دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم سیاسی دانشکدة حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

دورة رنسانس، تجلی‌گاه اندیشه‌های متضاد و گوناگون است. فیلسوفان، ادیبان، هنرمندان، سیاستمداران هریک ترکیبی از دوران کلاسیک و مدرن بودند. در این دورة گذار هم بحث حاکمیت کلیسا بود و هم بحث حاکمیت مردم، هم از الهیات مسیحی سخن گفته می‌شد و هم فلسفة یونانی. اندیشمندان این دوره نیز نمود این دورة گذار بودند. فیلسوفان سیاسی این دوره از ماکیاولی تا هابز نقش برجسته‌ای در زمینی کردن نگاه به سیاست داشتند. اگر این فیلسوفان قلة فلسفة سیاسی این دوره بودند، فیلسوفان دیگری بودند که به‌مثابة دامنة کوه فلسفة مدرن شناخته می‌شود و با شناخت بهتر اندیشة‌ آنها، فهم ما از بنیان‌های فلسفۀ مدرن روشن‌تر می‌شود. فرانسیسکو سوارز از آن دسته فیلسوفانی بود که هم پای در الهیات ‌مسیحی و هم دل در گرو فلسفة یونان داشت. اندیشة او نمود گذار اندیشة سیاسی از آسمان به زمین است. در این مقاله با هدف شناخت «قانون» در اندیشة سیاسی این فیلسوف اسپانیایی که تاکنون هیچ پژوهشی در زبان فارسی صورت نگرفته است، به‌دنبال پاسخگویی به این مسئله است که مفهوم قانون چه تعریفی در اندیشة سوارز دارد و این تفکر چه تأثیری در گذار به حاکمیت مردم داشته است؟ روش مورد بررسی بر مبنای روش زمینه-متن‌محور اسکنیر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Concept of 'Law' in the Political Thought of Francisco Suárez: ‎The Transition from Church Sovereignty to Popular Sovereignty in the ‎Renaissance Era

نویسنده [English]

  • Mohammad Kamali Gooki

Assistant Professor, Law, Political Sciences and History, University of Yazd, Yazd, Iran

چکیده [English]

The Renaissance era is a manifestation of contradictory and diverse thoughts. Philosophers, writers, artists, and politicians each represented a blend of classical and modern eras. In this transitional period, both the sovereignty of the Church and the sovereignty of the people were debated, alongside discussions of Christian theology and Greek philosophy. The thinkers of this era reflected this transition. Political philosophers from Machiavelli to Hobbes played a significant role in grounding the perspective on politics. While these philosophers were the pinnacle of political philosophy during this period, there were others recognized as the proverbial foothills of modern philosophy, whose insights enhance our understanding of the foundations of modern philosophy. Francisco Suárez was among those philosophers who stood at the intersection of Christian theology and Greek philosophy. His thoughts represent the transition of political thought from the celestial to the terrestrial. This paper aims to explore the concept of "law" in the political thought of this Spanish philosopher, as no research has been conducted on this topic in Persian so far. It seeks to answer the question of what definition of law exists in Suárez's thought and how this thinking has influenced the transition to popular sovereignty. The research method will be based on a contextual-textual approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • church
  • law
  • people's ‎sovereignty
  • political ‎thought
  • Suarez.‎
  1. فارسی

الف) کتاب‌ها

  1. ساباین، جرج (1349). تاریخ نظرات سیاسی. ترجمة بهاالدین پاسارگاد، تهران: امیرکبیر.
  2. عالم، عبدالرحمن (1390). تاریخ فلسفة سیاسی غرب. تهران: وزارت امور خارجه.
  3. کاپلستون، فردریک (1388). تاریخ فلسفه از اوکام تا سوارز. ج 3، ترجمة ابراهیم دادجو، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

 

ب) مقالات

  1. کمالی گوکی، محمد و شکوری، ابوالفضل (1400). انسانِ تعین‌ناپذیر در اندیشة پیکودِلا میراندولا؛ بنیانی برای حقوق بشر غربی. مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران. 51، (1)،231-253.

 

  1. انگلیسی
  2. A) Books
  3. .Revius, J. (1644). Suarez repurgatus, sive, Syllabus Disputationum metaphysicarum Francisci Suarez Societatis Iesu theologi, Lugduni Batavorum. Cambridge Texts in the History of Political Thought)" Cambridge University Press,
  4. Copleston, F. (1953). A History of Philosophy. Vol. 3, Okham to Suárez, London: Burns Oates and Washbourne.
  5. Donnelly, J. P. (1976). Calvinism and Scholasticism in Vermigli's Doctrine of Man and Grace. Leiden: Brill.
  6. Grisez, G. (1970). The first principle of Practical Reason. in Kenny A. ed., Aquinas: A Collection of Critical Essays, London: Macmillan.
  7. Grotius, H. (1957). Prolegomena to the Law of War and Peace. in Francis Kelsey trans., New York: Bobbs-Merrill.
  8. Hamilton, B. (1963). Political Thought in Sixteenth Century Spain. Oxford: Clarendon Press.
  9. Suárez, F. (1612). A Treatise on Laws and God the Lawgiver in Brown Scott J. ed, The Classics of International Law: Selections From Three Works of Francisco Suárez, Oxford: Clarendon Press.
  10. Tuck, R. (1979). Natural Rights Theories: Their Origin and Development. Cambridge: Cambridge University Press.
  11. Wilenius, R. (1963). The Social and Political Theory of Francisco Suárez. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Kirjapaino.

 

  1. B) Articles
  2. Doyle, J. ( 1998). Suárez, Francisco, Routledge Encyclopedia of Philosophy, 9,(2) 23-35.
  3. Mourant, J. (1967). Suárez, Francisco, in Edwards P. ed., The Encyclopedia of Philosophy, (8), New York: Macmillan
  4. Online Etymology Dictionary (2022). scholastic, in link: https://www.etymonline.com/word/scholastic