نویسندگان
1 استاد گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
منطقۀ انحصاری- اقتصادی برای اولین بار در کنوانسیون حقوق دریاها پیشبینی شد. کنوانسیون با اعطای این منطقه به دول ساحلی تا حدود زیادی به خواستههای آنها پاسخ گفت. اما از آنجا که این منطقه بخش اعظمی از اقیانوسها را پوشش میدهد، دول قدرتمند دریایی به اینکه تمام حقوق و صلاحیتها در این منطقه به دولت ساحلی تعلق یابد راضی نشدند. نتیجۀ این اختلاف حاکمکردن نهاد حقوق حاکمه به جای حاکمیت در این منطقه شد. این نهاد برخلاف نهاد حاکمیت، در مواقع اختلاف بین دول ذینفع، در حل اختلاف قاطع نیست، به همین دلیل بعد از تصویب کنوانسیون حقوق دریاها در سال 1982 یکی از مناطقی که بیشترین میزان اختلافات صلاحیتی مربوط به آن میشود، منطقۀ انحصاری- اقتصادی است. یکی از این اختلافات صلاحیتی سوخترسانی به شناورهای ماهیگیری خارجی بود که دادگاه بینالمللی حقوق دریاها سرانجام، در سال 2014 در پروندۀ نفتکش ویرجینیا تکلیف آن را روشن کرد. در این پژوهش میخواهیم با تکیه بر این رأی و سایر آرا مرتبط این نهاد قضایی درخصوص سوخترسانی به سایر شناورها در منطقۀ مذکور و سایر مناطق دریایی نیز نتیجهگیری کنیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Legal Status of Offshore Bunkering in EEZ and other Maritime Zones, Based on the Case Law of ITLOS
نویسندگان [English]
- Seyed Bagher Mirabbasi 1
- Abootaleb Amirshaabani 2
1 Professor, Public and International Law Department, Faculty of law and political Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 LLM, International Law, Faculty of law and political Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The Exclusive Economic Zone made its first appearance in the 1982 United Nations Convention on theLaw of the Sea. By creating this zone, the convention met coastal states' needs to a large extent. However, since the Exclusive Economic zone covers a very large area of the Sea (almost one-third), powerful maritime states did not consent to grant all the rights and jurisdictions to the coastal states. Such disagreement led to devising sovereign rights regime for the zone, which is less decisive in settling disputes, as opposed to sovereignty regime. As a result, since the adoption of the law of the sea Convention, many disputes have been arisen with regard to its jurisdictional matters. One of the most popular disputes in this regard is offshore bunkering of foreign fishing vessels, which was eventually decided by ITLOS in the seminal case of M/V Virginia G. Based on this case and other related cases of ITLOS, this article aims at commenting on the legality of offshore bunkering of other ships and vessels in EEZ and other maritime zones.
کلیدواژهها [English]
- EEZ
- Convention of the Law of the Sea
- Offshore Bunkering
- ITLOS
- Virginia G Case