دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران‏

2 کاندیدای دکتری حقوق بین‏الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران‏

چکیده

گروه ویژۀ اقدام مالی در حال حاضر فعال‏ترین و پویاترین نهاد در جهت استانداردسازی و ایجاد روش‏های جدید برای انسداد راه‏های پول‏شویی و تأمین مالی تروریسم است. از مهم‏ترین اقدامات این نهاد، آماده‏سازی و ارائۀ توصیه‏های چهل‏گانه است که کشورها باید در نظام مالی خود آنها را رعایت کنند تا راه هرگونه سوءاستفاده از سیستم مالی و بانکی آن کشور مسدود شود. برخی از این توصیه‏ها دارای سابقه در قطعنامه‏های شورای امنیت یا کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بوده و برخی نیز جدید هستند. هرچند توصیه‏های گروه ویژۀ اقدام مالی غیرالزام‏آور و جزو حقوق نرم محسوب می‏شوند، اما عدم رعایت آنها از سوی دولت‏ها موجب بی‏اعتمادی سرمایه‏گذاران به سیستم مالی آن دولت خواهد شد. با وجود این بررسی‏ها نشان می‏دهد آن دسته از توصیه‏های گروه ویژۀ اقدام مالی که دربردارندۀ قواعدی مشترک با آنچه در کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یا قطعنامه‏های فصل هفتمی شورای امنیت است، بیشتر مورد استقبال دولت‏ها قرار گرفته و برعکس دولت‏ها به توصیه‏هایی که دربردارندۀ قواعدی جدید بوده و با سازوکارهای الزام‏آور پشتیبانی نمی‏شوند کمتر پایبند بوده‏اند و این می‏تواند اماره‏ای بر علت پایبندی دولت‏ها به توصیه‏های یک نهاد غیرالزام‏آور باشد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Assessment of States' Adherence to the Recommendations ‎of the Financial Action Task Force (FATF) in Combating ‎Terrorism Financing

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Kadkhodaei 1
  • Amir Famil Zavar Jalali 2

1 Professor, Public Law department, Faculty of Law and Political Sciences, University of Tehran, ‎Tehran, Iran

2 P.h. D Candidate, Public Law department ,Faculty of Law and Political Sciences, University of ‎Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The Financial Action Task Force is currently the most active and dynamic entity in standardizing and creating new methods to block avenues for money laundering and terrorism financing. One of its most important actions is the preparation and presentation of forty recommendations that countries must adhere to within their financial systems to prevent any misuse of their financial and banking systems. Some of these recommendations have a history in Security Council resolutions or the Convention on Combating the Financing of Terrorism, while others are new. Although the recommendations of the Financial Action Task Force are non-binding and considered soft law, non-compliance by governments can lead to a lack of investor confidence in that government's financial system. Nevertheless, studies indicate that those recommendations from the Financial Action Task Force that contain common rules with what is outlined in the Convention on Combating the Financing of Terrorism or Security Council Chapter VII resolutions are more welcomed by governments. In contrast, governments have shown less adherence to recommendations that contain new rules and lack backing from binding mechanisms, which may indicate the reasons for governments' compliance with the recommendations of a non-binding entity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • terrorist financing
  • ‎ Convention for The ‎Suppression of The ‎Financing of Terrorism ‎‎1999
  • security council ‎resolution
  • FATF.‎
  1. فارسی

الف) کتاب‏ها

  1. جاش، دسوزا (1396). تأمین مالی تروریسم: پول‏شویی و فرار مالیاتی. ترجمه آزاد، معاونت پژوهش تولید علم، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی.
  2. زارع قاجاری، فردوس و قائم‏مقامی، علی (1392). استانداردهای بین‏المللی مبارزه با پول‏شویی و تأمین مالی تروریسم. تهران: تاش.
  3. عبداللهی، محسن (1388). تروریسم حقوق بشر و حقوق بشردوستانه. تهران: شهر دانش.
  4. فلسفی، هدایت‏اله (1390). صلح جاویدان و حکومت قانون. تهران: فرهنگ نشر نو.
  5. کارگری، نوروز (1391). درون‏مایه‏های تروریسم. تهران: میزان.
  6. نبی فیضی چکاب، غلام و آهنگری، سوده (1398). گروه ویژۀ اقدام مالی FATF، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

 

ب) مقالات

  1. الهویی نظری، حمید و فامیل زوار جلالی، امیر (1396). مسئولیت بین‏المللی دولت‏های تأمین‏کنندۀ مالی تروریسم. فصلنامۀ مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، 47(3)، 725-746.
  2. جوانمرد، بهروز (1395). بررسی حقوقی تعامل ایران با FATF در پیشگیری از پول‏شویی. مجلۀ کانون وکلا، 235، 55- 63.
  3. جی.نورتون، ژوزف و شمس، هبا (1382). «قانون پول‏شویی و تأمین مالی تروریسم؛ واکنش‏های پس از 11 سپتامبر. ترجمه محمدجواد میرفخرایی، مجلۀ حقوقی دفتر خدمات حقوقی بین‏المللی ریاست جمهوری، 29، 213- 256.
  4. صبوری‏پور، مهدی و علی‏پور، شیما (1397). پیشگیری از تروریسم از طریق مبارزه با تأمین منابع مالی. مجلۀ دیدگاه‏های حقوق قضایی، 84، 125- 146.
  5. میرعباسی، سید باقر و فامیل زوار جلالی، امیر (1395). مسئولیت بین‏المللی دولت‏ها ناشی از مدارا و مماشات با گروه‏های دهشت‏افکن؛ با تأکید بر قضیۀ افغانستان. فصلنامۀ مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، 46(2)، 271-247.

 

ج) پایان‏نامه

  1. قربانی، علی (1396). پذیرش FATF و امنیت ملی ایران. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روابط بین‏الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.

 

  1. انگلیسی
  2. A) book
  3. Arabinda A. (2009). Targeting Terrorist Financing: International Cooperation and New Regimes, New York: Routledge.
  4. Dion-Schwarz et al, (2019).Terrorists use virtual assets, Published by the RAND Corporation, Santa Monica, Calif.

 

  1. B) Article
  2. Duncan B. H. & Joshua J. Newcomer, (2008). Political Commitments and the Constitution. Virginia Journal of International Law, 49(3).
  3. Smith, Paul J. (2002). Transnational terrorism and the al Qaeda model: Confronting new realities. The US Army War College Quarterly: Parameters, 32(2 ), 33-46.
  4. Wouters, Jan & Sanderijn Duquet, (2013). The United Nation, The European Union And Multilateral Action Against Terrorism. Leuven Center for Global Governance Studies, Working Paper, 113.

 

  1. C) Thesis
  2. Esi Baffoe, E. (2017). The Role of The United Nations Security Council in Combating Terrorism Financing Since 2001: Prospects and Challenges, Master Thesis, University of Ghana.

 

  1. D) Instrument and Report
  2. FATF, Guidance on Capacity Building for Mutual Evaluations and Implementation of the FATF Standards within Low Capacity Countries (February 2008).
  3. FATF-Mandate, 2019, available at: https://www.fatf-gafi.org /publications/ fatfgeneral/documents/fatf-mandate.html.
  4. FATF-Methodology, 2019, available at: http://www.fatf-gafi.org /publications /mutualevaluations/documents/fatf-methodology.html.
  5. http://www.fatf-gafi.org/publications/high-risk-and-other-monitored-jurisdictions/ more /more-on-high-risk-and-non-cooperative-jurisdictions.html?hf=10&b=0&s=desc(fatf_releasedate.
  6. http://www.fatf-gafi.org/publications/mutualevaluations/documents/assessment-ratings.html.
  7. https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=080000028004f335&clang=_en.
  8. International Convention for the Suppression of the Financing of Terrorism, Adopted by the General Assembly of the United Nations in resolution 54/109 of 9 December 1999, Available at: http://www.un.org/law/cod/finterr.htm.
  9. International Standards On Combating Money Laundering And The Financing Of Terrorism & Proliferation, The FATF Recommendation, 2012.