دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jplsq.2023.357301.3290

چکیده

رمزارزها از زمان عرضه تا به امروز به عنوان یک فناوری مخرب و مقاوم در برابر حاکمیت دولت‌ها مطرح شده‌اند. فقدان استانداردهای بین‌المللی یکسان، فضا را برای تفسیر به رأی کارگزاران حاکمیتی در حوزه رمزارزها باز می‌گذارد؛ در نتیجه توجه بیشتر نهادهای حاکمیتی بر مسدودسازی بالقوۀ رمزارزها منعطف می‌شود؛ ولی با پیشروی روزافزون جهان به سمت اقتصاد هوشمند، دولت نیازمند تغییر موضع از سیاست محدودسازی به سیاست تنظیم‌گری، قانون‌گذاری و تقویت چشم‌اندازهای نظارتی خود در حوزۀ رمزارز است. سوال این‌است که تنظیم‌گری دولت و الزامات قانونی مربوط به آن در حوزۀ پول‌شویی رمزارزها و کاستن از ماهیت مخرب آن‌ها چگونه می‌بایست اعمال‌ شود؟ احراز هویت متعاملین برای خرید رمزارز، ایجاد سازمان تنظیم‌گر و ناظر، ثبت تمام نقل‌وانتقالات رمزارز مبتنی بر قرارداد و غیره از جمله پاسخ‌های این سوال است. این مقاله درصدد آن است که با روشی توصیفی - تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه‌ای، چارچوب مناسبی را برای تنظیم‌گری در حوزۀ مبارزه با پول‌شویی از طریق رمزارز در جمهوری اسلامی ایران با توجه به راهکار دولت ایتالیا در این زمینه مشخص سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Government regulation in combating money laundering through cryptocurrency: a comparative study of the legal system of the Islamic Republic of Iran and Italy

نویسندگان [English]

  • kheirollah Parvin 1
  • Ali Allahyarifard 2

1 Prof., Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Ph.D. student in Public Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Cryptocurrencies have been presented as a destructive and resistant technology against the government's rule since its launch. The lack of uniform international standards leaves room for interpretation by the ruling agents in the field of cryptocurrencies; As a result, most of the attention of the governing institutions is focused on the potential blocking of cryptocurrencies, but with the increasing progress of the world towards the smart economy, the government needs to change its position from the policy of restriction to the policy of regulation and legislation and to strengthen its supervisory perspectives in the field of cryptocurrency. The question is, how should government regulation and related legal requirements be applied in the field of money laundering of cryptocurrencies and reducing their destructive nature? Authentication of clients to buy cryptocurrency, creation of a regulatory and supervisory organization, registration of all contract-based cryptocurrency transfers, etc. are among the answers to this question. This article aims to determine the appropriate framework for regulation in the field of combating money laundering through cryptocurrency, using a descriptive analytical method and using library resources in the Islamic Republic with regard to the Italian government's strategy in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran
  • Italy
  • Blockchain
  • money laundering
  • regulation
  • cryptocurrency
  1. فارسی

الف) مقالات

  1. الهوئی نظری، حمید؛ امیری، صالح و بی‌نیاز، زهرا (1401). استانداردهای نظام‌های پرداخت جایگزین در جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم. مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، 52 (3)، 1252-1227.
  2. خادمان، محمود؛ کوشا، ابوطالب و نوری، فاطمه (1400). شناسایی ماهیت حقوقی رمزارزها با تحلیل ساختاری آن‌ها در نظام حقوقی ایران. حقوقی دادگستری. 85 (115)، 372-349.
  3. صادقی، محسن و ناصر، مهدی (1400). مطالعۀ تطبیقی چالش‌ها و راهکارهای به‌کارگیری ارزهای رمزنگاری‌شده دیجیتالی در نظام حقوقی ایران و آمریکا. مطالعات حقوق خصوصی. 51 (2)، 293-275.
  4. طجرلو، رضا و خدابخش، رضا (1401). نظارت ارکان بازار اوراق بهادار ایران بر بانک‌های خصوصی از منظر شفافیت و کارایی به عنوان اصول حقوق عمومی. مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران. 52 (2)، 876-857.
  5. عسکری، سجاد (1400). نسبت‌شناسی ارز و رمزارز در نظام تقنینی ایران. حقوقی دادگستری، 85 (113)، 283-263.
  6. عیوضلو، حسین؛ رضایی صدرآبادی، محسن و نوری، جواد (1400). تحلیل فقهی- اقتصادی مبانی، اصول و چارچوب کلان نظام پولی اقتصاد اسلامی. تحقیقات مالی اسلامی، 10 (2)، 494-445.
  7. کدخدایی، عباسعلی و نوروزپور، حسام (1399). چالش ارزهای مجازی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم با تأکید بر اقدامات و توصیه‌های کارگروه ویژۀ اقدام مالی (FATF). حقوقی بین‌المللی، 37 (62)، 29-7.
  8. مجتهد سلیمانی، ابوالحسن و داودآبادی، محمد (1397). آسیب‌شناسی قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1386 از منظر قانون جلوگیری از پولشویی و عواید ناشی از جرایم کشور افغانستان. قضاوت. 18 (94)، 90-55.
  9. مددی، مهدی و قماشی، سعید (1400). جستاری در پول‌شویی از طریق ارزهای رمزنگاری شده. مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی، 51 (2)، 521-503.
  10. موسوی‌نژاد، سیدفتح‌اله و رنجبر، مختار (1401). ارزهای دیجیتال، پول‌شویی و راهکارهای مقابله با آن در قوانین بین‌المللی». ماهنامه جامعه‌شناسی سیاسی ایران. 5 (11)، 3774-3766.

 

  1. انگلیسی
  2. A) Books
  3. Cohan, U. (2022). Assessing the Differences in Bitcoin & Other Cryptocurrency Legality across National Jurisdictions. International Political Economy.

 

  1. B) Articles
  2. Alabanese, ; Cioffi, M., & Tommasino, P. (2017). Legislators' behaviour and electoral rules: evidence from an Italian reform. European Journal of Political Economy, 59, 423-444.
  3. Beebeejaun, A.; & Dulloo, L. (2021). Taxation of Bitcoin transactions in Mauritius: A comparative study with the U.S and Italy. International Journal of Law, Humanities & Social Science, 4, 69-80.
  4. Bolotaeva, O.; Stepanova, A., & Alekseeva, S. (2019). The Legal Nature of Cryptocurrency. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science272, 032166.
  5. Brown, S. (2016). Cryptocurrency and Criminality: The Bitcoin Opportunity. The Police Journal: Theory, Practice and Principles, 89, 327–339.
  6. Calderoni, F. (2011). Where is the mafia in Italy? Measuring the presence of the mafia across Italian provinces. Global Crime, 12, 41–69.
  7. Chaehyeon, L.; Changhoon, K., Wonseok, C., Jehoon, L., Myunghun, C., Jongsoo, W., &Won-Ki, J. (2022). Design of Blockchain-based Travel Rule Compliance System. Hong Department of Computer Science and Engineering, Accepted to IEEE ICBC 2022 as a poster paper.
  8. Donna, M.; & Bianchi, C. (2023). Blockchain & Cryptocurrency Laws and Regulations 2024 | Italy. Global Legal Insights (GLI).
  9. Drozd, O.; Lazur, Y., & Serbin, R. (2017). Eoretical and legal perspective on certain types of legal liability in cryptocurrency relations. Baltic Journal of Economic Studies, 3, 221-228.
  10. Dupuis, D., & Gleason, K. (2020). Money laundering with cryptocurrency: open doors and the regulatory dialectic. Journal of Financial Crime, 28, 60-74.
  11. Ferrari, V. (2020). The regulation of crypto-assets in the EU – investment and payment tokens under the radar. Maastricht Journal of European and Comparative Law, 27, 325-342.
  12. Foley, S.; Karlsen, J.; Talis, A., & Putnins, J. (2019). How much illegal activity is financed through cryptocurrencies. The Review of Financial Studies, 32, 1798-1853.
  13. Gola, C., & Caponera, A. (2019). Policy issues on crypto-assets. Università Cattaneo Working Papers.
  14. Gundaboina, L.; Badotra, S.; Bhatia, T. K.; Sharma, K.; Mehmood, G.; Fayaz, M., & Khan, I. U. (2022). Mining Cryptocurrency-Based Security Using Renewable Energy as Source. Security and Communication Networks2022, 1–13.
  15. Hendrickson, J. Thomas, L., & William, J. (2016). The political economy of bitcoin. Economic Inquiry, 54, 925–939.
  16. Herian, R.; Di Bernardino, C.; Chomczyk, A.; Ellul, J.; Ferreira, A.; Goldbeck, A.; Siadat, A., & Siedler, N. (2021). NFT – Legal Token Classification. EU Blockchain Observatory & Forum. Open University.
  17. Jevans, D.; Hardjono, T.; Vink, J., Steegmans, F.; Jefferies, J., & Malhotra, A. (2020). Travel Rule Information Sharing Architecture for Virtual Asset Service Providers. TRISA.
  18. Kamalyan, (2020). Legal Regulation of Cryptocurrencies and Blockchain Technologies in Germany and Italy. Actual Problems of Russian Law. 15, 197-206.
  19. Kavanagh, D., John Ennis, P. (2020), Cryptocurrencies and the emergence of blockocracy. The Information Society.
  20. Ilbiz, E., & Kaunert, C. (2022). Sharing Economy for Tackling Crypto-Laundering: The Europol Associated. Global Conference on Criminal Finances and Cryptocurrencies14, 56-65.
  21. Masciandaro, D. (1999). Money Laundering: the Economics of Regulation. European Journal of Law and Economics, 7(3), 225–240.
  22. Mazzarisi, P.; Ravagnani, A.; Deriu, P.; Lillo, F.; Medda, F., & Russo, A. (2022). A machine learning approach to support decision in insider trading detection. ArXiv (Cornell University).
  23. Phochanachan, P.; Pirabun, N.; Leurcharusmee, S., & Yamaka, W. (2022). Do Bitcoin and Traditional Financial Assets Act as an Inflation Hedge during Stable and Turbulent Markets? Evidence from High Cryptocurrency Adoption Countries. Axioms11, 339-354.
  24. Popkova, E., & Sergi, B. (2020). Artificial Intelligence: Anthropogenic Nature vs. Social Origin. Advances in Intelligent Systems and Computing.
  25. Rainero, C.; Puddu, L.; Migliavacca, A.; Coda, R., & Modarelli, G. (2019). Bitcoin between reality and risks of a halfway- money. African Journal of Business Management, 13, 215-225.
  26. Riley, J. (2021). The Current Status of Cryptocurrency Regulation in China and Its Effect around the World. Yijun Institute of International Law in China and Wto Review China and Wto Review, 7, 135-152.
  27. Shapiro, D. (2018). Taxation and regulation in decentralized exchanges. Journal of Taxation of Investments, 36, 3-13.
  28. Spithoven, A. (2019). Theory and Reality of Cryptocurrency Governance. Journal of Economic Issues, 53(2), 385-393.
  29. Tiwari, M.; Gepp, A., & Kumar, K. (2020). A review of money laundering literature: the state of research in key areas. Pacific Accounting Review, 32, 271-303.
  30. Tomasz, T. (2021). New York regulatory response to virtual currency risks. The Opole Studies in Administration and Law, 19, 55-71.
  31. Vyhovska, N.; Polchanov, A.; Frolov, S., & Kozmenko, Y. (2018). The Effect of IT-Transformation of the Country’s Financial Potential during the Post-Conflict Reconstruction. Public and Municipal Finance, 7, 15-25.
  32. Werner, R.; Lawrenz, S., & Rausch, A. (2020). Blockchain Analysis Tool of a Cryptocurrency.Proceedings of the 2020 The 2nd International Conference on Blockchain Technology. 80-84.
  33. Yadav, S.; Agrawal, K.; Bhati, B.; Al-Turjman, F., & Mostarda, L. (2020). Blockchain-Based Cryptocurrency Regulation: An Overview. Computational Economics59, 1659–1675.

 

  1. C) Theses
  2. Frebowitz, R. (2018). Cryptocurrency and state sovereignty. Naval postgraduate school California.

 

  1. D) Riports
  2. Communication by Banca d’Italia on Decentralized Technology in Finance and Crypto-assets (2022).
  3. OECD (2020), Taxing Virtual Currencies: An Overview of Tax Treatments and Emerging Tax Policy Issues, OECD, Paris.

 

  1. ایتالیایی
  2. A) Articoli
  3. Filotto, U.; Bianchi, N., & Scimone, X. (2019). Il settore degli agenti e mediatori dopo la riforma. Bancaria, 75(12).

 

  1. B) Tesi
  2. Agostini, D. (2022). Le criptovalute e la volatilita. Universita Politecnica delle Marche Facolta di Economia, Corso di Laurea Magistrale in Economia e Management.
  3. Celsi, A. (2020). Mappatura delle competenze dei fabbisogni formativi in Consob. Tesi di Laurea in Organizzazione aziendale, Luiss Guido Carli, relatore Paolo Spagnoletti.
  4. Di Maio, M. (2022). Il pignoramento di criptovalute. Tesi di Laurea in Diritto dell'esecuzione civile, Luiss Guido Carli, relatore Alfredo Storto.