دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران.‏

2 دانشیار، گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران‏

چکیده

شکاف میان دولت‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته که در سدۀ گذشته در اثر توزیع نابرابر ثروت‌ها پدیدار شد، مبین مختصات حقوق بین‌الملل توسعه است. حقوق توسعه وسیله‌ای است برای وضع مقررات تا هر دولت بتواند در محدودۀ حقوقی برابری تام و همچنین استقلال، سازمان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را برگزیند و از این طریق در راه توسعه گام بردارد. حقوق توسعه در شکل‌گیری و تقویت بسیاری از مفاهیمِ حقوق بین‌الملل سهمی اساسی داشته است. این مفاهیم که هریک به‌تنهایی با ارزش‌های عالی بشری سروکار دارند، قاعدتاً می‌بایست قدرت را در جامعۀ بین‌المللی به نفع عدالت به حرکت درآورند. در مواردی این حرکت راه را برای تحقق چنین آرمانی هموار ساخته و در موارد دیگر آن حرکت در میانة راه و آن هم به علت ساختار خاص جامعۀ بین‌المللی متوقف مانده، یا مجدداً مسیرش را به طرف قدرت تغییر داده و در رسیدن به همبستگی جهانی ناکام مانده است. این مقاله اهتمام خود را مصروف روشن‌سازی سیمایی از عدالت موضوعة ناکام در روابط بین‌الملل کرده و سپس با نظر به اعلامیۀ حق بر توسعه به این نتیجه منعطف شده که عزم جامعۀ بین‌المللی در جهت تمرکز توسعه بر انسان و نیز تحول محتوای حقوقی آن با توجه به وضع متغیر جامعۀ بین‌المللی به حرکت درآمده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

"Development" between"Power" and "Justice"

نویسندگان [English]

  • Leila Momtaz 1
  • Amir Hossein Ranjbarian 2

1 PhD student in Public International Law, Department of Public and International Law, Faculty of Law and Political Science, ‎University of Tehran, Iran

2 Associate Prof., Department of Public and International Law, Faculty of Law and Political Science, ‎University of Tehran, Iran‎

چکیده [English]

The fracture between developed and developing states, emerged by unequal distribution of the riches of the earth in the last century, reflects the specifics of international development law. International development law is a means of regulating which allows  states to choose their political, social and economic organization within the legal framework of sovereign equality and independence, and takestep towards development. International development law has played a key role in shaping and strengthening main concepts of international law. Each of these concepts deals with the highest human values on its own. What is logically considered is that power in international community must be shifted in favor of justice. It is obvious that in some cases this movement has paved the way for the realization of such an ideal, and in other cases it stopped in the middle of the road due to the special structure of the international society or has changed its path to power again and failed to reach global solidarity. This paper focuses on clarifying the image of justice as a failed issue in international relations, then by considering the declaration of the right to development conclude that the international community is determined to center development on human being while making the content of this development evolve law according to the altering status of international society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • development
  • right to development
  • international development law
  • justice
  • power
  • solidarity
  1. ۱. فارسی

    الف) کتاب

    ۱. فلسفی، هدایت‌الله (۱۳۹۹). سیر عقل در منظومۀ حقوق بین‌الملل اصول اساسی روش‌شناسی حقوق بین‌الملل. چ دوم، تهران: فرهنگ نشر نو.

    ٢. فلسفی، هدایت‌الله (۱۳۹۸). حقوق بین‌الملل معاهدات. چ ششم، تهران: فرهنگ نشر نو.

    ۳. فرهنگ، منوچهر (۱۳٦٦). فرهنگ علوم اقتصادی. چ پنجم، تهران: آزاده.

    ۴. کلود آلبر، کلییار (۱۳۷۱). سازمان‌های بین‌المللی. ترجمۀ هدایت الله فلسفی، تهران: فاخته.

     

    ٢. انگلیسی

    1. A) Books
    2. Brownlie, I. (1980). Principles of public International Law. Oxford University Press, 3rd edition.
    3. Grant, John P., Anthony parry, Arthur D. Watts (1986). Encyclopedia Dictionary of International Law. New York, London, Rome, Oceana Publication, Inc.
    4. Summers, J. (2006). Peoples and International Law. Nijhoff.
    5. Tomouschat, . ed (1993). Modern Law of Self-Determination. Nijhoff.

     

    1. B) Articles
    2. Bartelson, J. (2006). The concept of Sovereignty Revisited. EJIL. 17, 463-474
    3. Brownlie, I. (1979). Legal Status of Natural Resources in International Law. RCADI, 1979/1 162, 245-318
    4. Kirgis, F. L. (1994). The Degrees of Self-Determination in the United Nations Era. AJIL, 88 (2),304-310
    5. Raustiala, K. (2003). Rethinking the Sovereignty Debate in International Economic Law. Journal of International Law (Jl. Of Il. Eco. L.841), 6(4), 841-878
    6. Schachter, O. (1991). Is There a Right to Overthrow an Illegitimate Regime?. Mélanges Virally. 423-430

     

    1. C) Documents
    2. A/RES / 1515(XV) (1960)
    3. A/RES /3201(S-VI) (1974)
    4. A/RES/ 3281 (XXIX)(1974)
    5. A/RES/1514(XV) (1960)
    6. A/RES/1803(XVII)(1961)
    7. A/Res/2626(XXV)
    8. A/RES/3202 ((S-VI)(1974)
    9. A/RES/60/1. (2005)
    10. Convention on Climate Change and Convention on Biologicaldiversity 1992
    11. Havana Charter ; Final act of the United Nations Conference on Trade and Employment
    12. RES/217A, 1948
    13. RES/41/128 1986
    14. The General Agreement on Trade in Services (GATS)1995
    15. The International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR)
    16. The International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR)
    17. The Montreal Protocol on Substances that Deplete the Ozon Layer, 1987
    18. United Nation Convention against Corruption-UNTC,2003
    19. United Nations Charter

     

    1. D) Reperts
    2. Word Bamk Report (WRD). on Attackig Poverty, Sep.2000.

     

    ٣. فرانسوی

    1. A) Livres
    2. Bedjaoui, M. (1979). Pour un nouvel ordre économique international, Paris, UNESCO.
    3. Behrendt, Christian, Frédéric Bouhon (2020). Introduction à la théorie générale de l’État, Collection de la Faculté de droit de l’Université de Liège Larcier.
    4. Colliard, Claud-Albert (1990). Institutions des relations internationales, Neuviéme édition, Dalloz.
    5. Dupuy, Pierre-Marie, Yenn Kerbrat (2018). Droit international public, Dalloz, 14e. édition.
    6. Flory, M. (1977). Droit international du développement, Paris, Collection Thémis, Droit, PUF.
    7. Salmon, Jean (2001). Dictionnaire de droit international public, Bruylant, ruxelles.

     

    1. B) Articles
    2. Abline, G. (2003). De l’indépendance du Timor oriental. RGDIP, tom 107. 2. 349-375
    3. Battati, M. (1984). Réflexions sur la portée du Code international de conduite pour le transfert de technologies. Mélanges Colliard, Paris, Pedone. 83-104
    4. Colliard, C.A. (1987). "L’adoption par l’Assemblée Générqle des Nations Unies de la Déclaration sur le droit au développement. AFDI, 33. 614-628
    5. Decaux, E. (1985). La forme obligatoire des codes de bonne conduite. Annuaire français de droit international. 29 81-95
    6. Dupuy, R-J. (1980). Conclusion, in "Le droit au développement au plan international.in R-J. Depuy (dir), Sijhoff et Noordhoff. «ژonclusion»
    7. Feuer, G. (1978). La théorie de la souveraineté sur la ressources naturelles dans les résolutions des Nations Unies. Colloques d’Alger, Droit international et développement, OPU, Alger. 99-131
    8. Flory, M. (1984). Le droit international est-il européen ?. in R-J. Depuy, The future of International Law in a Multi cultural World, workshop, 17-19 November 1983, The Hague, Martinus Nijhoff Publisher. 261-284
    9. Guy Feuer (1975/1). Réflexions sur la Charte des droits et devoirs économiques des États. RGDIP. 273-320
    10. Kolb, R. (2006). Du domaine réservé-Réflexion sur la théorie de la compétence nationale. RGDIP. 3. 597-629
    11. Saint.Etienne, Ch. "De la dette des PVD au développement de l’Afrique", in Commerce et développement à l’horizon 2000.pp.65-73
    12. Verhoeven, J. (1978/3). l’État et de l’ordre juridique international. RGDIP, 749-774
    13. Virally, M. (1965). vers un droit international de développement. AFDI. vol.XI, pp. 3-12.
    14. Virally, M. (1983/5). Panorama du droit international contemporain. RCADI, tom183, 9-382.
    15. Yusuf, A. A. (1984/3). L’élaboration d’un code inernational pour le transfert des technologies : bilan et perspectives. RGDIP. 781-824

     

    1. C) Documents
    2. Déclaration et Programme d’action de Vienne, 25juin 1993, A/CONF. 157/23

     

    1. D) Websites
    2. Segihobe Bigira, J-P. "Le droit au développement dans le contexte de la mondialisation, Ambiguité obsolescence et contradictions", 2018, www.dhdi.free.fr/recherches /gouvernance/articles/segihobemondialisation.htm
    3. Grosjean, P. (2000/4). La pensée d’Amartya Sen sur le développement. Revue Quart Monde. Online since 1st juin 2001, URL: https://www.revue-quartmonde.org/2253