دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانش‌آموختۀ دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه عدالت، تهران، ایران

چکیده

معاملات عمومی بخش عمده‌ای از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند، ازاین‌رو افزایش کارایی در این نوع معاملات ضروری است. این مقاله با روش تحلیلی – توصیفی در پی پاسخگویی به این پرسش است که چگونه حقوق رقابت می‌تواند فضای رقابتی در بازار ایجاد کرده و به افزایش کارایی و سلامت معاملات عمومی کمک کند؟ افزایش کارایی معاملات عمومی از یک سو و اصلاح ساختار بازار و منع تبانی و تشکیل کارتل که از اهداف حقوق رقابت است از دیگر سو به مصرف بهینه بودجه کمک می‌کند.  چنانچه شرکت‌های متعدد بتوانند در فرایند مناقصه شرکت کنند و رقابت معقول و پایدار به‌وجود آید، نتایج کارامدی برای خریدهای دولتی به‌دست می‌آید. در مقابل موارد ترک تشریفات مناقصه مانعی در برابر افزایش و تسهیل رقابت است. مناقصه اغلب با هدف انتخاب کارامدترین پیمانکار، حفظ منابع و کاهش هزینه‌های خریدار برگزار می‌شود؛ لیکن اغلب پیمانکاران تمایلی به آن ندارند و ترجیح می‌دهند به‌وسیلۀ همکاری با دیگر پیمانکاران سود مشترک را بالا ببرند. بنابراین ضروری است زمینه‌های شکل‌گیری تبانی میان بنگاه‌ها از طریق اعمال مقررات حقوق رقابت کاهش یابد و قانون برگزاری مناقصات در جهت افزایش رقابت و محدود کردن موارد ترک تشریفات مناقصه اصلاح شود تا بودجۀ دولت به‌صورت کارامدتری هزینه شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Prohibiting Collusion in Public Procurement and its impact on Economic Efficiency

نویسندگان [English]

  • Zahra Babaie 1
  • Vali Rostami 2
  • Esmaeil Mostafaei 3

1 Ph.D. of Public Law, Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, Tehran University, Tehran, Iran

2 Prof, Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, Tehran University, Tehran, Iran

3 .Ph.D. of Private Law, Department of Private Law, Edalat University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Public procurement considers majority of public budget. Therefore, it is necessary to use this budget optimally. This article seeks to answer the question of how competition law can create a competitive market and help increase the efficiency and health of public procurement with the analytical-descriptive method. Competition law helps to increase the efficiency of public procurement by reforming the market structure and prohibiting collusion and forming cartels. Competition is a main principle to ensure the best value for money in government procurement. The tender is mainly aimed at selecting the most efficient contractor, conserving resources and reducing buyer costs; but most economic contractors are reluctant to do so. They prefer to work together and increase mutual benefit. Transparency in the awarding procedures facilitates corporate collusion; because cartels can easily identify and punish firms that have violated the compromise. Therefore, it is necessary to reduce the grounds for cartel formation and compromise between firms through competition law provisions, and to amend the public procurement law in order to increase competition and limit the number of restricted procedures so that the public buyer can use his budget more efficiently.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cartel
  • Competition Law
  • Efficiency
  • Public Procurement
  • Tender
  1. ۱. فارسی

    الف) کتاب‌ها

    ۱. حسینی، مینا (۱۳۹۶). حقوق رقابت در آیینۀ ساختار و تصمیمات شورای رقابت. تهران: مجد.

    ۲. دی‌لی، روبرت؛ رونالود دبلیو، جانسون؛ فیلیپ‌جی، جویس (ویرایش نهم، ۲۰۱۳). نظام‌های بودجه‌ریزی دولتی در ساختار فدرالی ایالات متحدۀ آمریکا (مترجم: مسعود روغنی زنجانی، ۱۳۹۵). تهران: کویر.

    ۳. رستمی، ولی (۱۴۰۱). حقوق قراردادهای اداری. تهران: میزان.

    ۴. ساندلین، بو؛ هانس میکائیل، تراتوین؛ ریچارد، وندارک (۱۹۴۲). تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی (مترجم: حمیدرضا ارباب، ۱۳۹۵، چ دوم). تهران: نی.

    ۵. عباسیان، عزت‌اله (۱۳۹۶). مالیۀ عمومی و تنظیم خط‌مشی مالی دولت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

     

    ب) مقالات

    ۶. بابایی، ایرج (۱۳۸۶). مبانی نظری رویکرد تحلیل اقتصادی حقوق. پژوهش حقوق و سیاست، ۹(۲۳)، ۱۳-۶۰.

    ۷. بابائی، زهرا؛ فرد کاردل، محمود؛ مصطفائی، اسماعیل (۱۴۰۱). فقدان رقابت کارامد در معاملات عمومی و شکست بازار. فصلنامۀ تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، ۲۵(۹۷)، ۲۱۶-۲۹۱.

    ۸. باقری، محمود؛ صادقی، محمد (۱۳۹۴). تعامل مفهومی و مصداقی بازار و نابازار در کبد قاعدۀ حقوقی رقابت. مطالعات حقوق تطبیقی، ۶(۲)، ۴۱۳-۴۴۱.

    ۹. پروین، خیراله؛ فیروزی، مهدیه (۱۴۰۱). شفافیت در امور عمومی به‌مثابۀ راهکار جلب اعتماد عمومی با تأکید بر نظام حقوقی ایران. فصلنامۀ مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، ۵۲(۲)، ۵۹۷-۶۱۶. https://doi.org/10.22059/jplsq.2019.281010.2009

    ۱۰. حسن‌زاده، علی (۱۳۸۶). کارایی و عوامل مؤثر بر آن در نظام بانکی ایران. جستارهای اقتصادی، ۴(۷)، ۷۵-۹۸.

    ۱۱. رستمی، ولی؛ کمرخانی، ایام (۱۳۹۴). اعمال مقررات حقوق رقابت بر اعمال حاکمیتی و تصدی دولت. فصلنامۀ مطالعات حقوق خصوصی دانشگاه تهران، ۴۵(۳)، ۱۸۰-۱۹۹.

    ۱۲. طجرلو، رضا؛ بابائی، زهرا (۱۳۹۶). بررسی اصول ارتقای سلامت در قانون برگزاری مناقصات ایران و سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی .(OECD) مطالعات حقوق انرژی، ۳(۱)، ۳۱-۵۵.  https://doi.org/10.22059/jrels.2017.230961.116

    ۱۳. غمامی، سیدمحمدمهدی؛ عبدالهیان، امید (۱۳۹۸). تحول نظام قضایی با تأکید بر کارامدی فرایند صدور آرای قضایی. دیدگاه‌های حقوق قضایی، (۸۵)، ۲۹-۵۴.

     

    ۲. انگلیسی

    1. A) Books
    2. Arrowsmith, S. (2010). EU Public Procurement Law: An Introduction.University of Nottingham, Available At: https://www.nottingham.ac.uk/
    3. Arrowsmith, S.; Linarelli, J.; & Wallace, D., Jr (2000). Regulating Public Procurement: National and International Perspectives. London, Kluwer Law International.
    4. Khi, V. T. (2009). International Handbook of Public Procurement. London, CRC Press,Taylor & Francis Group.
    5. Sánchez Graells, A. (2015). Public Procurement and the EU Competition Rules, Second Edition (Hart Studies in Competition Law), Oxford and Portland, Oregon, Hart Publishing.
    6. Semple, A. (2015). A Practical Guide to Public Procurement, Oxford, Oxford University Press
    7. Albano, G. L.; Buccirossi, P.; Spagnolo, G.; & Zanza, M. (2006). Preventing Collusion in Procurement: A Primer. Handbook of Procurement. Cambridge University Press, at: https://ssrn.com/
    8. Turpin, C., & Patricia, B. (1989). Government Procurement and Contracts. Longman. Pearson Education Limited, Harlow, United Kingdom.

     

    1. B) Articles
    2. Dimitri, N. (2012). Best Value for Money in Procurement. Working Paper No. Maastricht School of Management 2012, at: https://www.msm.nl/
    3. Dimitri, N., Piga, G. and Spagnolo, G. (eds.) (2006). Handbook of Procurement. Cambridge University Press, Available at: https://www.cambridge.org
    4. Hans-J. P. (2002). Distortions of Competition in Tender Proceedings: How to Deal with Conflicts of Interest (Family Ties, Business Links and Cross-Representation of Contracting Authority Officials and Bidders) and the Involvement of Project Consultants. Public Procurement Law Review 153, 154. Cf Neumayr (n 146).
    5. Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), (1999). Competition Policy and Procurement Markets. OECD Publication, at: https://www.oecd.org/daf/competition/prosecutionandlawenforcement/1920223.pdf
    6. Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), (2010) . Collusion and Corruption in Public Procurement. OECD Publication, At: http://www.oecd.org/competition/cartels/46235399.pdf
    7. Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), (2008). Fighting Cartels in Public Procurement. OECD Online Publication, at: https://www.oecd.org/competition/cartels/fightingbidrigginginpublicprocurement.htm
    8. Sanchez-Graells, A. (2013). The Difficult Balance between Transparency and Competition in Public Procurement: Some Recent Trends in the Case Law of the European Courts and a Look at the New Directives. University of Leicester School of Law Research Paper 13-11. at: https://ssrn.com/
    9. Stigler, J. (1964). A theory of Oligopoly. Journal of Political Economy, 72 (1), 44-61, at: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/258853
    10. Vondrak, F. J. (2015). Preventing and Detecting Bid Rigging, Price Fixing, and Market Allocation in Post-Disaster Rebuilding Projects: An Antitrust Primer for Agents and Procurement. S. Department of Justice, Antitrust Division, Assistant Chief, Chicago Field Office, at: https://www.justice.gov/

     

    1. C) Data base and case
    2. Case C-138/08 Hochtief and Linde-Kca-Dresden [2009]
    3. Nordecon AS and Ramboll Eesti AS v Rahandusministeerium, C-561/12, 2012: https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?&num=C-561/12