دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حقوق، دانشکدة علوم انسانی، واحد قائم‏شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم‏شهر، ایران

2 دانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

پذیرش قابلیت به‏ کارگیری شرط ملت‏های کامله‏ الوداد در خصوص‏ شیوه ‏های حل اختلاف توسط داوران پروندة مافزینی، بحث ‏های حقوقی دامنه ‏داری به‏ دنبال داشت که این خود، به صدور آرای متعارض توسط مراجع داوری منجر شد. گزارش سال 2015 کمیسیون حقوق بین‏ الملل در خصوص شرط مذکور، بیانگر تلاش همه‏ جانبة این نهاد برای به نظم کشیدن ضوابط حاکم بر آن از طریق واکاوی جامع تفاسیر حقوقی صورت ‏گرفته توسط مراجع داوری است. این نوشتار در پی آن است که با بررسی و تحلیل دو رأی اخیرالصدور ایکسید به این پرسش پاسخ دهد که گزارش کمیسیون تا چه اندازه در رفع اختلاف‏ نظرهای حقوقی و جلوگیری از صدور آرای متعارض در این مرجع اثرگذار بوده است. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و مطالعة اسناد و آرای بین‏ المللی تدوین شده است. بررسی موضوع با این دیدگاه آغاز شد که گزارش کمیسیون با توجه به جایگاه این نهاد و نیز مطالعة گستردة صورت‏ گرفته، توانسته مراجع داوری را به ‏اتفاق ‏نظر در خصوص موضوعات اصلی مورد اختلاف ترغیب کند. درحالی‏ که یافته ‏ها نشان داد داوران مراجع حل‏ اختلاف همچنان بر اساس تفاسیر شخصی از موارد مذکور مبادرت به اتخاذ تصمیم می‏کنند و اختلاف ‏نظرها و صدور آرای متعارض به‏ صورت چشم گیری همچنان ادامه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Application of the Most-Favored-Nation Clause Regarding Jurisdiction in ICSID Awards of 2016 and 2023

نویسندگان [English]

  • Mohammad Razavirad 1
  • Sareh Nazemi 2

1 Assistant Prof., Department of Law, Faculty of Humanitarian Sciences, Qaemshahr Branch, Islamic ‎Azad University, Qaemshahr, Iran‎

2 Ph.D. Student in International Trade and Investment Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The acceptance of the applicability of the most-favored-nation clause regarding dispute resolution methods by the arbitrators in the Mavzini case has led to extensive legal debates, resulting in conflicting awards by arbitration bodies. The 2015 report of the International Law Commission on this clause reflects the comprehensive efforts of this institution to organize the governing rules through a thorough examination of the legal interpretations made by arbitration bodies. This paper aims to analyze two recent ICSID awards to address the question of how effectively the Commission's report has contributed to resolving legal disagreements and preventing conflicting awards in this forum. The present research is conducted using a descriptive-analytical method and involves the study of international documents and awards. The investigation began with the perspective that the Commission's report, given the status of this institution and the extensive study conducted, could encourage arbitration bodies to reach consensus on the main contentious issues. However, the findings indicate that arbitrators in dispute resolution bodies continue to make decisions based on personal interpretations of the mentioned cases, and disagreements and the issuance of conflicting awards persist significantly.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • ICSID
  • arbitration
  • most-favoured-nation clause
  • International Law Commission
  1. فارسی

الف) کتاب‏ها

  1. عسگری، پوریا (1394). حقوق سرمایه‏گذاری خارجی در رویة داوری بین‏المللی. تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهش‏های حقوقی شهر دانش.
  2. فلسفی، هدایت‏الله (1383). حقوق بین‏الملل معاهدات. تهران: فرهنگ نشر نو.
  3. لونفلد، آندریاس اف. (1397). حقوق بین الملل اقتصادی. ترجمة دکتر محمد حبیبی مجنده. تهران: جنگل.
  4. والاس، ربکا ام. ام. (1382). حقوق بین‏الملل. ترجمة دکتر سیدقاسم زمانی و مهناز بهراملو. تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهش‏های حقوقی شهر دانش.

 

ب) مقالات

  1. حبیب‏زاده، توکل (1383). معاهدات دوجانبة سرمایه‏گذاری. مجلة حقوقی بین‏المللی، (30)، 253-123.
  2. حبیبی مجنده، محمد؛ کامیار راد، ساناز (1397). قاعده‏سازی در دیوان بین‏المللی دادگستری از مجرای تفسیر پویا. مجلة حقوقی بین‏المللی، (58)35، 5ـ 55.
  3. محمدی دینانی، پروین (1388). شرط ملت کامله‏الوداد و داوری اختلافات سرمایه‏گذاری بین‏المللی. مجله تحقیقات حقوقی، (1)، 61-9.
  4. میرعباسی، سیدباقر؛ قاسم‏زاده مسلمبه، مجید (1399). امکان‏سنجی اعمال ضابطة رفتار ملل کامله‏الوداد در حل‏وفصل اختلافات سرمایه‏گذاری بین‏المللی. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، (2) 50، 577-595.

 

  1. انگلیسی
  2. A) Book
  3. Wang, A. (2022). The Interpretation and Application of the Most-Favored-Nation Clause in Investment Arbitration. World Trade Institute Advanced Studies, 12.

 

  1. B) Article
  2. Gaillard, E. (2005). Establishing Jurisdiction through a Most-Favored-Nation Clause. 233(105).

 

  1. C) Dissertation
  2. Patrik Nils, J. (2011). Most Favoured Nation Treatment Application in International Investment Arbitration. Master's Thesis, University of Oslo.

 

  1. D) Cases
  2. Ambatielios Claim (Greece v. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland). 6 March 1956.
  3. Case concerning rights of nationals of the United States of America in Morocco (France v. United States of America), Judgment of August 27th, 1952.
  4. Fishers Jurisdiction Case (Spain v. Canada) Jurisdiction of Court. 4 December 1998.
  5. AsiaPhos Limited and Norwest Chemicals Pte Limited v. People’s Republic of China. Case No: ADM/21/1.16 February 2023.
  6. Emilio Agustin Maffezini v. Kingdom of Spain, Decision of the Tribunal on Objections to Jurisdiction. Case No: ARB 97/7. 25 January 2000.
  7. Impregilo S.p.A. v Argentine Republic (i).Concurring and Dissenting Opinion of Professor Brigitte Stern. Case No. ARB/07/17. 21 June 2011.
  8. Plama Consortium Limited v. Republic of Bulgaria, Decision on Jurisdiction. Case No. ARB/03/24. 8 February 2005.
  9. Salini Costruttori S.p.A. and Italstrade S.p.A. v. Kingdom of Morocco, Case No. ARB/00/4. 31 july 2001
  10. UP (formerly Le Chèque Déjeuner) and C.D Holding Internationale v. Hungary. Case No. ARB/13/35. 3 March 2016

 

  1. E) Documents:
  2. ILC (1978). Draft Articles on Most-Favoured-Nation Clauses.
  3. ILC (2015).Most-Favoured-Nation clause Final Report of the Study Group on the Most-Favoured-Nation clause.
  4. UNCTAD (2010). Series on Issues in International Investment Agreements II- Most-Favoured-Nation Treatment