دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش ‏آموخته کارشناسی ارشد (حقوق بین ‏الملل)، گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار، گروه حقوق، دانشکدة حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 مربی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

آهن و آلیاژهای متعدد آن یکی از نیازهای ضروری بشر امروزی است که باید عرضه و تقاضای آن به شکل صحیحی مدیریت شود. اوراق‏سازی و بازیافت کشتی‏ های به پایان عمر رسیده، یکی از منابع مهم تأمین فولاد برای سایر صنایع است که به‏ دلیل مخاطرات انسانی و زیست‏ محیطی در حین برچیدن این سازه بسیار بزرگ نیاز به شیوه ‏های مدیریتی و حقوقی نوینی دارد. در این پژوهش سعی شده با در نظر گرفتن چالش ‏های مدیریتی و محدودیت ‏های قانونی، ضمن توجیه نیاز به بازیافت کشتی‏ها با روش تحقیق کتابخانه‏ ای، وضعیت صنایع فولادیسازی در کشورهای حوزه خلیج‏فارس را در نظر گرفته و با استفاده از آمار تولیدی صنایع فولادسازی، نیاز به بازیافت کشتی و ارزش افزوده اقتصادی آن تشریح شود. صنعت بازیافت کشتی آن‏گونه ‏که در کشورهایی مانند بنگلادش، هند و پاکستان به انجام می‏رسد، خطرناک و آلاینده محیط ‏زیست ساحلی و دریاست، ولی با توجه به وضعیت موجود و نیاز کشور به استقرار این صنعت، توسعه آن مشروط به ارائه استانداردهای زیست‏ محیطی است. چنین امری با امعان نظر به روشی که در کشور حاشیه‏ ای خلیج‏ فارس و دریای عمان یعنی امارات متحده عربی در حال انجام است، با توجه به مشابهت اقلیمی با جنوب کشور ضروری به‏ نظر می‏رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Environmental Legal Considerations in the Management of Ships Recycling Industry

نویسندگان [English]

  • Javad Ranjbarzadeh 1
  • Askar Jalalian 2
  • khodadad Khodadadi Dashtaki 3
  • Ahmad Taheri 4

1 ; M.A. In (international Law), Department of Law, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Associate Prof., Department of Law, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Assistant Prof., Department of Law, Payame Noor University, Tehran, Iran.

4 Instructor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Iron and its numerous alloys are one of the essential needs of today's mankind, whose supply and demand must be properly managed. Destruction and recycling of end-of-life ships is one of the important sources of steel supply for other industries, which requires new management and legal methods due to the human and environmental hazards during the dismantling of this extremely large structure. In this research; considering the management challenges and legal restrictions, while justifying the need for ship recycling, using the library research method, considering the situation of steel industries in the persian gulf countries and using the production statistics of steel industries, the need for ship recycling and economic value added should be explained. The ship recycling industry, as it is done in countries like Bangladesh, India and Pakistan, is dangerous and pollutes the coastal and sea environment; but according to the current situation and the country's need to establish this industry, its development is conditional on providing environmental standards. Such a thing seems necessary considering the way it is being done in the border country of the Persian Gulf and the Oman Sea, i.e., the United Arab Emirates, due to the similarity of the climate with the south of the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ship
  • recycle
  • industrial management
  • maritime law
  • last voyage flag
  • environment
  1. فارسی

الف) کتاب‏ها

  1. عسکریان، مصطفی (1370). مدیریت نیروی انسانی. تهران: جهاد دانشگاهی تربیت معلم.
  2. دفتر بین‏المللی کار (1979). آشنایی با ارزیابی کار و زمان. عباس کحال‏زاده (1376). چ سوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
  3. تهرانی، رضا (1385). مدیریت مالی. چ دوم،تهران: نگاه دانش.
  4. مطهری، سید مهدی (1386). ارزیابی طرح‏های تولیدی، سرمایه‏گذاری و تأمین مالی پروژه‏ها (کاربردی). تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
  5. گلابچی، محمود و فرجی، امیر (1390). مدیریت استراتژیک پروژه. چ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  6. خسروی بابادی، محسن و طبسی، احسان (1396). اوراق و بازیافت کشتی. تهران: گلسنج.
  7. تاناکا، یوشیفومی (2012). حقوق بین‏المللی دریاها. ترجمة آرمین طلعت (1395)، تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهش‏های حقوقی.
  8. شیروی، عبدالحسین (1398). حقوق تطبیقی (ویراست2). چ هفدهم، تهران: سمت.
  9. جلالیان، عسکر (1395). حقوق بین‏الملل محیط‏زیست. تهران: دادگستر.
  10. توازنی‏زاده، عباس (1393). حقوق کار دریانوردان و تکالیف دولت. تهران: اسرار دانش.

 

ب) مقالات

  1. فریادی، مسعود (1401). تعامل حقوق محیط‏ زیست و حقوق بلایای طبیعی در تأمین امنیت محیط‏زیست. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، 52(3)، 1583-1606. DOI: 1022059/JPLSQ.2020.294371.2267
  2. شهدادنژاد، نعیمه؛ جعفری، افشین و جلالیان، عسکر (1399). مسئولیت دولت ساحلی در آلودگی زیست‏محیطی با تأکید بر اصل مشارکت در حقوق دریاها. مجلة پژوهش‏های ملل، (61)، 67-90.
  3. رنجبرزاده، جواد (1399). اینکوترمز در حقوق تجارت بین‏الملل. فصلنامة قانون‏یار، 15(4). 51-72.
  4. خسروی، یعقوب؛ یوسفی، همایون؛ سعیدی، ناصر؛ زارع دوست، مصطفی (1396). «بررسی و ارزیابی معیارهای مؤثر در استقرار صنعت بازیافت کشتی (مطالعه موردی: منطقه آزاد اروند)». صنعت حمل و نقل دریایی، 4 (3)، 88-95.
  5. زائر حیدری، رضا (1393). نگاهی به صنعت فولاد در کشورهای خلیج‏فارس. روزنامة دنیای اقتصاد، شمارة 3206 تاریخ 3 خرداد. قابل‏دسترسی به تاریخ 10 شهریور 1401 به آدرس:

https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-804226

  1. خدادادی دشتکی، خداداد و رنجبرزاده، جواد (1401). بررسی ابعاد حقوقی شناور جایگزین موتورلنج‏ها در خلیج‏فارس. پژوهش‏های حقوقی، 50(21)، 69-100. DOI: 10.48300/jlr.2021.290097.1675
  2. یوسفی، همایون و عباسپور، مجتبی (1398). استقرار صنعت بازیافت کشتی در بنادر جنوبی ایران عاملی است در راستای سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی کشور. پژوهشنامة حمل‏ونقل، (58)، 197-209.

http://www.trijournal.ir/article_88554_c46eb36b5b0e66c9d5a39822772c0f6b.pdf

 

ج) اسناد

  1. سازمان برنامه و بودجة کشور (1400). ضوابط زیست‏محیطی بازیافت شناورها، ج 1 و 2 (دستورالعمل)، آخرین ویرایش 11/07/1400.

 

د) وب‏سایت‏ها

  1. ایران دهمین فولادساز دنیا در نیمة نخست ۲۰۲۲ شد، خبرگزاری تنسیم، 1 مرداد. قابل‏دسترس در تاریخ 10 شهریور 1401 به آدرس: https://tn.ai/2746839
  2. هزارودویست کشتی غرق‏شده در خلیج‏فارس جا خوش کرده‏اند، تارنمای همشهری آنلاین، تاریخ 4 دی 1392. قابل‏ دسترس در تاریخ 10 شهریور 1401 به آدرس: https://hamshahrionline.ir/x45vr
  3. توضیحات سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بحث اسقاط کشتی های فرسوده، تارنمای سازمان حفاظت محیط‏زیست کشور، قابل دسترسی در تاریخ 7 اسفند 1401 به آدرس:

https://www.doe.ir/?news/196210/1339434/1405970/توضیحات-سازمان-حفاظت-محیط-زیست-در-خصوص-بحث-اسقاط-کشتی-های-فرسوده11

 

  1. انگلیسی
  2. Articles
  3. Legaspi, R. D. (2000). Ship Recycling: Analysis of the Shipbreaking Countries in Asia. World Maritime University Dissertations, 348. Available at 30/08/2022 on: https://commons.wmu.se/all_dissertations/384/
  4. World Bank (2010). The Ship Breaking and Recycling Industry in Bangladesh and Pakistan. World Bank. © World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/2968 License: CC BY 3.0 IGO.”
  5. Costa, S., & Sahu, G. (2020). The Ship Recycling Industry Must Move Towards a Sustainable Future. the wire web site. Available at 31 Aug. 2022 on: https://thewire.in/environ7ment/shipbreaking-ship-recycling-industry-sustainable-future-environment
  6. Ship Dismantling, Basel Convention website. Available at 3sep. 2022 on: http://www.basel.int/implementation/shipDismantling/overview/tabid/2762/Default.aspx
  7. Kutub, Md. Juel Rana & Falgunee, N & Nawfee, S. M. & Rabby, Y. W. (2017). Ship Breaking Industries and their Impacts on the Local People and Environment of Coastal Areas of Bangladesh. Faujdarhat Cadet College, Bangladesh. HSS, VI(2), 35-58
  8. Reddy, M. S., Basha, S., Adimurthy, S. & Ramachandraiah, G. (2006). Description of the small plastics fragments in marine sediments along the Alang–Sosiya ship-breaking yard, India. Estuarine, Coastal and Shelf Science, 68(3–4), 656–660. DOI: 10.1016/j. ecss.2006.03.018

 

  1. Documents & Reports
  2. Jenssen, Ingvild & Mulinaris Nicola & Costa, Sara & Malla, Teg (2022). "Impact Report 2018 & 2019". Published by: NGO Platform on Shipbreaking (asbl). Available at 31 Agu. 2022 on: https://shipbreakingplatform.org/wp-content/uploads/2022/01/NGOSBP-Bi-Annual-Report-18-19_compressed-compressed.pdf
  3. Published by: slma saleh, Apr. 25,2022. Available at seb.1,2022 on: https://www.statista.com/statistics/1299072/gcc-countries-steel-production-value-by-country/#statisticContainer
  4. Heidegger, P., Jenssen, I., Reuter, D., Mulinaris, N., & Carlsson, F. (2015). What a difference a flag makes. Briefing Paper. Published by: NGO Shipbreaking Platform. Available at 4sep. 2022 on: https://shipbreakingplatform.org/wp-content/uploads/2022/01/FoCBriefing_NGOShipbreaking-Platform_-April-2015_compressed.pdf
  5. Regulation (EU) No 1257/2013 of the European Parliament and of the Council of 20 November 2013 on ship recycling and amending. Available at 26 Feb. 2023 on: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1257/oj
  6. Sheikh, W. (2021). "Retaining competitive advantage in ship recycling under the new regulatory framework: a case study of Bangladesh" World Maritime University Dissertations. 1741. https://commons.wmu.se/all_dissertations/1741

 

  1. Websites
  2. P, N. (2022). UAE Set Introduce Green Ship Recycling Regulations, Offshore Energy Website. Available At 1 Sep. 2022 On: https://www.offshore-energy.biz/uae-set-to-introduce-ship-recycling-regulations/