دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیار دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

حسن‌نیت در حقوق عمومی دارای پنج کارکرد تکلیفی، توجیهی، تفسیری، تحدیدی و حمایتی است. مصادیق کاربست حسن‌نیت را می‏توان در عملکرد حاکمیت یا شهروندان و نیز در حوزه‏های حقوق اساسی، حقوق اداری و حقوق بشر به تفکیک پی گرفت. حسن‌نیت در عملکرد حاکمیت دارای سه کارکرد تکلیفی، توجیهی و تفسیری است؛ اما در عملکرد شهروندان دارای دو کارکرد تحدیدی و حمایتی است که برای هر کدام مصادیقی از قوانین و رویة قضایی در نظام‏های حقوقی مختلف قابل ذکر است. یافته‏های مذکور در راستای مسئلة اصلی این پژوهش قابل ارزیابی است که به‌دنبال تمایزبخشی میان کارکردهای گوناگون حسن‌نیت در حوزة حقوق عمومی و پاسخگویی به این پرسش است که چه کارکردها و کاربردهایی را برای این مفهوم در حقوق عمومی می‏توان برشمرد؟ اگرچه برای استنباط کارکردهای مذکور در حقوق عمومی، می‏توان به بعضی قوانین و رویه‏های قضایی موجود اشاره کرد، این امکان وجود دارد که با توجه بیشتر به مفهوم حسن‌نیت در قالب یکی از اصول کلی حقوقی، استناد به آن در رویة قضایی و دکترین حقوقی گسترش یابد و بدین‌ترتیب بتوان جامعه‏ای دموکراتیک مبتنی بر اعتماد و صداقت تشکیل داد و آن را حقی برای شهروندان تلقی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Functions of Good Faith in Public Law

نویسندگان [English]

  • Ali Velaei 1
  • Mohammad Jalali 2

1 PhD Student in Public Law at Shahid Beheshti University (SBU), Tehran, Iran

2 Assistant Professor in Public Law at Shahid Beheshti University (SBU), Tehran, Iran

چکیده [English]

Good faith has five functions in in public law: obligatory, justificatory, interpretative, restrictive, and supportive. Examples of the application of good faith can be traced in the actions of the government or citizens, as well as in the areas of constitutional law, administrative law, and human rights. Good faith in governmental actions has three functions: obligatory, justificatory, and interpretative; however, in the actions of citizens, it has two functions: restrictive and supportive, each of which can be exemplified by laws and judicial practices in various legal systems. The findings mentioned are evaluable in relation to the main issue of this research, which seeks to differentiate between the various functions of good faith in the field of public law and to answer the question: what functions and applications can be identified for the concept of good faith in public law? Although some existing laws and judicial practices can be referenced to derive the aforementioned functions in public law, there is potential for further emphasis on the concept of good faith as a general legal principle, allowing for its citation in judicial decisions and legal doctrine. This could thereby help establish a democratic society based on trust and honesty, considering it a right for citizens.

کلیدواژه‌ها [English]

  • function
  • good faith
  • ‎honesty
  • mistake
  • public ‎law
  • trust.‎
  1. فارسی

الف) کتاب‌ها

  1. بهنیا، مسیح (1393). اصل انتظار مشروع. تهران: خرسندی.
  2. طباطبایی مؤتمنی، منوچهر (1379). حقوق اداری. تهران: سمت.
  3. طباطبایی مؤتمنی، منوچهر (1397). حقوق اداری تطبیقی. تهران: سمت.
  4. غمامی، مجید (1376). مسئولیت مدنی دولت نسبت به اعمال کارکنان خود. تهران: دادگستر.
  5. غمامی، مجید و محسنی، حسن (1390). آیین دادرسی فراملی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  6. محسنی، حسن (1389). ادارة جریان دادرسی مدنی بر پایة همکاری و در چارچوب اصول دادرسی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  7. مشهدی، علی (1391). صلاحیت تخییری. تهران: معاونت حقوقی رئیس‌جمهور.

 

ب) مقالات

  1. احمدی‏نژاد، مریم، امین‏الرعایا، یاسر (1397). شروط محدودکننده و نقش آنها در معاهدات بین‏المللی. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، 48(4)، 787-808.
  2. اسکینی، ربیعا و نیازی شهرکی، رضا (1395). حکمرانی معقول، منصفانه و با حسن نیت مبنای اعمال حاکمیت دولت و تحدید آزادی قراردادی در تجارت بین‏الملل. پژوهشنامة حقوق اسلامی، 17(2)، 5-26.
  3. افشاری، فاطمه (1399). اشتباه و سوءاستفاده از اختیار مقام اداری در آیینة نظارت قضایی نظام‏های حقوقی انگلستان، فرانسه و ایران. فصلنامة حقوق اداری، 8(25)، 49-71.
  4. امیر ارجمند، اردشیر و زرگوش، مشتاق (1388). تقصیر در حقوق مسئولیت مدنی دولت؛ مطالعة تحلیلی-تطبیقی. مجلة تحقیقات حقوقی، 12(49)، 85-143.
  5. بهنیا، مسیح و زارعی، محمدحسین (1390). تأملی بر امکان اعمال اصل انتظار مشروع در دیوان عدالت اداری. فصلنامة راهبرد، 20(61)، 153-189.
  6. جلالی، محمد (1393). آزادی بیان وکلا در رویة قضایی دیوان اروپایی حقوق بشر. فصلنامة رأی، ۹، ۱۱۱-۱۲۷.
  7. سیفی، سید جمال؛ محبی، محسن و رضوی طوسی، لیلا (1401). سوءاستفاده از جریان رسیدگی در حقوق سرمایه‏گذاری بین‏المللی. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، انتشار آنلاین، 1-20.
  8. قاسمی حامد، عباس (1386). حسن‌نیت در قرارداد؛ مبنای تعهد به درستکاری و تعهد به همکاری در حقوق فرانسه. مجلة تحقیقات حقوقی، 46، مندرج در حقوق اقتصادی، انتشارات دراک، 141-183.
  9. مشهدی، علی (1391). اصول و معیارهای کنترل قضایی اداری در حقوق سوئیس. فصلنامة حقوق مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، 42(3)، 291-301.

ج) پایان‏نامه‏ها

  1. خسروی، نیما (1398). اصل الزام به بیان دلایل تصمیم‏گیری در حقوق اداری (مطالعة تطبیقی ایران و انگلستان). رسالة دکتری حقوق عمومی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
  2. سهراب‏پور، آرزو (1395). اصل حسن‌نیت در قراردادهای عمومی. پایان‏نامة کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

 

د) گزارش پژوهشی

  1. گزارش توجیهی پیش‏نویس لایحة شفافیت (1397). مرکز بررسی‏های استراتژیک ریاست جمهوری.

 

ب) انگلیسی

  1. A) Books
  2. Alder, J. (2002). General Principles of Constitutional and Administrative Law. U.K.: Palgrave Macmillan.
  3. Bingham, Tom (2011). The Rule of Law. London: Penguin Books.
  4. Davidov, Guy (2011). A Purposive Approach to Labour Law. U.K.: Oxford University Press.
  5. Endicott, T. (2011). Administrative Law. U.K.: Oxford University Press.
  6. Freedland, M. (2016). The Contract of Employment. U.K.: Oxford University Press.
  7. Grace, Jamie (2016). Constitutional and Administrative Law (Key Facts Key Cases). U.K.: Routledge.
  8. Herdegen, M. (2013). Principles of International Economic Law. U.K.: Oxford University Press.
  9. Ian, E.J. (2013). Essential Administrative Law. Tehran: Khorsandi.
  10. Molan, M.T (1994). Constitutional and Administrative Law Textbook. HLT Publications.
  11. Panizzon, M.(2006). Good Faith in the Jurisprudence of the WTO. Hart Publishing.
  12. Simonek, M., & Becker, M. (2018). Tax Law. in Thommen Marc, Introduction to Swiss Law, Berlin, p. 245-269.
  13. Singh, Mahandra P. (2001). German Administrative Law in Common Law Perspective. USA: Springer.
  14. Thanasegaran, H. (2016). Good Faith in Insurance and Takaful Contracts in Malaysia. USA: Springer.
  15. Uhlmann, F. (2018). Administrative Law. in Thommen Marc, Introduction to Swiss Law, Berlin, 187-217.
  16. Wade, H. W. R., Forsyth, C. F. (2004). Administrative Law. U.K.: Oxford University Press.
  17. Zarra, G. (2017). Parallel Proceedings in Investment Arbitration. The Netherlands: The Hague.

 

  1. B) Articles
  2. Apaydın, E. (2019). The Application of the Principle of Good Faith on Administrative Contracts from the Turkish Law Perspective. in Recent Challenges of Public Administration (3), Papers Presented at the Conference of ‘3rd Contemporary Issues of Public Administration’, 53-74.
  3. Chiarella, M. L. (2017). Legitimate Expectation and Good Faith in Public Contracts. Athens Journal of Law, 3(4), 307-320.
  4. Friedman, L. (1977). The Good Faith Defense in Constitutional Litigation. Hofstra Law Review, 5(3), Art. 2, 501-544.
  5. Goldman, M. (2016). Putting Your Faith in Good Faith: A Principled Strategy for Smoother Sovereign Debt Workouts. The Yale Journal of International Law Online, 41(2), 117-140.
  6. Hesselink, M. W. (2011). The Concept of Good Faith. Towards a European civil code, University of Amsterdam, 619-649.
  7. Inglis, C. (2019). Defining good faith (and Mona Lisa’s smile), A paper presented to Law @ Work Conference: Auckland, Wellington, Christchurch, (https://www.employmentcourt.govt.nz)
  8. Mackaay, E. (2012). Good Faith in Civil Law Systems; A Legal-Economic Analysis. Revista Chilena de Derecho Privado, 18, 149-177.
  9. McCanse Wright, A. (2018). “Constitutional Good Faith. New York University Law Review, 93, 101-109.
  10. McClellan, P. (2006). Australian Administrative Law. International Symposium Hangzhou, China, 1-18.
  11. Nasrawin, L. K. (2016). The Fiduciary Role of Members of Parliament and Ministers. ICL Journal, 10, 99-107.
  12. Parchomiuk, J. (2017). The Protection of Legitimate Expectation in Administrative Law: A Horizontal Perspective. Baltic Journal of Law and Politics, 10(2), 1-25.
  13. Pozen, D. (2016). Constitutional Bad Faith. Harvard Law Review, 129(4), 885-955.
  14. Rabin, Robert L. (1976). Job Security and Due Process: Monitoring Administrative Discretion Through a Reason Requirement. University of Chicago Law Review, 44, (1), Article 30, 60-93.
  15. Shalev, G. (1983). Good Faith in Public Law. Israel Law Review, 18(1), 127-134.
  16. Tassone, B. (2014). Good Faith and the Abuse of Right in the Context of the Autonomy of Negotiating Contract, LUISS Guido Carli, 1-42.
  17. The Protection of Legitimate Expectations in Administrative Law and EU Law (General Report) (2016). Seminar organized by the Supreme Administrative Court of Lithuania and ACA-Europe, Vilnius.

 

  1. C) Websites
  2. Neeley, Steven A. (2018). “Can The Government Contract around the Duty of Good Faith and Fair Dealing?” at: contractorsperspective.com/contract-administration/contracting-around-good-faith-and-fair-dealing/
  3. Barnett, Randy E. (2016). “The President’s Duty of Good Faith Performance”, at: https://www.washingtonpost.com
  4. aeaj.org/page/Principle-of-Good-Faith-and-Fair-Dealing-and-Legitimate-Expectations-in-tax-proceedings (The Association of European Administrative Judges, WG Taxation, Ljubljana meeting 2011)
  5. https://www.legiscompare.fr/web/IMG/pdf/13._CH_5_Good_faith.pdf