دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حقوق، دانشکدة علوم انسانی، واحد قائم‏شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم‏شهر، ایران

2 دانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

پذیرش قابلیت به‏کارگیری شرط ملت‏های کامله‏الوداد در خصوص‏ شیوه‏های حل اختلاف توسط داوران پروندة مافزینی، بحث‏های حقوقی دامنه‏داری به‏دنبال داشت که این خود، به صدور آرای متعارض توسط مراجع داوری منجر شد. گزارش سال 2015 کمیسیون حقوق بین‏الملل در خصوص شرط مذکور، بیانگر تلاش همه‏جانبة این نهاد برای به نظم کشیدن ضوابط حاکم بر آن از طریق واکاوی جامع تفاسیر حقوقی صورت‏گرفته توسط مراجع داوری است. این نوشتار در پی آن است که با بررسی و تحلیل دو رأی اخیرالصدور ایکسید به این پرسش پاسخ دهد که گزارش کمیسیون تا چه اندازه در رفع اختلاف‏نظرهای حقوقی و جلوگیری از صدور آرای متعارض در این مرجع اثرگذار بوده است. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و مطالعة اسناد و آرای بین‏المللی تدوین شده است. بررسی موضوع با این دیدگاه آغاز شد که گزارش کمیسیون با توجه به جایگاه این نهاد و نیز مطالعة گستردة صورت‏گرفته، توانسته مراجع داوری را به ‏اتفاق‏نظر در خصوص موضوعات اصلی مورد اختلاف ترغیب کند. درحالی‏که یافته‏ها نشان داد داوران مراجع حل‏ اختلاف همچنان بر اساس تفاسیر شخصی از موارد مذکور مبادرت به اتخاذ تصمیم می‏کنند و اختلاف‏نظرها و صدور آرای متعارض به‏صورت چشمگیری همچنان ادامه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Application of the Most-Favoured-Nations Clause in ICSID Awards ‎Dated 2016 and 2023‎

نویسندگان [English]

  • Mohammad Razavirad 1
  • Sareh Nazemi 2

1 Assistant Prof., Department of Law, Faculty of Humanitarian Sciences, Qaemshahr Branch, Islamic ‎Azad University, Qaemshahr, Iran‎

2 Ph.D. Student in International Trade and Investment Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Acceptance of the possibility of applying the Most-Favoured-Nations clause about dispute resolution procedures by the arbitrators of the Maffezini case, wide-ranging law debates followed, which led to the issuing of conflicting awards by the arbitration authorities. The 2015 ILC final report on the above clause indicates the all-out effort of this body to regulate the rules governing it through a comprehensive analysis of interpretations made by the arbitration authorities. This article seeks to answer the question of how far the commission's report has been effective in resolving law disputes and preventing the issuance of conflicting awards in ICSID by examining and analyzing two recent awards. The present research is prepared by descriptive-analytical method and by studying international documents and opinions. The examination of the issue began with the view that the commission's report, considering the position of this body and the extensive study, was able to persuade the arbitration authorities to have same point of view on the main issues in dispute. Whereas the findings showed that the arbitrators of the dispute resolution authorities continue to make decisions based on personal interpretations of the above subjects, and the disagreements and issuance of conflicting awards continue significantly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ICSID
  • Arbitration
  • Most-‎Favoured-Nation Clause
  • ‎ ‎ International Law ‎Commission.‎
  1. فارسی

الف) کتاب‏ها

  1. عسگری، پوریا (1394). حقوق سرمایه‏گذاری خارجی در رویة داوری بین‏المللی. تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهش‏های حقوقی شهر دانش.
  2. فلسفی، هدایت‏الله (1383). حقوق بین‏الملل معاهدات. تهران: فرهنگ نشر نو.
  3. لونفلد، آندریاس اف. (1397). حقوق بین الملل اقتصادی. ترجمة دکتر محمد حبیبی مجنده. تهران: جنگل.
  4. والاس، ربکا ام. ام. (1382). حقوق بین‏الملل. ترجمة دکتر سیدقاسم زمانی و مهناز بهراملو. تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهش‏های حقوقی شهر دانش.

 

ب) مقالات

  1. حبیب‏زاده، توکل (1383). معاهدات دوجانبة سرمایه‏گذاری. مجلة حقوقی بین‏المللی، (30)، 253-123.
  2. حبیبی مجنده، محمد؛ کامیار راد، ساناز (1397). قاعده‏سازی در دیوان بین‏المللی دادگستری از مجرای تفسیر پویا. مجلة حقوقی بین‏المللی، (58)35، 5ـ 55.
  3. محمدی دینانی، پروین (1388). شرط ملت کامله‏الوداد و داوری اختلافات سرمایه‏گذاری بین‏المللی. مجله تحقیقات حقوقی، (1)، 61-9.
  4. میرعباسی، سیدباقر؛ قاسم‏زاده مسلمبه، مجید (1399). امکان‏سنجی اعمال ضابطة رفتار ملل کامله‏الوداد در حل‏وفصل اختلافات سرمایه‏گذاری بین‏المللی. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، (2) 50، 577-595.

 

  1. انگلیسی
  2. A) Book
  3. Wang, A. (2022). The Interpretation and Application of the Most-Favored-Nation Clause in Investment Arbitration. World Trade Institute Advanced Studies, 12.

 

  1. B) Article
  2. Gaillard, E. (2005). Establishing Jurisdiction through a Most-Favored-Nation Clause. 233(105).

 

  1. C) Dissertation
  2. Patrik Nils, J. (2011). Most Favoured Nation Treatment Application in International Investment Arbitration. Master's Thesis, University of Oslo.

 

  1. D) Cases
  2. Ambatielios Claim (Greece v. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland). 6 March 1956.
  3. Case concerning rights of nationals of the United States of America in Morocco (France v. United States of America), Judgment of August 27th, 1952.
  4. Fishers Jurisdiction Case (Spain v. Canada) Jurisdiction of Court. 4 December 1998.
  5. AsiaPhos Limited and Norwest Chemicals Pte Limited v. People’s Republic of China. Case No: ADM/21/1.16 February 2023.
  6. Emilio Agustin Maffezini v. Kingdom of Spain, Decision of the Tribunal on Objections to Jurisdiction. Case No: ARB 97/7. 25 January 2000.
  7. Impregilo S.p.A. v Argentine Republic (i).Concurring and Dissenting Opinion of Professor Brigitte Stern. Case No. ARB/07/17. 21 June 2011.
  8. Plama Consortium Limited v. Republic of Bulgaria, Decision on Jurisdiction. Case No. ARB/03/24. 8 February 2005.
  9. Salini Costruttori S.p.A. and Italstrade S.p.A. v. Kingdom of Morocco, Case No. ARB/00/4. 31 july 2001
  10. UP (formerly Le Chèque Déjeuner) and C.D Holding Internationale v. Hungary. Case No. ARB/13/35. 3 March 2016

 

  1. E) Documents:
  2. ILC (1978). Draft Articles on Most-Favoured-Nation Clauses.
  3. ILC (2015).Most-Favoured-Nation clause Final Report of the Study Group on the Most-Favoured-Nation clause.
  4. UNCTAD (2010). Series on Issues in International Investment Agreements II- Most-Favoured-Nation Treatment