دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق عمومی گروه حقوق عمومی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد حقوق عمومی گروه حقوق عمومی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

قانون اساسی در رویکرد متعارف در حقوق اساسی ایران به‌عنوان یک مفهوم انتزاعی و قابل تعریف یا یک سند قانونی موضوعیت دارد. این تلقی مستلزم پذیرش جامعۀ مدنی و دولت مبتنی بر رویکرد مکانیکی است. این در حالی است که در ایدئالیسم مطلق هگل، قانون اساسی به‌مثابۀ اصول تأسیسی دولت ارگانیک مطرح می‌شود که در بستر زندگانی اخلاق‌گرایانه محقق می‌شود. زندگانی اخلاق‌گرایانه در نظرگاه هگل یک پدیدۀ مکانیکی نیست، بلکه فراگردی پویاست که در بستر آن وحدتی ناتمام متعین و متشکل می‌شود. سیر ارگانیک از وحدت به ناهمسانی و از ناهمسانی به وحدت در ناهمسانی است که نهادهای متکثر و متعدد جامعۀ مدنی را در صورت دولت شکل می‌دهد و به وحدت می‌رساند. دولت ارگانیک در نظام فکری هگل نه به‌عنوان یک نهاد سیاسی یا ساختار حاکمیتی صرف، بلکه به‌مثابة یک ارگانیسم تکامل یافته و به‌عنوان آخرین مرحله از تکامل روح در تاریخ موردنظر است؛ فرایند رشد ارگانیک دولت، قانون اساسی را به‌عنوان اصول تأسیسی آن، از یک مفهوم صوری و انتزاعی به یک ایدۀ محقق تاریخی و انضمامی تبدیل می‌سازد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The constitution as the founding principles of the organic state in Hegel's absolute idealism

نویسندگان [English]

  • Malihe Masoudi 1
  • Mohammad Emami 2
  • Seyed Mojtaba Vaezi 2

1 Doctoral student of Public Law, Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Professor of Public Law, Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

In the conventional approach in Iran's constitutional law, the constitution is a definable abstract concept or a legal document. This view requires the acceptance of civil society and the state based on a mechanical approach. This is despite the fact that in Hegel's absolute idealism, the constitution is presented as the founding principles of the organic state, which is determined in the context of moralistic life. moralistic life in Hegel's view is not a mechanical phenomenon, but rather a dynamic process through which an unfinished unity is more and more determined, interwoven and composed. The organic process is from unity to heterogeneity and from heterogeneity to unity in heterogeneity, which determines and organizes the multiple institutions of civil society in the form of the state and brings it to unity. The organic state in Hegel's intellectual system is not considered as a mere political institution or governing structure, but as an evolved organism and as the last stage of the soul's evolution in history; The process of organic growth of the state transforms the constitution as its founding principles from an abstract concept to a concrete and historical research idea.

کلیدواژه‌ها [English]

  • founding principles
  • history
  • organic state. ethical life
  • constitution
  • Hegel
  1. فارسی

- کتاب‌ها

  1. اسپینوزا، باروخ (1392). اخلاق. ترجمة محسن جهانگیری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
  2. استیس، والتر ترنس (1381). دین و نگرش نوین. ترجمۀ احمدرضا جلیلی، چ دوم، تهران: حکمت.
  3. شلینگ، فردریش ویلهلم یوزف (1397). پژوهش‌های فلسفی در باب ذات آزادی انسان. ترجمۀ مجتبی درایتی و ابوالحسن ارجمند تاج‌الدینی، چ اول، تهران: شب‌خیز.
  4. شلینگ، فردریش ویلهلم یوزف (1397). در باب تاریخ فلسفة جدید. ترجمۀ سید مسعود حسینی، چ اول، تهران: شب‌خیز.
  5. دکارت، رنه (1365). اصول فلسفه. ترجمة منوچهر صانعی دره بیدی، تهران: آگاه.
  6. لایب‌نیتس (1375). مونادولوژی. ترجمة یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
  7. هابز، توماس (1391) لویاتان. ترجمۀ حسین بشیریه. تهران: نی.

 

  1. انگلیسی
  2. A) Books
  3. Beiser, F. (2005). Hegel. Routledge Press.
  4. Beiser, F. (2002). German Idealism; The struggle against subjectivism. Routledge Press.
  5. Hegel, G.W.F. (1977). Difference Between Fichte's and Schelling's System of Philosophy. Translated by Harris, H. S and Cerf, W. state university of new york Press.
  6. G.W.F. 2003). Elements of the Philosophy of Right. Trans. H.B.Nisbet. Edited by Allen Wood. Cambridge University Press.
  7. G.W.F. (1975). Lectures on the philosophy of World History. trans. H.B.Nisbet. Cambridge university press
  8. Hegel, G.W.F. (1977).Phenomenology of Spirit. Translated by A.V.Miller. Oxford University Press.
  9. Hegel, G.W.F. (1948). The Spirit of Christianity and its Fate,.trans. T.M.Knox, in Hegel"s Early Theological Writings, University of Pennsylvania Press.
  10. Houlgate, S. (2019). Hegel’s Idea of the State. In Marina F. Bykova (ed.), Hegel's Philosophy of Spirit: A Critical Guide. Cambridge University Press.
  11. Jolley, N. (2020). Leibniz.2nd Routledge Press.
  12. Kant, I. (1987). Critique of Judgement. Translated by Werner s. Pluhar. Hackett Publishing Company .Indianapolis/Cambridge
  13. Loughlin, M. (2010). Foundations of Public Law. Oxford University Press.
  14. Marx, K. (1982). Zur Kritik der Hegelischen Rechtsphilosophie. in K. Marx and F. Engels. Gesamtausgabe. Berlin
  15. Pinkard, T. (2002). German Philosophy 1760-1860. the legacy of idealism. Cambridge University Press.
  16. Thornhill, C. (2013). "Idealism and the idea of a constitution" From The Impact of Idealism,The Legacy of Post-Kantian German Thought. General editor: Nicholas Boyle and Liz Disley. (Cambridge, Published online by Cambridge University Press, 2013).
  17. Wolff, M, (2004). Hegel on Ethics and Politics. edited by Robert B, Pippin, and Otfried Höffe, Cambridge University press.

 

  1. B) Articles
  2. Jonas, H, (1965). Spinoza and the Theory of Organism. Journal of the History of Philosophy, 3(1), April 1965. 43-57 (Article). Published by The Johns Hopkins University Press.
  3. Salter, M., & Julia J.A. Shaw (1994). Towards a Critical Theory of Constitutional Law: Hegel's Contribution. Journal of Law and Society, 21(4), December 1994.