دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22059/jplsq.2023.345737.3136

چکیده

حقوق بشر، بدون شک در میان نمادهای اندیشة سیاسی لیبرال قرار دارد، لکن معیارهای نقادی سویة لیبرال این است که تصویری فردگرایانه و آنتاگونیستی از جامعة انسانی ارائه می‌دهد. لویناس اندیشمندی است که به نقد این سویه می‌پردازد. از دیدگاه وی حقوق بشر معنای عینی خود را از تقابل چهره به چهره با «دیگری» می‌گیرد. به‌طوری‌که همانندی جالبی میان وضع حقوق بشر و پدیدارشناسی این تقابل توسط لویناس به‌وجود می‌آید. ازاین‌رو سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که توجیه لویناس برای حق‌های بشری چه تفاوتی با رویکرد لیبرالیستی حقوق بشر دارد؟ از این منظر، یکی از مهم‌ترین نقطه‌های شروع، این واقعیت است که سیمای «دیگری» با خصوصیت مشترکی توصیف نشده است که در زمینة اجتماعی یا ظاهری‌اش یافت می‌شود. توجیه لویناس از حقوق بشر، بهتر از دیگر توجیهات حقوق بشر، به رایج‌ترین اعتراضات به این حقوق مبنی بر اینکه حقوق بشر خودخواهی فردی و الگویی آنتاگونیستی از جامعه را گسترش می‌دهند،‌ پاسخ قانع‌کننده‌تری می‌دهد. لویناس از حقوق بشری به‌مثابة حق‌های «دیگری» دفاع می‌کند نه حق‌هایی مبتنی بر خودخواهی. حق‌های «دیگری»، مطابق با وضعیتی برون‌دولتی است که در یک جامعة سیاسی، نوعی خصلت فراسرزمینی و استقلال دارد. با توجه به اینکه در این تحقیق ضمن تصویرسازی و تشریح دیدگاه لویناس و رابطة آن با حقوق بشر به تبیین دلایل و چرایی این رابطه می‌پردازیم، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Human rights in another mirror; Phenomenology of human rights in the thought of Immanuel Levinas

نویسندگان [English]

  • Mehdi Rezaei 1
  • Maziyar Khademi 2
  • Alireza Eskandari 3

1 Associate professor, Department of Public and International Law, Faculty of Law and Political Sciences, Allam Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Ph.D Student in Public Law, Faculty of Law and Political Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 ..D Student in Public Law, Faculty of Law and Political Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Human rights are undoubtedly among the symbols of liberal political thoughts, which are critical indicators of the liberal strain that presents an individualistic and antagonistic picture of human society. Levinas is a thinker who criticizes this strain. According to Levinas, human rights get their objective meaning from the face-to-face confrontation with the "other". So that there is an interesting similarity between the situation of human rights and the phenomenology of this confrontation by Levinas. Therefore, in the current research, the main question is, what is the difference between Levinas's justification for human rights and the liberal approach of human rights? From this point of view, one of the most important starting points is the fact that the appearance of the "other" is not described by a common characteristic that can be found in its social context or appearance. Levinas's justification of human rights, better than other justifications of human rights, gives a more convincing answer to the most common objections to these rights that human rights spread individual selfishness and an antagonistic model of society. Levinas defends human rights as the rights of "others" and not as rights based on self. The rights of the "other" correspond to an extra-state status that has a kind of extra-territorial character and independence in a political society. Considering that in this research, while illustrating and explaining Levinas's view and its relationship with human rights, we explain the reasons and why of this relationship, the research method is descriptive and analytical.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phenomenology
  • the right of the other
  • human rights
  • I
  • the other
  • Levinas
  1. فارسی

الف) کتاب‌ها

  1. جمادی، سیاوش (۱۳۸۵). زمینه و زمانة پدیدار شناسی. تهران: ققنوس.
  2. دیویس، کالین (۱۳۸۶). درآمدی بر اندیشة لویناس. ترجمة مسعود علیا، تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
  3. رشیدیان، عبدالکریم (۱۳۸۴). هوسرل در متن آثارش. تهران: نی.
  4. سینگر، پیتر (۱۳۸۹). فلسفة هگل. ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران: طرح نو.
  5. ضیمران، محمد (۱۳۸۶). متافیزیک حضور. تهران: هرمس.
  6. علیا، مسعود (۱۳۸۸). کشف دیگری با لویناس. تهران: نی.
  7. کوفمان، والتر (۱۳۸۸) کشف ذهن؛ نیچه، هایدگر و بوبر. ترجمة فریدالدین رادمهر، تهران: چشمه.
  8. هومر، شون (۱۳۸۸). ژاک لکان. ترجمة محمدعلی جعفری و سید محمدابراهیم طاهائی، تهران: ققنوس.

 

  1. انگلیسی
    1. Books
  2. Arendt, H. (1973). The Origins of Totalitarianism. New York: Harcourt.
  3. Benhabib, S. (2004). The Rights of Others: Aliens, Residents, Citizens. Cambridge: Cambridge University Press.
  4. Burggraeve, R. (2002). The Wisdom of Love in the Service of Love: Emmanuel Levinas on Justice, Peace and Human Rights. trans. Jeffrey Bloechl, Milwaukee: Marquette University.
  5. Bernasconi, R. (2008). “Extra-Territoriality: Outside the State, Outside the Subject,” in Levinas Studies: An Annual Review, Vol. 3, ed. Jeffrey Bloechl, Pittsburgh: Duquesne University Press.
  6. Bernasconi, R.. (2002). What is the Question to which ‘Substitution’ is the answer?” in Cambridge Companion to Levinas, ed. Simon Critchley and Robert Bernasconi. Cambridge: Cambridge University Press.
  7. Bernasconi, R., & Keltner. (2002). New York: Columbia university press.
  8. Davidson, S. (2012). The Rights of the Other Levinas and Human Rights. in Totality and Infinity at 50, ed. Scott Davidson & Diane Perpich. Pennsylvania: Duquesne university Press.
  9. Deleuze, G., & Guattari, F. (1988) A Thousand Plateaus. trans. Brian Massumi London: Athlone Press.
  10. Gauthier, D. (1986). Morals by Agreement. Oxford: Clarendon.
  11. Gewirth, A. (1982). Human Rights: Essays on Justification and Application. Chicago: University of Chicago Press.
  12. Gewirth, A. (1996) the Community of Rights. Chicago: University of Chicago Press.
  13. Hand, sean. (2009) Emmanuel Levinas, Routledge critical Thinkers, State university of New York press.
  14. Hegel, (1977). Phenomenology of Sprit. translated by. A. v. Miller.
    Oxford & New York: Oxford University press.
  15. Indaim, J. A. (2015). The Self, Ethics and Human Rights. New York: Routledge
  16. Levinas, I. (1999). Alterity and Transcendence. Michael B. Smith. New York: Columbia University Press,
  17. Levinas, I. (1996). Outside the Subject. Trans. Michael B. Smith. Stanford: Stanford University Press,.
  18. Levinas, I. (1969). Totality and Infinity. Trans. Alphonso Lingis. Pittsburgh: Duquesne University Press.
  19. Levinas, I. (1981). Otherwise then Being or Beyond Essence. translated by Alphonso Lingis. Pittsburgh:Duquesne University press.
  20. Marx, K. (1994). On the Jewish Question, in Selected Writings, ed. Lawrence H. Simon, Indianapolis: Hackett.
  21. Perpich, D. (2001). Freedom Called into Question: Levinas’s Defence of Heteronomy, in In Proximity: Emmanuel Levinas and the Eighteenth Century. ed. Melvyn New, Robert Bernasconi, and Richard A. Cohen, Lubbock: Texas Tech University Press.
  22. Ponzio, A. (2022). Human Rights, Rights of the Other, and Preventive Peace: A Levinasian Perspective. in Human Dignity and the Autonomy of Law, eds. José Manuel Aroso Linhares & Manuel Atienza, Berlin: Springer.

 

 

  1. Article
  1. Balibar, E. (2002). Possessive Individualism Reversed: From Locke to Derrida. Constellations. 9(3), 299-310. https://doi.org/1111/1467-8675.00284
  2. Levinas, E. (1990). Reflections on the Philosophy of Hitlerism,” trans. Sean Hand. Critical Inquiry. 17 (1),63-71. https://doi.org/1086/448574
  3. Minister, S. (2007) “From Perpetual Peace to the Face of the Other: A Levinasian Reframing of Human Rights. Philosophy in the Contemporary World. 14 (2), 221-236. https://doi.org/ DOI:10.1007/978-3-031-14824-8_11
  4. Rodin, D. (2014). The Reciprocity Theory of Rights. Law and Philosophy. 33 (3), 281-308. https://doi.org/ 10.1007/s10982-013-9201-6
  5. Sulfiah, & Mendrofa, J. (2020). Reading Human Rights Through Emmanuel Levinas’s Theory of Ethics and Existentialism. Advances in Social Science, Education and Humanities Research 453, 137-141. https://doi.org/ DOI:10.2991/assehr.k.200729.027
  6. Wolcher, L. E. (2006) “The Tragic Foundations of Human Rights”, bepress Legal Series. bepress Legal Series.Working Paper 984, 523-556. https://doi.org/ DOI:22.1107/978-3-032-15894-8_14