دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نویسنده

استادیار گروه حقوق، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

 مقررات کنوانسیون دربرگیرندۀ اسباب و ابزار لازم برای حفاظت و حمایت از محیط زیست منطقۀ اعماق دریاهاست. لیکن تعهدات بین‌المللی مقرر در کنوانسیون برای حفاظت و حمایت از محیط زیست منطقۀ اعماق دریاها باید به‌نحوی تفسیر شود که دیگر مقررات قابل‌ اجرای موجود در حقوق بین‌الملل عرفی را نیز در برگیرد. اگرچه در مقررات کنوانسیون برای تسری تعهدات حقوق بین‌الملل عرفی بر دولت‌های عضو کنوانسیون منعی وجود ندارد، در عمل مشاهده شده است که زیرمجموعه‌های دیوان بین‌المللی حقوق دریاها تمایلی به تسری تعهدات مصرح در آموزه‌های حقوق بین‌الملل عرفی در حوزۀ مسئولیت جبران خسارت به محیط زیست منطقۀ اعماق دریاها ندارند. رویکرد شعبۀ حل‌اختلاف بستر دریاها در نظریۀ مشورتی مورد تقاضای مقام دریاها نشان می‌دهد که مسئولیت دولت عضو کنوانسیون در حفاظت و حمایت از محیط زیست منطقۀ اعماق دریاها صرفاً محدود به مقررات کنوانسیون و موافقت‌نامۀ اجرایی آن است و آموزه‌های حقوق بین‌الملل عرفی به‌طور مستقیم در این حوزه کارایی ندارند. این رویکرد متناقض شعبۀ حل‌اختلاف با آموزه‌های حقوق بین‌الملل عرفی موجب شده است که دستاوردهای نظریۀ مشورتی وی نسبت به دولت‌های غیرعضو کنوانسیون کاربرد نداشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Compensation Liability to Deep Sea Area Environment in Customary International Law and the Inconsistent Approach of Seabed Disputes Chamber of International Tribunal for the Law of the Sea

نویسنده [English]

  • Javad Salehi

Assistant Prof., Department of Law, University of Payame Noor, Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Provisions of the United Nations Convention on the Law of the Sea 1982 involve the necessary tools for the protection and support of the resources of the deep sea area. But international obligations prescribed in the Convention on the law of the sea for the safeguard and protection of the deep sea area environment should be interpreted in a way that covers other existing regulations in the customary international law. Although in the Convention on the law of the sea provisions is no hinder to extend the international customary law obligations on the States parties to the Convention, but branches of International Tribunal for the Law of the Sea are reluctant to extend to the law of the sea. The approach of Seabed Disputes Chamber of International Tribunal for the Law of the Sea in 2011 advisory opinion indicate the responsibility of the Member State in protection and protections of the sea environment are limited solely to the provisions of the Convention on the Law of sea and its Executive agreements And the doctrines of customary international law do not work directly in this area. This contradictory approach of Seabed Disputes

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compensation Liability
  • Convention on the Law of Sea
  • Member State Obligations
  • Sea Environment
  • Customary International law
  • Deep Sea Area
  1. رمضانی‌قوام‌آبادی، محمدحسین؛ محمدی، مهرداد؛ حسینی، محمد (1396). «تأملی بر وضعیت حقوق دولت‌ها در استناد به مسئولیت بین‌المللی دولت با تأکید بر قضیۀ صید نهنگ (استرالیا علیه ژاپن)»، فصلنامۀ مطالعات حقوقی، دورۀ 9، ش 2، ص 175-147.
  2. شاه‌حسینی، عطیه؛ مشهدی، علی (1396). «جبران خسارات زیست‌محیطی براساس طرح 2006 کمیسیون حقوق بین‌المللی مبنی بر اصول تخصیص زیان در موارد آسیب فرامرزی ناشی از فعالیت‌های خطرناک»، فصلنامۀ پژوهش حقوق عمومی، دورۀ 19، ش 55، ص 165-141.
  3. شیروی، عبدالحسین؛ شعبانی‌جهرمی، فریده (1397). «رژیم بین‌المللی مسئولیت ناشی از آلودگی فعالیت‌های حفاری فراساحلی، فصلنامۀ مطالعات حقوق عمومی، دورۀ 48، ش 2، ص 377-357.
  4. صالحی، جواد (1395). «نظریۀ مشورتی دیوان بین‌المللی حقوق دریاها؛ تجلی تعهدات دولت صاحب پرچم راجع به صید غیرمجاز کشتی حامل پرچم وی در منطقۀ انحصاری اقتصادی دولت ثالث»، مجلۀ اقیانوس‌شناسی، ش 28، ص 12-1.
  5. کدخدایی، عباسعلی؛ سالاری، اسما (1397). «احتیاط در حقوق بین‌الملل: اصل عرفی یا اصل کلی حقوق؟»، فصلنامۀ پژوهش حقوق عمومی، دورۀ 20، ش 59، ص 63-33.
  6. عرب‌اسدی، شیما؛ رنجبریان، امیرحسین (1397). «نگرانی‌های مشترک بشری: از پدیداری تا تکامل در حقوق بین‌الملل محیط زیست»، فصلنامۀ مطالعات حقوق عمومی، دورۀ 48، ش 2، ص 418-399.
  7. محبی، محسن؛ بذار، وحید (1397). «مفهوم استناد به مسئولیت بین‌المللی با تأکید بر طرح کمیسیون حقوق بین‌الملل (2001)»، فصلنامۀ مطالعات حقوق عمومی، دورۀ 48، ش 2، ص 222-201.

A) Books

  1. Birnie, Patricia, Alan Boyle, and Catherine Redgwell (2009). International Law and The Environment, 3 ed., Oxford University Press.
  1. Lowe, A.V., Talmon, Stefan (2009). The Legal Order of the Oceans: Basic Documents on the Law of the Sea, Hart Publishing.
  2. Okowa, Phoebe (2012). State Responsibility for Transboundary Air Pollution in International Law, Oxford Scholarship Online.
  3. Orakhelashvili, Alexander (2009). Peremptory Norms in International Law, Oxford Scholarship Online.

B) Articles

  1. Boyle, Alan (2007). “The Environmental Jurisprudence of the International Tribunal for the Law of the Sea”, International Journal of Marine & Coastal Law,Vol. 22, pp. 355-372.
  2. Fayette, L. de La (2000). “ITLOS and the Saga of the Saiga: Peaceful Settlement of a Law of the Sea Dispute”, International Journal of Marine & Coastal Law, Vol. 15, pp. 345-360.
  3. Ndiaye M. Tafsir (2010). “The Advisory Function of the International Tribunal for the Law of the Sea”, Chinese Journal of International Law, Vol. 9(3), pp. 565-587.
  4. Plakokefalos, Ilias (2012). “Seabed Disputes Chamber of the International Tribunal for the Law of the Sea; Responsibilities and Obligations of States Sponsoring Persons and Entities with Respect to Activities in the Area”, Journal of Environmental Law, Vol. 24(1), pp. 133-143.
  1. Jaeckel, Aline; Kristina M. Gjerde and Jeff A. Ardron (2017). “Conserving the Common Heritage of Humankind-Options for the Deepseabed Mining Regime”, Marine Policy, Vol. 78, pp. 150-157.

C) Cases

  1. International Court of Justice (1949). U.S. v. Canada, Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons, Trail Smelter Case.
  2. International Court of Justice (1969). Germany v. Denmark and Germany v. Netherlands, North Sea Continental Shelf Cases.
  3. International Court of Justice (1996). Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons, Advisory Opinion.
  4. International Court of Justice (2010). Argentina v. Uruguay, Case Concerning Pulp Mills on the River Uruguay.
  5. International Seabed Authority (2010). Decision of the Council of the International Seabed Authority requesting an advisory opinion pursuant to Article 191 of the United Nations Convention on the Law of the Sea.
  6. International Tribunal for the Law of the Sea (2001). Ireland v. United Kingdom, MOX Plant Case.
  1. Seabed Disputes Chamber of International Tribunal for the Law of the Sea (2011). Responsibilities and Obligations of States Sponsoring Persons and Entities with respect to Activities in the Area. Advisory Opinion.

D) Documents

  1. Institute of International Law (1979). Pollution of Rivers and Lakes and International Law, Athens.
  2. Institute of International Law (1997). Responsibility and Liability under International Lawfor Environmental Damage, Strasbourg.
  3. International Atomic Energy Agency (1997). Convention on Supplementary Compensation for Nuclear Damage.
  4. United Nations (1972). Declaration of the UN Conference on the Human Environment, Stockholm.
  5. United Nations (1991). Convention on Environmental Impact Assessment in Transboundary Context.
  1. International Law Commission (2001). Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts.
  2. International Law Commission (2006). Draft Principles on the Allocation of Loss in the Case of Transboundary Harm Arising out of Hazardous Activities.
  3. International Maritime Organization (2000). Resolution LEG1 on Limitation Amounts in the Protocol of 1992 to Amend the International Convention on Civil Liability for oil pollution damage.
  1. United Nations (2000). Regulations on Prospecting and Exploration for Polymetallic Nodules in the Area.
  2. United Nations (2010). Regulations on Prospecting and Exploration for Polymetallic Sulphides in the Area.