دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

5 استادیار گروه حقوق، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

تقابل دو نظریۀ دموکراسی مستقیم و دموکراسی غیرمستقیم یکی از موضوعات پرمناقشه پیرامون الگوهای اجرایی دموکراتیک است. در دموکراسی مستقیم، شهروندان منحصراً حق وضع قوانین را دارا هستند. در مقابل، اندیشۀ دموکراسی غیرمستقیم مدعی‌ است که به‌واسطۀ ناآگاهی شهروندان و همچنین هزینه‌بر بودن مراجعۀ مستقیم به آنان در هر زمینه‌ای، نمایندگان شهروندان بهتر می‌توانند به این مسئولیت بپردازند. استدلال‌های دسته دوم به واسطۀ ارتباط وثیق‌تر با واقعیت (حداقل تا امروز) با اقبال بیشتری رو‌به‌رو بوده است؛ اما با وقوع تحولات گسترده در عرصۀ تکنولوژی که انقلاب چهارم صنعتی نامیده می‌شود، امکان تغییر در این پیش‌فرض‌ها قریب به‌ذهن می‌نماید. در همین راستا، مقاله موجود با روش توصیفی-تحلیلی، در صدد آن است به این سوال پاسخ دهد که چگونه دست‌آوردهای انقلاب صنعتی چهارم می‌تواند به رفع خلأهای ایدۀ دموکراسی مستقیم بپردازد؟ با توجه به نتایج این پژوهش، در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها، دسترسی به عموم مردم بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد شد و حتی به کمک فناوری‌های نوین می‌توان بدون نظرخواهی مستقیم، خواست شهروندان را استخراج کرد. همچنین با دستیاری هوش‌مصنوعی، می‌توان انتظار داشت عامۀ مردم توانایی مشارکت در تدوین برنامه‌ها یا گزینش طرح‌های منطبق با مصالح مطلوب خود را بیش از پیش داشته باشند؛ تحولاتی که عملاً تفوّقات اندیشۀ دموکراسی غیرمستقیم را منتفی می‌سازد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the possibility of realizing "direct democracy" in the era of the fourth industrial revolution

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mohammadreza Mottaghi 1
  • Hassan Khosravi 2
  • Bijan Abdolkarimi 3
  • Bizhan Abbasi 4
  • Ehsan Aghamohammadaghai 5

1 PhD student in public law, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Public Law, Payam Noor University, Tehran, Iran

3 Associate Prof., Department of Philosophy, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

4 Prof., Department of law, Tehran University, Tehran, Iran

5 Associate Prof., Department of law, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The conflict between the two theories of direct democracy and indirect democracy is one of the most controversial issues surrounding democratic executive models. In direct democracy, citizens have the exclusive right to make laws. On the other hand, the idea of indirect democracy claims that due to the citizens' ignorance and the difficulty of their votes in any field, the citizens' representatives can better handle this responsibility. Arguments of the second category have been more successful, at least to date, because they are more closely related to reality. However, these assumptions can be changed with the occurrence of extensive developments in the field of technology, which is called the fourth industrial revolution. In this regard, this article wants to answer the question of how the achievements of the fourth industrial revolution can solve the gaps in the idea of direct democracy with a descriptive-analytical method. It will be much easier and less expensive to reach the people, and with the help of new technologies, it will be possible to elicit citizens' wishes without direct polls. Also, with the help of artificial intelligence, it can be expected that the general public will be able to participate in the development of programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The fourth industrial revolution
  • direct democracy
  • indirect democracy
  • continuous democracy
  • national sovereignty
  • Popular Sovereignty
  1. فارسی

الف) کتاب‌ها

  1. اشتن، تامس ساوتکلیف (۱۳۸۴). انقلاب صنعتی. مترجم: مهدی تدین، تهران: علمی فرهنگی.
  2. برامندی، ویرجینا (1396). دموکراسی مستقیم. مترجم: مهدی حاج‌زاده و مصطفی بوالحسنی، تهران: انتشارات مجد.
  3. بشیریه، حسین (1380). درس‌هاى دموکراسى براى همه. تهران: مؤسسه پژوهش نگاه معاصر.
  4. تافلر، الوین (1373). موج سوم. مترجم: شهیندخت خوارزمی، تهران: سیمرغ.
  5. شواب، کلاس (1401). شکل‌دهی آیندۀ انقلاب صنعتی چهارم. مترجم: علی زواشکیانی و محسن ربیعی، تهران: نشر: آریانا قلم.
  6. رابینسون، جیمز و عجم اوغلو، دارون (1400). راه باریک آزادی. مترجمان: سید علی‌رضا بهشتی و جعفر خیرخواه، تهران: نی.
  7. ریفکین، جرمی (1399). انقلاب صنعتی سوم. مترجم: اصلان قودجنا، تهران: طرح نو.
  8. فوگل، اشپیل (۱۳۹۳). تمدن مغرب زمین. مترجم: محمدحسین آریا، تهران: امیرکبیر. ج 2.
  9. کوهن، کارل (1374). دموکراسی. مترجم: فریبرز مجیدی، تهران: خوارزمی.
  10. کوریک، جیمز (1398). انقلاب صنعتی. مترجم: مهدی حقیقت‌خواه، تهران: ققنوس.
  11. لیپست، سیمور مارتین (1383). دایرة‌المعارف دموکراسی. مترجمان: کامران فانی، نورالله مرادی، تهران: وزارت خارجه.
  12. ملکیان، احسان (1395). اصول مهندسی اینترنت. یزد: نص.
  13. میل، جان استوارت (1389). حکومت انتخابی. مترجم: علی رامین، تهران: نی.

 

ب) مقالات

  1. کریمی، عابدین و صادقی، علیرضا (1399). چالش‌های جنگ الکترونیک با ظهور فناوری‌های کوانتومی با تاکید بر رادارهای کوانتومی و امنیت داده‌ها. علوم و فنون دریا، 95 (3)، 11-27

 

  1. انگلیسی
  2. A) Books
  3. Landes, D. S. (1969). The Unbound Prometheus: Technological Change and Industrial Development in Western Europe from 1750 to the Present. New York: Press Syndicate of the University of Cambridge.
  4. Landemore, H. (2020). Open Democracy: Reinventing Popular Rule for the Twenty-First Century, New Jersey: Princeton University Press.
  5. Poole, D.; Mackworth, A., & Goebel, R. (1998). Computational Intelligence: A Logical Approach. UK: Oxford University Press.

 

  1. B) Articles
  2. Bai, Ch.; Dallasega, P.; Orzes, G., & Sarkis, J. (2021). Industry 4.0 technologies assessment: A sustainability perspective. International Journal of Production Economics, 229 (Nov).
  3. Brod, D. jost. (2022). Quantum computational advantage with a programmable photonic processor. Nature, (606), 75-81.
  4. Chrpa, L.; Gemrot, J., & Pilat, M. (2021). Planning and acting in non-deterministic domains: conditional planning, execution monitoring, replanning and continuous planning. Journal of Experimental & Theoretical Artificial Intelligence, 34 (6)., 34-53.
  5. Lijphart, A. (1997). Unequal Participation: Democracy's Unresolved Dilemma. The American Political Science Review, 91(1), 8–11.
  6. Piryonesi, S. M., & El-Diraby, T. E. (2020). Data Analytics in Asset Management: Cost-Effective Prediction of the Pavement Condition Index. Journal of Infrastructure Systems, 26 (1).
  7. Robertson, A., & Peters, J. (2021). What is the metaverse, and do I have to care? (2021-10-04 online) https://runway.airforce.gov.au/resources/link-article/what-metaverse-and-do-i-have-care.
  8. Smith, D., & Tolbert, C. (2007). The Instrumental and Educative Effects of Ballot Measures: Research on Direct Democracy in the American States. State Politics & Policy Quarterly, 7 (4), 416-445.