نویسندگان
1 دانشیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار دانشکدۀ حقوق، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
تبلیغات انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی ایران نتوانسته است به یک مدل شایسته و الگوی بومی دست یابد و بهویژه، وعدهمحوری، به یک رویۀ عمومی در انتخابات تبدیل شده است. هرچند در میان فقها در لزوم یا عدم لزوم وفا به وعدهها اختلاف وجود دارد، به نظر میرسد ادلۀ طرفداران لزوم وفای به وعده در موضوع وعدههای انتخاباتی پسندیدهتر باشد. البته قوانین و مقررات خاص و ویژهای نیز برای مقابله با این معضل تبلیغاتی پیشبینی نشده است، اما برخی اصول قانون اساسی یا برخی بندهای سیاستهای کلی نظام در امر انتخابات نیز میتوانند مبنای حقوقی مقابله با وعدههای دروغین انتخاباتی و لزوم عمل به وعدههای قانونی باشند. همچنین، ضمانت اجراهای موردنظر در این مورد باید در شرایطی خاص و بدون هرگونه سوءاستفاده و تحت نظر اصل حاکمیت قانون و در قالب یک فرایند قضایی یا شبهقضایی و طی یک بررسی کاملاً مستند و مستدل همراه اصول و قواعد دادرسی منصفانه باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Necessity of fulfilling election promises by candidates and fight against empty election promises and their Jurisprudential principles
نویسندگان [English]
- Mohsen Esmaeili 1
- Seyed Ahmad Habibnezhad 2
1 Associate Professor, Faculty of Law and Political Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Law, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
چکیده [English]
Election campaigns in Iran fail to create a worthy national model, and candidates tend to make rash and empty promises. In spite of the fact that in religious teachings, fulfilling promises is controversial, adherents of necessity of election promises fulfillment present more irrefutable proofs than the opponents. There is lack of legal basis for this issue in Iran but we can interpret several constitution article and provisions of “the general policies on election act” as a legal basis for this issue. Enforcements should base on rule of law and be supplemented by fair legal process and trial and justification as well.
کلیدواژهها [English]
- campaign promises
- Competence
- election campaign
- primary conditions
- Rule of Law
- social commitment