نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، حقوق عمومی، پردیس بینالملل ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
گسترش جوامع تشکیل حکومت را به یک ضرورت مبدل ساخته است و حقوق عمومی برای تنظیم روابط متقابل مردم و حکومت متأثر از مکاتب مختلف شکل مییابد. مکاتب بودا و کنفوسیوس تأثیر شایان توجهی در وضع قواعد حقوقی حکومتی و معادلات سیاسی دارند. با تفاوتهایی که به لحاظ فردگرایی در بودیسم و جامعهگرایی در کنفوسیانیسم وجود دارد، بازیگر اصلی در تأمین سعادت جامعه (اعم از مردم یا حکومت) و شیوة مناسب ادارة کشور همواره مورد توجه بوده است. نظر به اینکه مکاتب حقوقی بیانگر ریشهها و هدف حقوق هستند، این مقاله به روش مطالعة کتابخانهای، با بررسی هستیشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی، معرفتشناسی و روششناسی برای شناخت دقیق این مکاتب، بهدنبال پاسخ به این پرسش است که جایگاه حقوق عمومی و یا بهعبارتی، تأثیر آموزهها و اعتقادات مکاتب بودا و کنفوسیوس بر حوزة حقوق عمومی چیست؟ ملاحظه میشود که هر دو مکتب سعادت جامعه را با تأکید بر فضیلتهای اخلاقی و در صورت فترت، با ابزار وضع قانون، نتیجۀ اصلاح حاکمان و حکومت میدانند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The influence of the teachings of the schools of Buddhism and Confucianism on public law
نویسندگان [English]
- Hamed Sohrabi 1
- Mohammad Javad Javid 2
1 PhD student, Public Law, Ares International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Prof., Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
the development of societies have turned the formation of government into necessity and public rights to regulate the mutual relations between people and the government, influenced by different schools, find their form. The schools of Buddha and Confucius, have a significant influence on establishing legal rules of government and political equations. with all the differences that exist in terms of individualism in Buddhism and communitarianism in Confucianism, The main actor in ensuring the prosperity of the society (the people and the government) and the way of running the country has been of interest. Considering that schools represent the origins and purpose of law, this article is based on the method of library study, by examining ontology, anthropology, sociology, epistemology and methodology to know these schools in detail. It is looking for an answer to the question of what is the position of public law, or in other words, what is the effect of the teachings and beliefs of the schools of Buddha and Confucius on the field of public law? Obviously, both schools consider the prosperity of the society by emphasizing moral virtues and in the case of disobedience, through law making, as the result of reforming rulers and government.
کلیدواژهها [English]
- Buddha
- public law
- government
- Confucius
- school.
- فارسی
الف) کتابها
- آریا، غلامعلی (1379). آشنایی با تاریخ ادیان. چ سوم. تهران: پایا.
- بی ناس، جان (1370). تاریخ جامع ادیان. ترجمة علیاصغر حکمت، چ پنجم، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
- پولادی، کمال (۱۳۹۴). اندیشة سیاسی در شرق باستان. چ اول، تهران: مرکز.
- توفیقی، حسین (1379). آشنایی با ادیان بزرگ. چ اول، تهران: سمت.
- جوادی آملی، عبدالله (1380). انتظار بشر از دین. چ اول، قم: اسراء.
- دورانت، ویل (1378). تاریخ تمدن. ترجمۀ احمد آرامی، ع. پاشایی و امیرحسین آریانپور. ج 1، چ ششم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- رجبزاده، هاشم (1378). چنین گفت بودا. چ سوم، تهران: اساطیر.
- تیسا، سادها (1383). بودا و اندیشههای او. ترجمة محمدتقی بهرامی حران، چ اول، تهران: جامی.
- کاتوزیان، ناصر (1382). مقدمۀ علم حقوق و مطالعة آن در نظام حقوقی ایران. چ سیوسوم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- کریل، هرلی گلسنر (۱۳۹۳). تاریخ اندیشه در چین. ترجمة مرضیه سلیمانی، چ اول، تهران: ماهی.
- لاگین، مارتین (1400). مبانی حقوق عمومی. ترجمة محمد راسخ، چ هشتم، تهران: نی.
- مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) (1377). فلسفة حقوق. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
- مینگ، دو وی؛ استریکمن، مایکل؛ رینولدز، فرانک (۱۳۹۷). آیین کنفوسیوس، دائو و بودا. ترجمـة غـلامرضـا شیخ زینالدین، چ چهارم، تهران: ن مروارید.
- همیلتون، ملکم (1387). جامعهشناسی دین. ترجمة محسن ثلاثی، تهران: ثالث.
- یاسپرس، کارل (۱۳۸۸). کنفوسیوس. ترجمة احمد سمیعی. چ دوم، تهران: خوارزمی.
- یولان، فانگ (۱۳۸۰). تاریخ فلسفة چین. ترجمة فرید جواهرکلام، چ اول، تهران: فرزان.
ب) مقالات
- رستمیان، محمدعلی (1391). اخلاق و فرزانگی از منظر فارابی و کنفوسیوس. فصلنامة تخصصی اخلاق وحیانی، 2 (1)، 123-157.
- زیبایینژاد، فاطمه (1399). تفاوت فرهنگی بین دین اسلام و آیین کنفوسیوس در پیادهسازی نظام حکومتی. دوفصلنامة زبان و فرهنگ ملل، 5 (3)، 257-288.
- شریعتی، شهروز؛ موسوی، سیده سارا (1400). کنفوسیوسگرایی و دکترین سیاست خارجی چین. فصلنامة تحقیقات بینالمللی و سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا. 49. 1-20.
- قرائی، فیاض (1382). انسان آرمانی از منظر مکاتب خاور دور. نشریة مطالعات اسلامی. 59، 91-124.
- منتظری، سید سعیدرضا؛ خاندل، نرگس (1400). بررسی اندیشههای سیاسی کنفوسیوس در شکلگیری آرمانشهر. نشریة پژوهشهای ادیانی، 18، 170-186.
- شحاته سعفان، حسن (۱۳۵۹). آثار جاویدان پنج کتاب کنفوسیوس. ترجمة محمدباقر موسوس غروی. ماهنامـة هدهد، 7 (2)، 679-687.
ج) گزارش پژوهشی
- محمدی، حسین؛ نجارزاده، محمدرضا (1394). آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی؛ بررسی مفهوم مکاتب حقوقی، گزارش پژوهشی دفتر مطالعات نظامسازی پژوهشکدة شورای نگهبان، شمارة مسلسل 13940178.
د) سایتها
- https://en.unesco.org/courier/2018-4/confucian-approach-human-rights
- https://www.thepublicdiscourse.com/2021/09/78004
- http://www.confucius-1.com/politics/
- http://www.confucius-1.com/politics/needsofthepeople.html
- انگلیسی
- Clark, Anthony E. (2011). China's Saints, Bethlehem: Lehigh University Press.
- Eliade, M. (1987). The Encyclopedia of Religion. Vol. 4, New York: Collier Macmillan Publisher, London.
- Kiang, P. (1933). The Social Aspects of Confucianism and Taoism. Boston University.
- Rainey, L. D. (2010). Confucius and Confucianism. the Essentials, New Jersey: Wiley-Black Well.
- Walshe, W. Gilbert. 1981. Confucius, in: Encyclopedia of Religion and Ethics, Edited by James Hastings, vol. 3, Edinburgh: T. and T. Clarck LTD.
- Zhang, W.B. (2000). On Adam Smith and Confucius. New York: Nova Science Publishers.