دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم سیاسی دانشکدة حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22059/jplsq.2023.358489.3311

چکیده

دورة رنسانس، تجلی‌گاه اندیشه‌های متضاد و گوناگون است. فیلسوفان، ادیبان، هنرمندان، سیاستمداران هریک ترکیبی از دوران کلاسیک و مدرن بودند. در این دورة گذار هم بحث حاکمیت کلیسا بود و هم بحث حاکمیت مردم، هم از الهیات مسیحی سخن گفته می‌شد و هم فلسفة یونانی. اندیشمندان این دوره نیز نمود این دورة گذار بودند. فیلسوفان سیاسی این دوره از ماکیاولی تا هابز نقش برجسته‌ای در زمینی کردن نگاه به سیاست داشتند. اگر این فیلسوفان قلة فلسفة سیاسی این دوره بودند، فیلسوفان دیگری بودند که به‌مثابة دامنة کوه فلسفة مدرن شناخته می‌شود و با شناخت بهتر اندیشة‌ آنها، فهم ما از بنیان‌های فلسفۀ مدرن روشن‌تر می‌شود. فرانسیسکو سوارز از آن دسته فیلسوفانی بود که هم پای در الهیات ‌مسیحی و هم دل در گرو فلسفة یونان داشت. اندیشة او نمود گذار اندیشة سیاسی از آسمان به زمین است. در این مقاله با هدف شناخت «قانون» در اندیشة سیاسی این فیلسوف اسپانیایی که تاکنون هیچ پژوهشی در زبان فارسی صورت نگرفته است، به‌دنبال پاسخگویی به این مسئله است که مفهوم قانون چه تعریفی در اندیشة سوارز دارد و این تفکر چه تأثیری در گذار به حاکمیت مردم داشته است؟ روش مورد بررسی بر مبنای روش زمینه-متن‌محور اسکنیر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The concept of "law" in the political thought of Francisco Suarez; The transition from the sovereignty of the church to the sovereignty of the people in the Renaissance era

نویسنده [English]

  • Mohammad Kamali Gooki

Assistant Professor, Law, Political Sciences and History, University of Yazd, Yazd, Iran

چکیده [English]

The Renaissance period is the manifestation of conflicting and diverse ideas. Philosophers, writers, artists, politicians were each a combination of classical and modern times. The thinkers of this period were also the manifestation of this transitional period. The political philosophers of this period, from Machiavelli to Hobbes, played a prominent role in grounding the view of politics. If these philosophers were the peak of political philosophy of this period, there were other philosophers who are known as the slopes of this mountain of modern philosophy, and with a better understanding of their thought, our understanding of the foundations of modern philosophy becomes clearer. Francisco Suarez was one of those philosophers who had both his feet in Christian theology and his heart in modern philosophy. His thought is the manifestation of political thought from heaven to earth. In this article, with the aim of getting to know the political thought of this Spanish philosopher, it seeks to answer the question of how the concept of law was defined in Suarez's thought and what effect this thought had on the transition to It has been ruled by the people. The researched method will be based on the context-text oriented method of Skinner.

کلیدواژه‌ها [English]

  • church
  • law
  • people's sovereignty
  • political thought
  • Suarez
  1. فارسی

الف) کتاب‌ها

  1. ساباین، جرج (1349). تاریخ نظرات سیاسی. ترجمة بهاالدین پاسارگاد، تهران: امیرکبیر.
  2. عالم، عبدالرحمن (1390). تاریخ فلسفة سیاسی غرب. تهران: وزارت امور خارجه.
  3. کاپلستون، فردریک (1388). تاریخ فلسفه از اوکام تا سوارز. ج 3، ترجمة ابراهیم دادجو، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

 

ب) مقالات

  1. کمالی گوکی، محمد و شکوری، ابوالفضل (1400). انسانِ تعین‌ناپذیر در اندیشة پیکودِلا میراندولا؛ بنیانی برای حقوق بشر غربی. مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران. 51، (1)،231-253.

 

  1. انگلیسی
  2. A) Books
  3. .Revius, J. (1644). Suarez repurgatus, sive, Syllabus Disputationum metaphysicarum Francisci Suarez Societatis Iesu theologi, Lugduni Batavorum. Cambridge Texts in the History of Political Thought)" Cambridge University Press,
  4. Copleston, F. (1953). A History of Philosophy. Vol. 3, Okham to Suárez, London: Burns Oates and Washbourne.
  5. Donnelly, J. P. (1976). Calvinism and Scholasticism in Vermigli's Doctrine of Man and Grace. Leiden: Brill.
  6. Grisez, G. (1970). The first principle of Practical Reason. in Kenny A. ed., Aquinas: A Collection of Critical Essays, London: Macmillan.
  7. Grotius, H. (1957). Prolegomena to the Law of War and Peace. in Francis Kelsey trans., New York: Bobbs-Merrill.
  8. Hamilton, B. (1963). Political Thought in Sixteenth Century Spain. Oxford: Clarendon Press.
  9. Suárez, F. (1612). A Treatise on Laws and God the Lawgiver in Brown Scott J. ed, The Classics of International Law: Selections From Three Works of Francisco Suárez, Oxford: Clarendon Press.
  10. Tuck, R. (1979). Natural Rights Theories: Their Origin and Development. Cambridge: Cambridge University Press.
  11. Wilenius, R. (1963). The Social and Political Theory of Francisco Suárez. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Kirjapaino.

 

  1. B) Articles
  2. Doyle, J. ( 1998). Suárez, Francisco, Routledge Encyclopedia of Philosophy, 9,(2) 23-35.
  3. Mourant, J. (1967). Suárez, Francisco, in Edwards P. ed., The Encyclopedia of Philosophy, (8), New York: Macmillan
  4. Online Etymology Dictionary (2022). scholastic, in link: https://www.etymonline.com/word/scholastic