دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار حقوق بین‌الملل دانشکدة حقوق دانشگاه قم، قم، جمهوری اسلامی ایران

10.22059/jplsq.2023.345242.3299

چکیده

کمیسیون منطقه‌ای شیلات، مبادرت به طرح چهار سؤال از دیوان بین‌المللی حقوق دریاها کرده و از آن خواسته است که نظر مشورتی صادر کند. دیوان بین‌المللی حقوق دریاها، با تفسیری پویا از مادة 21 اساسنامه و مادة 138 مجموعه قواعد دیوان، حکم داد که صلاحیت صدور نظر مشورتی، منحصر به شعبه دعاوی بستر دریا نیست. در پروندة شمارة 21، اولین مرتبه‌ای است که هیأت عمومی قضات دیوان بین‌المللی حقوق دریاها نظر مشورتی صادر کرده است؛ امری که خود می‌تواند موجب شود تا نظری جامع‌تر ارائه شود. مقالة پیش رو بر آن شده است تا به تحلیل ماهوی نظر مشورتی دیوان بین‌المللی حقوق دریاها در پروندة شمارة 21 بپردازد به این منظور، عملکرد دیوان بین‌المللی حقوق دریاها در پاسخ به پرسش‌های چهارگانة کمیسیون منطقه‌ای شیلات، جداگانه بررسی می‌شوند. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. دیوان یادشده از رهگذر پاسخ به پرسش‌های کمیسیون منطقه‌ای شیلات، به غیرقابل عدول بودن تعهدات دولت صاحب پرچم در مقابله با صید غیرقانونی، گزارش نشده و ساماندهی نشده و مسئولیت مدنی دولت صاحب پرچم در اعمال مقتضی در مقابله با آن تصریح داشته و بر مناسبات میان مدیریت منابع زنده دریایی و حفاظت از محیط زیست دریایی تأکید کرده است؛ امری که پیشتر در قضایایی نظیر بلوفین جنوبی نیز به آن تصریح شده بود که خود، نشان از قوام‌یافتگی آن دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Advisory Opinion of the ITLOS regarding the responsibility of the flag state for Unlawful Fishing

نویسنده [English]

  • Mohamad Setayeshpur

Assistant Prof., International Law Department, Faculty of Law, University of Qom, Qom, Islamic Republic of Iran

چکیده [English]

The Regional Fisheries Commission has taken four questions from the International Court of Law of the Sea and asked it to issue an advisory opinion. The International Court of Law of the Sea, with a dynamic interpretation of Article 21 of the Statute and Article 138 of the Rules of the Court, ruled that the authority to issue an advisory opinion is not exclusive to the Seabed Litigation Branch. In Case No. 21, it is the first time that the General Board of Judges of the International Court of Law of the Sea has issued an advisory opinion. This can lead to a more comprehensive opinion. The following article aims to analyze the content of the advisory opinion of the International Court of Law of the Sea in case number 21. For this purpose, the performance of the International Tribunal for the Law of the Sea in response to the four questions of the Regional Fisheries Commission are examined separately. The research method is descriptive-analytical. The aforementioned court, while answering the questions of the Regional Fisheries Commission, stated that the obligations of the flag state in dealing with illegal, unreported and unorganized fishing are irrevocable and the civil responsibility of the flag state in taking appropriate actions to deal with it. The relationship between the management of marine living resources and the protection of the marine environment has been emphasized. A matter that was previously clarified in cases such as South Blufin, which itself shows its consistency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Illegal
  • Unreported and Unregulated Fishing
  • Obligation to Guarantee
  • Flag State
  1. فارسی

الف) کتاب‌ها

  1. شاو، ملکم ان. (1394). حقوق بین‌الملل دریاها با نگاهی به مسائل ایران. ترجمه و تألیف علیرضا ابراهیم گل و حسن خسروشاهی، تهران: خرسندی.
  2. کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد در زمینه حقوق دریاها (1385)، حقوق بین‌الملل حقوق دریاها: کنوانسیون حقوق دریاها (مصوب 1982). ترجمة منصور پورنوری و محمد حبیبی، تهران: مهد حقوق.
  3. گوستافسون یوراس، لویی بی سون، کریستین و اریک فرانکس، جان ای. نویز (1393)، حقوق بین‌الملل دریاها. ترجمة محمد حبیبی مجنده، تهران: جنگل.
  4. میرعباسی، سیدباقر (1391). حقوق بین‌الملل عمومی (جلد دوم). تهران: میزان.

 

ب) مقالات

  1. حبیبی، همایون و شاملو، سوده (1393). نقش دیوان بین‌المللی دادگستری در توسعة حقوق بین‌الملل. پژوهش حقوق عمومی، (41)، 71-114.
  2. صالحی، جواد (1395). نظریة مشورتی دیوان بین‌المللی حقوق دریاها؛ تجلی تعهدات دولت صاحب پرچم راجع به صید غیرمجاز کشتی حامل پرچم وی در منطقة انحصاری اقتصادی دولت ثالث. اقیانوس‌شناسی، (28)، 1-12.
  3. محبی، محسن و آذری، هادی (1395). دعوای متقابل در دیوان بین‌المللی حقوق دریاها، دستاورد قرار 2 نوامبر 2012 در قضیة کشتی ویرجینا جی (پاناما / گینه بیسائو). مجلة حقوقی بین‌المللی، شمارة پیاپی 55، 31-52.

 

  1. انگلیسی
  2. A) Articles
  3. Anton, D., Makgill, R., & Payne, C. (2011). Advisory Opinion on Responsibility & Liability for International Seabed Mining (ITLOS Case No. 17): International Environmental Law in the Seabed Disputes Chamber. Australian National University, College of Law, Research Paper No. 11-06, 1-13.
  4. Babu, R. (2015). State Responsibility for Illegal, Unreported and Unrelated Fishing and Sustainable Fisheries in the EEZ: Some Reflections on the ITLOS Advisory Opinion of 2015. Indian Journal of International Law, (55), 239-264.
  5. Lando, M. (2016). The Advisory Jurisdiction of the International Tribunal for the Law of the Sea: Comments on the Request for an Advisory Opinion Submitted by the Sub-Regional Fisheries Commission. Leiden Journal of International Law, (29), 441-461.
  6. Schatz, V. (2016b). Fishing for Interpretation: The ITLOS Advisory Opinion on Flag State Responsibility for Illegal Fishing in the EEZ. Ocean Development and International Law, 47(4), 327-345.
  7. Schatz, V. (2016a). Combatting Illegal Fishing in the Exclusive Economic Zone-Flag State Obligations in the Context of the Primary Responsibility of the Coastal State. Goettingen Journal of International Law, 7(2), 383-414.
  8. Tanaka, Y. (2015). Reflections on the Advisory Jurisdiction of ITLOS as Full Court: The ITLOS Advisory Opinion of 2015. Law and Practice of International Courts and Tribunals, 14(2), 318-339.

 

  1. B) Cases
  2. International Court of Justice, (1996). Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons, Advisory Opinion.
  3. International Tribunal for the Law of the Sea (1982). The Statute (Annex VI of the United Nations Convention on the Law of the Sea).
  4. International Tribunal for the Law of the Sea (1997). Rules of the Tribunal (ITLOS/8).
  5. International Tribunal for the Law of the Sea (2011). Responsibilities and Obligations of States Sponsoring Persons and Entities with respect to Activities in the Area (Request for Advisory Opinion Submitted to the Seabed Disputes Chamber), Case No. 17, Advisory Opinion.
  6. International Tribunal for the Law of the Sea (2013). Request for an Advisory Opinion to the International Tribunal for the Law of the Sea, Written Statement of the Permanent Secretariat of the Sub-Regional Fisheries Commission.
  7. International Tribunal for the Law of the Sea (2013). Request for an Advisory Opinion Submitted by the Sub-Regional Fisheries Commission, Written Statement by Germany.
  8. International Tribunal for the Law of the Sea (1999). Southern Bluefin Tuna (N.Z. Japan; Australia v. Japan), Provisional Measures, Order.
  9. International Tribunal for the Law of the Sea (2015). Press Release, Press 227, Tribunal Delivers Its Advisory Opinion Regarding Illegal, Unreported and Unregulated Fishing Activities, 02.04.2015.
  10. International Tribunal for the Law of the Sea (2015). Request for an Advisory Opinion Submitted by the Sub-Regional Fisheries Commission (SRFC) (Request for Advisory Opinion Submitted to the Tribunal), Case No. 21, Advisory Opinion.

 

  1. C) Documents
  2. Agreement Establishing a Sub-Regional Fisheries Commission (SRFC Convention) (1985).
  3. Amendment to the Convention of 29th March 1985 Establishing the Sub-Regional Fisheries Commission., (1993).
  4. Convention on the Determination of the Minimal Conditions for Access and Exploitation of Marine Resources within the Maritime Areas under the Jurisdiction of the Member States of the Sub-Regional Fisheries Commission (MAC Convention), (2012).
  5. Food and Agricultural Organization of the United Nations (2001). International Plan of Action to Prevent, Deter and Eliminate Illegal, Unreported and Unregulated Fishing.
  6. International Law Commission (2001). Yearbook, II, part. 2, Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts.
  7. United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS)., (1982). 1833. UNTS. 396.

 

  1. D) Analytical Blogposts
  2. Boon, Kristen, (2013). New ITLOS Advisory Opinion Sought, Opinio Juris, April 10. http://opiniojuris.org/2013/04/10/new-itlos-advisory-opinion-sought/
  3. Freestone, David, (2011). Advisory Opinion of the Seabed Disputes Chamber of International Tribunal for the Law of the Sea on Responsibilities and Obligations of States Sponsoring Persons and Entities with respect to Activities in the Area, ASIL Insight, March 9. https://www.asil.org/insights/volume/15/issue/7/advisory-opinion-seabed-disputes-chamber-international-tribunal-law-sea-
  4. Romee van der Marel, Eva, (2015). ITLOS Issues Its Advisory Opinion on IUU Fishing, JCLOS. http://site.uit.no/jclos/2015/04/21/itlos-issues-its-advisory-opinion-on-iuu-fishing/