نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، حقوق عمومی، پردیس بینالملل ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
گسترش جوامع تشکیل حکومت را به یک ضرورت مبدل ساخته است و حقوق عمومی برای تنظیم روابط متقابل مردم و حکومت متأثر از مکاتب مختلف شکل مییابد. مکاتب بودا و کنفوسیوس تأثیر شایان توجهی در وضع قواعد حقوقی حکومتی و معادلات سیاسی دارند. با تفاوتهایی که به لحاظ فردگرایی در بودیسم و جامعهگرایی در کنفوسیانیسم وجود دارد، بازیگر اصلی در تأمین سعادت جامعه (اعم از مردم یا حکومت) و شیوة مناسب ادارة کشور همواره مورد توجه بوده است. نظر به اینکه مکاتب حقوقی بیانگر ریشهها و هدف حقوق هستند، این مقاله به روش مطالعة کتابخانهای، با بررسی هستیشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی، معرفتشناسی و روششناسی برای شناخت دقیق این مکاتب، بهدنبال پاسخ به این پرسش است که جایگاه حقوق عمومی و یا بهعبارتی، تأثیر آموزهها و اعتقادات مکاتب بودا و کنفوسیوس بر حوزة حقوق عمومی چیست؟ ملاحظه میشود که هر دو مکتب سعادت جامعه را با تأکید بر فضیلتهای اخلاقی و در صورت فترت، با ابزار وضع قانون، نتیجۀ اصلاح حاکمان و حکومت میدانند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Influence of Buddhist and Confucian Teachings on Public Law
نویسندگان [English]
- Hamed Sohrabi 1
- Mohammad Javad Javid 2
1 PhD student, Public Law, Ares International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Prof., Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The expansion of societies has made the establishment of government a necessity, and public law is shaped by various schools of thought to regulate the interactions between people and the government. The teachings of Buddhism and Confucianism have a significant impact on the formulation of governmental legal rules and political equations. Despite the differences in individualism in Buddhism and collectivism in Confucianism, the main actor in ensuring the well-being of society (whether the people or the government) and the appropriate method of governing the country has always been a focus of attention. Considering that legal schools reflect the roots and objectives of law, this paper, through a library study, aims to answer the question of the position of public law, or in other words, the impact of the teachings and beliefs of Buddhism and Confucianism on the field of public law, by examining ontology, anthropology, sociology, epistemology, and methodology for a precise understanding of these schools. It is observed that both schools regard the well-being of society as resulting from moral virtues and, in times of decline, through the enactment of laws, as a consequence of the reform of rulers and governance.
کلیدواژهها [English]
- Buddha
- public law
- government
- Confucius
- school
- فارسی
الف) کتابها
- آریا، غلامعلی (1379). آشنایی با تاریخ ادیان. چ سوم. تهران: پایا.
- بی ناس، جان (1370). تاریخ جامع ادیان. ترجمة علیاصغر حکمت، چ پنجم، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
- پولادی، کمال (۱۳۹۴). اندیشة سیاسی در شرق باستان. چ اول، تهران: مرکز.
- توفیقی، حسین (1379). آشنایی با ادیان بزرگ. چ اول، تهران: سمت.
- جوادی آملی، عبدالله (1380). انتظار بشر از دین. چ اول، قم: اسراء.
- دورانت، ویل (1378). تاریخ تمدن. ترجمۀ احمد آرامی، ع. پاشایی و امیرحسین آریانپور. ج 1، چ ششم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- رجبزاده، هاشم (1378). چنین گفت بودا. چ سوم، تهران: اساطیر.
- تیسا، سادها (1383). بودا و اندیشههای او. ترجمة محمدتقی بهرامی حران، چ اول، تهران: جامی.
- کاتوزیان، ناصر (1382). مقدمۀ علم حقوق و مطالعة آن در نظام حقوقی ایران. چ سیوسوم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- کریل، هرلی گلسنر (۱۳۹۳). تاریخ اندیشه در چین. ترجمة مرضیه سلیمانی، چ اول، تهران: ماهی.
- لاگین، مارتین (1400). مبانی حقوق عمومی. ترجمة محمد راسخ، چ هشتم، تهران: نی.
- مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) (1377). فلسفة حقوق. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
- مینگ، دو وی؛ استریکمن، مایکل؛ رینولدز، فرانک (۱۳۹۷). آیین کنفوسیوس، دائو و بودا. ترجمـة غـلامرضـا شیخ زینالدین، چ چهارم، تهران: ن مروارید.
- همیلتون، ملکم (1387). جامعهشناسی دین. ترجمة محسن ثلاثی، تهران: ثالث.
- یاسپرس، کارل (۱۳۸۸). کنفوسیوس. ترجمة احمد سمیعی. چ دوم، تهران: خوارزمی.
- یولان، فانگ (۱۳۸۰). تاریخ فلسفة چین. ترجمة فرید جواهرکلام، چ اول، تهران: فرزان.
ب) مقالات
- رستمیان، محمدعلی (1391). اخلاق و فرزانگی از منظر فارابی و کنفوسیوس. فصلنامة تخصصی اخلاق وحیانی، 2 (1)، 123-157.
- زیبایینژاد، فاطمه (1399). تفاوت فرهنگی بین دین اسلام و آیین کنفوسیوس در پیادهسازی نظام حکومتی. دوفصلنامة زبان و فرهنگ ملل، 5 (3)، 257-288.
- شریعتی، شهروز؛ موسوی، سیده سارا (1400). کنفوسیوسگرایی و دکترین سیاست خارجی چین. فصلنامة تحقیقات بینالمللی و سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا. 49. 1-20.
- قرائی، فیاض (1382). انسان آرمانی از منظر مکاتب خاور دور. نشریة مطالعات اسلامی. 59، 91-124.
- منتظری، سید سعیدرضا؛ خاندل، نرگس (1400). بررسی اندیشههای سیاسی کنفوسیوس در شکلگیری آرمانشهر. نشریة پژوهشهای ادیانی، 18، 170-186.
- شحاته سعفان، حسن (۱۳۵۹). آثار جاویدان پنج کتاب کنفوسیوس. ترجمة محمدباقر موسوس غروی. ماهنامـة هدهد، 7 (2)، 679-687.
ج) گزارش پژوهشی
- محمدی، حسین؛ نجارزاده، محمدرضا (1394). آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی؛ بررسی مفهوم مکاتب حقوقی، گزارش پژوهشی دفتر مطالعات نظامسازی پژوهشکدة شورای نگهبان، شمارة مسلسل 13940178.
د) سایتها
- https://en.unesco.org/courier/2018-4/confucian-approach-human-rights
- https://www.thepublicdiscourse.com/2021/09/78004
- http://www.confucius-1.com/politics/
- http://www.confucius-1.com/politics/needsofthepeople.html
- انگلیسی
- Clark, Anthony E. (2011). China's Saints, Bethlehem: Lehigh University Press.
- Eliade, M. (1987). The Encyclopedia of Religion. Vol. 4, New York: Collier Macmillan Publisher, London.
- Kiang, P. (1933). The Social Aspects of Confucianism and Taoism. Boston University.
- Rainey, L. D. (2010). Confucius and Confucianism. the Essentials, New Jersey: Wiley-Black Well.
- Walshe, W. Gilbert. 1981. Confucius, in: Encyclopedia of Religion and Ethics, Edited by James Hastings, vol. 3, Edinburgh: T. and T. Clarck LTD.
- Zhang, W.B. (2000). On Adam Smith and Confucius. New York: Nova Science Publishers.