedoms of citizens are the major concerns of public law, in particular, constitutional and administrative law. In this regard, the establishment of the judicial review of the government's actions as a mechanism to prevent its arbitrariness was established. However, despite these concerns, in different legal systems, including the constitutional and legal system of the Islamic Republic of Iran, some of the government’s actions -for some reasons- have been excluded from the scope of judicial review. Accordingly, in this article, the authors intend to answer in a comparative-analytical way the question of which are the bases of non–reviewable acts of the two constitutional and the Islamic Republic legal systems. In other words, what actions and why are not in the scope of judicial review in each system and how can this withdrawal be evaluated? Principle 44 of the Constitution of the Constitutional legal system explicitly states that "the King is innocent of responsibility....", Moreover, in that system, other than Principles 89 and 71, there is no other Principle about judicial jurisdiction. With the exception of Principles 156 and 173, different institution’s actions under the control of the executive branch, as well as some of the functions of other institutions, are not under judicial review.تحدید قدرت دولت و بهتبع آن حفظ حقوق و آزادیهای شهروندان، از دغدغههای مهم حقوق عمومی بهویژه حقوق اساسی و حقوق اداری است. در همین زمینه تأسیس نظارت قضایی بر اعمال دولت بهمثابۀ یکی از سازوکارهای جلوگیری از خودسری آن در نظامهای حقوقی پا به عرصۀ گذاشته است. علیرغم این دغدغه، نظامهای حقوقی مختلف از جمله نظام حقوقی مشروطه و جمهوری اسلامی ایران برخی از اعمال دولت را بنا به دلایلی از شمول نظارت قضایی مستثنا ساختهاند. بر این اساس در این مقاله نگارندگان قصد دارند بهصورت تطبیقی- تحلیلی به این پرسش پاسخ دهند که مبانی قابل تحلیل اعمال نظارتناپذیر قضایی دو نظام حقوقی مشروطه و جمهوری اسلامی چیست؟ چه اعمالی و چرا از نظارت مراجع قضایی در هر نظام خارج هستند و این خروج چگونه قابل ارزیابی است؟ در نظام حقوقی مشروطه به صراحت اصل 44 «شخص پادشاه از مسئولیت مبری است....». بهعلاوه آنکه در آن نظام غیر از اصل 89 و کلیت اصل 71 حکم دیگری در مورد صلاحیت قضایی وجود ندارد. در نظام حقوقی جمهوری اسلامی، علیرغم الزامات اصل 156 و صراحت اصل 173، اعمال نهادهای متعدد ذیل قوۀ مجریه و همچنین برخی دیگر از کارکردهای سایر نهادها از نظارت قضایی خارج مانده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622The Role of the Oil and Gas Industry in Limiting the Rights of Indigenous Peoples to Land and Cultural Propertiesنقش صنعت نفت و گاز در تحدید حقوق مردم بومی نسبت به زمینها و داراییهای فرهنگی3013176709610.22059/jplsq.2018.233055.1515FAجعفرنوریاستادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانزهرهتیموریکارشناسیارشد حقوق نفت و گاز، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170510Today, because of the increasing development of global energy demand, energy resources such as oil and gas are more important than before. However, achieving these significant resources requires the use of the lands and properties of the people who live around these resources. These people have special conditions, which place them in a distinct group and should be considered. Religious and traditional affiliation, subsistence and other cases make these lands important for the indigenous people. In this article, how the industry should enter the lands of indigenous people and whether these people can play a part in choosing these projects are questions that we are seeking to answer. Obtaining consent and consultation with indigenous peoples are requirements that international law has determined for the protection of indigenous peoples rights, which may lead to State responsibility.امروزه با گسترش فزایندۀ تقاضای جهانی برای انرژی، منابع انرژی مانند نفت و گاز اهمیت بسزایی یافتهاند. اما دستیابی به این منابع مهم، مستلزم استفاده از زمینها و داراییهای مردمی است که در محدودۀ این منابع زندگی میکنند. این مردم شرایط ویژهای دارند، که آنان را در گروه متمایزی از مردم قرار میدهد و باید مورد توجه قرار گیرند. تعلقات مذهبی، سنتی، امرار معاش و مانند آن از مواردی است که این زمینها را برای این مردم بومی بسیار مهم میگرداند و ارتباطات آنان را محکمتر میسازد. اینکه ورود صنعت به قلمرو این مردم بومی چگونه باید صورت گیرد و آیا این مردم میتوانند نقشی در انتخاب این پروژهها داشته باشند یا خیر، پرسشی است که در پی پاسخ آنیم. الزاماتی که حقوق بینالملل برای حفظ حقوق بومیان تعیین کرده، الزام به اخذ رضایت و مشورت از بومیان است که مسئولیت دولتها را در پی دارد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622The Relationship of "Martens Clause" & Human Rights in the Contemporary International Legal Systemنسبت میان شرط مارتنس و حقوق بشر در نظم حقوقی بینالمللی جدید3193386709710.22059/jplsq.2017.238609.1558FAشهرامزرنشانعضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0003-0472-667XJournal Article20170821Although the structure and foundation of contemporary international legal system, often based on the opinions and ideas of the schools of positivist and therefore the sovereignty of States is central for making the rules of international law, but it should not forget that the existence and validity of human rights which we often talk about it, has not risen from will of the States. Human rights today are a new version of the natural law yesterday. Apart from this, more and more influence of principles & opinions of natural law on the body of contemporary international legal system became more obvious manifestation when the traditional system of making rule could no longer meet the requirements and needs of the international community in all areas -specifically the human rights area- so the declaration of "Martens clause" was ratified by the States. Thus we have witnessed new development in the field of construction and modification of the most important sources of international human rights law, which is in response to the needs of the day, and a manifestation of the link between Martens Clause and human rights in the new legal order.ساختار و مبانی نظام حقوق بینالملل امروز اغلب مبتنی بر آرا و اندیشههای مکاتب پوزیتیویستی است و به همین سبب نیز حاکمیت دولتها محور اصلی ساخت قواعد حقوق بینالملل تلقی میشود، اما نباید از یاد برد که موجودیت و اعتبار حقوق بشری که اکنون بهکرات از آن سخن میگوییم، مدیون ساخت و ارادۀ دولتها نیست. حقوق بشر امروز روایتی تازه از همان حقوق طبیعی دیروز است. علاوهبر این، نفوذ بیش از پیش اصول و مبانی حقوق طبیعی بر پیکرۀ نظام حقوق بینالملل معاصر آن هنگام تجلی بارزتری یافت که نظام سنتی قاعدهسازی موجود دیگر نمیتوانست در تمام زمینهها – بهطور مشخص حوزۀ حقوق بشر - پاسخگوی اقتضائات و ضرورتهای جامعۀ بینالمللی باشد. ازاینرو اعلامیۀ «شرط مارتنس» به تصویب دولتها رسید. بدینترتیب در حال حاضر شاهد تحولی نوین در عرصۀ ساخت و پرداخت مهمترین منابع حقوق بینالملل بشریم؛ تحولی در راستای پاسخ به نیازهای روز؛ تحولی که تجلی پیوند شرط مارتنس با حقوق بشر در نظم حقوقی جدید است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622Thinking about the Effects of Annulment of Regulations Contrary to the Lawتأملی در خصوص اثر ابطال مقررات مغایر با قانون3393566709810.22059/jplsq.2017.235067.1524FAمسلمآقایی طوقاستادیار، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهرانJournal Article20160619Nullity of regulations is one of the main sanctions of the rule of law in administrative law of Iran as well as other different countries. However, the fact that after the annulment of an administrative act, what time it effects will be nullified, is one of the most important issues of administrative law. This is important at least for four reasons: the conceptual analysis of annulment, requirements of the rule of law and compensation of the breached rights are consistent with the retroactive effects of the annulment. On the other hand, legal security and acquired rights are more consistent with the prospective effects of the annulment. Article 13 of theStructure and the Process of the Court of Administrative Justice Act (2013) has considered the effect of the annulment since the issuance of a judgment except in cases of conflict with the Sharia or when it is not suitable for the restoration of breached rights. Although this article is on the side of legal security and acquired rights, it is contrary to the legal understanding and the rule of law. The precedent of the Court of Administrative Justice shows that it doesn’t have a good supportive approach to the breached rights of persons. The method in this study is analytic- comparative.بطلان مقررات یکی از ضمانتاجراهای مهمی است که در حقوق اداری کشورهای مختلف و از جمله ایران، برای تضمین حاکمیت قانون درنظر گرفته شده است. با این حال، این مسئله که پس از ابطال یک عمل اداری آثار آن عمل از چه زمانی ملغی و رفع خواهد شد، یکی از مباحث مهم حقوق دادرسی اداری است. این مسئله حداقل از چهار نظر اهمیت دارد؛ تحلیل مفهومی ابطال، الزامات حاکمیت قانون و نیز احیای حقوق تضییعشدۀ اشخاص با اثر قهقرایی ابطال سازگارترند. اما امنیت حقوقی و نیز حقوق مکتسبه با قهقرایی نبودن اثر ابطال همسوترند. مادۀ 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 اثر ابطال را از زمان صدور رأی دانسته است، مگر در موارد مغایرت با شرع یا مواردی که بهسبب رعایت حقوق تضییعشدۀ اشخاص، اثر ابطال به زمان تصویب مترتب شود. این ماده هرچند به نفع امنیت حقوقی و حقوق مکتسبۀ اشخاص است، با فهم حقوقی و اصل حاکمیت قانون مغایر است و رویۀ عملی دیوان نیز نشان میدهد که این نهاد رویکرد چندان مطلوبی به سازوکار حمایتی حقوق تضییعشدۀ اشخاص ندارد. روش پژوهش تحلیلی- تطبیقی است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622The International Regime for Liability for Pollution Arising from Offshore Drilling Activitiesرژیم بینالمللی مسئولیت ناشی از آلودگی فعالیتهای حفاری فراساحلی3573776709910.22059/jplsq.2017.236135.1530FAعبدالحسینشیرویاستاد، دانشکدۀ حقوق، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانفریدهشعبانی جهرمیاستادیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20170620Drilling of oil and gas wells located at sea (offshore) may result in transboundary pollution outside the country in which activities have been performed and damage to the territory of other countries. Compensating the damage to affected States requires the wrongful acts of States of operation which makes it difficult to compensate promptly and adequately. Therefore, it is required to address the regime for liability arising from lawful but hazardous activities under international law. Although offshore drilling activities are dangerous, they are lawful under international law and generally, they are being performed by private actors. Channeling international liability to the responsible private actor for hazardous activities which lead to transboundary pollution prevents from lack of compensation for victims of pollution. Hence, we examine the elements which have the key roles in the effective international civil liability regime related to pollution arising from offshore drilling activities.حفاری چاههای نفت و گاز در دریا (فراساحل) میتواند سبب آلودگی خارج از قلمرو کشور محل فعالیت شود و به قلمرو سایر کشورها نیز خسارت وارد کند. جبران خسارات وارده به دولت(های) زیاندیده مستلزم اثبات نقض وظیفۀ دولت محل انجام فعالیت است که این امر پرداخت غرامت بهصورت فوری و کافی را سخت مینماید. بنابراین، لازم است نظام مسئولیت ناشی از اعمال ممنوعنشده اما زیانبار، تحت حقوق بینالملل پیشبینی شود. اگرچه فعالیتهای حفاری فراساحلی خطرناکاند، براساس حقوق بینالملل از اعمال مجازند و اصولاً توسط اشخاص خصوصی انجام میگیرند. مسئول شناختن اشخاص در سطح بینالمللی برای فعالیتهای زیانبار که سبب بروز آلودگی فرامرزی میشود، از عدم جبران خسارات وارده به قربانیان جلوگیری میکند. ازاینرو، به بررسی عناصری میپردازیم که در اجرای نظام کارامد مسئولیت مدنی بینالمللی در خصوص آلودگیهای ناشی از فعالیتهای حفاری فراساحلی نقش کلیدی دارند.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622Judicial Independence of Supreme Court of Indiaاستقلال قضایی در دادگاه قانون اساسی هند3793986710010.22059/jplsq.2018.225378.1447FAهدیغفاریاستادیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000000330023783مازیارخادمیکارشناسیارشد، حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران20.1001.1.24238120.1Journal Article20170121The necessity of the institution for the protection of the Constitution is based on the adoption of this law at the top of the hierarchy of legal rules so as to have the capacity to review the ordinary law and annul it in the event of conflict. In some countries, this is the responsibility of judicial bodies. One of the important issues is the independence of Constitutional Courts, which is directly related to their correct function. In India, protection of the Constitution is conducted through the two institutions of the Supreme Court at the national level and High Courts in the States. Judicial independence in these Courts has emerged as organizational independence and personal independence. The Constitution of India and the Supreme Court’s opinions in the issue of organizational independence have eliminated the influence of other branches of government and in the issue of personal independence, although not at the level of structural independence, have considerably predicted the mechanisms of using of judicial independence by judges.اندیشۀ ضرورت نهاد صیانتکننده از قانون اساسی، مبتنی بر پذیرش این قانون در رأس سلسلهمراتب قواعد حقوقی است تا صلاحیت بررسی قوانین عادی و ابطال آن را در صورت ناسازگاری داشته باشد. در برخی کشورها این امر بر عهدۀ نهاد قضایی است. از مباحث حائز اهمیت، استقلال این دادگاههاست که ارتباط مستقیمی با کارکرد صحیح آن دارد. در هند صیانت از قانون اساسی، از طریق دو نهاد دیوان عالی در سطح ملی و دادگاه عالی در سطح ایالات، انجام میپذیرد. استقلال قضایی در این دادگاهها بهصورت استقلال سازمانی و استقلال شخصی جلوه کرده است. دستاورد این پژوهش این است که قانون اساسی و نظریات دیوان عالی در بحث استقلال ساختاری، راه را برای نفوذ دیگر شاخههای حکومت بسته است و در بحث استقلال شخصی، نه در حد استقلال ساختاری، ولی به شکل شایان توجهی سازوکارهای بهرهمندی قضات از استقلال قضایی را پیشبینی کرده است.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622“Common Concerns of Humankind”: From the Emergence to Evolution in International Environmental Law«نگرانیهای مشترک بشری»: از پدیداری تا تکامل در حقوق بینالملل محیط زیست3994186710110.22059/jplsq.2018.219967.1391FAشیماعرب اسدیاستادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانامیرحسینرنجبریاندانشیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20161109The concept of “Common Concerns of Humankind” has emerged in the context of international environmental law in the 1990s. It was set forth in order to find a way to deal with global environmental challenges as well as to address disputes arising between States over the concept of “Common Heritage of Humanity”. Then, the concept went beyond its original contexts, namely biodiversity and climate change, and led to other instances of common concerns to be discussed. In this article, while recognizing the scope and elements of Common Concerns of Humankind, the position of this concept in international law, especially in the framework of the basic principles of international environmental law and the erga omnes obligations, will be examined.مفهوم «نگرانیهای مشترک بشری» از دهۀ 1990 میلادی در حوزۀ حقوق بینالملل محیط زیست پدیدار شد و هدف از طرح آن یافتن راهی برای رویارویی با مشکلات زیستمحیطی جهانی و همچنین پاسخگویی به اختلافات برخاسته از مفهوم «میراث مشترک بشریت» میان دولتها بود. سپس این مفهوم از زمینههای اصلی خود همچون تنوع زیستی و تغییر اقلیم، فراتر رفت و مصداقهای دیگری از اینگونه نگرانیهای مشترک مطرح شدند. در این نوشتار، ضمن شناخت ابعاد و عناصر نگرانیهای مشترک بشری، جایگاه این مفهوم در حقوق بینالملل، بهویژه در کالبد اصول اساسی حقوق بینالملل محیط زیست و تعهدات جامعۀ بینالمللی در کل بررسی میشود.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622Cyber Operations as Use of Forceعملیات سایبری بهمثابۀ توسل به زور4194416710210.22059/jplsq.2017.237650.1546FAفریدهشایگانعضو هیأت علمی پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهرانسیدحامدصفوی کوهسارهدانشجوی دورۀ دکتری پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهرانJournal Article20170712The internet has changed the game rules in different fields, and use of force is no exception. Increasing number of cyber attacks against States and their ever more sophistication in recent years may suggest a dramatic and uncertain future. This article, after considering the traditional concept of the use of force, will address the question that, whether the existing rules on analogue technologies are applicable to modern digital ones. This study will indicate that, to what extent the cyber force is reconcilable with contemporary jus ad bellum. A key question to be answered is that, whether the use of cyber force can be regarded as a use of force under article 2(4) of the UN Charter. To answer this question, this analysis relies on the interpretation techniques included in the Vienna Convention on the Law of Treaties, as well as, the current doctrinal debates regarding cyber force. Finally, this article will end with a brief consideration of practical prospect with respect to regulation of this novel form of coercion. Integrating the existing approaches, the authors will provide their own coherent opinion regarding the use of cyber force.فناوری سایبر قواعد بازی را در حوزههای مختلف متحول ساخته و توسل به زور نیز از این قاعده مستثنا نیست. افزایش حملات سایبری علیه دولتها و پیچیدگی روزافزون آنها در سالهای اخیر حکایت از آیندهای مبهم دارد. این مقاله پس از بررسی مفهوم سنتی توسل به زور، به این مسئله خواهد پرداخت که آیا قواعد موجود در خصوص فناوریهای آنالوگ میتوانند در مورد فناوریهای نوین دیجیتال استفاده شوند. این مطالعه نشان خواهد داد که نیرو یا زور سایبری تا چه حد میتواند بر حقوق توسل به زور معاصر انطباق یابد. پرسش کلیدی در این مسیر آن است که آیا کاربرد زور سایبری یک توسل به زور در معنای بند 4 مادۀ 2 منشور ملل متحد محسوب میشود. در پاسخ به این پرسش به قواعد تفسیر مندرج در کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات و رویکردهای مختلف در حوزۀ دکترین پرداخته خواهد شد. مقاله با ارائۀ چشماندازی عملی در خصوص قاعدهمندسازی این شکل نوین از زور پایان مییابد. نگارندگان با ادغام روشمند رویکردهای موجود، نظر خود را در مورد توسل به زور سایبری ارائه خواهند داد.دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622Cultural Destruction from the Point of View of International Law with Emphasis on Israeli Actions in the Occupied Territoriesنابودسازی فرهنگی از منظر حقوق بینالملل با تأکید بر اقدامات اسرائیل در سرزمینهای اشغالی4434626710310.22059/jplsq.2017.238520.1556FAمیثمحقسرشتگروه حقوق بینالملل، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانعلیرضاآرشپورگروه حقوق بینالملل، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران و استادیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهانJournal Article20170724Cultural destruction (cultural genocide) is one of the aspects of genocide, however cultural genocide has not been included in international treaties, in particular, the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (1948). The examination of the precedents of the international criminal courts, including the <em>Akayesu</em>, <em>Krstić</em>, and <em>Al Mahdi</em> cases, indicates that the genocide is not limited to the physical dimension, so criminalization of cultural genocide is essential in order to protect fundamental human rights. This research, responds to the question of what is the legal nature of cultural genocide in international criminal law, and can it be recognized as an international crime? The international jurisprudence, the status of the occupied territories and the Israeli regime's performance in destroying of various Palestinian cultural dimensions have examined.نابودسازی فرهنگی (ژنوسید فرهنگی) از ابعاد نسلزدایی است، این در حالی است که نسلزدایی فرهنگی در چارچوب معاهدات بینالمللی از جمله کنوانسیون منع و مجازات نسلزدایی، قرار نگرفته و جرمانگاری نشده است. بررسی آرا و رویۀ دادگاههای بینالمللی کیفری از جمله پروندۀ آکایسو، کرستیچ و المهدی این امر را مشخص میکند که نسلزدایی مقید به بعد جسمانی نیست و لزوم جرمانگاری نسلزدایی فرهنگی بهمنظور حمایت از حقوق بشر بنیادین ضروری است. تحقیق حاضر در پاسخ به این پرسش که از منظر حقوق بینالملل کیفری، ماهیت حقوقی نابودسازی فرهنگی چیست و آیا میتوان آن را جرمی بینالمللی شناخت؟ رویۀ قضایی بینالمللی و وضعیت سرزمینهای اشغالی و عملکرد رژیم اسرائیل در تخریب و نابودسازی ابعاد گوناگون فرهنگی فلسطین را مورد مداقه قرار داده است. دانشگاه تهرانفصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران2423-812048220180622Legal Challenges of Protecting Underwater Cultural Heritage in Exclusive Economic Zone and Continental Shelfچالشهای حقوقی حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب در منطقۀ انحصاری اقتصادی و فلات قاره4634826710410.22059/jplsq.2017.232158.1511FAمحمدرضوی راددانشجوی دورۀ دکتری تخصصی حقوق بینالملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-4235-3774ژانتالیزابت بلکدانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی مدعو گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید قاسمزمانیدانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیأت علمی مدعو گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران000-0003-3156-7950مهرانمحمودیاستادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20170429The UN Convention on the Law of the Sea (1982) addressed the protection of underwater cultural heritage partly in the "Area" and "Contiguous Zone" while, in other maritime zones, the protection of related heritage remained under the general provisions of the Convention. With regard to these latter zones, because of the need to establish a "delicate balance" between the rights and jurisdictions of coastal and other States, protection of underwater cultural heritage in the exclusive economic zone and continental shelf is challenging and a matter of great importance and sensitivity. On the other hand, the UNESCO’s 2001 Convention which was developed in order to Compensate for the perceived deficiencies and gaps of the 1982 Convention regime with regard to protecting this heritage, because of disagreements over the rights and jurisdictions of coastal State, has provided for a complex and ambiguous, but also conservative mechanism, so that the general framework of the 1982 Convention remains intact.«کنوانسیون 1982 حقوق دریاها» تا اندازه ای حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب را در «منطقه مجاور» و «منطقه» مورد توجه قرار داده و در مناطق دریایی دیگر حفاظت از این میراث در چارچوب مقررات عام کنوانسیون قرار گرفته است. در میان مناطق مزبور، حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب در منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره به دلیل ضرورت برقراری نوعی «تعادل ظریف» میان حقوق و صلاحیت های دولت ساحلی و سایر دولت ها پر چالش بوده و از اهمیت و حساسیت بسزایی برخوردار است. از سوی دیگر «کنوانسیون 2001 یونسکو» که با هدف جبران کمبودها و خلاء های کنوانسیون 1982 در خصوص حفاظت از این میراث به تصویب رسیده به دلیل اختلافات میان دولت ها در خصوص حقوق و صلاحیت های دولت ساحلی، سازوکار پیچیده، مبهم و محافظه کارانه ای را مقرر نموده تا چارچوب کلی پیش بینی شده در کنوانسیون 1982 همچنان بدون تغییر باقی بماند.