نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
استادیار، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
ژان ژاک روسو انتقال از «وضع طبیعی» به «وضع مدنی» را با نظریة «ارادة عمومی» تبیین کرده است. ریشة اصلی نظریة ارادة عمومی را باید در سوبژکتیویته و تغییر بنیادین نسبت انسان و جهان که تحت تأثیر فضای شکلگرفتة پس از رنسانس، آغاز شده است، جستوجو کرد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بیان چگونگی تأثیرگذاری سوبژکتیویته بر نظریة ارادة عمومی روسو میپردازد. در چارچوب سوبژکتیویته، سوژة بنیاد عالم و هرچه غیر از آن ابژه این سوژه تلقی میشود و این سوژه است که هرچه غیر از خود را متعین میکند. بر همین اساس، در نظر روسو جامعة قراردادی ترسیمشده توسط ارادة عمومی (تجلی سوژه)، جایگزین طبیعت در مفهوم سنتی و عقل اجتماعی، جایگزین عقل عملی سنتی میشود. در این جامعة قراردادی، ارادة عمومی ناشی از عقل اجتماعی، قانون را متعین میکند. اساساً قانون مظهر خودآیینی و خودتعینبخشی ارادة انسانی است که به شهروندان میآموزد که طبق دستورهای وجدان رفتار کنند و مدام با خود در تضاد نباشند. هیچ قدرت عالی فوق ارادة عمومی وجود ندارد و افراد با تبعیت از قانون از هیچکس جز ارادة خود پیروی نمیکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Manifestation of "Subjectivity" in Jean-Jacques Rousseau's General Will Theory
نویسنده [English]
- Mojtaba Javidi
Assistant Professor, University of Shiraz, Shiraz, Iran
چکیده [English]
Jean-Jacques Rousseau has explained the transition from natural to civil status under the theory called "general will". The root of the theory must be sought in the subjectivity and the fundamental change in the relation of man and the world, which has begun under the influence of the post-Renaissance atmosphere. This article, through a descriptive-analytical method attempts to describe how subjectivity affects Rousseau's theory of general will. In the framework of subjectivity, the subject is the foundation of the universe and everything else is considered the object of the subject, and it is the subject that determines everything else. Accordingly, in Rousseau's view, the conventional society depicted by public will (manifestation of the subject), replaces "nature" in its traditional sense and the social reason replaces traditional practical reason. In this conventional society, “the general will” arising from the social reason, determines the law. Basically, the law is the manifestation of autonomy and self-determination of the human will, which teaches citizens to act in accordance with their conscience and not to be constantly in conflict with themselves. There is no supreme power above “the general will” and people following the law, do not follow anyone except their will.
کلیدواژهها [English]
- General Will
- Rousseau
- Subjectivity
- Social Contract